Gå til innhold

Nytt SAS uhell.


Truls Meek

Anbefalte innlegg

I går måtte en SAS maskin avbryte turen mellom Oslo- Haugesund. Dette også pga. tekniske problemer. Det oppstod lekkasjer i pakninger rundt vinduet rundt cockpit, og en høy frekvent lyd gjorde at kapteinen valgte å snu. Dette er det 8 uhellet på 3 uker, og dette ser ikke ut til å slutte nei..

Mvh

Truls

[ 27-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå gir jeg opp, og melder meg herved ut av diskusjonen om den betenkelige sikkerheten i dette selskapet.

Min konklusjon:

Takk og pris for at det finnes et alternativ til SAS.

Sjekk forøvrig denne avstemmingen som pågår på http://www.vg.no" TARGET=_blank>www.vg.no frem til midnatt, slik var resultatet kl.22:

Er du redd for å fly med SAS?

1. Ja 37.96%

2. Nei 62.03%

Antall stemmer: 1541.

At hele 38% eller 585 av disse svarer ja forteller at SAS nå har et problem spør du meg...

[ 27-07-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne episoden du nevner fulgte jeg over 'radio' i går ettermiddag, hvis jeg ikke husker helt feil var det SK1390 som returnerte til OSL p.g.a. av en skjerende bakgrunnslyd.

Piloten ble spurt om han ville ha en prioritert landing, noe han pent takket nei til og fikk regulære vectors for visual 19L. Alt foregikk helt udramatisk, selv om lyden *nesten* spratt ut igjennom speakern på scanneren...

En annen ting.. BU438 på vei inn til ENGM i dag lurte på om de kunne entre TOMRA holding pga ett uvanlig problem, flyvertinnen hadde visst satt fast beinet sitt mellom to seter og kom seg ikke av flekken.. etter 3 runder i holding hadde de fått løsnet henne.. diskusjonen gikk mellom alle og hverman etterpå, Røyken, de involverte, SAS, KLM osv.. og de fikk seg en god latter.. stakkers vertinne [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Ha en bedre helg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har SAS hatt 8 uhell på 3 uker, og flere her inne har sagt at dette er tilfeldigheter. Mulig dette er sant, men i det siste tilfellet så var det pakningene rundt cockpit vinduene som var defekt. Da vil jeg ikke si at dette er tilfeldigheter, dette er rett og slett manglende vedlikehold fra SAS sin side. Kan akseptere at en motorfeil oppstår og at ting kan skje plutselig, men når en pakning rundt vinduene går i stykker, da er det slett service. Dette burde være en enkel sak å sjekke. Hvis en brøkdel av de uhellene SAS har hatt de siste ukene hadde oppstått i et annet selskap, så hadde nok mange fly stått på bakken i dag. Nå er det på tide med oppvask i SAS, og nå bør de ansvarlige stå frem og ta ansvar. Etter 8 uhell på 3 uker holder det ikke at en pressetalskvinne står frem og forsvarer alle uhellene, nå må ledelsen på banen. Har fortsatt tillit til SAS, selv om den er meget svekket etter alle episodene de siste ukene.

Mvh

Truls Meek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

Nå har SAS hatt 8 uhell på 3 uker, og flere her inne har sagt at dette er tilfeldigheter. Mulig dette er sant, men i det siste tilfellet så var det pakningene rundt cockpit vinduene som var defekt. Da vil jeg ikke si at dette er tilfeldigheter, dette er rett og slett manglende vedlikehold fra SAS sin side. Kan akseptere at en motorfeil oppstår og at ting kan skje plutselig, men når en pakning rundt vinduene går i stykker, da er det slett service. Dette burde være en enkel sak å sjekke. Hvis en brøkdel av de uhellene SAS har hatt de siste ukene hadde oppstått i et annet selskap, så hadde nok mange fly stått på bakken i dag. Nå er det på tide med oppvask i SAS, og nå bør de ansvarlige stå frem og ta ansvar. Etter 8 uhell på 3 uker holder det ikke at en pressetalskvinne står frem og forsvarer alle uhellene, nå må ledelsen på banen. Har fortsatt tillit til SAS, selv om den er meget svekket etter alle episodene de siste ukene.

Mvh

Truls Meek

...og for dette innlegget fikk du høyeste karakter av meg, Truls [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er I USA naa, skal forst fly Icelandair til Reykjavik, ICE til Oslo, Men SAS( [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] ) hjem til ENBO [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unsskyld meg, men denne tråden er HELT av sporet. ALLE selskaper av denne størrelsen opplever tilsvarende episoder daglig. Enten det dreier seg om tekniske problemer med flyet, eller utenforstående årsaker (birdstrike, vær o.l.) som er utenfor kontroll.

