Gå til innhold

Hovedflystajoner (Forsvarsstudiet 2007)


Cato Støle

Anbefalte innlegg

Syns Ørlandet har en god beliggenhet midt i landet, gode treningsforhold og mye utstyr. Har hatt mange velykkede øvelser. Er heller ikke plaget av så mye sivil trafikk. NATO har vel også god kjennskap til Ørlandet med tanke på AWACS. Siden familien kommer fra ørlandet og mine onkler har tjenestegjort der håper jeg også at valget faller på Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett Cato, men jeg mener å huske at jeg leste noen rykter om at Rygge var en het kandidat. Vil ikke dette bli et rimelig alternativ ved å gjøre Rygge og 137. Luftving en stor avdeling?

 

Jeg må også si at jeg synes at det er rart at tabloidene faktisk ikke har slått opp at hvis et "worst case scenario" skjer ved feks. et terrorist angrep fra luften så er Sør-Østlandet så "ubeskyttet som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter for:

Ikke noe sivil trafikk

Der tar du feil! Det går faktsik en daglig avgang til og fra Gardermoen med AirNorway, så det så... Jeg håper jo selvsagt på Ørlandet jeg, bor jo ikke langt unna. I disse dager så holder de faktisk på med å bygge ut "terminalen", så det går tydligvis ganske bra. Leste også at Ryanair hadde kontakt ENOL anngående reserveflyplass for Værnes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir neppe Rygge. Det er nordområdene som er satsningsområdet for tiden.

 

Jepp, har vært og kommer nok alltid til å bli ett satsingsområde! Den strategiske beliggenheten med tanke på olje/gass og ikke minst beliggenheten med tanke på vår nabo i øst, som visstnok noen har glemt fortsatt er en supermakt, med ett tildels ustabilt politisk styresett!(les: våre politikere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois!

Her er det mye vann som skal rennes før politikerne skal beslutte. Forsvarssjefen skal ha studien ferdig ca september neste år og da vil denne inneholde en fagmilitær anbefaling om ny basestruktur blant annet. For Luforsvarets del så vil mest sannsynlig bli anbefalt 2 baser (1 i sør og 1 i nord). Hvordan dette vil ende til slutt er altfor tidlig å si.

Alle lokaliseringer har både fordeler og ulemper. Uansett valg av base så skal det i tillegg være slik at man skal ha deployeringsbaser (som f.eks Banak og Sola) for å ivareta QRA-beredskap, og dette avhenger igjen av trusselbildet.

Jeg for min del, mener at Ørland ligger perfekt til. Det er ikke uten grunn at NATO/PFP bruker denne basen stort sett året gjennom. Neste høst skal vi arrangere 2 av de største jagerflyøvelsene i NATO (BAR07 og Arctic Tiger). BAR07 innebærer at ca 100 fly (60-65 jagerfly), skal ta av å lande 2 perioder pr dag i september. I tillegg har man treningsområdene og skytefeltene som ligger rett utenfor stuedøra (på Tarva kan man faktisk droppe bombene mens man turner inn på finalen til 15...

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ikke som hensiktsmessig å diskutere hovedflystasjoner uten å finne ut hva man synes er det viktige på forhånd. Ellers blir det til at den enkelte tilpasser argumentasjonen for å få landet til å stemme med det kartet man ønsker. Eller som man kan si i andre miljøer; selektiv tolkning av bibelen til det man selv ønsker den skal si...

