Gå til innhold

Flightsim forum var mer seriøst før!


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

Ikke rart folk slutter å joine dette forumet, selv er det blitt at jeg kansje er her en gang pr mnd bare for å lese litt om det er noe nytt. Synest det er bedre å stå utenfor å prøve å feile en å være her å spørre å bare få slengt dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hei Tom, nei har vært litt rundtomkring og blitt lite hobby. Jobben min ble jo nedlagt og hadde en uke på meg til å ta buss og lastebil lappen vis jeg skulle ha ny jobb raskt, så da måtte jeg trå til og det gikk bra. så nå kjører jeg buss ikke airbuss men jaggu ikke langt fra,,he,he.

 

Ble forresten lei av dette her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja postcounter opplegget er bare tragisk. Endel såkalt "Veteran" betegnelser burde for enkelte byttes ut med "Sjefspisspreiker". Jeg som har vært med siden BBS-tiden er mer eller mindre "fersk" fordi jeg ikke sier så mye. Best å *betale* for i det minste kamuflere dette med "Støttemedlem". ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter dere å sier at forumet var mer seriøs før og i tilegg poster innlegg i feil fora som gjør forumet enda mer useriøs, dette burde egentlig ligge i snackbaren for i kaffekroken:

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre.

 

Denne diskusjonen er også useriøs egentlig, moderator burde flytte den ned til snackbaren.

 

Det med innlegg telleren har jeg sagt min mening om før her:

 

http://www.flightsim.no/forum/showflat.p...true#Post416068

 

Og har blitt diskutert.

 

Mvh Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser om, dere sjekker,er jeg ganske ny her inne..

Så slenger meg på ved å si at jeg syns dette er et godt forum..bedre enn veldig veldig mange andre både store og små ""

Når det er sagt så har det nok slått meg at det virker å være et snev av "kamp" om rangordningen her inne.. Kanskje fordi det ikke er så lett i et "virtuellt" samfunn ikke er like lett å holde rede på hvem som kan hva og hvor erfaren men er.. selv om jeg syns slikt burde være uvesentlig i et lite miljø hvor alle på en måte er avhengig av hverandre for et å få et maximalt utbytte av hobbyen sin.

Når det gjelder hvor vi nye blir mottatt så syns jeg vel det har vært genrelt bra,selv om jeg også har måttet "ta til takke" med ting som: "les manualen"...

Så min utfordring til alle de erfarne brukerne her inne med mye og god kunnskap om både generelle ting og spesifikke flytyper som har blitt ervervet gjennom årevis av læring ved bruk av MSFS, AOM's og mange andre kilder.. Del av med dere enda mer! ""

Som pedagog,lærer,trener,instrutør osv.. vet jeg at faktisk verdien av å lære bort til andre er like stor for en selv enn den du lærer ut til. Og som tidligere idrettsutøver vet jeg at repetisjon av basisferdigheter er alfa&omega for å ikke stagnere. Så jeg syns ikke det er noen grunn til at de som sitter inne med mye kunnskap her inne skulle referere til andre kilder..istedenfor å gi et godt og utfyllende svar. ""

Grunnen..til at de mindre erfarne og nye evt stiller spørsmål her framfor å lete andre steder har jo med å gjøre at det er en begrensing på hvor mye man klarer å fordøye på altfor kort tid. At f.eks jeg skulle klare å lære meg på 3-4 mndr det andre har holdt på med siden forumet her startet eller kanskje lenge før det er vel ikke å forvente? Derfor er det alltid et godt med et fora hvor man kan stille konkrete spørsmål og få konkrete svar,som et tilskudd til manualer og lærebøker. Det er jo dessuten ikke alltid de har alle svarene eller er oversiktlige og gode... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innlegget ditt var meget bra, og velkommen skal du være om jeg ikke har sagt det før.

 

Synes også vi skal forsette med å del erfaringer som før.

