Gå til innhold

Jumbojet til Evenes i dag


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Ja, ja. Det kan du saktens mene, men skiltene står nå der, og blir du tatt i å ta bilder kan du risikere at kamera og film blir beslaglagt. Ok, sikkert liten sjanse for å bli tatt, men fotoforbudet er skiltet uansett.

Husker jeg tok bilder på Andenes og det ble et sant h.... ""

 

Edit: mulig det ikke er så strengt lengre. Ser jo at det tas bilder fra bl.a. Bodø. Men da burde de fjernet skiltene slik at vi "lovlydige" også kunne ta bilder ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ulovli? jeg ville ha gått på et fjell i nærheten ja.

 

Når du kjører norover fra Evenskjer,og over stigningen

til du ser flyplassen,svinger veien svakt ved vannet på venstre side,flystripe på høgre side.

Litt lengere frem,på veien er det en utkjørsel.

Suverent til spotting,da dette er en rasteplass.

 

Jeg har dratt dit..men flyet har vel dratt nå..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he, he. Fast "lunsjsted" denne rasteplassen "" selv om den er litt for langt unna rwy. Men likefullt; lenge før du kommer så langt (på vei sørover fra Evenskjer "") møter du flere skilt som minner om fotoforbudet "". Men det er kanskje ikke så nøye. Hva kan man ta bilder av der utenom fly..? Tulleforbud når man får mer detaljerte bilder fra satellitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være helt drittsekk her.

Men jeg synes dere bør respektere fotoforbudene som er. Det er en grunn til de er der. Bilder av millitære fasiliteter som er konfidensiell har ingen ting på nette å gjøre. Om noen legger ut slike bilder bør de i allefall ta litt ansvar å sensurere vekk ting som ikke bør være på bildet. (Jeg tenker spesiellt på "Bodø" bildene som er dukket opp her av og til.) Har sett mye "rare" bilder fra Evenes, men heldigvis ikke på internet.

 

Jeg synes det er flott hvis noen tar noen bilder av Corsair-besøket. Men sjekk nå over bildene før de kommer ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fotoforbud på Evenes kan man diskutere, men det er ikke noe som håndheves nå i hvert fall. Noe skilt har jeg ikke sett der på mange år enda jeg er innom denne flyplassen ganske ofte. Det siste året har jeg vært der flere ganger og tatt bilder. Bildene av Corsair ble tatt fra gjerdet mellom brannstasjon og terminal hvor jeg nok er blitt observert av både lufthavnvakter og andre ansatte på flyplassen uten at de har reagert på at jeg tar bilder. Den kalde krigen er over for lengst...

 

Men jeg er enig i at man ikke nødvendigvis trenger å offentligjøre militære installasjoner som måtte være med på bildene. Men det kommer også litt an på hvilke installasjoner vi snakker om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere dere at alle interesserte spioner (hvis noen i det hele tatt er interessert) har alt de trenger av bilder av Evenes og andre installasjoner, så det er neppe mye nytt som kan avsløres. Noe som kan fotograferes av hvem som helst som stikker innom kan ikke regnes som statshemmeligheter. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere dere at alle interesserte spioner (hvis noen i det hele tatt er interessert) har alt de trenger av bilder av Evenes og andre installasjoner, så det er neppe mye nytt som kan avsløres. Noe som kan fotograferes av hvem som helst som stikker innom kan ikke regnes som statshemmeligheter. ""

 

Klassisk eksempel på den mest utbredte dårlige holdningen til temaet. Om foto-forbud brytes ved at folk gir blanke og tar bilder så velger "slemmingen" å hente disse bildene "han" ønsker på nettet i stedet for å ta bilder selv. Faren med det er at vi kun ser den uskyldige, ikke den skumle som tar bilder fra nettet. Men om vi ser at huggabuggaland er på "ferietur" med campingvogn med førti antenner og fet linse så har vi i det minste en INDIKASJON på "fremmed" interesse for hva der tages bilder av...

 

Ang fotoforbud på Evenes... vel... Eneste sted som fremdeles har generelt fotoforbud i dag mener jeg er Andøya. Eneste stedet også Widerøe skal informere sine PAX ved ankomst at det er generelt fotoforbud. Dette er det svært varierende praksis på...

 

Men om det henger skilt eller ikke - det er ikke ulovlig å bruke sitt eget hode og tenke etter - "Bør dette på nett"?

 

Verden er ikke som den var før med fienden og allierte. Terror er liksom kommet for å bli. En liten huggabugga-gruppe får nok mye hjelp fra bilder som er tatt av "uskyldige" som oss på airpics. Jeg har redigert noen av bildene jeg har lagt ut på airpics for å fjerne ting jeg i ettertid fant ut ikke var veldig lurt.

 

Tilbake fra OFFTOPIC:

 

Flotte bilder """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det stemmer at Andøya er eneste flyplass med generellt fotoforbud, ellers så ligger vel Kirkenes flyplass innenfor den sona som strekker seg forbi GSV, der det er fotoforbud også langs E6. (Men det er ei stund siden man var i grønt der, 6 år faktisk)

 

Men helt klart, jeg har også bilder av ting som ikke hører hjemme på internett, holder meg til policy om at ting jeg er usikker på legger jeg ikke ut med mindre forsvaret selv slipper bilder/info om saken på sine nettsider.

Er ting litt "fishy" lar jeg kamera ligge, ingen vits å ta sjangser.

 

Da er det mest aktivitet og flytyper/individer samt personell/avdelinger jeg tenker på. Flyplassområdet kan dokumenteres med ett dårlig engangskamera fra nærmeste høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv i Kirkenes tidligere i sommer. I drosja ut til flyplassen spurte faren min sjåføren om noen greier som lå oppå en liten åskam vi kjørte forbi. Han fortalte at det var militært område, og man gikk rett og slett ikke opp dit "for å se". Da ble man jagd vekk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ENBO var det ihvertfall i fjor varsler om at det var ulovlig å fotografere området, samt at det befant seg skarpdresserte hunder innafor gjerdet.

Disse varslene sto på gule skilt på gjerdet som ved den militære inngangen og et sted ute på langstranda.

 

Fotoforbudet i Bodø ble opphevet for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke lenge siden sendte jeg mail til Bodø Hovedflystasjon og spurte om det var lov å fotografere på flyplassen i Bodø. Svaret jeg fikk var at "Bodø hovedflystasjon er et objekt som ikke skal fotograferes uten tillatelse av lokal sjef."

 

Men hva som menes med Bodø Hovedflystasjon er jeg litt usikker på. Innbefatter det også den sivile delen av flyplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fotoforbud ble forklart meget bra av en sikkerhetsoffiser på Bardufoss flyst. til en av mine kolleger for noen år tilbake. Han sa at det i sin tid ikke ble opprettet for at de var så ille at ting ble avbildet (selv om mange tror det), men at det kan være den eneste måten å "ta" mistenkelig personell krypende i buskene.

 

Ellers er det med bilder av installasjoner debatert til det kjedsommelige tildligere. Kan bare nevne at gaven fra Bardufoss base til Open Skies teamet i forfjor var ett innrammet oversiktsbilde av stasjonen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...