Gå til innhold

Ein ulykkeleg dag for flymiljøet på Sunnmøre :(


Knut Arne Nygård

Anbefalte innlegg

Det vart ein tung dag for flymiljøet på Sunnmøre i dag :(

Sigbjørn Tødenes, ein av dei mest aktive pilotane i Ørsta Volda flyklubb omkom i bilulykka i Eiksundtunellen i natt.

Han var akkurat komen tilbake frå ein flytur i det nye flyet sitt, ein Alpi Aviation Pioner 300 STD.

Snakka med han etter landing i 19:30 tida i går kveld, og då hadde han hatt ein fin tur sørover mot Nordfjord og Stryn.

 

Han vil bli sårt sakna :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg ikke tipper helt feil så har nokk di 4 20 åringene i den eine bilen drevet og testet topp fart som da har medført i kræsjet, noe som jeg synes er helt meningsløst. og noe som vi vi ser neste hver dag blir gjort i undervanns tunneler, så mine tanker går til di etterlate for den personen som omkom i møtekommende bil, trist rett og slett at et liv skal bli tatt på en slik uverig måte :( Kondolere til famile og bekjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nokk, men har sotte og følg litt med denne saken etterhver som jeg har beveg meg gjennom det ganske land i fra oslo og nordver(lofoten) og jeg har passer diverse undervanstunneler nord i landet, må si at ungdom (ikke akkurat som jeg er det selv i bunn og grunn) har en tendens til og prøve og presse sin nye trimma suburu f.eks til makspunktet når det er snakk om undervanstuneller, som da har eskalert i stygge ulykker, og siden det er snakk om 4 personer i 20 årene her så regner jeg nesten med det, noe som egentlig er tragisk i seg selv, synd at det skal gå ut over både møtende bil og som di som satt i bilen, nå menere jeg ikke at det er det som har skjed, men det er det menst tenkelige scenarioet. desverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ett liv tapt er ett for mye, uansett hvordan du vrir og vender på det...."

 

den er jeg utrolig enig med deg i, men desverre så er det nokk en slik verden vi lever i idag, og jeg må si at man ser mye rart på veien i dag her i Norge, men over til topic,

kondlere på det sterkeste til de etterlate av di som har forulykket både til famile og venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min aller første flytur i et microfly - det var sammen med Sigbjørn på åpen dag på Hovden. Jeg tror året må ha vært 1999 eller 2000. Jeg var ikke gamle skrotten, men jeg fikk lov til å prøve å fly litt likevel. Sigbjørn fløy flyet mot Ulsteinvik, og der fikk jeg prøve å ta over kontrollen i noen minutter. Sigbjørn tok i mot alle, og var en utrolig ressurs for flyklubben. Han vil bli sterkt savnet i flymiljøet.

 

Jeg kjente også de fire i den andre bilen. En av de var en kollega av meg, og en god venn. At så unge liv blir revet bort er ikke annet enn tragisk. Hvil i fred, og kondolerer til alle etterlatte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Kondolerer til etterlatte og bekjente. Ser at hastigheten kansje har hvert litt høyere er hva de var kapable til og håndere(150-200Kmt), det er viktig og gi beskjed om noen kjører fortere en du liker når du sitter på, det er ikke flaut, det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer, synd at man må kjøre fort, om så var tilfellet her.. bare for å bevise at man er tøff. Man er ikke tøff man er dum om man risikerer andres liv for å bevise noe for seg selv.

Uansett tragisk at det måtte gå slik!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slike tragiske og totalt unødvendige ulykker, blir

bare ekstra meningsløst - og på slike mindre steder

er dette noe som virkelig kjennes. De første undersøkelsene

viser jo at bilen har holdt alt for høy fart, mellom

150-200 km/t. Ekstra tragisk at sjåføren dermed ikke kun

har drept de som var i bilen, men en totalt uskyldig

50-årig familiefar i motgående felt - som ikke hadde

noen mulighet til å unngå dette. Ufattelig tragisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok oppdaterer mitt utrykk til "forbanna idioter" etter å ha lest dette fra VG.

 

"Politiet sier at det er klare bremse- og skrensespor etter bilen de fire unge mennene satt i da de krasjet i Eiksundtunnelen.

 

Enda mer forbannet etter å ha lest dette" og tre barn ble både far- og foreldreløse. Barnas mor døde for noen år tilbake."

