Gå til innhold

Jagerfly landing


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Har faktisk prøvd dette med seilfly, selv om det nærmest er landingsprosedyre, hehe, da vi mistet hjulbremsen på et av flyene. :grin:

 

Husker jeg hadde en post om dette for et par år siden, der det ble diskutert hvorvidt dette hadde vært mulig med større fly, som B737. Det står noe om det i manualene der tror jeg, at nesen skal senkes så fort som mulig. :) (På litt tynn is nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet Fouga Magister cm170 bruker denne metoden utbredt. Det har fektisk også montert som standard et lite hjul under på flyet helt bakerst, som det kan rulle på. Jeg bruker den samme prosedyren når jeg flyr det i fs9, og det fungerer helt fint.

På slutten av denne filmen ser dere en slik landing, men den er ganske flat i forhold til hvordan den kan være

http://www.youtube.com/watch?v=SvzrhSxqNm4&mode=related&search=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sien dette er kaffekroken, skal jeg komme med min gjetting på hvorfor de lander slik.

Jagerfly lander med høy fart, og nesehjulet er sikkert spinkelt for å spare vekt, og de sparer nesehjulet for vibrasjoner og påkjenninger.

Elevators presser nedover for å holde nesa oppe, noe som gir mer vekt fordeling til bakhjulene. Når nesehjulet tar i bakken, vil bremsene gi mer effekt, ved at man allerede har elevators plassert.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjempebra artikkel om F-16 landing blant Semper Viper artiklene i Code 1 magazine. Disse ble skrevet av Joe Bill Dryden, testpilot med mengder av erfaring som desverre døde for ikke så mange år siden.

 

Her prater han en del om Alpha under landing (11 vs 13 under approach) aerobraking etc. Verdt en titt.

 

Landing the F-16

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...