SAS legger lista veldig lavt når det gjelder å avbryte flygninger pga sikkerhet, noe fr. Løberg har påpekt overfor pressen. Dette gjør at man flere ganger har avbrutt flygninger selv om man strengt tatt godt kunne ha fortsatt flygningen uten fare.

Pressen hauser dette opp nå, ettersom man nå leter med lys og lykter etter påskudd til å skrive dritt om SAS.

Jeg er forhenværende SAS-ansatt, jeg er godt kjent med prosedyrer og rutiner, og har vært direkte involvert i et stort antall 'hendelser' av dette slaget på operasjonell side.

Dette er ting ethvert flyselskap opplever jevnlig, det er i 99.9 prosent av tilfellene ren rutine, og den dagen et flyselskaps talsmann sier at 'vi ikke har slike episoder', ville jeg tenkt meg om både to og tre og fire ganger før jeg satte meg ombord i dette selskapets fly.

Sjekk fakta før dere sprer dritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. de vant siste matchen 17-3 eller noe sånt. Men nå er han i Florida og besøker familie i to uker, så det blir en stund til neste match.

Hvis ønskelig kan jeg sette opp online matchreferater fra 'Little League' her på øya! HAHAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt på maken...sprer dritt om SAS sies det.

Riktignok synes jeg synd på SAS nå, ettersom noen av disse avbrutte flightene skyldes ytre påvirkning som de selvsagt ikke skal lastes for.

Men hele 7 av disse er reelle nødlandinger som SAS må ta på sin egen kappe, tre nødlandet med en motor ute av drift - to pga røykutvikling/lukt i kabinen - en etter at pilotene bokstavelig talt fikk bakoversveis pga en defekt vinduspakning - og en som trolig var en ren pilot-tabbe etter at de fløy inn i en haglstorm fordi værradaren ikke var i bruk. Og alt dette har skjedd nå på bare en måned.

Da er det nok lov til å begynne å lure, og kritisere dette.

Nå virker det som at hele 40% av kundene i SAS er direkte redd for å fly med selskapet, og det som er mest skremmende er at SAS-ledelsen er totalt fraværende...de vil ikke ha noe med pressen å gjøre, bortsett fra denne pressetalskvinnen Løvberg som hver gang kommer med noen forhåndsbakte ord om tilfeldigheter osv.

Det holder ikke når også luftfartsmyndighetene har kritisert SAS over flere år for en rekke brudd på sikkerhetsbestemmelser.

Det som er nødvendig nå om SAS skal berolige kundene sine er at ledelsen står frem og viser åpenhet. De må informere allmenheten om at alt nå blir gjort for å imøtekomme problemene og at sikkerheten i SAS blir ivaretatt 100%...for jeg tror faktisk ikke at selskapet med vilje gambler med dette.

Jeg har aldri sett noe lignende, selv ikke Spantax var i nærheten av dette.

Skal man dømme etter alle de tekniske problemene i SAS skulle man tro at dette for tiden er verdens mest usikre flyselskap...

[ 29-07-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes likevel det er noe ganske fornuftig i det Andreas sier (LN-MOW)... SAS opplever et enormt mediakjør i disse dager, og muligens ville f.eks episoden med fugl i motoren vært nevnt i mediene hadde det ikke vært for de siste dagers hendelser.

Mine foreldre reiste med Braathens for en tid tilbake. Flyet gjorde seg klar for take-off, men så taxet det tilbake igjen til gaten. En halvtime gikk og så kom beskjeden om "alvorlig motorfeil" og de måtte bytte fly. Hadde mediene hatt lupen mot braathens kunne en slik episode fort blitt "Sekunder fra en ulykke" eller "Mekanikerglipp satte 90 passasjerer i livsfare"...

Alt skal være dramatisk i tabloidpressen - men mitt poeng er at disse uheldige SAS-hendelsene i det siste kanskje ikke er så uvanlige - og at de forekommer i alle flyselskap fra tid til annen. Det er nok ikke alt vi passasjerer får vite - enten via selskapets egen informasjon eller via media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge har et poeng: Åpenhet. Der har SAS fortsatt mye å lære, og i en periode som dette kunne godt noen opp i herarkiet ta tak i problematikken og avlaste de stakkars presseansvarlige som ofte knapt vet hva de snakker om. Jeg har selv ved flere anledninger stått på gate og måttet forklare om tekniske problemer jeg ikke har skjønt bæret av på norsk, engelsk eller tysk etter forgjeves å ha bønnfalt en uvillig tekniker eller pilot om å komme og hjelpe meg.

Når det gjelder 'skittkasting om SAS' så er det å vri på det jeg sa. Jeg ville kun ha bort faktafeil og usakligheter. Hvis man vill slenge dritt om SAS er det greit for meg - men jeg fikser ikke at man bruker usannheter - enten bevisst eller ubevisst.

