Arild Oldervoll Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Mine første soloturer er vel kanskje det jeg kommer å huske best resten av livet. Første soloturen i seilfly for to år siden, og første soloturen i småfly som jeg hadde på søndag. Begge turene gir en helt ubeskrivelig følelse. Ellers husker jeg veldig godt en tur i seilfly der vi hadde så kraftig termikk at variometeret ikke klarte å henge med og bare slo mot maks-nålen. Vi fløy i store sirkler med veldig kraftig pitch down slik at vi var inne i termikken en liten del av sirkelen og fikk noen hundre meter og så stupte ned like mye på resten av sirkelen. Følelsen du har når du ser bakken forsvinner under deg i voldsom fart og du vet at årsaken er at du utnytter naturen er fantastisk. De som ikke har prøvd seilfly må komme seg til nærmeste klubb ASAP ZULU! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Eitrem Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Klappsetetur med Color Air. Klappsetetur med SAS august 2001. R44 flyving over Starum og Skreia.Sommer 2006 Nabobonden måtte holde på hatten etter en lowpass. R44 flyging i Trondheim sommer 2006. Litt taktisk flyving i Bymarka. Cocpit besøk i Mytravel A330-300 i sommer ned til Diagoras, Rhodos. Gjøvik og Totens flyklubbs Cessna 172, og Rally 180T Ser frem til Cub tur senere i sommer. Arne E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Christian Hermansen Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Hei alle sammen. Som nytt medlem våger jeg meg innpå med mitt debutinnlegg. Min beste flyopplevelse hadde jeg for noen år siden da jeg fikk min første flytime av kona som julepresang! Instruktøren var en bekjent som var flyger i Bråthen. Vi startet en solrik og kald mars-dag med avgang fra ENRY, med Cessna LN-DAE og jeg fikk overta spaken rett etter avgang. Vi kretset rundt over Østfold, og i løpet av denne timen sugde jeg til meg det jeg klarte av manøvrering og instrumentlesing. Vi foretok innflyging til ENRY fra øst, og jeg oppnådde fire gule, før babord sete overtok, og foretok selve landingen. Denne opplevelsen ga mersmak, men dessverre, so far - no more. Som det fremgår av min profil er jeg pensjonist, og har nettopp rundet 61. Jeg har bopel bare ca 2 km nord-vest for run-wayen på ENRY, og har faktisk en brukbar spotteplass (med telelinse) fra kaffe-kroken min i hagen!! Slå den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nornes Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Min villest må ha vært med Coast Air J31 til Haugesund i sommer. Døra til cockpit ble aldri lokket, og det blåste gått på finalen, så vi så hvordan rullebanen veivet fra side til side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Ramberg Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 beste flyopplevelsen er da tur 1.taktisk flygning i F-16 simulator 2.taktisk lavflyging med rappelering fra B412...satt på utsiden av kopteret.var i forsvaret da:-D 3.klappsete med MD-82 fra oslo-kirkenes 4.tur med herkules fra BDU-OSL og div andre småturer hit og dit:-Dhåper engang på tur med F-16 siden en slektning av meg flyr det....hehe lov å drømme:-P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Klappsetetur i år 2000 (den gang Braatens var i live) ENBO-ENGM B737-800 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Dahl Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Nå har vel aldri Braathens hatt 737-800 vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Var sikkert en 400 men for å skryte litt dobblet han bare tallet og fikk 800! Så lett kan det gjøres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Ehh.. beklager så meget selfølgelig en 400.Minnebrikken min er full Er jo sannelig ikke så lett å huske alt fra mine mange flyturer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Må være 45 minutter i høyresetet på P-3C UIP i løpet av et typisk maritimt oppdrag. Uten Autopilot selvfølgelig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Mallorca, Mai.2006! Vi var på vei til Norge, men My Travel glemte igjen en passasjer, så vi måte snu og hente henne igjen...... Forsinket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Må være 45 minutter i høyresetet på P-3C UIP i løpet av et typisk maritimt oppdrag. Uten Autopilot selvfølgelig... Eller en time. Hmmm yeah!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 1. En tur med Twin Otter`n under landing på Bodø Flyplass i tordenvær og kraftig vind. 2. Baksete tur på F-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Olstad Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Mallorca, Mai.2006! Vi var på vei til Norge, men My Travel glemte igjen en passasjer, så vi måte snu og hente henne igjen...... Forsinket Må da være mye mer lønnsomt for MyTravel å betale for en ny billett for henne hjem igjen, med tanke på drivstoff og kostnader forbunnet med landing og ny takeoff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Som det fremgår av min profil er jeg pensjonist, og har nettopp rundet 61. Men det er ikke for sent å fortsette flytimene! Det er i alle fall et ørlite håp jeg har selv - og jeg er bare ti år yngre enn deg ... Bill.mrk: "Optimist". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Ja, da er jeg nettopp kommet hjem etter en nydelig tur. Min første tur der jeg fløy vekk fra "hjemflyplassen". Ikke egentlig en cross-country (heter vel nav-tur på norsk), men ble bedt om å planlegge den som en cross-country tur. Så brukte en god del timer på planlegging, før det så ut til at været skulle ødelegge for meg. Men det klarnet raskt opp igjen samtidig som vi fikk rapporter fra andre piloter om at været ikke hadde vært så ille der vi skulle fly. Så litt forsinket tok vi av mot en gresstripe et kvarters tid unna. Var artig å se planleggingen med tid og vindkorreksjon stemme nøyaktig. Gresstripen (greensea) hadde fått en liten regndusj over seg, så det var veldig mye drag, artig å taxe på, men litt skummelt under takeoff. Soft-field prosedyre er å løfte nesehjulet opp så fort som mulig, og da kunne jeg ikke se noe fremover. Hva som gjør det enda mer interessant er at banen svinger Men vi kom oss både opp og ned før vi satt kursen videre til en nærliggende plass der vi trente "short field" prosedyre. Etter dette bar det inn i kontrollert luftrom, min første tur til en kontrollert flyplass. Og der var det virkelig travelt på radioen, ble nødt til å vente en stund på å komme gjennom. Solen begynte også å nærme seg horisonten så vi begynte å få et nydelig fargeskue over himmelen samtidig som vi fløy lavt over byen som ligger rett ved atlanterhavet. Etter en touch & go satt vi nesen hjem og mot en knall rød sol. Instruktøren min tok kontrollen et par minutter så jeg kunne bare se rundt og nyte alt litt. Virkelig en flott tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Min förste solo takeoff her nede i SA. Ut over stranden og havet, er nok en av de beste opplevelsene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.