 

Anyways. Med en base i sør og en i nord tror jeg den i sør vil det nok være veldig veldig mye som har å si for hva valget faller på. Det er dessuten uttalt flere ganger at man vil ta familiepolitikk til vurdering; dvs at man ikke legger aktiviteten til et sted som ligger på et ulønnsomt sted for familier i forhold til muligheter for karriære. Videre er det klart at nærhet til nordområdene kan være viktig, men nå har det seg slik at Luftforvaret har fordelen med Høyde, Hastighet og Rekkevidde. Ikke minst er de to sistnevnte viktige i en situasjon som måtte finne på å oppstå i nord fordi det betyr at man kan være raskt på plass. Med dagens teknologi har vi muligheten til å få raskt overblikk over situasjonen når vi er i områdets nærhet, og det er klart at jo nærmere nordområdene flyene er stasjonert jo fortere vil bildene bli overført til beslutningstakerne; det være seg politiske eller militære. Selv om vi i dag har QRA og disse muligens vil kunne bli brukt til å få overblikk over situasjoner vil det noen ganger stå om minutter eller sekunder for å sikre bevis i en eller annen sammenheng og utgjøre forskjellen om vi har en case eller en henlagt sak i ettertid.

 

En annen sak er ikke minst plass. Skal man kraftsamle virksomhet til to steder (som er målet til syvende og sist) er det nødvendig å ha steder å gjøre av flyene. Jeg vil ikke trekke fram gode eller dårlige steder for ekspansjon, men det er klart at dersom et område er fyllt relativt godt opp og har byen på den ene siden og havet på den andre skal man være sikker i sin sak om at plassen er den rette før man fyller ut i havet. Vil ikke tro miljøvernsfanatikere ville være glad for det heller ""

 

En løsning kunne vel være 2 hovedflystasjoner og heller ha deployeringsbaser der vi til enhver tid hadde 330 med sine redningshelikopter plassert. Da hadde man ekstra flystasjoner i det minste, men med muligheter for midlertidige deployeringer av fly ved behov om situasjoner skulle oppstå. Det ville vel neppe være behov for shelter av noen stor grad heller siden dagens våpen som "mener bussiness" tar ut fly i shelter likevel.

 

Jaja og i tillegg finnes det en fantastisk rekke med argumenter hit og dit men der setter jeg stopp før "innlegget er fork. red.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i landet var et utsagn jeg kom med for å beskrive at flyplassen ikke ligger i en utkant. Du har Oslo, Bergen og Bodø innen ca. 50 min. med 737. Tenker vi areal blir det kanskje litt mer i midten?

 

Metrolineren fra North Flying er det jeg vil omtale som lite sivil trafikk i forhold til f.eks. Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er da mindre i utkanten enn Ørlandet er, så den påstanden ville jeg ikke akkurat stå for hardt på

 

Vi bruker ordet "utkanten" i forskjellige sammenhenger. Slik du bruker det blir det negativt for Bodø i forhold til flystøy så nære byen. Ørlandet plager ikke så mange folk eller sivil trafikk, men ligger ikke i "ene enden av Norge" ("utkanten"), f.eks. Kr.sand eller Kirkenes.

 

Det meste folk skriver kan misforstås, men det handler om viljen hos leseren til å misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del misforstår jeg deg ikke med vilje, jeg prøver tvert i mot å forstå deg så godt jeg evner i forhold til måten du formulerer deg på ""

Jeg bare tolker det du sier ut i fra det mange tenker. Du sier utkanten, da tenker jeg utenfor godt bebygde områder, fordi det ofte er slik folk bruker begrepet utkanten. Med tanke på støy og slikt, så vil nok Ørlandet være en fin plass.

 

Men som Andreas sier; Forsvaret tenker på sine ansatte. De vil forbedre familiepolitikken sin, og mulighetene for utvikling og utdanning settes nok høyt i fokus. Forsvaret er dårlig på sånt per dags dato, så det vil ikke overraske meg om de vil forbedre seg der. Da er Bodø helt klart et sterkt alternativ, i hvertfall i forhold til Ørlandet.

 

Hvis du mener andre misforstår deg med vilje, så bør du heller begynne å ordlegge deg annerledes eller definere ordene dine ved hjelp av merknader nederst i posten din ""

Jeg tror de fleste vil tolke det slik du formulerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...