Har forresten merket meg at folk innen SAS Teknisk knurrer - har man virkelig ikke lært av syndene fra nittitallet..?? *sukk*....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi folk munnkurv er vel å dra det litt langt? Jeg kan skjønne at ansatte i SAS blir stressa av oppstyret om dagen, men enkelte i selskapet bidrar jo selv også såvidt jeg kan se? Var det ikke lederen av teknikerforeningen som gikk ut og sa at sikkerheten ble for dårlig ivaretatt (i forbindelse med at flygerne skal ta walkaround)?

Uansett kan ikke SAS-problemene løses her, selv om enkelte later til å tro det. Nå skal vel både norske, danske og svenske myndigheter undersøke hva som ligger bak uregelmessighetene i flyselskapet, så får vi se hva som kommer ut av det. Personlig tror jeg ikke SAS er noe dårligere enn andre selskaper, men kanskje de er det mest uheldige selskapet om dagen? Og det er jo sånn, at når det først begynner å skje ting med f.eks. SAS, så er vi journalister (som folk flest?) ekstra oppmerksomme nettopp på SAS.

 

"Journalist og ex-flyelektriker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Gulliksen:

Var det ikke lederen av teknikerforeningen som gikk ut og sa at sikkerheten ble for dårlig ivaretatt (i forbindelse med at flygerne skal ta walkaround)?

"Journalist og ex-flyelektriker"

Vel... Nå er jo SAS det eneste selskapet i Norge som har teknikere til å ta walkaround, så at sikkerheten blir dårligere ivaretatt kan vel diskuteres.... Det er jo tross alt snakk om en visuell inspeksjon av flyet, og hvis noe drypper, eller er bulket så roper man på teknikere... Pilotene vet jo hvordan flyet skal se ut... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

Vel... Nå er jo SAS det eneste selskapet i Norge som har teknikere til å ta walkaround, så at sikkerheten blir dårligere ivaretatt kan vel diskuteres.... Det er jo tross alt snakk om en visuell inspeksjon av flyet, og hvis noe drypper, eller er bulket så roper man på teknikere... Pilotene vet jo hvordan flyet skal se ut... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Bare for å presisere: Det var ikke HVA lederen av foreningen sa, men AT han sa det jeg syntes var interessant i denne sammenhengen. Han gikk jo offentlig ut med det, mens altså en annen SAS-ansatt (over her) vil ha munnkurv på enkelte debattanter i Kaffekroken.

(ellers var det nytt for meg at det bare er SAS som bruker teknikerne til walkabout).

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Hansen:

Hei!

Denne går til Helge og Truls.

Først Truls:

Nok en gang sjokkerer dere meg med uvitenhet og arroganse.

Dere to(du og helge)har omtrent skapt mer usikkerhet omkring SAS og sikkerhet en disse såkalt hendelsene har gjort.

Først må jeg spørre jobber du for tabloiden???

La meg poengtere at selv om en pakning er defekt,vil det ikke si at den er borte vekk.Den kan lekke og lage støy.

Det viser seg med dette at du og Helge viser en fabelaktig liten innsikt i flysikkerhet og flyvedlikehold.Generellt mekking spør du meg.

Til Helge:

Jeg har etterhvert skjønt at du liker å provosere folk.Og det gjør.Et poeng til deg.

Denne VG avstemningen.Hvor mange ganger har du stemt der?

585 ganger tipper jeg.

Se forøvrig svaret ovenfor.

La meg føye til.

Slutt å lese tabloiden og slutt å spekulere.Dere har jo ikke peiling i det hele tatt.Skremmende spør du meg.

Folk som dere burde fått munnkurv for å unngå at dere skal springe rundt å skremme folk.

[image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

 

Hei.

For det første jobber jeg ikke innen pressen, langt ifra! Det eneste forholdet jeg har til pressen, er at jeg kjøpe avisene hver dag, og prøver å følge litt med hva som skjer rundt omkring. Hva jeg vet om fly, og flysikkerhet skal ikke jeg gå inn på her, det er jeg sikker på at du vet mye mer om enn hva jeg vet. Er meget forundret over at du går ut her og kritiserer andres meninger og synspunkter. Siden du er ansatt i SAS, så la luftfartsverket og SAS få gjort sine vurderinger først, og du skal være veldig forsiktig med å signere slike innlegg som SAS ansatt, der er jeg sikker på at SAS har ansatte i sine rekker som kan svare godt og saklig for seg. Etter at SAS har hatt en rekke "uhell" på kort tid, er det folks fulle rett til å spørre/diskutere dette. Nå bør SAS granske dette fullt ut, og få folk til å stole på at det fortsatt er trygt å fly med SAS, og alle andre flyselskaper. Selv er jeg langt ifra redd å fly, har det som hobby blandt annet, og har ca 20-30 flygninger med rutefly i Norge hvert år. Hvis noen har mener at jeg har spredd usannheter om SAS og gjort folk redd for å fly, ja da vet ikke jeg.. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Svein Hansen:

[QB]Til Truls!

