Gå til innhold

Bli pilot igjennom militæret


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 10. klasse og har fått informasjonen min til VIGO.no.

Men jeg lurer på hva jeg skal velge egentlig, for å ta flysertifikatet igjennom militæret?

 

Jeg valgte dette:

 

1. Studiespesialisering

2. Elektrofag (for så å ta flylinja på skedsmo som egentlig er for flymekanikere)

 

Jeg har ikke satt noe 3. valg enda, men er dette greit? Ikke teoretisk matte?

 

Kan hende denne er lagt feil sted, ev.t om en mod kan flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikk esikker på hvordan forsvaret gjør det, men ellers er det ofte slik at den spessielle studiekompetansen man får ved å gå studiespesialiserende, åpner minst like mange dører som det man får av yrkesfag. Så jeg vil anbefale deg å gå almenn selv om det er beinhardt, men selv om det ikke er et krav, er det ikke negativt å ha f.eks MX (hva heter det nå) og FY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' men hvor lang tid vil det da? Noen veier som er kortere?

Og det med å ta lærlingsplass også inn i befalskolen, vil det gå kjappere? [/quote']

Hvis du bare vil bli pilot fortest mulig så er vel neppe forsvaret stedet å starte...da må du først igjennom befalsskolen, så er det uttaksflyging i Bardufoss, og til slutt tre år på Luftkrigsskolen i Trondheim, før du eventuelt får dra til USA for å begynne å trene mot flytypen du skal fly.

 

Om du bare har lyst til å bli pilot raskest mulig er det langt raskere, og enklere, å bare dra til USA og begynne på en av de sivile skolene der borte. Men jeg skjønner selvfølgelig at muligheten til å fly F-16 lokker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare har lyst til å bli pilot raskest mulig er det langt raskere, og enklere, å bare dra til USA og begynne på en av de sivile skolene der borte. Men jeg skjønner selvfølgelig at muligheten til å fly F-16 lokker...

 

Minner om at man trenger minst en bachelorgrad på universitet/college for å i det hele tatt kunne søke pilotjobb i f.eks. USA (hos major airlines). Jeg vil tro at denne trenden kommer til å bre seg ganske raskt, og det vil snart kanskje ikke være nok med kun et flysertifikat og noen timer, selv i Norge. Derfor tror militæret kan være en god vei å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fortalt åssent fly jeg vil fly enda' date=' men jeg tenker på å fly passasjerer i fremtiden i en eks Boeing.

Men må jo jobbe for Militæret en stund.

 

Jeg tar det igjennom militæret, uansett hva.

Men OK, realfag ja ... [/quote']

 

Hvis du vil bli trafikkflyger(jobbe i SAS, BAW, NAX osv) så tror jeg ikke militæret er veien å gå, husk på at hvis du begynner utdanningen i militæret når du er 20 så kan du ikke begynne å fly "passasjerfly" før du er 38 (6 års utdanning og 12 års plikttjeneste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' men de betaler jo det ved at jeg jobber for dem? [/quote']

 

Du vet at de bare tjener ca 300.000 i forsvaret årlig? :grin:

 

 

[color:#FFFFFF]Nei jeg mente det ikke om du så trodde det. Sist jeg snakket med en som fløy snakket han om et sted mellom 600K og 700K[/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen selskaper som eks. lover deg jobb etter du er ferdig med utdanningen som pilot? :)

 

Noen skoler har avtaler med selskaper' date=' altså man kan hoppe på line-training etter ferdig utdanning. Noen garanti er det vel ikke, for trenger de ikke flere piloter tar de neppe inn noen flere uansett hvilken skole de kommer ifra.

 

Utrolig kjapp avgjørelse, og veldig enkel: Er du ute etter jobbsikkerhet og penger, bør du revurdere karriere.

 

Minner om at man trenger minst en bachelorgrad på universitet/college for å i det hele tatt kunne søke pilotjobb i f.eks. USA (hos major airlines). Jeg vil tro at denne trenden kommer til å bre seg ganske raskt, og det vil snart kanskje ikke være nok med kun et flysertifikat og noen timer, selv i Norge.

