Gå til innhold

Har du opplevd noen gufne fly opplevelser?


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Hehe, er egntlig 11 år men har flydd mye [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

en gang fra roma-bankok var 6 år fløy jeg en quantas 747-400 og i midten av flyet satt det bare damer jeg satt ved sidn av moren min i midgangen når flyet landet begynte alle damene å klappe............ DE FLESTE 747 KLARER JO Å LANDE

hehe......... tipper de damene trode at det var første gang et 747 klarte å lande

når jeg var 7 så fløy jeg et continental 757-200 som jeg husker og det var sååååååååååååå kraftig turbulens at flyet fløy opp og ned veldig fort alle barna synes de var gøy mye bedre enn en berg og dalbane

hehe

jeg tror det var fra Boston-Ohio

i 1999 fra philadelphia-heathrow noeing 777 ( husker ikke om det var en 200-300 )

men flyet ble 6 t forsinket vo stod på taxiveien i hele 6 Timer [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

det var kraftig regnvær og jeg så ut av vinduet mange andre fly venta på at regnværet var over da det hadde godt

litt over 5 t så sier piloten '' finally the rain is over and 50 other airplane had the same situation like us .

men alle flyene måtte tilbake til terminalen for refuiling da fikk hele flyet latterkrame [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Dette er ikke akkurat en guffen opplevesle, men noe man kan le litt av i ettertid...

jeg tror jeg var 7-8 år, da vi skulle til Bulgaria..

Flyet var av typen Tupolev, men jeg husker ikke hvilken modell, men den hadde motorene på samme måte som en DC9 tror jeg... kanskje det var tre stykker som på Boeing 727, men jeg er ikke sikker... men i allefall, det var et gammelt og bråkete fly... og da vi taxa på vei til rullebanen, så datt nødutgangen ut, så sklia blåste seg opp... uff... tror du mora mi var redd eller? hun har litt flyskrekk, men etter noen slurker med litt sterke saker, så går det bedre [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] men uff... tror de fleste var litt nervøse resten av flyturen... vi måtte jo tilbake for å få fiksa det med nødutgangen da, men allikevel...

Nå har mamma blitt driitkresen når hun/vi skal fly... hun tør ikke fly med Spanair, og ikke med SAS, og definitivt ikke med propellfly... hun flyr bare med flyselskaper som hun har hørt om, som f.eks. Braathen, Premiair, Icelandair osv, og bare med "store nok" fly, Dvs B737 og oppover.. hm... egentlig så har hun påvirket meg litt også... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge og Hans Petter!

Busy Bee maskinen du fløy (LN-NBP) en B737-2R4C Advanced

med JT8D-17 motorer fløy første gang 12/12/79 og har produksjonsnr 21763, line nr 571.

Tidligere reg# før ulykken: N1269E, LN-NPB, N801WA, N401MG, N673MA

Flyet krasjet den 8 mars 1994 i New Delhi India. Ulykkes skjedde da flyet ( da VT-SIA med Sahara India Airlines)

utførte touch and goes. Rett etter en take off fikk flyet "steep nose-up attitude " og den vestre vingen "droped" maskinen krasjet inn i en Aeroflot Il86 som var parkert på bakken.

4/4 persjoner ombord i b737 maskina samt 4 mennesker på bakken mistet livet.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

når flyet landet begynte alle damene å klappe

På ett flystevne på Sola for mange mange år siden (80-tallet?), kom det en Spantax maskin inn for landing på 18. Vanlig trafikk måtte også avvikles. Når den satte hjula ned jublet hele rekka med folk. Sikkert ikke moro å være Spantax crew da [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange historier å fare med om hårete flyopplevelser, f.eks. har jeg prestert å ta av med seilfly med max luftbrems på en 800m bane. Om det ikke var vinter, hadde vi truffet skogen. Dette var 31/12-98 under seilflyutdannelsen.

Sommeren 1999 holdt vi på som vanlig i seilflygruppa. Det er vanlig at vi har 4-5 besøkende fly på vår flyplass (ENHA) hver dag om sommeren. Jeg satt som "bakkesjef", som det heter, og satt ved seilflyene, ved baneenden som var i bruk. Jeg hørte på radioen at ett fly var på vei inn. Jeg så flyet svingte short final, men det hadde ikke mere fart enn det trengte for akkurat å holde seg oppe. Flyet vinglet seg mot banen, skummelt nede mot stall-hastigheten. 15 meter før banekanten steilet det, og høyre horisontale haleflate tok med seg siste innflygingslyset. Hadde flyet vært litt lavere, hadde det truffet stolpen som sitter godt fast i bakken og fått revet av hele flaten og høyderoret. Flyet satte hovedhjulene 5 meter før asfalten begynte.

