Gå til innhold

Vanskelige flyplasser - noen tips?


Rune T. Larsen

Anbefalte innlegg

Jeg klarte ikke finne noe tema om dette tidlgiere.

 

Er det noen som vet om noen vanskelige flyplasser å lande/ta av fra?

 

(f.eks nede i trange daler, eller veldig korte rullebaner osv)

 

Selv denne flyplassen i Brasil hvor den tragiske ulykken skjedde nylig er det jo ingen problem å ta ned en 747 og enda ha et godt stykke igjen av rullebanen.

 

Takknemlig for alle utfordrende tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv flyplassen ved Funchal, Madeira. Mener approach mot nord er påkrevd manuel innflyvning pga fjellsidene kommer veldi nært innflyvnings traseen.

Last ned kart! :) Tror også det finnest et bra freeware scenery her.

 

(ikke bruk ATC i FS her, for den innflyvninga jeg fikk fra ATC var jo helt på jordet! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke finne noe tema om dette tidlgiere.

Selv denne flyplassen i Brasil hvor den tragiske ulykken skjedde nylig er det jo ingen problem å ta ned en 747 og enda ha et godt stykke igjen av rullebanen.

Prøv å lande under værforhold som er mildt sagt dårlige, så skal du se at desto flere flyplasser blir en smule vanskeligere å lande på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der som ligg i himalaya. Husker ikke helt hva den het. Sikkert noen som vet.

 

Lukla?

 

Hjelpe meg for en flyplass. Jeg har prøvd nå 20-30 ganger å lande en 737 der. Rimelig håpløst :-)

 

Det var akkurat slikt jeg var på jakt etter.

 

Er det pga av høyden at propellfly ikke får opp turtallet når jeg prøver å ta av fra denne flyplassen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pga av høyden at propellfly ikke får opp turtallet når jeg prøver å ta av fra denne flyplassen?

Hvis det er et fly med stempelmotor kan det være at du ikke har gjort bensin/luft-blandingen magrere (leanet) med mixture-håndtaket som gjør at motoren får for mye bensin ift. den tynnere lufta og dermed ikke får opp turtallet.

 

Men med den tynne lufta må også flyet opp i en betydelig høyere bakkehastighet for at like mye luft skal treffe vingene og gi det samme nødvendige løftet som i lavere høyder. Derfor blir det også både lengre landings- og avgangsdistanser der oppe i Himalaya.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de fleste flyplassene er nevnt her, men bidrar uansett med noen korte settninger.

 

Samos, LGSM: Min favoritt, uansett hvor du kommer fra så byr denne flyplassen på en kraftig utfordring. Fløy dit i går, og selv en 737 kan være vanskelig å få ned der. I vest har man fjellet, og i øst har man Tyrkia.

 

Innsbruck, LOWI: En flyplass som ligger i passe distanse fra Norge, men utfordringen kommer først når du skal lande på bane 8. Selv fikk jeg føle klamhet i håndflatene når jeg skulle foreta en landing på natten, i lavt skydekke og dårlig sikt.

 

Madeira, LPMA: Innflygningen er passe krevende, spent er man før hver landing, men man kommer seg alltid ned! :)

 

 

Jeg kan anbefale å laste ned scenerypakken for Hellas, mye små og artige flyplasser der om man tar seg tid til å lese kartene og prossedyrene! :grin:

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prøve å lande på ST. Barthalemy (TFFJ) som ligger et lite steinkast unna ST. Maarten (TNCM) og Saba. Det som er litt spesielt med TFFJ er at i ene enden av runway så må du stupe ned langs en ås for å kunne klare å lande, er en liten utfordring, men en morro en. Du vil nok kanskje parkere jet flyene for denne øvelsen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags fly de fløy med på den ene innflygningen til 26 i Innsbruck, men de gikk ihvertfall unødvendig lavt med 4 røde. Det skal sies at det er vanlig å slippe seg ned på 3 røde på kort finale. En visual approach til Innsbruck i finvær er alltid en flott opplevelse. Er det dårlig vær er det like greit at det er riktig dårlig slik at man ikke ser fjellene og blir redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...