Gå til innhold

Noen tips til dere newbies igjen


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Kan jo legge til litt jeg da. får de helt nye.

 

A Alfa

B Bravo

C Charlie ("Tsjarli")

D Delta

E Echo ("Ekkåo"

F Foxtrot

G Golf

H Hotel

I India

J Juliet ("Djuliet")

K Kilo

L Lima

M Mike ("Maik")

N November

O Oscar

P Papa

Q Quebeck ("Kuibekk")

R Romeo

S Sierra

T Tango

U Uniform ("Juniform")

V Victor

W Whiskey

X X-ray

Y Yankee ("Jænki")

Z Zulu

Æ Ægir

Ø Ørnulf

Å Ågot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge tenkt tanken på å fly online. Nå MÅ jeg bare prøve. Takk, Tom Arne og dere andre ATC'er for flotte innlegg. Var så ivrig etter å få lest denne tutorial'en at det er mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske at det er nevnt noe om at QNH skal stilles til STD (29.92) ved passering transition altitude for flightlevel flying (18000ft)? Dette gjelder vel fortsatt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge tenkt tanken på å fly online. Nå MÅ jeg bare prøve. Takk, Tom Arne og dere andre ATC'er for flotte innlegg. Var så ivrig etter å få lest denne tutorial'en at det er mulig jeg har oversett det, men jeg kan ikke huske at det er nevnt noe om at QNH skal stilles til STD (29.92) ved passering transition altitude for flightlevel flying (18000ft)? Dette gjelder vel fortsatt, eller?

 

Med fare for å bli tatt på detaljer: du skal skifte til/fra standard qnh (som er 1013 mb her i Europa) ved transtition altitude/level. Hva altitude/level er veksler fra land til land og flyplass til flyplass. Det står på kartene for flyplassen,ofte på ATISen til ATC og blir oppgitt når du får beskjed om å gå til en høyde som er "på den andre siden" av TA/TL.

(Rett meg hvis dette er feil!)

 

LN-FSO/SAS164

still newbie ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Joachim sier.

 

TA varierer fra plass til plass

TL Varierer og blir fastsatt av QNH og TA.

 

Ved bruk av SID fra Gardermoen så blir man automatisk klarert til 7000fot, hvis du ikke får høyere høyde av ATC så kall opp vedkommende og spør om høyere høyde ellers må du "flate ut" i 7000ft.

 

Les mer og se tabellen her http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hPa tatt over for mb (hectopascal/millibar) men de har samme verdi da... QNH1013 er 1013hPa. Bare måtte ""

 

Hehe minner meg om den gamle sambandsvitsen:

 

ATC: Pan Am 1, descend to 3,000 ft on QNH 1019.

Pan AM 1: Could you give that to me in inches?

ATC: Pan Am 1, descend to 36,000 inches on QNH 1019 [color:"black"] [/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan som regel snakke Norsk om du trenger hjelp "" men fraselogien bør være på Engelsk. Om du tar kontakt med ATC når det ikke er travelt, vil du som regel få god hjelp.

 

Men prøv å ungå å lære å fly online når det er mye trafikk.. Da blir det vanskeligere å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både spennende og utfordrende. Du flyr blant annet sammen med mange andre medpiloter, og snakker med ATC for å innhente klareringer og lignende. Anbefales på det varmeste "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ikke snakke. Du kan bruke tekstbasert kommunikasjon. Men stemmekommunikasjon gir definitivt den mest realistiske opplevelsen i forhold til virkelig flyging "". Alt du trenger er en mikrofon. Selve overføringen tar Squawkbox (kan se ut til at siden har problemer for øyeblikket) seg av, programmet som du bruker til å koble din FS opp mot VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...