 

Det lukter mer trend av lavere krav, da etterspørsel av piloter mest sannsynlig vil gå opp de nærmeste årene (og har allerede begynt i mange regioner, spes. Asia). Grunnen er visstnok en overflødighet av piloter som nærmer seg pensjonering, samtidig som lufttrafikken øker og gunstigheten ved å være pilot minsker. Dette er tatt fra varierte kilder de siste årene, og skal ikke si jeg er noen ekspert på dette eller kan forutse dette på noen måte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter mer trend av lavere krav, da etterspørsel av piloter mest sannsynlig vil gå opp de nærmeste årene (og har allerede begynt i mange regioner, spes. Asia). Grunnen er visstnok en overflødighet av piloter som nærmer seg pensjonering, samtidig som lufttrafikken øker og gunstigheten ved å være pilot minsker. Dette er tatt fra varierte kilder de siste årene, og skal ikke si jeg er noen ekspert på dette eller kan forutse dette på noen måte selv.

 

Ja, vi får se hvilken retning det går mot. Får nå for all del håpe det går mot slik du sier! Grunnen til jeg sier det er at jeg ikke har fått særlig positiv respons fra de jeg har snakket med. En som jobber for AA sa til meg at det han angret mest på er å ikke ha tatt college degree, og nå sitter han fast som F/O og vil sansynligvis aldri bli kaptein pga dette. Han fortalte også om en del kompiser som har søkt jobb i årevis med mange timer, og nå må tilbake til skolebenken for å kunne stille opp med de andre. Men for all del, la oss ikke håpe det blir slik..

 

OT: Velg realfag, da stiller du sterkere uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg går yrkesfag nå (service og samferdsel) og almenn fag ved siden av. det vil si at jeg tar timer fra 3 året inn i bade VG1 og 2.... så nå jeg kommer til påbygg siste året har jeg 6 timer norsk i uka i steden for 10 og samme med andre fag... spesiell studiekompetanse trenger man ikke for og bli pilot!!!

gjør man det for og komme inn i luftforsvaret egentlig???

 

men som sag gjør ikke no om man har T matte (teoretisk) og fysikk. P matte ( Praktisk) er også like fint.

 

Så vil ikke si at yrkesfag er en omvei. men sjekk ut om skolen du skal gå har et opplegg slik som jeg har.. er veldig bra... skal bli pilot selv men holder med generell studie.komp. skal riktig nok ikke inn i mil men.

 

Chr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' men de betaler jo det ved at jeg jobber for dem? [/quote']

 

Du vet at de bare tjener ca 300.000 i forsvaret årlig? :grin:

 

 

[color:#FFFFFF]Nei jeg mente det ikke om du så trodde det. Sist jeg snakket med en som fløy snakket han om et sted mellom 600K og 700K[/color]

 

Nå må du ikke skremme bort mulige søkere til Flyskolen da, har nok muligheter til å tjene vesentlig mer enn det, noe de aller fleste også gjør... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de blir skremt fra å utdanne seg som piloter fordi de kan ende opp med årslønn på 300k eller mindre, har de søkt på helt feil grunnlag spør du meg. Som Mr.Floor påpeker, er man ute etter trygg jobb og gode penger bør man holde seg langt unna flygeryrket. Ja man kan tjene gode penger, men veien dit kan bli lang og studielånet stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesiell studiekompetanse trenger man ikke for og bli pilot!!!

Hvem har sagt at man gjør det? jeg har bare prøvd å fremheve forskjellen mellom studiespesialiserende, og almenn påbygg. Spesiell studiekompetanse gir deg flere muligheter, og det kan det være forsvaret setter pris på, men de har ikke satt det som et krav for utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått UTROLIG mye informasjon om det å bli pilot, og lurer på om jeg skal revurdere tanken.

 

Da blir det nok noe innen PC tenker jeg, siden jeg alltid har vært interessert i data generellt, og kanskje starte å jobbe i hostingfirma og lære en del linux.

 

Jeg må takke for alle svar :)

Jeg er lei allmen også, snittet før jul lå på 4 blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...