Gå til innhold

Kapteiner slutter i protest


Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Securitasfolka er bare arge fordi at de ikke ble orntlipoliti ""

 

regne da med at siden du tar alle Securitasfolk over en kam nå at du har snakket med hver enkelt av dem?

 

Nu er jeg ikke så veeeldig bereist, har faktisk aldri møtt sure eller overivrige securitas vakter.

Sure og grinete piloter har jeg derimot møtt nok av ""

Skrevet

Den er helt sikkert morsom den der, men dumme jeg skjønte den ikke. Var han på vei inn (i terminalen) fra et fly, på vei inn i et fly, på vei inn gjennom sikkerhetskontrollen?

 

(Trodde det var når man var på vei inn til et eller annet man ble sjekket jeg). ""

Skrevet

Faktisk så skjedde dette med en venn av meg på et kjøpesenter engang for ikke så lengesiden, det kom en vakt og tok han med innpå et rom og sjekket han pga han var mistenkt, men han hadde ikke noe. Da hadde jeg faktisk vært litt flau ""

Skrevet
Også vi som kjører Flybussekspressen til å fra Gardermoen må også gjennom en sikkerhetskontroll i fra Høsten av, kan jo hende at det en sjåfør som har skumle hensikter, helvetes Avinor "" Men når det gjelder disse unge jævla tyttebærplukkerene av såkalte vektere har vi blitt plaget av dem på OSL, når vi står parkert på bussparken, tar på PAX eller når vi laster av PAX, kommer bort til sjåføren og krever å se inni i bussen og sjekke ut bagasje osv og spør på en røff måte om hva jeg gjør her og hva er mine hensikter osvv.. Hallo! Jeg står i uniform og en 15 meter lang buss merket godt med logoer i både hode og ræva og på sidene på bussen og noen vektere rett og slett spydig mot oss, dette gjelder da spesielt unge vektere på OSL. Skal ikke ta alle sammen der oppe, noen er veldig koselig også og høflige også...

 

Ja, da er det vel bare å svare de tilbake: Hva ser det ut som jeg gjør her? Kan du bare roe deg tre hakk ned og puste rolig inn og ut så kan jeg ringe etter sykebil til deg? Hehe! De tror de er noe fordi de har myndighet over et lite område. Noen få vektere er slik har jeg fått inntrykk av.

 

På kortbanenettet i Finnmark virker de faktisk å være veldig hyggelige å greie. I Honningsvåg ringte de til meg 15 minutter før flyet skulle gå om jeg ikke hadde tenkt å komme, da var jeg på tur ut til flyplassen og sa; bare hold `an liiitt igjen så kommer jeg bortover. Har bare et kolli med meg og tar det som handbagasje ""

 

Securitas folk er nå ganske hyggelig. På ENGM var det to kjempesøte jenter som klarerte oss inn til hangaren under FLG "" Anyone remember? ""

Skrevet

Det er flere ting inne i bildet som gjør hele security delen til noe svada.

1. Det er securitas personel med et par ukers kurs som gjør kontrollen. De er unge, uerfarne og kan fyres opp av et feilplassert ord. Har noen f.eks. prøvd å kalle de tyttebær politi? Om noen prøver så håper jeg ikke det er 20 min til flyet dit går, for du kommer ikke gjennom kontrollen før etter neste vaktskifte. Om du da ikke sitter på glattcelle.

 

2. Personell med sikkerhets klarering og utvidet vandelsattest har fått utlevert "adgangskort". Etter Bush sitt siste mareritt har dette blitt forvandlet til et nøkkelkort. Det gir deg like mye adgang som en passasjer. Det betyr at selv om du har vert sjekket i alle himmelretninger så må en kle av seg til underbuksa 10 ganger om dagen.

 

De eneste som blir stoppet i dagens security er amatør kaprere og vanlige passasjerer som har glømt å ta hendene ut av lomma når enn går gjennom metalldetektoren eller har glemt å ta småmyntene ut av lomma.

Skrevet

På ENGM var det to kjempesøte jenter som klarerte oss inn til hangaren

 

Kan ha usynlige horn i panna de også skal jeg si deg. ""

 

Etter Bush sitt siste mareritt har dette blitt forvandlet til et nøkkelkort

 

Skulle ting vært rett hadde ikke engang Bush fått dette adgangskortet selv. Han har blitt tatt for fyllekjøring. ""

Skrevet

Kjente en som gikk på kabinkurs sammen med meg, etter 4,5 uke når kurset var ferdig - fikk han så beskjeden; han ble ikke sikkerhetsklarert av Avinor. Dermed ble det ikke noe jobbing som kabinansatt på den karen. Fyllekjøring/råkjøring osv. er ikke det som er viktig, men har man voldsdommer/narkotika osv. - da er løpet kjørt innenfor mange yrkesgrupper, og det blir stadig strengere.

Skrevet

Hva gjør vi da med renholdere på slike flyplasser? Skal ikke si at dette skjer på alle flyplasser. Men når jeg hadde sommerjobb hos ISS og skulle vaske på flyplassene hadde vi et felles adgangskort fra Avinor for å komme oss inn på "sikret område" etter stengetid..

Noen som tar ironien i dette?

Skrevet

Fyllekjøring på rullebladet er ikke nok noe problem for ID-kort...

 

Aha. Trodde man måtte ha vært snill gutt for å få ID-kort.

