Cato Støle Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Nå er det under et år til vi får vite hvor Norges fremtidige hovedflystasjon(er) skal ligge Hva tror folket? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ørlandet iallfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 hvorfor det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Bodø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Syns Ørlandet har en god beliggenhet midt i landet, gode treningsforhold og mye utstyr. Har hatt mange velykkede øvelser. Er heller ikke plaget av så mye sivil trafikk. NATO har vel også god kjennskap til Ørlandet med tanke på AWACS. Siden familien kommer fra ørlandet og mine onkler har tjenestegjort der håper jeg også at valget faller på Ørlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Fossen Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Nå skal jeg ikke legge meg opp i hvor hovedflystasjonen(e) bør ligge, men jeg har en kommentar... Midt i landet??? Har du sett på et kart i det siste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Bodø ligger faktisk midt i landet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Synes også vi burde ha hovedflystasjon midt i landet. Fagernes er mitt forslag. Ørlandet er jo så langt nord som det er mulig å komme. Norge slutter jo ved Trondheimsfjorden. Elementært... Bodø? Aldri hørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Mo i Rana er vell midt i landet Synes Ørlandet skal bli hovedflystasjon jeg. Bodø har for mye sivil trafikk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Øris ligger jo langt ute i hutti heita! Tror ikke forsvaret vil være der heller! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Langt utti heia? Javell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Er et ikke slik at du må ta båt i over en time fra Trondheim da? Er vel emr akutelt med en base som er lett tilgjengelig med bil uten å kjøre alt for langt. Jeg hadde håper på Rygge, men jeg tviler... Argumenter for... -Nærme Oslo -God vei til plassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg tror at Rygge nå kan bli mer aktuell. Mye grunnet dagens trusler kontra Østen vs. Vesten, men også utviklingen Rygge er inne i. Den sivile delen bygges ut og 335 skv. er på vei( etter det jeg har forstått). Derfor vil jeg tro at dette blir en billigere løsning en feks. Ørland. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Time med båt. Kan godt være det, men nå er ikke båten så rask.. Skal man til ørlandet er det ikke mange minutter med heli Argumenter for: ca. midt i landet Stor plass for utbygning Ikke noe sivil trafikk Ganske stor lufthavn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 blir neppe Rygge. Det er nordområdene som er satsningsområdet for tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Du har sikkert rett Cato, men jeg mener å huske at jeg leste noen rykter om at Rygge var en het kandidat. Vil ikke dette bli et rimelig alternativ ved å gjøre Rygge og 137. Luftving en stor avdeling? Jeg må også si at jeg synes at det er rart at tabloidene faktisk ikke har slått opp at hvis et "worst case scenario" skjer ved feks. et terrorist angrep fra luften så er Sør-Østlandet så "ubeskyttet som det er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Argumenter for: Ikke noe sivil trafikk Der tar du feil! Det går faktsik en daglig avgang til og fra Gardermoen med AirNorway, så det så... Jeg håper jo selvsagt på Ørlandet jeg, bor jo ikke langt unna. I disse dager så holder de faktisk på med å bygge ut "terminalen", så det går tydligvis ganske bra. Leste også at Ryanair hadde kontakt ENOL anngående reserveflyplass for Værnes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 hehe mener du alternate? Tviler på at Ryanair setter opp ruter til Ørlandet. Om det skjer skal du få en is av meg:) Ørlandet ligger laaangt ute i huta heita:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Rygge hadde selvfølgelig vært koselig det, men jeg tviler sterkt på at det skjer...vil tro Bodø er den mest sansynlige kandidaten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hvorfor argumenterer dere for at Ørland ligger midt i landet? Ta en titt på kartet eller globusen, prøv å finn punktet midt i Norge, og du vil se at Bodø ligger nærmest. Og nei, Norges landegrense i nord ligger ikke i Tromsø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 blir neppe Rygge. Det er nordområdene som er satsningsområdet for tiden. Jepp, har vært og kommer nok alltid til å bli ett satsingsområde! Den strategiske beliggenheten med tanke på olje/gass og ikke minst beliggenheten med tanke på vår nabo i øst, som visstnok noen har glemt fortsatt er en supermakt, med ett tildels ustabilt politisk styresett!(les: våre politikere) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Lillerud Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hallois! Her er det mye vann som skal rennes før politikerne skal beslutte. Forsvarssjefen skal ha studien ferdig ca september neste år og da vil denne inneholde en fagmilitær anbefaling om ny basestruktur blant annet. For Luforsvarets del så vil mest sannsynlig bli anbefalt 2 baser (1 i sør og 1 i nord). Hvordan dette vil ende til slutt er altfor tidlig å si. Alle lokaliseringer har både fordeler og ulemper. Uansett valg av base så skal det i tillegg være slik at man skal ha deployeringsbaser (som f.eks Banak og Sola) for å ivareta QRA-beredskap, og dette avhenger igjen av trusselbildet. Jeg for min del, mener at Ørland ligger perfekt til. Det er ikke uten grunn at NATO/PFP bruker denne basen stort sett året gjennom. Neste høst skal vi arrangere 2 av de største jagerflyøvelsene i NATO (BAR07 og Arctic Tiger). BAR07 innebærer