Gå til innhold

Vidar Øverli

Members
  • Innholdsteller

    117
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Vidar Øverli

  • Bursdag 16. juni 1957

Vidar Øverli's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei og hå, for de som skulle være interessert er mitt ca. 100 år gamle navigasjonskurs atter å finne på nett. Selv kan jeg ikke huske sist jeg var innom dette forumet, var aktiv for mange år siden.Jeg har fått noen henvendelser i løpet av de siste par årene om muligheten for å reintrodusere kurset. Det er beregnet på newbies som trenger en introduksjon til basic flynavigasjon. Nå har jeg gravd dette frem og lagt det ut. Er det noen som har behov for noe sånt er det jo fint. Kurset finner dere her: http://fly.to/navigationcourse
  2. Først et spørsmål til Martin Schjetne: Dette må du forklare nærmere. Kom med noen heftige eksempler.Som tidligere SAS ansatt i 15 år er dette nytt for meg... Så til Bjarte Benberg: Kan du forklare for meg hvilken kritikk man skal forvente fra konkurrenter når man selv ikke "leverer"? Og har du noen gang sett SAS-sjefen nedverdige seg til å kritisere konkurrenten Norwegian for at de ikke "leverer"? Dette var en snodig logikk...
  3. Kabinfaktor er et standard begrep i luftfartsbransjen.Det brukes av alle operatører og er ikke bare et "fancy" ord oppfunnet av skrivebordsflygere i SAS. Det forteller noe om antall solgte plasser ombord. Siden ikke alle fly har like mange seter kan man ikke operere med antall solgte billetter men opererer istede med en faktor (prosent om du vil)
  4. Hei, jeg vil nok tro at Braathens er et navn som klinger mer i kassen enn SAS, i Norge.... ...bare høyttenkning fra en som forøvrig har sin siste arbeidsdag i SAS i dag....
  5. Jeg har nok litt tungt for det.Det er et par ting jeg lurer på vedr.Bø-innleggene. Sitat 1: Dette forstår jeg dithen at Coast Air har startet en rute hvor de priser billettene lavere enn SAS,eller er det feil oppfattet? Hvis min antagelse er rett så lurer jeg litt når jeg leser sitat nr.2: Hvorfor er ikke Bø bekymret over konkurrentenes vedlikehold med deres billettpriser? Og hvorfor i all verden er det bare SAS som ikke får tillatelse til å underby konkurrentene? Jeg bare lurer......
  6. ...og så er du oppe å skriver innlegg kl.0738 ??? Det vil jeg kalle å utnytte dagen...
  7. Er det riktig? Luftpartiklene(Les:molekylene)i en turbulent luftstrøm kan vel umulig ha høyere hastighet enn molekyler i en laminær strøm.Jeg snakker nå selfølgelig om hastighet relatert til vingen,eller de øvre upåvirkede luftlag.Molekylenes retning er ikke linjær.De vil også skape problemer når de møter luftmassen fra undersiden av vingen.Her er luftstrømmen laminell og molekylene vil vanskelig la seg forene uten at det skapes mye "drag". Bernoulli's likning sier jo noe om at summen av dynamisk og statisk trykk er konstant.Synker det dynamiske trykket(molekylenes hastighet over vingen) øker det statiske,ergo blir løftet dårligere.Hva er det da som skjer når du staller i følge din teori? Forklar gjerne nærmere hva du mener med utsagnet.
  8. Nei,de øker angrepsvinkelen og det er riktig som du sier at vinkelen øker løftet. Helt inntil vinkelen blir så stor at luftstrømmen "slipper taket" i vingeoverflaten,går over fra å være laminær til å bli turbulent.Da er det plutselig ikke noe løft i det hele tatt. Jeg motsier på ingen måte din fremsatte teori.Jeg tror nok at bildet er mer komplekst enn som så. Her er litt mer detaljert lektyre om emne.
  9. Poenget mitt var at akkurat det temaet du omtaler er det som er omtalt i artikkelen,og jeg synes teorien er bra gjengitt selv om den er oversatt.Men for all del,det er nok masse interessant i den boken for en som er teoretisk nysgjerrig. Når det gjelder at strømmen følger krumningen er jo ikke det heller akkurat noen nyhet.Det er jo årsaken til at vi benytter flaps,luftstrømmen følger overflaten og får en enda lenger vei å gå,eller som du vil,den vinkelrette kraftkomponenten blir enda større.
  10. Hei, dere trenger forsåvidt ikke låne boken. Det Ilan snakker om kan dere lese her.(Utdrag fra boken)
  11. Jo flere jo bedre! Jeg har hatt min SAS-logo siden september 02'.Det henger vel litt sammen med at jeg har SAS som arb.giver...
  12. Hei, du finner bl.a. litt om det her
  13. Hei, det som forundrer meg litt Helge er at du tydeligvis fryder deg over at SAS,etter dine utsagn, snart er en saga blått. Som du selv sier i mange innlegg er du ikke ute etter SAS. Hva mener du da med utsagn som: eller: At du synes NAS er et mye bedre selskap enn SAS legger jeg meg ikke borti,men poenget mitt er:hvordan vil tilbudet til norske flypassasjerer bli hvis SAS ikke lenger opererer på det norske innenriksmarkedet? Vil vi få et tilfredsstillende tilbud på alle destinasjoner som SAS opererer på idag?
  14. jo,jeg jobber fortsatt i Teknisk.Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med lojaliteten,den må du forklare nærmere.
  15. det slenger jo innom noen SAS-piloter på forumet her.Jeg tror du kan regne det som lite sannsynlig at du kommer til å bli invitert i noen SAS-cockpit. Jeg er akkurat ferdig med fire ukers ferie,begynner på jobb mandag 4/8,men hørte rykter om at det foregikk en mod.på alle SAS-maskiner forrige uke.De hang opp en plakat ved passasjerdøra med et bilde av en viss HB.Det var en tykk,rød strek skrått over bildet... Dette synes jeg kanskje var å gå unødvendig langt,selv som SAS ansatt...
×
×
  • Opprett ny...