 

Se bare på våre elskverdige real life piloter som ofrer mye av kunnskap og fritid til å svare på spørsmål fra oss brukere...

 

Bare så synd og slitsom det er til tider at en må svare på samme spørsmålet hundre ganger eller hver gang det kommer en eller annen ny inn..

 

Hadde bare hatt en real FAQ her på forumet.

 

Kanskje et tips til moderatorene, for det er jo begrenset hva de kan sette sticky og hva de gidder å sette sticky..

 

Ikke alltid lett å søke på forumet, får så å måtte lese 1-200 tråder før en finner det man leter etter.

 

Selv lar jeg være å svare på innlegg som jeg har svart på hunder ganger fra før. Den lille friheten ønsker jeg å få beholde. Selv om jeg prøver å hjelpe flere en jeg overser...

Jeg er jo tross alt ikke alene i dennen lille verden av eksperter uten å karraktriserer meg som en ekspert.

 

hmm hører jeg ...... trall trall trall "Og ikke alle kan kalle seg det samme som meg .......... !

hehe å nei, nå kom den inn på hjernen igjen..

 

Konklusjon, jeg tror de fleste her hjelper mer en de overser.

 

Tips til alle nye...

 

1. Søk

2. Lest sticky poster (tråder som er låst av moderatorer)

3. Be om hjelp.

4. Husk det, eller skriv det ned et sted.

 

1. Husk dette er til tider en kjempe syklubb for kvinner.

2. Ikke alt du hører er vondt ment eller et angrep på deg som person

3. Alle her inne deler den samme int som deg. Du er ikke dårligere

4. Alle har mye å si og mye å klage på, så ikke bli sjokkert om du hører negative kommentarer på noe, det er for det meste frustrasjon og kjedsomhet du hører.

 

5. Når alt kommer til alt, så er vi flest gutter og gutter er som regel litt kranglete, men alle er like gode venner for det. Flightsim.no er et av det beste miljøene å være i etter min mening.

 

6. Til slutt, jeg snakker til tider mye rart, men husk å rette meg om du vet jeg tar feil. Har jeg sakt noe galt eller du føler deg truffet av noe jeg har sagt, send meg en pm eller mail så skal jeg gi deg en forklaring eller unnskyldning.

 

Til slutt

 

Ha det gøy, lær masse.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner søkefunksjonen, Tom.

 

Her har jeg en del tips å legge til, et i hvertfall ""

 

Jeg har lagt merke til at mange har klaget på søkefunksjonen, og sagt at den har store mangler, og slikt!

Jeg har vært i den rekken, men jeg satte meg inn i søkefunksjonen og fant ut at den er bedre enn hva man skulle tro!

 

Et tips er:

Fyll ut så mye som mulig av informasjon du har fra tråden når du søker etter den, og det blir lettere og finne, i tillegg til at søkefunksjonen da finner det du leter etter med en gang!

Vet du ikke mye om tråden, hvem som startet den, når den ble startet osv, så må du nesten bare lete for å finne.

 

Vet du hvem som startet den, når det var, og hvilket forum tråden ligger i, så finner du det tvert!

 

Den er svært enkel i bruk, jo mer du har av informasjon jo bedre, og det sier seg jo egentlig selv?

 

Flere av dere bør prøve det og sjekke ut, og se hvordan søkefunksjonen virkelig fungerer!

Jeg liker den ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at enkelte svarer på spørsmål i PM, da er det i grunn lite vits med forum søk. Jeg anbefaler at hvis noen har svar på et spørsmål som er stilt, at den personen svarer på innlegget med løsningen. Selv om det er en som spør, så kan det være flere som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen!