Kun materielle skader. Flyet ble på Hamar en stund. Har sett at flyet nå er malt på nytt med samme fargeneskjema som det hvite cessnaflyet i microsoft's flightsim.

Fly trygt folkens! Lav nese og godt med fart!

[ 26-12-2001: Endret av: Andreas Grindvoll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas, og velkommen ! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Ja det skjer både det ene å det andre på ENHA!

En gang mens jeg var oppe å fløy seilfly så mistet jeg radio

forbindelsen. Dette var ikke så veldig artig, da det var godt med trafikk i landingsrunden. Mens jeg lå der på "Base" lå en C-172 på Short Final.... Ikke så artig, men det gikk bra...Ellers så har jeg opplevd mye kraftig turbelens i forbindelse med seilflygning.

 

Andreas: Snakkes på Landingskonk'en ? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel henge meg på her jeg også; Vel har ingenting med en flyhistore og gjøre men en flyplasshistore. En gang for ca 2 år siden skulle vi til Lisboa, Portugal vi mellomlanda på brussel og fattern gikk igjennom sikkerhetskontrollen pga den gang vakke norge med i skhengen. Og da hadde han en mobiltelefon i håndbagasjen og en annen greie som så ut som en pistol og da så vaktene det og rota igjennom bagasjen det tok tid [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] Det var 45 min til flyet vårt gikk da men vi rakk det heldigvis [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl Andreas Olssøn:

Ellers så har jeg opplevd mye kraftig turbelens i forbindelse med seilflygning.

Regner med du da har hørt om de ulykksalige som i seilfly har 'feilbedømt' en kjekk cumulus med en svær TCU, som utvikler seg til en CB 'rett over canopy'.

Kjekt med termikk, men de som har opplevd slikt kan nok desverre ikke fortelle om det i dag [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Har hørt det skal være mulig å få en ren oppdrift på 3000ft/min, men ettersom jeg ikke driver med seilfly selv (bare prøvd en gang) har jeg ikke så veldig god peiling på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på tur ned fra nord til Værnes feis vi avgårde vinter'n -94 i Fokker50. Været var vel heller ikke av det beste, med mildt og kaldt om hverandre. Av en merkelig grunn kjenner jeg folk "all over", og også her. Flyvertinna var fra samme sted som meg og det resulterte i at jeg fikk klappstolen på døra til cockpiten. Storkosa meg hele turen nedover med et untak. ca. over Mosjøen fikk vi en utladning i flyet. Med tanke på at det var mørkt ute var det ikke særlig stas at gnistfokken sto rett frem og rundt flyet. Alt ble mørkt og enkelte i cabinen fikk jo deretter spasmer. I cockpiten blacket alt ut, og kun "analoge" instrumenter fungeret. Co-piloten satt å småhumret for seg selv og sjekket div. digitale instrumenter etter hvert som de startet opp igjen mens kapteinen forsøkte etter beste evne å roe ned pasasjerene. Bedre ble det ikke ved innflyvinga til Værnes da det var en meget turbulent nedtur. Ble mye spying og grining på den turen gitt. Men, men. Ned kommer man uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Det har kommet meg for øret at å fly inn i en CB med småfly / seilefly kan være svært farlig. Noen som har vært i nærheten av en slik sky og "merket" kreftene?

Fløy en gang rett under en køl svart sky i en C172. Det var kjempekult. Det var som om å fly rett under et tak. Det var litt turbulens men langt fra sterk turbulens iflg instruktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl R.

Det å få en ren oppdrift på 3000ft/min. er nok ikke så usansynlig. Det tilsvarer ca. 15 m/sek. Dette er jo selvsagt uvanelig, men det kan jo som sagt forekomme.

Inne i store CB'er kan det vare +/- 30 m/sek. i stig/synk, noe som nesten tilsvarer 6000 ft/min. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Det sier vel litt om hvor "farlig" det er å fly i en CB sky....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er bare helt HOT:

Jeg opplevde en saunaliknende temp. (nesten) i på en flytur med widerøe. Ble ca. 40 grader inne i en dash8 100 maskin. (Dash 8 Q400 har jo en del problemer med varmekontrolleringen) Jaja... lurte i alle fall på om det var jeg som hadde fått flyskrekk, og satt å svetta eller om det faktisk VAR så varmt. Hehe [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

(Ingen hjelp å få i friskluftsdysene, da det var derfra den kokvarme lufta kom fra. Jaja. Ingen skummel spøkelseshistorie dette da, men HOT var den. Og HOT var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble under skoling til PPL/A vektorert inn under en CB / TCU under kraftig utvikling. Jeg satt under hette (instrument) og så jo ikke skyen, men instruktøren så den veldig godt, og det var han som lekte ATC og vektorerte meg inn under.