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når salike saker dukker opp er det først en følelse av avmakt og fortvilelse over nok ett tilfelle av dødsulykke på veien. Men etterhvert er det logikken og min sunne fornuft som tar over og da kjenner jeg bare raseriet flomme i meg. Att det er høy fart og mest sannsynlig ekstrem høy fart som er årsaken finner jeg ingen grunn til å betvile. 5 menn er borte for alltid pga avv ett øyeblikks "underholdning" på offentlig vei. Det er ikke mye sympati fra meg til sjåføren. I tilleg satt det 3 andre voksen menn i bilen som også burde satt ned foten, men gjorde de det? Ikke tidsnok ihvertfall. En 3 barns far fikk sin skjebne pga av denne "underholdningen disse 4 andre absolut skulle utføre. 3 barn har mistet sin far og deres mor er blitt enke. De får ikke lengre sin far og ektemann hjem. alt pga av uvettig kjøring.

Nå vil sikkert noen si "vent til undersøkelsen er gjort unna før du dømmer" til de har jeg følgende å si, Min sunne fornuft og logik er ikke påtvunget rettsvesenets bevisførsel for å gjøre en konklusjon. Jeg vet av bildene att dette ikke på noen måte er ett "hendelig" uhell. Skulle gjerne sett de mange ungdomenne som i går kjørte kortesje heller snudd ryggen til ulykkes stedet i rein avsky over slik oppførsel på den offentlige vei. det ville satt folk inn i ett annet tankemønster slik att den neste, og den etter den igjen kansje kan forhindres. Ulykker vil vi alltid ha, men disse er totalt unødvendige og skjer kun pga egoisme.

 

Min sympati går først og fremst til familien til denne 52 åringen og deretter til de etterlatte til de fire VOKSNE menn i den andre skyldige bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt i denne tunnelen, regner med det ikke er Midtrabatt der, det er det heller ikke mange tunneler som har. det burde vært bygget på slike steder, ikke bare i tunneler men og på "vanskelige" vei-strekninger.

 

Tror om det hadde vært midtrabtt her så hadde fler kommet ut av tunnelen med livet sitt i behold.

JA selv om det gikk i 150-200 km så hjelper det veldig med en slik midtrabatt. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtrabatt har store negative sider dersom veien ikke har bred nok veiskulder. Blant annet at utrykknings kjøretøyer vil ikke komme frem.

 

Det hadde hjulpet mye om folk faktisk kjørte bil når de kjører bil og ikke driver med alt mulig annet. Ulykken omtalt i denne tråden virker å være skrekk eksempelet på mindre begavede testosteron troll og gjenspeiler ikke det "normale" ulykkesforløpet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var tragisk.

 

På tide å få fartssperrer på biler? I fremtiden kommer det nok løsninger som gjør at vi får slutt på villmannskjøringen.

 

I mellomtiden så følg fartsgrensene, ser altfor mye svinekjøring på veiene i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er på tide at myndighetene setter en sperregrense for kjøring om man f.eks er under 25 år.

 

Blir man tatt for råkjøring så må man miste lappen automatisk i x antall år, men i korte trekk mye, mye lengre en det man gjør idag.Inndragning av bil som blir tvangssolgt er også er bra virkemiddel!

 

Alt for mange som råkjører i de små byer rundt om i landet der det er smått med lovens voktere.

strafen for bildrap er jo også latterlig lav.

 

Man vil aldri komme unna at ulykker skjer, det er mangre faktorer som spiller inn når en bil kresjer inn i noe eller noen, men denne kollisjonen faller ikke under et uheldig uhell, dette var drap rett og slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Fartsperre er jeg i mot, men strengere reaksjoner, og bedre oppfølgning og prioritering av budsjettmidler......ikke bare filmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... pga avv ett øyeblikks "underholdning" på offentlig vei....

Det er vel ingen her inne som med hånden på hjertet kan si at de ikke har "underholdt" seg litt på veien av og til.

 

Jeg vet av bildene att dette ikke på noen måte er ett "hendelig" uhell.

Hvordan vet du det? Jeg tror ikke de som satt i bilen hadde planer om at det skulle gå så galt som det gjorde. Så uansett årsak må det vel være et uhell?

 

Synes at det er på tide at myndighetene setter en sperregrense for kjøring om man f.eks er under 25 år.