at ca 100 fly (60-65 jagerfly), skal ta av å lande 2 perioder pr dag i september. I tillegg har man treningsområdene og skytefeltene som ligger rett utenfor stuedøra (på Tarva kan man faktisk droppe bombene mens man turner inn på finalen til 15... A r v i d Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg ser det ikke som hensiktsmessig å diskutere hovedflystasjoner uten å finne ut hva man synes er det viktige på forhånd. Ellers blir det til at den enkelte tilpasser argumentasjonen for å få landet til å stemme med det kartet man ønsker. Eller som man kan si i andre miljøer; selektiv tolkning av bibelen til det man selv ønsker den skal si... Anyways. Med en base i sør og en i nord tror jeg den i sør vil det nok være veldig veldig mye som har å si for hva valget faller på. Det er dessuten uttalt flere ganger at man vil ta familiepolitikk til vurdering; dvs at man ikke legger aktiviteten til et sted som ligger på et ulønnsomt sted for familier i forhold til muligheter for karriære. Videre er det klart at nærhet til nordområdene kan være viktig, men nå har det seg slik at Luftforvaret har fordelen med Høyde, Hastighet og Rekkevidde. Ikke minst er de to sistnevnte viktige i en situasjon som måtte finne på å oppstå i nord fordi det betyr at man kan være raskt på plass. Med dagens teknologi har vi muligheten til å få raskt overblikk over situasjonen når vi er i områdets nærhet, og det er klart at jo nærmere nordområdene flyene er stasjonert jo fortere vil bildene bli overført til beslutningstakerne; det være seg politiske eller militære. Selv om vi i dag har QRA og disse muligens vil kunne bli brukt til å få overblikk over situasjoner vil det noen ganger stå om minutter eller sekunder for å sikre bevis i en eller annen sammenheng og utgjøre forskjellen om vi har en case eller en henlagt sak i ettertid. En annen sak er ikke minst plass. Skal man kraftsamle virksomhet til to steder (som er målet til syvende og sist) er det nødvendig å ha steder å gjøre av flyene. Jeg vil ikke trekke fram gode eller dårlige steder for ekspansjon, men det er klart at dersom et område er fyllt relativt godt opp og har byen på den ene siden og havet på den andre skal man være sikker i sin sak om at plassen er den rette før man fyller ut i havet. Vil ikke tro miljøvernsfanatikere ville være glad for det heller En løsning kunne vel være 2 hovedflystasjoner og heller ha deployeringsbaser der vi til enhver tid hadde 330 med sine redningshelikopter plassert. Da hadde man ekstra flystasjoner i det minste, men med muligheter for midlertidige deployeringer av fly ved behov om situasjoner skulle oppstå. Det ville vel neppe være behov for shelter av noen stor grad heller siden dagens våpen som "mener bussiness" tar ut fly i shelter likevel. Jaja og i tillegg finnes det en fantastisk rekke med argumenter hit og dit men der setter jeg stopp før "innlegget er fork. red.". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 kom til evenes:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Det er faktisk den flyplassen i nord som har alt Plass, nærhet til havet, direkteruter med respektable fly til Oslo og "nærhet" til byen - men jeg tipper folk setter pris på å slippe å pendle med båt til og fra Trondheim... bedre å kunne dagpendle med bil, det er jo ikke så langt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ja, det hadde vært artig med liv på Evenes igjen, men personlig kunne jeg tenkt meg Bardufoss! [color:"white"]Tørr ikke si noe annet siden fattern er innom å titter litt innimellom! he he [/color] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Midt i landet var et utsagn jeg kom med for å beskrive at flyplassen ikke ligger i en utkant. Du har Oslo, Bergen og Bodø innen ca. 50 min. med 737. Tenker vi areal blir det kanskje litt mer i midten? Metrolineren fra North Flying er det jeg vil omtale som lite sivil trafikk i forhold til f.eks. Bodø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Bodø er da mindre i utkanten enn Ørlandet er, så den påstanden ville jeg ikke akkurat stå for hardt på Så lokalt nær flyplass som Bodø er finner du neppe mange av i Norge i dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Bodø er da mindre i utkanten enn Ørlandet er, så den påstanden ville jeg ikke akkurat stå for hardt på Vi bruker ordet "utkanten" i forskjellige sammenhenger. Slik du bruker det blir det negativt for Bodø i forhold til flystøy så nære byen. Ørlandet plager ikke så mange folk eller sivil trafikk, men ligger ikke i "ene enden av Norge" ("utkanten"), f.eks. Kr.sand eller Kirkenes. Det meste folk skriver kan misforstås, men det handler om viljen hos leseren til å misforstå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 For min del misforstår jeg deg ikke med vilje, jeg prøver tvert i mot å forstå deg så godt jeg evner i forhold til måten du formulerer deg på Jeg bare tolker det du sier ut i fra det mange tenker. Du sier utkanten, da tenker jeg utenfor godt bebygde områder, fordi det ofte er slik folk bruker begrepet utkanten. Med tanke på støy og slikt, så vil nok Ørlandet være en fin plass. Men som Andreas sier; Forsvaret tenker på sine ansatte. De vil forbedre familiepolitikken sin, og mulighetene for utvikling og utdanning settes nok høyt i fokus. Forsvaret er dårlig på sånt per dags dato, så det vil ikke overraske meg om de vil forbedre seg der. Da er Bodø helt klart et sterkt alternativ, i hvertfall i forhold til Ørlandet. Hvis du mener andre misforstår deg med vilje, så bør du heller begynne å ordlegge deg annerledes eller definere ordene dine ved hjelp av merknader nederst i posten din Jeg tror de fleste vil tolke det slik du formulerer det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.