Ifra og være en stille og rolig flyging utviklet det seg iløpet av mindre enn 1 sekund til og bli et ******* , føttene hoppet opp ifra pedalene, vi hang i setebeltene og kart, penner, knebrett osv fløy vilt rundt inne i kaoset samtidig som altimeteret gikk ifra 2500 fot til 2000 fot på VELDIG kort tid (5-10 sekunder elns vil jeg tippe).

Akuratt noen skrekkopplevelse var det vel ikke, jeg rakk ikke og tenke noe særlig og fikk absolutt ingen forvarsel, men jeg var glad når jeg så den sorte "hammeren" bak meg ja [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Det værste var og oppleve at flyet gikk nedover uten at jeg klarte og stoppe descent før CB'n ville at vi ikke skulle lavere [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, så kraftig turbulens har jeg aldri testa. Lurer på hvor mye slike C-172 tåler. DVS det står jo i manualen, men når en er oppe å flyr får en jo ikke målt disse kreftene nøyaktig.

Du sier at det var så kraftig at føttene spratt i været og dere ble innemellom hengende i selene. Hvor store (tror du ) det var i positiv og negativ G ? og hvor mye mere var det å gå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe veldig farlig skje i flyene jeg flyr. I gaar virket ikke varmeapparatet i C-310'en jeg floey. Temperaturen var -20 saa throttles, propellers, og mixture controls froeys fast i cruise. Ikke noe kult.

I dag hadde vi en veldig fin tur i en C-414. Jeg hadde med kone og vi floey til middag. Det er fint naar man kan dele opplevelsene med noen man kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en veldig guffen opplevelse, men det var for 3-4 år siden da jeg hadde arbeidsuke og jobbet hos Kato Air på ENEV. Var med på avisruta til Mo I Rana Og Mosjøen. På hjem turen 9-15 mi nunna evenes fikk vi beskjed om at det hadde nettopp blåst opp, og hvat gikk hvit. Vi dro rundt for å lande fra nord, og skulle samtidig gi beskjed til en braatens maskin om forholdene. je vi la oss inn på Final, og det rista, og pilotene sa at det var best å spenne seg skikkelig fast, og man begynner jo å tnke litt da pilotene strammer beltene.. Og det rista nesten hele veien inn, 20 sekunder før tutchdown fløy vi sidelengs innover, ikke rett sidelengs da, dere skjønner hva jeg mener. Men det gikk bra, og vi ga beskjed til Braatens maskina at det var bare å lande.

Ikke veldig skummel, men litt... [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sommeren 1956 utenfor 337skv. på Gardermoen. Jeg har parkert etter en tur med F-86K. Motoren må for å kjøles korrekt før "shutdown" kjøres på et turtall noe høyere en tomgang i noen min. Bakkemanskap setter undertiden på plass "gearpins" og bremseklosser, selv setter jeg i pinnen som sikrer ejectionseat avtrekkeren.

Da parkerer en annen F-86K ved siden av meg og det samme skal gjøres der, men en av bakkemannskapet er uforsiktig og forsøker å passere(krypende) foran nesehjulet i stedet for bak.Jeg ser da hvordan han med hodet først blir sugd inn i luftinntaket. Piloten som ser at motortemperaturen stiger stopcocker øyeblikkelig og redder vel kanskje stakkarens liv. Han som ble sugd inn ble stoppet av et gitter som skulle forhidre bl.a. fugler å bli sugd rett inn i turbinen. Piloten hørte etter at han hadde stoppet motoren rop om hjelp fra den uheldige\\heldige som kun hadde fått sprukket trommehinnene.

[ 30-12-2001: Endret av: john lysebraate ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle mønstre på en båt engang i Båtsfjord, dette var den gang Norving fløy i Finnmark.

vi tok av fra Kirkenes og turen gikk helt fint til vi skulle lande i Båtsfjord.

En skikkelig ekkel sidevind og masse turbolens, der satt fire fem av våre nye medborgere helt fremme i flyet og noen barn mitt i flyet, selv satt jeg helt bak i sofan med bena oppe på setet foran meg da det randt oppkast langs listene.

Har egentlig aldrig vært redd i fly før men da fikk jeg meg en tenker.

