Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wow! Jeg vet faktisk hvem fyren er, og hadde ikke peiling at han drev på med fly! Sykt.. jeg spilte faktisk i storband med han for halvannet år siden... Jeg på el.gitar og han på trompet.. kult at han har klart PPL nå. Det er respekt for en 17-åring!

Skrevet

Hehe, den karen gjør alt mulig :D På juleavsluttningen her på skolen var han standupkompiker/programleder.

 

Gratulerer Odin! :)

 

(men at han er "Bergens yngste pilot" som BT skriver er feil, ved mindre seilflyging er diskriminert :confused: )

Skrevet
Gratis til han:)

Men var ikke han litt lav på approachen der? (PAPI lyste 4 røde) :crazy:

 

Det er ikke et krav å følge PAPI (eller lignende) for VFR. Slik jeg fortstår det er systemet der for å gi fly en glidebane som holder flyet separert fra terrenget og andre hindringer hovedsakelig om natten. Da det er spesielt viktig i nattflyging hvor det er en del optiske illusjoner som kan få deg til å fly for lavt (eller for høyt) selv om du uten problemer kan se rullebanen.

Skrevet

Det var eigentleg berre ein ting eg reagerte på i den filmen der. Det var at han dreia propellen irundt MED "fartsretninga". Det er jo ikkje akkurat smart. Det KAN jo vere at ein av magnetane har brudd i leiaren som slår dei av, og dermet er "hot". Dersom det er tilfellet, KAN motoren i verste fall starte eller i allefall gi et realt spark til vedkommande som snur på propellen. Me er trente til å ikkje gjere det der, men om me MÅ snu propellen, så skal me snu den imot dreieretninga og stå godt klar. Han stod jo MIDT i rotasjonsområdet til propellen og eg vil IKKJE vera han om den får ein "fire" og slår rundt ein runde eller i verste fall tenner.

 

 

Skrevet

bra gjort, dog hvem gratulerer vi om han ikke er paa forumet? (eller er han?)

Pleier ikke roere propellen noe selv, annet enn aa sjekke den for cracks osv.

Skal jo veldig mye til om man sjekker ignition grounding foer man skrur den av uansett da

Skrevet

Men opnar du cowlingen og sjekkar at det ikkje er skadar på jordingskabelen før du snur Jon? Det eg meinte er at dersom det er ein svikt i systemet så kan magnetane vere på sjølv om brytaren (nøkkelen) er i off posisjon.

Skrevet
Wow! Jeg vet faktisk hvem fyren er' date=' og hadde ikke peiling at han drev på med fly! Sykt.. jeg spilte faktisk i storband med han for halvannet år siden... Jeg på el.gitar og han på trompet.. [/quote']
Hehe' date=' den karen gjør alt mulig :D På juleavsluttningen her på skolen var han standupkompiker/programleder.

[/quote']

Det er tydeligvis noe med Bergensere, showbusiness og det å utdanne seg til flyger ja.. wink.gif

Skrevet
Det var eigentleg berre ein ting eg reagerte på i den filmen der. Det var at han dreia propellen irundt MED "fartsretninga". Det er jo ikkje akkurat smart. Det KAN jo vere at ein av magnetane har brudd i leiaren som slår dei av' date=' og dermet er "hot". Dersom det er tilfellet, KAN motoren i verste fall starte eller i allefall gi et realt spark til vedkommande som snur på propellen. Me er trente til å ikkje gjere det der, men om me MÅ snu propellen, så skal me snu den imot dreieretninga og stå godt klar. Han stod jo MIDT i rotasjonsområdet til propellen og eg vil IKKJE vera han om den får ein "fire" og slår rundt ein runde eller i verste fall tenner.

[/quote']

 

Det er standard prosedyre i Bergen Aero Klubb. Grunnen er for å sjekke at kompresjonen er lik i alle sylindrene. Hadde selv ikke gjort det før jeg begynte der, og jeg passet på å holde god avstand i tilfelle noe skulle skje(Murphy..).. Vi fikk beskjed om å gjøre det i rett retning. Nå har jeg flyttet og flyr ikke lenger for BAK, så mulig det er endret??

Skrevet
Litt off-topic' date=' men jeg trodde stempelmotorer kunne tenne uansett hvilken vei man svinger på propellen? [/quote']

Dette er over hodet ikke min greie, men må de ikke gå en bestemt vei, for at rekkefølgen på inn/utblåsning og dette skal stemme, slik at den starter?

Skrevet
Men opnar du cowlingen og sjekkar at det ikkje er skadar på jordingskabelen før du snur Jon? Det eg meinte er at dersom det er ein svikt i systemet så kan magnetane vere på sjølv om brytaren (nøkkelen) er i off posisjon.

Men er det ikke akkuratt det problemet man eliminerer naar man sjekker grounding foer man skrur av motoren? (at man skrur noekkelen fra both til off, hoerer at motoren stopper, skrur den tilbake til both og kutter mixture)

Skrevet

Stemmer det Jon. Men det er vel i flygning som i alt anna. Ein lærer ulikt :)

 

PS. Grounding kan gå i stykker sjølv om du sjekkar det før du slår av motoren. Pluss at ein veit aldri om vedkommande som flaug flyet før deg sjekka at det virka som det skulle :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...