Roy A. Helgesen Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hei Kom tilfeldig over en gammel videosnutt i NRK's videoarkiver. Kan utmerket godt forstå oppførselen hans... :cool: http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/ndmr/verdi/22660 Siter
Stian Lingås Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Det var da en mild oppførsel det der :grin: Tror jeg hadde reagert mye vær for å si det sånn :whistle: Utrolig kjipt! Syns jeg hørte han sa, "no blir det dyrt". Han hadde vel rett i det. Siter
christopher herregården Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hehe, den der er kjip... litt uflaks at tårnet ikke ser mot han idet han lander og sier at han ikke har hjula nede.... Men men, ja syntes tok det ganske pent jeg :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Litt stygt å le, men.. hehe! At det går an, enkelte burde bare holde seg på bakken! Nå vet ikke jeg historien bak flyet, men hvis det tilhørte en flyklubb så ville jo dette medført stor belastning både på styre og miljøet! Mulig tårnet også kunne tatt en titt for å se om hjulene var nede. Gå hjem å vugg sier jeg bare! :grin: Siter
Erik Karlsen Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Er det noen som vet hva som skjedde i ettertid? Siter
TOS Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Hmmmm kan ikkje anna enn å gapskratte eigentleg. For slikt er så ufattelig teit gjort. Sjekklister er ein fin ting :grin: Siter
Vegard Mardahl Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Jeg må bare le jeg også, spesielt når han sier at han glemte å ta ned hjula :grin: Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Kanskje stygt å le som Ivar sier, men herregud jeg lo. Det at han ikke har flysertifikat burde vel skape en tanke i ett hode som sier at han ikke burde fly kaaanskje(?) Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Ja man kan mene hva man vil om hva som er riktig eller ikke men jeg lo da virkelig godt selv. Jeg mener jeg kan ane en viss "dette skjer ikke meg, ass"-stemning på forumet. Jeg har ikke vært utfor buklanding selv men det sies at det finnes to typer flygere... Those who have, and those who will! - forget to extend the landing gear. Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Det filmklippet der har eg leitt etter lenge Her er rapporten frå ulykka. Siter
Geir-Tore Aunmo Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Kanskje stygt å le som Ivar sier' date=' men herregud jeg lo. Det at han ikke har flysertifikat burde vel skape en tanke i ett hode som sier at han ikke burde fly kaaanskje(?) [/quote'] Det ble sagt at han ikke har gyldig sertifikat. Skal selvfølgelig ikke fly da heller, men hadde vært interessant å visst hvorfor det ikke var gyldig. Uansett, det ble en skikkelig lærepenge og han mistet kanskje retten til å fly for alltid? Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Kanskje stygt å le som Ivar sier' date=' men herregud jeg lo. Det at han ikke har flysertifikat burde vel skape en tanke i ett hode som sier at han ikke burde fly kaaanskje(?) [/quote'] Det ble sagt at han ikke har gyldig sertifikat. Skal selvfølgelig ikke fly da heller, men hadde vært interessant å visst hvorfor det ikke var gyldig. Uansett, det ble en skikkelig lærepenge og han mistet kanskje retten til å fly for alltid? Ja, beklager. Fikk det akkurat med meg ved å lese rapporten som ble referert til. Var gått ut på dato(?) Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 15. februar 2008 Skrevet 15. februar 2008 Sertifikatet var utgått 14 dagar før denne flyturen. Men som trafikkflygar burde han ha papira i orden. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Sånn går det når man føler man er for god til å bruke sjekklister :grin: Siter
Geir-Tore Aunmo Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Sånn går det når man føler man er for god til å bruke sjekklister :grin: Virkelig graverende og veldig dårlig airmanship. Med slike holdninger må det bare gå galt en dag. Har ingen ting som fartøysjef å gjøre. Siter
Timmy Brandt Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ska inte en C172RG ha lampa OCH ljudsignal när man ha flaps ute, närmar sig 70KT och inte har stället inne ?! Det hade då den C172RG jag flög med i Sydafrika iallafall. Torstein ?? Edit: Hallååå... det står ju i rapporten ! :blush: Hehe. Siter
Geir G Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Fikk litt medfølelse for pilotens økonomi akkurat i det du hører at buken treffer bakken, men selve reaksjonen var fantastisk! :grin: Nå er det nok mye mer vanlig at det skjer i seilfly, der er det som vi sier: "Det finnes to typer piloter. De som har buklandet, og de som kommer til å buklande." Siter
Kjell Loen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Skulle gjerne savet denne gode snutten, men finner ikke ut hvordan en gjør det. Kjell Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Med tanke på at han har brutt loven på flere punkter synes jeg reaksjonen er relativ mild Siter