Like før vi skulle ta rullebanen kikket jeg ut av ventilen og så rett ned i grusen på banen. Det var akkurat som om flyverne tok en håndbreks sving så spratt vi som en ball bortigjennom stripa. Guffent.

Men en ting er sikker at det ble mere overflyvninger i Finnmark etter at Wideroe overtok de rutene som Norving hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på jeg oxo, kanskje ikke fullt så drastiske historier, men de var uansett ubehagelige:

Fløy fra Gatwick til Nice i sommer med en Avro RJ100 fra BA/CityFlier. Turen gikk på FL390 (trodde ikke RJ100 gikk så høyt) og vi hadde nesten konstant skyer rundt oss med noe turbulens nå og da. Descend'en fra flihgt level til landing gikk unna på ekstremt få minutter, satt med konstant sug i magan. Så til det "store"; -like før landing fikk vi en kraftig vind fra siden, noe som sørget for at det "lille" flyet kastet seg noe veldig sidelengs med nesen opp og ned annhver gang. Hele kabinen "gispet" under de verste basketakene, men vi kom oss omsider ned.

Har uansett denne tanken i hodet hver gang jeg lander i Nice: det er vann på 3 av 4 sider...hehe [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Så var det klart for turen hjem, i samme flytype. Greit vær helt til vi nærmet oss Storbritannia (bombe!). Under innflygingen kom vi to ganger ut for noe jeg synes var relativt sterk turbulens, og vi datt akkurat som om vi satt på vei ned fra toppen av Thundershot på Tusenfryd. Begynte faktisk å klatre litt etterpå. Landingen gikk så der, sidelengs på ett hjul. [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Det klarnet opp mens vi gikk ut av flyet på Gatwick, og da så jeg Cb-lignende skyer rundt hele flyplassen, så det var vel de som sørget for magasuget.

Så var det å komme seg hjem fra London, via Gøteborg. Her fløy vi en BA B737-400, fin flight med pent vær store deler av turen. Vi fikk beskjed om at First Officer fløy denne turen. Helt "normal" innflyging, satt forøvrig på bakerste rad ved vinduet og så ut av vinduet hele innflygningen (kveldstid/mørkt). Da vi var noen få fot over rullebanen ble nesa brått trukket høyt opp samtidig som vi datt som juling rett i bakken. Lurte en stund på om understellet skulle komme på besøk! Så vingen vibrerte nokså bra ute på tuppen, og folk smålo og kommenterte den røffe landingen med at "kanskje vi har en fersking som flyr oss" etc..

Så forresten inn i cockpit på vei ut, og begge pilotene satt og smålo og hadde det koselig, så det virket ikke akkurat som om de hadde noe å utsette på landingen. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt over hundre timer som privatpilot (slutt nå), og Røros var hjemstripa mi. Fløy en C172 til Hamar en dag, og på vei inn meldte jeg posisjon med jevne mellomrom. Det ekle var alle fallskjermhopperne jeg hørte melde posisjoner jeg ikke forsto - og ikke så jeg dem heller. Ingen fest å få en skjerm hengende i vingen. Aldri før eller siden har jeg holdt bedre utkikk til mindre nytte!

Jeg så ingen hoppere, men landet likevel trygt. Før retur lyttet jeg lenge på lokalfrekvensen - men da var det ingen å høre og turen hjem gikk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en innenriksflight i USA mellom Atlanta-New York, det var en eldre American Airlines 737, vær og innflyging gikk normalt.....

Derimot rett etter at hjulene tok bakken etter en hard landing datt en stor plast-del fra bagasjerommene ned i hodet på passasjerene foran i kabinen så de begynte å blø og var temmelig sjokkert!

Heldigvis satt jeg bak og unngikk dette men en merkelig opplevelse var det!

Flyet så forøvrig veldig gammelt ut....

[image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen:

Lurer på hvor mye slike C-172 tåler. DVS det står jo i manualen, men når en er oppe å flyr får en jo ikke målt disse kreftene nøyaktig.

