Gå til innhold

En liten forglemmelse...


Roy A. Helgesen

Anbefalte innlegg

Litt stygt å le, men.. hehe!

 

At det går an, enkelte burde bare holde seg på bakken! Nå vet ikke jeg historien bak flyet, men hvis det tilhørte en flyklubb så ville jo dette medført stor belastning både på styre og miljøet!

 

Mulig tårnet også kunne tatt en titt for å se om hjulene var nede.

 

Gå hjem å vugg sier jeg bare! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan mene hva man vil om hva som er riktig eller ikke men jeg lo da virkelig godt selv.

 

Jeg mener jeg kan ane en viss "dette skjer ikke meg, ass"-stemning på forumet. Jeg har ikke vært utfor buklanding selv men det sies at det finnes to typer flygere... Those who have, and those who will! - forget to extend the landing gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje stygt å le som Ivar sier' date=' men herregud jeg lo.

 

Det at han ikke har flysertifikat burde vel skape en tanke i ett hode som sier at han ikke burde fly kaaanskje(?) [/quote']

 

Det ble sagt at han ikke har gyldig sertifikat. Skal selvfølgelig ikke fly da heller, men hadde vært interessant å visst hvorfor det ikke var gyldig. Uansett, det ble en skikkelig lærepenge og han mistet kanskje retten til å fly for alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje stygt å le som Ivar sier' date=' men herregud jeg lo.

 

Det at han ikke har flysertifikat burde vel skape en tanke i ett hode som sier at han ikke burde fly kaaanskje(?) [/quote']

 

Det ble sagt at han ikke har gyldig sertifikat. Skal selvfølgelig ikke fly da heller, men hadde vært interessant å visst hvorfor det ikke var gyldig. Uansett, det ble en skikkelig lærepenge og han mistet kanskje retten til å fly for alltid?

 

Ja, beklager. Fikk det akkurat med meg ved å lese rapporten som ble referert til. Var gått ut på dato(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt medfølelse for pilotens økonomi akkurat i det du hører at buken treffer bakken, men selve reaksjonen var fantastisk! :grin:

 

Nå er det nok mye mer vanlig at det skjer i seilfly, der er det som vi sier:

"Det finnes to typer piloter. De som har buklandet, og de som kommer til å buklande."

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært utfor buklanding selv men det sies at det finnes to typer flygere... Those who have' date=' and those who will! - forget to extend the landing gear. [/quote']

 

Om alle slike ordtak er sanne, blir selvfølgelig denne hendelsen kanselert av følgende uttrykk: "Enhver landing man kan gå vekk ifra er en god landing." :)

 

Folk som finner opp slike uttrykk har tydeligvis aldri flydd før, å kjent byrden av en "god landing".

 

Hvis man leser rapporten, så ser man igjen at det er "chain of events" effekten som er til stede igjen. Det står sjeldent på en ting som er årsaken, derfor gjelder det som flyger å holde seg til faste prinsipper i alle ting. UANSETT hvor flink man er. Gjør man det, har man god sjanse for å arrestere en slik kjedereaksjon som ofte er årsaken til hendelser og ulykker.

 

Som de fleste her ser ut til å være enig i, så er ikke en god pilot en som kan alt på rams i hodet og kan synge "I believe I can fly" for full hals mens han gjør alt etter hukommelsen. Å gjøre alt etter prosedyrer og metoder man har lært, og stadig ville gjøre ting bedre i motsetning til å gå den gale veien, er en god innstilling å ha. Nå er ikke jeg den som har mest erfaring som flyger, og er kanskje ikke den som burde gi formaninger på området, men som vi ser i dette tilfelle er det ikke nødvendigvis de som har mest erfaring som er best i alle ting. :)

 

Og når det gjelder reaksjonen, så er det ALDRI noen grunn til å klikke, kjefte, banne og sverte. Men om noen kommer med gode eksempler på at det stadig hjelper i slike situasjoner, så forandrer jeg gjerne min uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg var instruktør i Sabb Safir. Dei gikk inn for landing, eleven hadde kontrollen på flyet. Læreren var opptatt med en Boeing 737 som skulle inn for landing og ville holde et øye med den.

 

Vet ikke helt hvordan de glemte det men jaffal var ikke hjula nede nårde tucha.

 

Læreren merka dette drog til seg stikka i løpet av sekunder, senka hjula og deisa ned på rwen igjen.

 

Eneste merke var 5 nedslipte nagler på buken! Da snakker vi reaksjon! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om sjekklister før landing' date=' hvor mange er det som faktisk leser before landing checklist? I en så travel del av flygingen er det veldig vanskelig å lese en sjekkliste uten at det går utover flygingen og utkikken. [/quote']

Jeg er delvis enig Jon i den forstand at med en sjekkliste mener et ark med en liste man går nedover på.

 

I småfly ved "single pilot operations" brukes slike sjekklister på bakken, men i lufta (spesielt i landingrunden) er det vel slett ikke uvanlig å heller benytte lærte mnemonic som f.eks. BUMPFICH, HASELL, FREDA osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...