Gå til innhold

Helikopterstyrt på Voss


Gunnar van der Meeren

Anbefalte innlegg

NRK siterer følgende forklaring etter øyenvitner:

 

"Det så ut som det var en vaier som løsnet fra helikopteret og deretter kom inn i rotoren i halepartiet."

 

"Det hadde fritt fall mot bakken, det roterte rundt sin egen akse, og så smalt det. Det var en grusom opplevelse å se hva som skjedde."

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.997999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er altfor tidlig å trekke en slik konklusjon. Var det vaieren under helikopteret som kom i veien? Hvorfor gjorde den i såfall det? Eller var det andre årsaker?

Selvfølgelig kan man muligens i ettertid (når havarikommisjonens rapport er ferdig) konkludere med at "ulykken kunne vært unngått hvis ...", men én ting er å gå gjennom hele prosessen fram til ulykken i ettertid. Jeg går ut fra at det er noe helt annet når man er midt oppe i det og må ta flere avgjørelser på én gang.

 

For ordens skyld: Nå snakker jeg generelt, for jeg vet for lite om denne aktuelle ulykken. Trist er det uansett, men årsaken må vi sikkert vente en stund for å få forklaringen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det løftewiren til helikopteret eller en wire/kabelstrekk i terrenget?

 

Husker en Sea King gikk ned utenfor Stavanger for mange år siden, da mener jeg det var guide tauen til redningsmannen som kom inn i halerotoren etter at den falt ut døren under en testflight eller noe slikt. Kanskje noen har mere detaljer.

 

Er det foresten noen plass på internett en kan lese havarirapporter?

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis helikopteret var blir brukt til å løfte diverse last så har jo det en wire hengende under. Det som desverre skjer fra tid til annen er at denne wiren finner veien opp i en av rotorene. Nå skal det sies at det skjer meget skjelden, men det kan skje.

 

Da jeg jobbet i Lofotkraft ble jeg fortalt om en pilot som fikk wiren og en nylonsekk i halerotor og havarerte. Piloten overlevde, men har ikke kunnet fløyet siden, da han desverre brakk ryggen i sammenstøtet med bakken.

Det å fly helikopter med wire for last er en meget krevende oppgave og pilotene har en spesiel og grundig trening på dette før de får lov til å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig trist at slike ting skjer i 2006. Det ser jo tilsynelatende ut som at en slik ulykke hadde vært veldig enkel å unngå.

 

Fordi....?

fordi å treffe en wire er veldig lett å unngå, evt piloten skal vite om slike hindringer før han flyr så lavt.

 

En wire ser du normalt IKKE før det smeller. Det du har sjans til og se er mastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg forstod det slik at det var et kabelspenn han hadde kjørt i, og da mener jeg fortsatt at det er lett å unngå i den forstand at man flyr ikke lavt over ett terreng så sant man ikke kjenner terrenget man flyr over, alt annet er ren og skjær dumskap. Derfor er det meget lett å unngå ved å holde en forsvarlig høyde.

 

Men nå ser jeg i ettertid at det var løftewiren som etter sigende har klart å vikle seg inn i en rotor og om hvorvidt dette er lett å unngå skal ikke jeg utale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig trist at slike ting skjer i 2006. Det ser jo tilsynelatende ut som at en slik ulykke hadde vært veldig enkel å unngå.

 

Fordi....?

fordi å treffe en wire er veldig lett å unngå, evt piloten skal vite om slike hindringer før han flyr så lavt.

 

Ok, jeg ser hva du mener og det skal du selvsagt få lov til. Nå vet ikke jeg hvor mye helikopter tid du har og hvor mye sling du har fløyet men jeg tviler på at du kjenner hverdagen i denne bransjen sælig godt når du formulerer deg slik. Med snart 20 år i luften vet jeg at marginene er veldig små i mange sammenhenger. Spesiellt når det gjelder helikopterflyging, som er mitt fag. Du snakker om en "ideell" verden når du nevner at flygeren "skal vite om hindringer" og at "wires er veldig lett å unngå". Denne verden eksisterer ikke, selv om mange skulle ønske det. Operasjoner med underhengende last er kanskje den typen flyging hvor marginene er aller minst. Hva som har hendt på Voss aner jeg ikke og ønsker heller ikke å spekulere rundt det. Men de av oss her på forumet som flyr vet at man aldri kan gradere seg mot alt. Derfor er det blandt annet noe som kalles Operational Risk Management som man bruker som et verktøy for å minimere risikoen. For flyr man, godtar man risiko av ulik art og med ulike risikonivå, og derfor går det desverre galt enkelte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes desverre veldig mange spenn som ikke er avmerket på kartet, har ikke tall på hvor mange timer jeg har stått og tegnet inn spenn og master som ikke var merket i utgangspunktet.

 

Vet det har vært gjort forsøk med varsling av spenn over VHF radio. Har ikke helt detaljene, men i prinsipp går det vel ut på at man får et varsel på radioen når man er i nærheten av et spenn. Blir vel uansett bare de største spennene som i tilfelle får dette, ellers kan det fort bli travelt på radioen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i Lofotkraft ble jeg fortalt om en pilot som fikk wiren og en nylonsekk i halerotor og havarerte. Piloten overlevde, men har ikke kunnet fløyet siden, da han desverre brakk ryggen i sammenstøtet med bakken.
Faren min kjenner piloten. Han skulle fly leca pellets da det gikk hull på nylon sekken og pelletsene rant ut. Når sekken ble lett nok gikk den opp i halerotoren.

Ang. Sea Kingen som styret utenfor Stavanger, så var vel guide linen oppbevart i en bøtte i kabinen. Bøtta falt ut å linen gikk i halerotoren. Hvis jeg ikke husker feil så var det også en Sea King som gikk inn i et spenn?

 

For et par år siden så kom vi over en høyspent ledning som ikke var markert på kartet, selv om det bare var to dager gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelspenn har og vil ta liv. Det er selvsagt nødvendig å gjøre det man kan for å unngå dem, men for mange aktører, spesiellt forsvaret og helikopterfirma, er det ingen 100% løsninger pr i dag.

 

Systemet som OCAS A/S setter ut på oppdrag fra kraftselskapene viser potensiale, men det vil kun være økonomisk mulig på de større kryssningspunktene. (Dvs de som krysser fjorder eller daler i stor høyde.)

 

Når det gjelder umerkede spenn, har jeg opplevd at noen utenlandske sivile piloter ikke er klar over de begrensningene som M517 og ICAO halfmil kartene har mtp hinder. Er du under 200ft AGL har du ingen beskyttelse i kartet. Nå kan man jo si at sivile ikke skal så lavt uansett, men det er jo tilfeller, spesiellt med store forskjeller i terrengkontur at man kan havne litt lavt utilsiktet. En spenn som krysser ett skar i 150ft virker høyt om du feilberegner terrengets høyde når du flyr VFR.

 

For Hans Petter & Co, spesiellt kollegene på 412, så har mange fått oppleve alle de nye mobilmastene på nært hold!

 

For et par år siden så kom vi over en høyspent ledning som ikke var markert på kartet, selv om det bare var to dager gammelt.

 

Var spennet høyere enn 200ft AGL? I så fall bør det meldes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...