Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte vi kunne poste noen bilder av flymaskiner som det kan "diskuteres" om man ville satt seg inn i. Det er klart, vi er jo flyentusiaster og digger jo å være i lufta, men til å med vi har våre begrensninger. Min grense går her:

 

Bilde, A.net

 

Har du noen grense?

Skrevet
Hele' date=' unnskyld uttrykket, skiten strider mot all logikk om å kunne være flydyktig.

 

[/quote']

Trøst:

Den hvite stanga over hodene skal gå rundt og sannsynligvis skape løft og den sorte propellen bak skal også normalt gå rundt - selv om det ikke ser slik ut på bildet...........

Skrevet

Jeg kjenner mange ;)

 

Vi har et slikt fly i klubben faktisk, men fortiden er det utleid til en utstilling (henger i taket på Bergen lufthavn). Et meget fint fly visstnok. :)

Skrevet
Hele' date=' unnskyld uttrykket, skiten strider mot all logikk om å kunne være flydyktig.

 

[/quote']

Trøst:

Den hvite stanga over hodene skal gå rundt og sannsynligvis skape løft og den sorte propellen bak skal også normalt gå rundt - selv om det ikke ser slik ut på bildet...........

 

Rotoren drives av oljetrykk om jeg forsto det rett og propellen bak ryggen dytter framover. Den er avhengig av fart forover for å holde seg i lufta, den kan altså ikke hovre..

 

 

Jeg kjenner mange ;)

 

Vi har et slikt fly i klubben faktisk' date=' men fortiden er det utleid til en utstilling (henger i taket på Bergen lufthavn). Et meget fint fly visstnok. :) [/quote']

 

Det det står "os aero klubb" på? kommer det til å fly igjen eller vil det bli hengende på Flesland? det er utrolig kult hvertfall!

Skrevet
Jeg kjenner mange ;)

 

Vi har et slikt fly i klubben faktisk' date=' men fortiden er det utleid til en utstilling (henger i taket på Bergen lufthavn). Et meget fint fly visstnok. :) [/quote']

 

Visste jeg hadde sett et sånt før. Tenkte faktisk på det på Flesland når jeg så det bildet der.

Skrevet
Hele' date=' unnskyld uttrykket, skiten strider mot all logikk om å kunne være flydyktig.

 

[/quote']

Trøst:

Den hvite stanga over hodene skal gå rundt og sannsynligvis skape løft og den sorte propellen bak skal også normalt gå rundt - selv om det ikke ser slik ut på bildet...........

 

Dette er jo et vanlig gyrokopter eller rotorfly som noen kaller det. Forøverig en gammel oppfinnelse. Rotoren på toppen går rundt når fremdriften gjennom luften bare blir stor nok. Dette skaper det løftet som trengs for å få doningen opp i lufta. Ikke noe oljetrykk altså. Det er akurat det samme som skjer når et helikopter må autorotere pga motorstopp.

Motoren bak er kun til propellen bak, for fremdrift.

 

Skrevet
Hele' date=' unnskyld uttrykket, skiten strider mot all logikk om å kunne være flydyktig.

 

[/quote']

Trøst:

Den hvite stanga over hodene skal gå rundt og sannsynligvis skape løft og den sorte propellen bak skal også normalt gå rundt - selv om det ikke ser slik ut på bildet...........

 

Dette er jo et vanlig gyrokopter eller rotorfly som noen kaller det. Forøverig en gammel oppfinnelse. Rotoren på toppen går rundt når fremdriften gjennom luften bare blir stor nok. Dette skaper det løftet som trengs for å få doningen opp i lufta. Ikke noe oljetrykk altså. Det er akurat det samme som skjer når et helikopter må autorotere pga motorstopp.

Motoren bak er kun til propellen bak, for fremdrift.

 

Jeg skjønte ikke helt prinsippet bak gyrokopteret.. men det går en ganske tykk slange fra motoren og opp til rotoren? du ser den på bildet, hva gjør den?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...