Martin Floor Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Jeg har ikke vært utfor buklanding selv men det sies at det finnes to typer flygere... Those who have' date=' and those who will! - forget to extend the landing gear. [/quote'] Om alle slike ordtak er sanne, blir selvfølgelig denne hendelsen kanselert av følgende uttrykk: "Enhver landing man kan gå vekk ifra er en god landing." Folk som finner opp slike uttrykk har tydeligvis aldri flydd før, å kjent byrden av en "god landing". Hvis man leser rapporten, så ser man igjen at det er "chain of events" effekten som er til stede igjen. Det står sjeldent på en ting som er årsaken, derfor gjelder det som flyger å holde seg til faste prinsipper i alle ting. UANSETT hvor flink man er. Gjør man det, har man god sjanse for å arrestere en slik kjedereaksjon som ofte er årsaken til hendelser og ulykker. Som de fleste her ser ut til å være enig i, så er ikke en god pilot en som kan alt på rams i hodet og kan synge "I believe I can fly" for full hals mens han gjør alt etter hukommelsen. Å gjøre alt etter prosedyrer og metoder man har lært, og stadig ville gjøre ting bedre i motsetning til å gå den gale veien, er en god innstilling å ha. Nå er ikke jeg den som har mest erfaring som flyger, og er kanskje ikke den som burde gi formaninger på området, men som vi ser i dette tilfelle er det ikke nødvendigvis de som har mest erfaring som er best i alle ting. Og når det gjelder reaksjonen, så er det ALDRI noen grunn til å klikke, kjefte, banne og sverte. Men om noen kommer med gode eksempler på at det stadig hjelper i slike situasjoner, så forandrer jeg gjerne min uttalelse. Siter
Frode Skibrek Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Reaksjonen var mildtsagt forståelig, når man tenker på hva som KUNNE skjedd hvis noe hadde tatt fyr.... Heldigvis kom ingen til skade. Bortsett fra stoltheten til den som landet flyet da... Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Skulle gjerne savet denne gode snutten' date=' men finner ikke ut hvordan en gjør det. Kjell [/quote'] Jeg gjorde opptak på skjermen og har den i .mov, og slang den ut på youtube. Bookmark om du vil! http://www.youtube.com/watch?v=CxeS27akB8M Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Skulle gjerne savet denne gode snutten' date=' men finner ikke ut hvordan en gjør det. Kjell [/quote'] Jeg gjorde opptak på skjermen og har den i .mov, og slang den ut på youtube. Bookmark om du vil! http://www.youtube.com/watch?v=CxeS27akB8M Då kan du vel like godt sjå den på NRK sine sider :confused: Siter
Rune Koppen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Må le jeg. Dette flyet har jeg vært med å bygd opp en gang før.Til å med lakkert det før og etter buklanding. Ja dere vet så finnes det 2 typer flygere, og det er dem som har landet med gear up og de som kommer til å gjøre det. Rune Siter
Harald Strand Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 En kompis av meg var instruktør i Sabb Safir. Dei gikk inn for landing, eleven hadde kontrollen på flyet. Læreren var opptatt med en Boeing 737 som skulle inn for landing og ville holde et øye med den. Vet ikke helt hvordan de glemte det men jaffal var ikke hjula nede nårde tucha. Læreren merka dette drog til seg stikka i løpet av sekunder, senka hjula og deisa ned på rwen igjen. Eneste merke var 5 nedslipte nagler på buken! Da snakker vi reaksjon! :grin: Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Det som er fint med skolefly som Safir som har "semi-opptrekkbart" understell. Fordelen er at hjulene aldri er helt inne slik at man har litt spillerom. Men de hadde flaks som unngikk propellskader. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja det hadde vel vært en god ide på Dash 8 Q400 også Clamer? Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Når vi snakker om sjekklister før landing, hvor mange er det som faktisk leser before landing checklist? I en så travel del av flygingen er det veldig vanskelig å lese en sjekkliste uten at det går utover flygingen og utkikken. Siter
Kai Dreyer Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Ja det hadde vel vært en god ide på Dash 8 Q400 også Clamer? HAHAHA! Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Når vi snakker om sjekklister før landing' date=' hvor mange er det som faktisk leser before landing checklist? I en så travel del av flygingen er det veldig vanskelig å lese en sjekkliste uten at det går utover flygingen og utkikken. [/quote']Jeg er delvis enig Jon i den forstand at med en sjekkliste mener et ark med en liste man går nedover på. I småfly ved "single pilot operations" brukes slike sjekklister på bakken, men i lufta (spesielt i landingrunden) er det vel slett ikke uvanlig å heller benytte lærte mnemonic som f.eks. BUMPFICH, HASELL, FREDA osv.? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.