At du sier her at jeg skal være forsiktig med hva jeg sier som SAS ansatt,sjokkerer meg ikke minst.For det første har jeg poengtert det flere ganger at jeg IKKE snakker i SAS regi.

For det andre undrer jeg meg litt over hva du mener egentlig med den uttalelsen???

 

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

 

Mulig jeg burde forandre min signering på innleggene,men jeg trodde da ærlig talt ikke at det skulle være personer her som brukte det imot meg.

 

Akkurat! Når du signerer dine innlegg med fullt navn, og under med stilling og arbeidsgivers navn, da er dine innlegg å betrakte som sendt i arbeidsgivers regi, j.fr offentlighetsloven. Med andre ord, så er det ikke som flyinteressert som du refererer til. Det var det jeg mente med mitt innlegg. Jeg skal være den første til å si at det ikke gjør meg noen verdens ting at du signerer slik, men er ikke så sikker på at din arbeidsgiver ser på det slik. Men nok om det. Synes temaet er godt nok diskutert, og som flyinteressert selv, så håper jeg at SAS unngår mer problemer nå. Tror de fleste er enige i det. Håper du får en fortsatt fin sommer da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

[ 31-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Akkurat! Når du signerer dine innlegg med fullt navn, og
under med stilling og arbeidsgivers navn,
da er dine innlegg å betrakte som sendt i arbeidsgivers regi, j.fr offentlighetsloven. Med andre ord, så er det ikke som flyinteressert som du refererer til.

Jada - jeg har jukset med sitatet - jeg har uthevet "beviset" ditt. Men Truls, nå surrer du godt!

Har du sett et slikt innlegg her? Noen som har gitt seg ut for å være representant for en organisasjon/selskap? Hvilken bestemmelse i offentlighetsloven er det du refererer til - gjerne med notehenvisning/kommentarer? I tillegg kan du kanskje sende din juridiske betenkning rundt temaet på e-post til meg - adressen finner du i min profil.

Dette er et diskusjonsforum, og vi som er her representerer ikke på noen måte våre arbeidsgivere - verken i holdninger eller meninger om ting som blir diskutert her. De som ikke har forstått det, har - som vi sier på godt nord-norsk - "noe tungt for det".

Kanskje blir det neste at noen trekker fram injurielovgivningen; ref de siste to ukers betegnelser fra noen om andre flightsimmere. Men - saken er vel at de som herjer som verst her ikke har injurierende kraft... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roald Hansen:

Dette er et diskusjonsforum, og vi som er her representerer ikke på noen måte våre arbeidsgivere - verken i holdninger eller meninger om ting som blir diskutert her. De som ikke har forstått det, har - som vi sier på godt nord-norsk - "noe tungt for det".

Hilsen Roald

Takk!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Fint formulert var det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg har aldri sett noe lignende, selv ikke Spantax var i nærheten av dette.

Jeg ante ett lite glimmer av troverdighet, men saa skytes det elegant ned igjen med en uttalelse som dette.

10 for innsats, men du ligger desverre paa minus paa innhold.

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Truls!

Beklager å måtte si det til deg,men du er dessverre helt bak mål.

Må si jeg ikke sjønner hvilken verden du lever i når du går rundt å påstår slike ting.

Allikevel,jeg er glad i jobben min og trives der,og når du går så langt som du her har gått Truls,så så synes jeg denne diskusjonene ikke lenger er interessant.

Jeg har slettet mine innlegg i denne saken og andre saker hva angår SAS,og også forandret mine signering slik at noen kanskje kan forstå her at jeg ikke er en talsmann for SAS.

Jeg håper dere i ettertid kan adressere til meg som det jeg er ,en flyinteressert og ikke SAS ansatt.

Grunnen til dette er også at det har vært spekulasjoner her om muldvarper ifra tabloidene.

Dette kan godt være mulig,og jeg vil også derfor advare andre her om å legge fram bilder eller sensitiv informasjon.

 

[image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat ringte nettopp og sa at takeoff'en med SAS flyet fra bergen til oslo var blitt avbrutt pga risting i fremhjulet, flyet driver nå og kjører rundt på flesland for å feilsøke, mens alle passasjerene sitter og venter [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Detter er jo ingen nødlanding, men den føyer seg vel til rekken av uhell som sas har hatt i det siste

Lurer på hvor dramatisk VG og Dagbladet klarer og gjøre denne saken [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...