Gå til innhold

Leif-Erik Stene

Members
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Leif-Erik Stene

  • Bursdag 30. nov. 3

Leif-Erik Stene's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Synes denne kommentaren fra VGs artikkel var genial: "- Det er ganske vanlig, men det som er uvanlig er at begge piloter satt på datamaskinen samtidig. Vanligvis flyr den ene piloten flyet, mens den andre kan sitte og jobbe, sier Jack Casey, som har vært pilot i 34 år til AP." Så han som sitter med pc'en jobber, mens han som flyr bare sitter der og glaner. Priceless!!! :grin:
  2. Noen som vet noe mer fakta om filmen. Syntes hele saken så ganske scary ut. Hadde vært artig å vite hvordan den havnet i den posisjonen i utgangspunktet.
  3. Hr Grindvoll har vel et godt poeng her. De som betjener våpenet har nok fått dertil egnet utdanning, og er ikke sanitetspersonell. Forøvrig søker Luftforsvaret etter flere skyttere til Bell 412, se her : http://www.mil.no/luft/start/Karriere/stilling/article.jhtml?articleID=152529
  4. Og de spesielt interesserte kan jo ta en kikk på denne siden for en demo av våpenet, riktignok ikke montert på Bell 412... http://dillonaero.com/videos.html
  5. Lurer på hvordan den autoroterer :crazy:
  6. Nå må du ikke skremme bort mulige søkere til Flyskolen da, har nok muligheter til å tjene vesentlig mer enn det, noe de aller fleste også gjør...
  7. Hmm, var ikke klar over at det var sensurert på google earth. Uansett er det litt artig å se forskjellen på Rygge i Google Earth og på norgeibilder.no...
  8. Mye gode svar her. Som Hans Petter sier lenger opp her så vil tq være lavere ved normalt turtall enn ved lavere. På noen helikoptertyper stemmer dette allikevel ikke helt, f.eks. på Bell 412 vil man bruke minst tq ved 97% rotorturtall. Grunnen til dette er litt vel innviklet til at jeg vil/kan forklare det her, men helt enkelt er det vel at det totale drag (altså kombinasjon av induced drag, parasite drag osv) er minst ved dette turtallet (har med vingeprofilen på rotorbladet å gjøre). Mens går man lavere enn 97% vil "tq-behovet" raskt stige. For å supplere litt til det Vidar Martinsen skriver, så kan man i grunn tenke på tq på to måter når man flyr; hvor mye man får ut av motoren og hvor mye man trenger. Hvor mye man får ut av motoren avhenger for det meste av temperatur og pressure altitude. Det finnes egne tabeller i flight manualen man skal sjekke for å vite hvor mye tq man har tilgjegelig ved en gitt temperatur og høyde. Begrensningene her ligger på hvor høyt N1 (kompressor) turtall og hvor høy ITT (turbintemp, eksostemp etc) motoren tåler. Hvor mye tq man trenger avhenger også av trykk og temperatur, men selvfølgelig også av vekten på maskinen. Hot, high and heavy er en dårlig kombinasjon med andre ord. Så til slutt, hvor mye må man følge med på tq? Avhenger av situasjon selvfølgelig (og hva slags heli man flyr), men ved take-off, landing og hover-operasjoner, bør tq-indikatoren være en sentral del av cross-checken. I cruise er ikke tq så kritisk, men man følger med på den allikevel...
  9. Sikkert litt forskjellige prosedyrer på forskjellige helikopter. Men for Bell 412 sin del tar man av og lander med 100% (å gjøre dette med lavt turtall vil gi omtrent samme effekt som en paraply i sterk vind, billedlig talt...). På cruise er det vanlig å gå ned til 97%, dette er for å spare fuel, samt at maskinen flyr roligere da (mindre vibrasjoner). Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å fly på 100% hele tiden. Under av/pålasting er det vanlig å ta turtallet ned til 77-80%, både for å spare fuel og for at det blir litt mer behagelig for de utenfor helikopteret. Det avhenger selvfølgelig av hvor lenge man har tenkt å bli stående på bakken, og det finnes jo situasjoner der man lander, laster av og tar av igjen på godt under et minutt...
  10. Det finnes desverre veldig mange spenn som ikke er avmerket på kartet, har ikke tall på hvor mange timer jeg har stått og tegnet inn spenn og master som ikke var merket i utgangspunktet. Vet det har vært gjort forsøk med varsling av spenn over VHF radio. Har ikke helt detaljene, men i prinsipp går det vel ut på at man får et varsel på radioen når man er i nærheten av et spenn. Blir vel uansett bare de største spennene som i tilfelle får dette, ellers kan det fort bli travelt på radioen
  11. Flere som har stusset over denne ? Se her Skal ikke begynne å spekulere i hva som skjedde, og om det som ble gjort var feil osv. Det jeg stusset mest over, var uttalelsen om at det er helt trygt å fly uten oksygen i 24.000 fot, og flyging under 24.000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Mener bestemt å huske at det står i Jar-ops at all flyging over 13.000 fot krever ekstra oksygen for samtlige ombord... Comments?
  12. Åååh, Det Norske Forsvaret ja.... Vidar; bare lurte på hvorfor folk har en tendens til å tro at Forsvaret er en gjeng cowboyer som gjør hva de vil hvor de vil osv... Ser jo at det ikke var det du mente.
  13. Kan du utdype den "Selv Forsvaret" litt mer? Interessant...
  14. Er det noen som har fått Longbow 2 til å virke med Win XP og et "nyere" skjermkort? Har prøvd masse forskjellig av patcher og "compability-modes", men jeg får det ikke til. Synd, for det var en veldig bra simulator...
×
×
  • Opprett ny...