Gå til innhold

Kapteiner slutter i protest


Gjest

Anbefalte innlegg

Problemet kan løses dersom man har alle fasiliteter innenfor sikkerhetssjekken. Det være seg crewrom, toaletter, bespisning, tilgang til AIS tjenester, tårn osv.

 

Det tror jeg er ett av flere tiltak man diskuterer i Avinor også, en ombygging av fasilitetene ved kortbaneplassene. Men det koster jo penger, så vi får se hva som skjer ...

 

Det er selvsagt vanskelig for oss utenforstående å bedømme denne konflikten objektivt, men det virker jo ille med de skremselshistoriene som har kommet fram. Men vanligvis er det jo to sider av en sak, og jeg nekter å tro at disse security-folka er en gjeng med bøller. Men det er vel der som på så mange andre områder, at noen få ødelegger for resten.

 

Vi får jo uansett håpe at det blir ro omkring saken snart, for dette er en konflikt som er ødeleggende både for vektere, crew og passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Er enig i at det bør gjøres noen grep her. Problemet kan løses dersom man har alle fasiliteter innenfor sikkerhetssjekken. Det være seg crewrom, toaletter, bespisning, tilgang til AIS tjenester, tårn osv.

 

Her har vi trikset tror jeg, la mesteparten av flyplassen være innenfor sikkerhetssonen. Det mest tullete jeg ser er de som klontrollerer ute, tar mannen ut av tankbilen, ut med armer og bein, ahh nøklene.. men inni tankbilen er det ingen som ser, samme når vaktleder kommer kjørende på inspeksjon.. Men tårnet kan godt holdes utenfor, så slipper jeg å bli kontrollert ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man må se på hele Eu og "Eu regler"?

Norge skal jo alltid være best i klassen med pålegg fra EU.(norske stat)

Eks:I EU kan fiskere selge fersk fisk som ligger på fortauet på en pappeske i solsteiken,mens i Norge må en ferskfisk selger ha innlagt varmt/kaldt vann for å selge fisk,lever og rogn.

Samme med fiskebedrifter.

Man kan ikke ta alle som jobber på flyplassene under En kam.Man må se på selve systemet som sådan.

 

Ja til EU anyone? ""

 

 

Asbjørn Furu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur med widerøecrew

 

"Flygeren skulle ikke fly denne maskinen, men skulle til en annen flyplass hvor hans maskin sto. Etter at sko og jakke var av, holdt det ikke bare å ta fram datamaskinen som han hadde med. Den måtte også skrues på, slik at vekteren fikk se at den virket. I mellomtiden dro flymaskinen han skulle reise med. Flyet han selv skulle fly ble kansellert, og flere titalls passasjerer ble sittende og vente på den aktuelle flyplassen

"

 

Hva er fornuften i dette når man står i pilotuniform samt har id-kortet hengene rundt halsen?

 

Hva hvis det ikke var mere strøm på batteriet?

Må han sette igjen laptoppen da eller?

Jaja. Han rakk jo ikke flyet likevel, så det hadde vel ikke spillet noe rolle om det var flat batteri på den laptoppen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå et en ting fra denne artikkelen:

 

Som et eksempel på terrorsikringen så måtte en av pilotene i forrige uke slå på mobiltelefonen sin for å bevise vekterne at denne var hans, før han slapp ut i flymaskinen.

 

Hva er nå dette for noe tull? Om jeg slår på min telefon står det ingen ting på den om at den er min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flygeren skulle ikke fly denne maskinen, men skulle til en annen flyplass hvor hans maskin sto. Etter at sko og jakke var av, holdt det ikke bare å ta fram datamaskinen som han hadde med. Den måtte også skrues på, slik at vekteren fikk se at den virket. I mellomtiden dro flymaskinen han skulle reise med. Flyet han selv skulle fly ble kansellert, og flere titalls passasjerer ble sittende og vente på den aktuelle flyplassen

"

Å ta med laptop på flyet er tydeligvis noe man bør unngå i den grad det er mulig. Har sett at gorillaene tok ut en harddisk som lå i en egen bag inne i laptopbagen og slang den i bordet. Sikkert kjempemoro hvis man har noe viktig på den..

Virker som disse vekterne har som mål å se hva du har med deg, og hvor du har det, uten å vite nøyaktig HVA de ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bedt dem dra til HELVE** selv om det ikke hadde gjort saken noe bedre.

 

Tror de at de er gud eller?

Jeg ser ikke poenget i det heletatt.

 

Hvis man absolutt vil fylle en laptop med sprengstoff er man ikke så dumt at man gjøre det på en slik måte at man ikke kan sette på pc`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye latterlige observasjoner her igrunn...

 

Det overasker meg litt at folk i bransjen som har ansvaret for denne sikkerheten, faktisk finner jobben sin så meningsfyllt og givende at de velger å fortsette med det...

 

Jeg vet selvsagt om mange som IKKE har gjort det, og har funnet seg andre jobber, men det er folk som blir, år etter år...

 

WHY!!??? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte fram med ledning og hele pakka og plukke den i veggen i bodø når pc`n min var tom for strøm og ikke fikk slått den på.

Nesten samme opplevelse - også i Bodø - for ikke lenge siden. Jeg visste at jeg hadde lite strøm, og laderen var i innsjekket bagasje. Heldigvis fyrte den tre år gamle Fujitsu Siemens'en opp, ikke akkurat med lynets hastighet. Til Securitas' store glede kom etter hvert Windows XP-logoen opp. Neste melding: "Slå av og fortsett videre."

 

I morgen tidlig reiser jeg til Tromsø. Uten PC, og i særs lave Ecco-sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forbudt å ta med seg en laptop eller mobiltelefon som ikke fungerer som håndbagasje? Tenk deg at du er på et møte et sted, og har derfor kun med deg håndbagasje. Når du er der skjer det et uhell eller noe så den bærbare slutter å fungere. Må du da kjøpe en solid bag/boks å sjekke inn laptopen?

 

Tviler på at det finnes en slik regel, og jeg kan ikke se at det er så viktig for securitas at PCen eller mobilen virker. Skulle jo egentlig tro at slikt elektronisk utstyr utgjør en større trussel om det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående et tema fra tidligere i forumet om en 18 åring som gjorde hærverk på et fly. Hva er det som gjør diverse gjenstander mer farlige enn andre, som feks lommekniv vs. bærbare pcer eller mobilteleforner eller drikkeflasker med mer enn 1 dl væske.

Nå er jeg forvirra!

 

" Ifølge Luftfartstilsynets EU-liste er det ikke ulovlig å ha med seg kniv om bord, såframt bladlengden er under 6 centimeter og kniven ikke skal brukes til terrorformål". """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å tro at denne greia med å slå på PC'en er noe de har fått fra første sesong med "24". Bauer må skru på PC'en før han får slippe nær presidenten. Men som episoden også viser, er det også mulig å "jukse" med oppstarts bilde også. Under (eller i?) PC'en er det en rifle...

 

Og debatten ruller videre... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...