Den vanlige måten å si det på er vel at flyet tåler mer enn piloten [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

To stykker pleide å ta 'måleturer' inn i orkaner/stormer; en flyr rundt, den andre rett inn i kaoset. Vel nede på bakken igjen, ble det en tur på pub'en for noen halvlitere mens de ble kvitt ristinga i kroppen. Han som fløy rundt spurte han andre hvordan han opplevde kreftene på stikka. Han svarte bare at han var nødt å slippe alt, tviholde seg i setet å bare 'ri den ut' [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Dette var riktignok ikke i en vanlig C172, men spesialbygd (ukjent type) for å tåle påkjenningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg opplevde en gang vi skulle til Hawaii med Aloha(737) å skulle lande. Det hva en hvolsom turbolens på flyene å vi skulle til å lande. Rett før landing ble vi slenkt til høre og venstre å vi kom utenfor rullebanen å g full gas! På det 5 forøket gikk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommern '94 skulle jeg og en kamerat(piloten) opp i en Cessna 180 sjøfly, LN-KCF. Jeg skulle ta noen bilder over Arendal. Det blåste nok 12-15 m/s så selve flyturen var noget "bumpy" siden vi hele tiden fløy lavt over vegetasjon men ellers ok. Så skulle vi lande. Piloten ville her bruke en liten vik i sundet hvor landingsplassen lå. Cross-vind i forhold til sundet. Vi sirklet over viken for å sjekke at det her ikke var noen stygge hindringer. Alt så bra ut. Han gikk lavt inn over vegetasjonen før vika og "BANG!!!" Gnist-spruten sto rundt flyet og piloten tvang flyet mot vannet. En meget humpete touch down og vi sto stille, motoren idle. Så langt så flyet like helt ut, litt spesiell lyd fra propell var det men. Vi taxet opp til plassen, fortøyde og sjekket flyet. "Bære-staget" til venstre vinge var sort og meget "irret" og propell hadde fått litt mere pitch mot tuppen, ellers hel maskin. Vi ble stående å diskutere hva vi traff og konkluderte med telefonlinje. Etterhvert hørte vi sirener, masse sirener, helikopterstøy o.l. Noen hadde da sett en sjøfly gå ned i en vik, et smell og et gnistregn, så ring "911". Etter nærmere undersøkelse viste det seg at vi hadde kappet tre stk 25 000 volt høyspentkabler. Disse var av den "grønne" typen og var plassert under trehøyde. nesten umulig å se. Disse er idag merket [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Vi kan vel begge takke "han derre oppi der" at vi ikke traff noe høyere eller lavere på kablene, enten inn cockpit eller flottører. Flyet fløy igjen etter proppell-bytte, stag-bytte og "avmagnetisering av motor.

/glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Stod en gang å så på en stygg seilflyulykke.. Været var elendig, haggel og øsregn vekselvis. Midt i dette drittværet var det en som fant på at han skulle fly seg en tur, han så noen fine CB skyer som muligens kunne benyttes som heis til de store høyder... Det er nå han gjør den neste tabben (den første var å tenke tanken på å ta av..), luftbremsene var ikke låst inne slik at han tok av med fulle luftbremser. Etter å ha brukt hele banen på å komme seg i lufta klorte de (seilflyet og slepeflyet) til seg ca. 50 meters høyde før den ene vingen på seilflyet steilet ut. Flyet flikket til siden, og heldivis så slepeflygeren dette og fikk kuttet linen slik at ikke også han ble trukket med ned. Seiflygeren fikk nesen ned og fikk delvis kontroll på flyet, men så flikket flyet til andre siden og gikk inn i spinn... Og i en slik høyde kan man tenke seg hva som skjer når man entrer et spinn.. Vi som stod å så på kunne ikke annet gjøre enn å ta beina fatt og løpe mot det havarerte seilflyet. Da vi kom frem ble vi møtt av piloten som var oppe på beina og i fin form(!). Flyet var knekt på midten og stod på nesa nedi bakken, at piloten ikke døde er utrolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen:

[QB]He he. Det har kommet meg for øret at å fly inn i en CB med småfly / seilefly kan være svært farlig. Noen som har vært i nærheten av en slik sky og "merket" kreftene?

QB]

CBer kan være svært så kraftige. I en CB kan man oppleve å fly fra en oppvind på 1800 m/min og inn i en fallvind på 1000 m/min. Needless to say, her kan du ryke på en smell..

Som seilflyger har jeg lekt litt med CBer ja, det som er med CBer er at under utviklingen til en CB er det kraftige oppvinder som vi selflygere kan benytte oss av for å vinne høyde. Disse øker i styrke jo nærmere man kommer skya og når man er riktig nærme må man være MEGET forsiktig, slik at man ikke blir "sugd" inn i skya.. Dersom det skjer er du ute på bærtur.. Jeg må innrømme at det er sjelden jeg benytter meg av CB skyer som heis, da jeg er klar over de enorme kreftene. Så for de som flyr seilfly, vær på vakt, og lek ikke for mye med CBer..

Det var visstnok en svenske som havnet inn i en CB men seilfly en gang, heldigvis kom han seg ut, men med en gjennfrosset canopy og en medium stekt vinge (lynnedslag..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...