Gå til innhold

Jetstream tv2 sebra i dag


Torje Vingen sunde

Anbefalte innlegg

vent litt..

 

En håndplukket gjeng jagerpiloter har fått en sjansen til å bli med i verdens meste eksklusive klubb av jagerflygere. De skal bli de beste blant de beste, men hvem av dem som kommer seg gjennom måneder med hardkjør, gjenstår å se.

 

Lignet da veldig mye på den "Top Gun Norge" som gikk for ikke sålenge siden, er dette noe det samme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Syns synd på han siste i sentrifugen, vente 6 mnd før han får komme tilbake. Rått program, er det en uke til neste episode eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæææven! Den G-kraft-sentrifugen så ikke spesielt artig ut! Puh... noen som har testa noe lignende her eller?

 

WisdomGravitron3.jpg

(Bilde hentet fra http://www.flatrides.com/Ride%20Index/WisdomGravitron3.jpg)

 

Denne her har hoppet rundt mellom et par sommerbaserte omreisende tivoli her til lands, og jeg mener at den stod på Tusenfryd en stund og. Den gir deg 3G om jeg husker rett, så det er jo langt fra det samme. Der inne er du fri til å sitte, snu deg opp ned og utfordre tyngdekraften på andre måter man ikke kan gjøre ellers, på de putekledde veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAVITON/GRAVITRON! Den har jeg ikke sett på lenge' date=' men den som fartet rundt med lunds tivoli var litt mer spacet i fargen tror jeg :-) Den gikk under navnet "Ufo'en" på Hamar-mart'n. [/quote']

Var vel noe sånt Donald Duck arvet fra en slektning som var tivolieier. Tror den het Gravitrom.

 

Ser frem til resten av serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Wikipedia så gir den en sentripetal-kraft lik 4G. Men det kan ikke sammenlignes med Gz-kreftene som pilotene opplever i sentrifugal-maskinen, for i en Gravitron er de fleste G-kreftene i X og Y-aksen, og der tåler menneskekroppen mye mer.

Med tanke på at man får "grey-out" effekt ved rundt 3.5G og mister synet helt ved 4.5G (i Z-aksen) så tror jeg ikke det hadde vært en veldig populær tivoli-attraksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ikke merke til det mens den spinte, men ift. til hvordan de satte seg inn i sentrifugen må jo hele kassa de sitter inne i tiltes 90° innover mot sentrum med hodet for at de skal oppleve g-kraften som positiv og vertikal?

 

Syns også synd på Mike som må vente 1/2 år på sin aller siste sjanse ellers er det ut og over med drømmen! Jeg tror han ble for anspent under siste forsøket (også), og mista dermed både rytmen pluss at pusten ble for kjapp, grunn og krampaktig de millisekundene han må "slappe av" for å puste.

 

Blir subjektivt dette, men i tillegg syns jeg han også virket så overgira etter han hadde satt seg inn rett før sentrifuga startet, at det så ut som han nærmest hyperventilerte flere drag. I tilfelle et dårlig utganspunkt, siden han da allrede ved starten av testen ville ha hatt en redusert blodsirkulasjon i hjernen og dermed en dårligere toleranse overfor de brutale 15 sekundene han sto overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAVITON/GRAVITRON! Den har jeg ikke sett på lenge' date=' men den som fartet rundt med lunds tivoli var litt mer spacet i fargen tror jeg :-) Den gikk under navnet "Ufo'en" på Hamar-mart'n. [/quote']

 

Avsporing følger:

 

You bet! Husker denne godt fra Hamar-mart'n selv, den dukket vel opp der - etter

disse "hendelsene" på Tusenfryd; hvor noen "smartinger" ikke skjønte når det

var på tide å bena ned og hodet opp - og dermed falt på hodet i gulvet når

sentrifugalkraften ikke lenger var heftig. Dermed ble den borte fra Tusenfryd,

med dukket i stedet opp på slike "omreisende" tivoli.

 

(Dog husker jeg bedre en hendelse, der noen fra en tidligere kameratgjeng

av meg - ikke var helt "god i magen" etter vel mye øl like før. Og dermed

endte det hele med i karusellen at fyren kasta opp, og spyet føk "vegg-i-mellom"

siden karusellen gikk fort. Han selv fikk IKKE noe på seg, mens dama hans

så ikke ut etterpå. En herlig kommentar fra en guttunge i nærheten som

også så det var: "se! han har spydd på dama si.." - er glad for at jeg ikke

var med på denne turen ja.. brrrr..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...