Gå til innhold

Noen tips til dere newbies igjen


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

kaller du opp på norsk er atc i Norge pliktet til å svare på norsk. Flyr du på en småflyplass, VFR med annen trafikk og ATC er det gjerne vanskeligere for mange når man ikke har peiling.

 

Vel, ja og nei.. Engelsk fraseologi bør brukes når det er utenlanske fly i nærheten så de vet hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatsim er navnet på hele organisasjonen og på serverene. Rundt om i verden har man avdelinger, eller Control Centers, som dekker lokale områder. Disse arrangerer fly-ins, lærer opp lokale ATC også videre. Andre centers er for eksempel Spain vACC for Spania og VACC SAG for Sveits, Østerike, Tyskland. Du finner regioner og Control Centers på høyre side på Vatsim sine sider. Tidligere hadde alle de skandinaviske landene hvert sitt center, men så ble det slått sammen til Scandinavian VCC. Det står altså for Scandinavian Virtual Control Center. Det er rett og slett en scandinavisk underavdeling av VATSIM. Håper dette var til hjelp ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoved"regelen" for valg av server er at du kobler opp til den serveren som er nærmest din fysiske posisjon, altså ikke der du flyr i flysimulatoren, men der du sitter med datamaskinen din. Det er ingen som sjekker dette, men det er bare for å fordele trafikken på serverne og fordi det normalt er den nærmeste serveren som gir deg best ping-tid. Men ingen regel uten unntak, det er lurt å sjekke ping-tider med programmet ServInfo (fra filbiblioteket) før du kobler deg opp. Dess lavere ping dess bedre.

 

Angående mic så er det litt frem og tilbake. Egentlig trenger du ikke en mikrofon til mange hundre kroner, men det kommer an på bakgrunnsstøy der du sitter, lydkortet (kan fange opp støy inne i maskinen selv om det ikke er lyd utenfor), nettforbindelsen din, og stemmen din. Bakrunnsstøy er jo noe du kanskje kan redusere selv. Plasseringen av mikrofonen er også viktig. Det nytter ikke med en håndholdt mikrofon, da programmet er veldig følsomt for forandring av mikrofonplasseringen. Prøv å ha mikrofonen et par cm fra munnen, litt på siden.

 

Og selv om SB gir deg dårlig resultat på lydtest kan det være at de andre hører deg bra om du snakker med dem (be om radiocheck)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her virker veldig avansert og spennende! :D

 

Har lest litt i tråden her, og må si jeg føler det er på tide å prøve meg online ja. "Scandinavan 1337 ready for take-off.." Ho-ho, dette må være gøy.

 

Men jeg må nok lese litt mere og kanskje notere meg noen viktige ting på et ark, så jeg ikke begynner å rote til en hel flyplass - Så blir andre sure på meg.

Her er det bare å lese, rigge til microfonen og fyre løs etter litt øving. Får håpe ATC er snill første gangene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig! Og det er faktisk bare i den ene sammenhengen at ordet "takeoff" benyttes, for øvrig kommunikasjon benyttes ordet "departure".

 

For IFR gjelder det samme ved annkomst, ordet "land" (landing, ect) brukes normalt ikke før ATC sier "... cleared to land". Men om nå ikke jeg har lest feil, så kan faktisk "land(ing, ect.)" også brukes ved klargjøring om hvorvidt piloten ønsker å lande, eller bare en overflyvning. I så fall vil ordene "full stop" komme først ("full stop landing"), og er mer vanlig i bruk for VFR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra tips til newbies er å bruke VasFMC. Gratis og utrolig enkelt program som kan overstyre headingen i autopiloten i alle fly (vertfall alle jeg har prøvd).

 

Du kan legge inn SID og STAR også, og den har ils frekvens og course som du kan mate inn i flyet ved ett tastetrykk!

 

Husk å oppdatere databasen(airac). Står instruksjoner i readme fila som følger med! :)

 

Og til dere som skal ut å fly for første gang, jeg har som regel god til til å hjelpe når jeg sitter som tårn på værnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig bare IvAc (ATC programmet vårt, som du finner her). Du trenger ingen kurs for å være ATC på IVAO som du må på VATSIM. Du starter med graden S1, og blir S2 etter 10 timer, S3 etter 25 timer og en teoretisk test. Som S1 så kan du riktig nok ikke være flygeleder på alle flyplasser og områder. Jo høyere grad jo flere områder kan du kontrollere. Når du har S3 så kan du kontrollere alle områder i Norge med unntak av ett. Det må du være C2 for å kontrollere. Gradene med krav for ATC og pilot finner du her.

 

Edit: Jeg holder på med guide for nye medlemmer på IVAO. Den vil forhåpentlig vis være ferdig i kveld eller i morgen. Senere vil dere også finne den på IVAO Norge sin hjemmeside. (Den som er der nå er bare en beta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ingen egen server ettersom vi er for få medlemmer. men det har ellers og veldig lite å si hvilken server du velger.. jeg tar som regel den som programmet setter opp automatisk. dersom den ikke gjør det velger jeg en tilfeldig på lista. det samme gjelder for TS server

 

EDIT: ENBR tower og Ground må du være S2 for å kontrollere. Flyplassene og senterene det er krav til grad på er: ENBD, ENBR, ENGM, ENOB, ENOR (senter for hele norge (må være C2), ENOS, ENSV, ENTR, ENZV. Resten er helt ok Kravene er S2 for DEL, GND og TWR. og S3 for APP og senterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...