I det mener jeg helt snill gutt.

 

Men men. Da kan vel Bush få det likevel da kanskje. ""

Skrevet

Det rette hadde vært å sjekke at pilotene virkelig hadde "magnumen" med. Sånn at når Sims Al Abimmene stormet cockpit kunne de ekspederes kjappt, renslig og effektivt.

Men den kontrollen skulle ikke vært utført av noe av de som strøk på opptaksprøven til politiaspirant.

Skrevet

Tror nok mye av det her er folk som har en dårlig dag på jobben. Men når man jobber med mennsesker bør man kunne behandle folk høflig.

Har jeg som bibliotekar en dårlig dag, prøver jeg å bite det i meg og ikke lage for mye hassle for lånerne mine "" Det er jo skattepengene deres som betaler lønnen min.

Kansje securitas burde tenkt litt i samme baner når de behandler flyselskapsansatte og passasjer? Kansje securitas også rett og slett burde gått på smilekurs?

 

Men det må gå ann å bruke sunn fornuft også, politattest av politifolk og rigide sjekker av crew blir for dumt.

 

Idag på dagsrevyen sa de at sikkerhetsfolka plaget flyvertinner så mye at de gruet seg til å gå på jobb.

 

Det jeg egentlig mener med innlegget mitt er at det må gå ann å ha to tanker i hodet samtidig, service og sikkerhet.

Uansett jeg er så glad i å fly(sitte på med flyet), at jeg gleder meg som en unge mange dager før jeg skal i lufta, og den gleden klarer ikke noen securitas vakt å ta fra meg

Skrevet

Bare vent til en av de securityfolkene finner ut at dem skal kreve høyere lønn, en streik der kommer til å stoppe hele norge...

P.S vi var i møte med Avinor i Tromsø i dag, og der kom det fram at en av karene i SGS hadde blitt securitysjekket 37 ganger i løpet av en arbeidsdag, det er da vel mye.

Skrevet

Flere ganger i timen det, det hadde klikket for meg. Da får jo han omtrent ikke tid til og jobbe eller tar jeg feil med forklaringen min nå?

Skrevet
en av karene i SGS hadde blitt securitysjekket 37 ganger i løpet av en arbeidsdag

Hmm hvis arb.dag er på 10 timer (som er max tillat uten overtid), så har han blitt sjekket rundt hver 20 minutter!! "" Enig med Aleksander!!

Skrevet

Det her på jammen på tide, og på det kurset sikkerhetsvaktene/vekterene fikk var det sikkert mye de ikke kunne. Det at en pilot blir sett på som en terrorist er litt trist. Det er noen som bør skamme seg skikkelig.

Skrevet

Vi kontrollerer crew fra flere utenlandske selskaper hver eneste dag. Det er kun de norske flyselskapene og kabinpersonellet som klager. Vi har ikke fått en eneste klage fra utenlandske crew, hevder Svein Engelstad, tillitsvalgt for nærmere 800 vektere ved Gardermoen, overfor TV-kanalen

 

Er det noe rart???

Norske piloter er jo mere på gardermoen en utenlandske!!!

Skrevet

Masse forståsegpåere og synsere her (som om det var noe nytt "" ). Det overordnede problemet her er såvidt blitt touchet. Sikkerhetsnivået på norske er flyplasser er iht. til EU regler, og ikke noe Avinor har funnet på. Så å gi vekterne på pukkelen blir helt feil. De er nødt til å foholde seg til den instruksen som foreligger. Når det er sagt, skal de også bruke skjønn. Og da har vi vel med mennesker å gjøre, noen tolker strengt, andre ikke (som ellers i virkeligheten), Umulig å gjøre noe med. Tror ikke det er gjenstand for denne debatten. Snarere om reglene burde være litt annerledes for ansatte som driver med luftfart, og da i sikkerhetssensitive jobber. Som crew, stuere, security osv.

 

Er enig i at det bør gjøres noen grep her. Problemet kan løses dersom man har alle fasiliteter innenfor sikkerhetssjekken. Det være seg crewrom, toaletter, bespisning, tilgang til AIS tjenester, tårn osv.

 

Hvis det lar seg gjøre, burde det holde med en sikkerhets sjekk om dagen for de ansatte og det når de kommer på jobb.

 

Scenarioet Tarjei snakker om vil ikke noen instruks eller sikkerhets barrierer på dagens nivå kunne stoppe uansett. Her er vi prisgitt den det øves press på, sin oppfinnsomhet.

Skrevet

Det med streik var jo helt genialt. Jeg HÅPER de legger opp til en massiv streik. En total stopp av alt arbeid med at de krever høyere lønn. Alt vil bli kaos. All trafikk vil bli stoppet og nyhetene vil gå besherk og sende ekstrasendinger hele dagene. Avisredaksjonene vil også få god næring. Etter en rekke krisemøter og pressekonferanser vil hele sikkerhetsballongen sprekke og Norge er et fritt land igjen. Flyselskapene og de som jobber innenfor området blir leie og stopper arbeidet inntil sikkerhetstiltakene er helt avsluttet. Måtte det skje!

 

Dere som jobber med dette og dere som synes at det skal være slik; er det bare toppen av isfjellet vi ser nå? Må vi masjere i takt forbi sikkerhetskontrollen og rope en liten hyllest til vaktene til neste år? Synes dette minner om en gammel sort-hvitt krigsfilm!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...