Hvorfor det og hvorfor akkurat 25? Hvorfor skal all annen ungdom som kjører fornuftig lide av at noen ikke gjør det?

Et par av de som forulykket var vel over 25, så det hadde kanskje ikke hjulpet denne gangen.

 

Blir man tatt for råkjøring så må man miste lappen automatisk i x antall år, men i korte trekk mye, mye lengre en det man gjør idag.Inndragning av bil som blir tvangssolgt er også er bra virkemiddel!

All forskning viser at strengere straff bare leder til grøvre forbrytelser. Det blir mer verdt å stikke av eller forsøke å unngå lovens lange arm. For å kobble det til trafikken, så er det vel ingen ting som leder til alvorligere ulykker en de vi ser i USA hvor polititet tar opp jakten på trafikksyndere. Da går det fort i 150km/t eller raskere. Rødt lys er vel heller ikke noe hinder.

Politiet i norge gjør motsatt. De avbryter veldig ofte jakten. Det er ikke forsvarlig å utsette alle andre for den faren det fort blir.

 

Jeg skjønner at folk her inne blir opprørt og engasjerer seg fordi en av de omkommne var i flymiljøet, men det blir ikke noe mer tragisk en alle de andre trafikkulykker som sjer i landet. Det er heller ikke noe mindre tragisk for de fire som satt i den tilsynelatende forårsakende bilen og deres pårørende. I Lillestrøm for et par mnd siden ble to familiefedre brått revet bort i en tragisk motorsykkel ulykke. En ruset person i bil kom over i feil kjørebane og krasjet med to sykkler. De var ikke i flymiljøet men jeg synes det var like tragisk faktiskt.

 

Trafikksikkerhet er komplisert, men jeg tror holdning, trening, bedre veier og biler er bedre vei å gå en det å begrense, nekte, straffe eller indra biler som tilltak for å få ned ulykkestallene på veien.

 

Så går selvfølgelig mine tanker også til de etterlatte. Fryktelig trist dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her provoserer du kraftig Jan,mye merkelig etter min mening i ditt innlegg Hvorfor 25 sier du, jo fordi ungdom (kanskje ikke 25 er det riktige svaret) men ungdom generelt kjører seg oftere i hjel, problemet er ikke "bare" at de kjører seg i hjel, men problemet er de andre som de drar med seg i deres ferd mot bildøden, de under 25 krasjer mye mer en folk over 25.

 

Blir man dømt til å miste bilen, mister man også muligheten til å kjøre fort.ikke fullt så populert å låne bort bilen til en kamerat som du vet alleredet har mista bilen sin..

 

Å dra paraleller til at strengere straff fører til mer kriminalitet er vel å dra denne diskusjonen "litt" langt, hva har politijakter i Norge vs USA med denne saken å gjøre?

 

Jeg er enig i at uforstående som blir drept uansett av hvem er tragisk, å bare fokusere på bedre biler og veger vil ikke hjelpe andre så lenge fartsidiotene gir alt bilen har på vegen, de er uerfarne det er derfor de ikke klarer å skjønne hvilke krefter en 1600 kg bil har om man drar den opp i en fart av 150 til 200 km i timen, de er uarfarne derfor må de pålegges restriksjoner slik at de ikke kan få den muligheten de har til å drepe noen med kjøretøyet sitt.

 

Ungdom har mindre erfaring i å lese trafikkbilde, og de innehar ofte mer trang til å tøffe seg, Netopp derfor må det pålegges strenge restriksjoner på ungdom med dødsredskap i hende, om mange lovlydige ungdom må lide for dette ja vel, man har ikke lov til å kjøpe øl før man er 18 år, det er en grense man har satt, hvorfor er det så mye verre å legge restriksjoner på alder når det gjelder bil.

 

Min svigerfar er kjørelærer, jeg mener å ha belegg for å si at noen ungdom er ikke skikket til å kjøre bil i det hele tatt.

 

Om man er passasjer i en bil der det går alt for fort, skal/ må man si ifra eventuelt, velge å gå hjem om mulig, sitter man på med en kamerat som gir jernet, så er man like skyldig som sjaføren mener nå jeg om den bilen meier ned skoleungdom i 100 km i timen på en skoleveg.

 

Vi går nå en ny dødssommer i møte der idioter som de i tunnelen kommer til å drepe, lemleste; å ødelegge drømmer, håp og all fremtid for mange tusen mennesker, lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...