Gå til innhold

Bli pilot igjennom militæret


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Hvis du vil søke forsvarets flyskole, så bør du gjøre det helhjertet. Husk at du ikke bare skal fly fra A-B, men først og fremst være offiser og soldat. Spørsmålet du bør stille deg er derfor ikke om du er villig til å bli militærpilot for å få gratis utdannelse, men om du er villig til å ta en utdannelse som kan og vil føre deg ut i skarpe væpnede situasjoner, og hva dette betyr for deg.

 

Hvis du helst vil bli sivil pilot, så bør du kanskje gå for det uten å prøve det militære, hvis ovennevnte situasjoner/oppgaver ikke er noe for deg. Her er jobben din å være flyger, og du vil ikke komme opp i en væpnet konflikt som aktiv deltager. Dette har heller ikke noe med jobben å gjøre. Lønna er god når du når høyt opp, men det tar tid.

 

Lønn under utdannelse, null lån og gratis/rimelig kost og losji veier opp lenge for det du vil tjene i et større sivilt selskap, når/hvis du får det, når du står med flere hundre tusen i gjeld og må betale fullt for mat og husrom. Samtidig hviler et ekstra stort ansvar på skuldrene dine som deltager/forebygger av eventuelle konflikter. Dette må du være villig til å ta del i.

 

Moralen er: Gå for det du kan gå inn for 100%, med et ønske om å gjøre alt jobben innebærer, det være seg sivilt eller militært.

 

Mitt råd er å ta allmennfag, og ihvertfall 2mx, så har du et ok grunnlag. Men jeg vil si at det er bedre å kunne regne basic matte i hodet (pluss, minus, gange, dele), og skjønne seg på tallrekker, enn denne hyperavanserte matten du uansett trenger kalkis for å forstå.

 

Just my 2 cent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ta allmennfag, og ihvertfall 2mx, så har du et ok grunnlag. Men jeg vil si at det er bedre å kunne regne basic matte i hodet (pluss, minus, gange, dele), og skjønne seg på tallrekker, enn denne hyperavanserte matten du uansett trenger kalkis for å forstå.

 

Noe som overraskende mange glemmer er å lære ENGELSK!

Det er mye avanserte ord ute og går, spesielt om man tar utdannelsen i utlandet, og er man dårlig i engelsk vil det bli tøffe dager på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok betale leie selvom man bor i en av forsvarets leiligheter/hus, dog er ikke leie prisen akkurat den store i forhold til markedet ellers. I de fleste tilfeller må du dekke strøm og annet snacks selv. Hvis du bor inne på "hybel" innenfor en leir betaler du fremdeles leie men strøm og slikt mener jeg er dekt av forsvaret.

 

I tillegg kjenner jeg ingen flygere i forsvaret med en årslønn på 300 000 kroner, det er nok heller noen hundre tusen over med tillegg og slikt innkludert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått det så kan du velge at du bor i et hus tildelt av forsvaret' date=' hvor de betaler alt som heter regninger. Dette gir da allefall et stort løft i månedslønna :grin: men det er ikke noe jeg kan stå for 100%, men noe jeg mener sikkert å ha hørt ;) [/quote']

 

Dette er helt feil. Du må selvsagt selv sørge for å finne et sted å bo. Du kan søke om å få leie leilighet eller hybel av Forsvaret men må konkurere med alle andre militære arbeidstakere om de plassene som er tilgjengelig. Prisene på disse ble skrudd opp for noen år siden, og er regulert etter markedsprisen på tilsvarende leilighet på det sivile markedet.

Bor du inne på basen kan prisen være ok, eksempelvis betalte jeg ca.1300,- for en nedslitt hybel på befalsmessa/Bardufoss de siste årene mine som flyger i Luftforsvaret.

Siden jeg pendlet og bare bodde der ca 5 dager i måneden var det ok. Mat, transport etc må du betale selv.

 

Angående lønn; lønn som flyger i Luftforsvaret ligger høyere i dag enn de gjorde for en del år siden, og er for enkelte skvadroners vedkommende konkurransedyktig med lønningene i de store sivile selskapene i dag. MEN: her er det endringer på gang, ikke nødvendigvis i de ansattes favør.

 

Å være flyger i Luftforsvaret er en flott jobb. Jeg angret ikke at jeg gikk den veien, og har fått med meg utrolig mange erfaringer og opplevelser i de årene jeg fløy der.

Men i dagens situasjon ville jeg tenkt meg svært nøye om før jeg hadde søkt. Situasjonen i forsvaret har endret seg veldig mye, og du skal tenke 15-20 år frem i tid. Familiesituasjon, utenlandstjeneste (her slipper absolutt ingen unna lenger), plikttjeneste og ikke minst alder du har når du er ferdig med denne. Men for all del, søk dersom du vet hva du egentlig søker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...