Jeg vil bare si dette: etter at jeg begynte å fly fs i april

i fjor og oppdaget flightsim forumet i sept,så har jeg fått mye og verdifull og riktig informasjon om flyging fra diverse medlemmer som jeg er meget takknemmelig for!.....og jeg har ennå mye å lære og kommer nok til å stille flere spørsmål.......og da er det godt å vite at det finnes noen som har bedre kunnskaper enn meg. Så derfor vær glad at dere kan være til hjelp for noen og fortsett med å ha en trivelig tone med dem som spør for da lærer vi mere om det vi ivrer for nemlig: Flyging! Takk til dere som har hjulpet meg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine regler for bruk av forum:

1. Det finnes folk som vet mye mer enn deg, så vær ydmyk.

2. Det finnes folk som vet mye mindre enn deg, så vær ydmyk.

3. Du har ikke alltid rett, så vær ydmyk.

4. Skill mellom sak og person - når diskusjonen er over, er man venner igjen. (Det samme gjelder jo også i ekteskapet)

5. Det finnes dumme spørsmål, men det er enda dummere å svare nedlatende på dem.

6. Kardemommeloven gjelder i stor grad.

7. Les alltid igjennom ditt innlegg før du smeller det avgårde. Det finnes ikke noe mer irriterende enn dårlige innlegg (unntaket her er folk som har dysleksi, men også disse bør gjøre et hederlig forsøk).

8. SMS-språk og sære dialektord (eks. isse/isje (ikke), ej (jeg) osv.) skal IKKE brukes, unntatt i spesielle tilfeller.

9. Postcounter har intet å si! Den forteller ikke om du har peiling eller ikke.

10. Postcounter har ikke noe å si! Den forteller ikke om du har peiling eller ikke.

 

Her er enkle råd, bortsett fra nr 5, som jeg synes burde være: Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

Ydmykhet er en dyd. Bra Vidar!

 

Når det er sagt vil jeg ikke si at dette forumet er spesielt nedlatende, heller ikke at nivået har falt.

 

Tonen er kjempegod, og de som kniver litt her, kjenner hverandre stort sett.

 

INGEN MÅ VÆRE REDD FOR Å SPØRRE!!!

 

Og som jeg har sagt tidligere, etterhvert som du blir varm i trøya, vil oppdage at man kan finne frem svar ved å søke først. Og det burde etterhvert bli fremgangsmåten for hvordan du finner dine svar.

 

Flightsim forum var mer seriøst før!

 

Flightsim forum er like seriøst ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er såpass åpent at jeg skal sende ut en brannfakkel som dere øyeblikkelig kan slukke hvis dere mener jeg sier noe som ikke tilhører virkeligheten:

 

Denne tråden ble startet av en som hadde snakket med Agnor, Stian. I trådens første innlegg hevder Stian at før kunne man stille spørsmål, og det kan man ikke nå lenger.

 

Agnor hiver seg på noen poster lenger ned, og avslører bakgrunnen for hva dette egentlig dreier seg om:

 

Tenk på følgende: Tenk om pilotene som var her inne med all den kunnskapen de har, skulle misbrukt sin posisjon, til å undertrykke andre som ikke hadde den kunnskapen?

 

Dette oser av dårlig skjult misnøye! Misnøye fordi Agnor fikk noen svar av Hr Toll som tydelig ikke falt i smak i en annen stor diskusjon her inne! (Søk etter den "")

 

Jörgen Toll kan være en av dem som ikke lar sarkasme og skarpe svar vente på seg hvis anledningen skulle dukke opp.

For meg er det en av hans sjarmerende varemerker og jeg trekker alltid på smilebåndet når Hr Toll har laddet kanonen med sine lett arrogante dytt til almuen.

 

Han er kunnskapsrik og harmløs. Harmløs fordi han aldri ville opptre uærbødig og snerpete. Personlig liker jeg stilen hans og vil be Agnor og Toll gjøre opp på kammerset, og at denne tråden ikke bør fortsette før man erkjenner at dette er etterlatenskaper fra en kviving som allerede er over.

 

DETTE ER ET BRA FORUM!! DERMED BASTA ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg angående Jörgen, Morten!

En slik type holdning er ikke noe problem, det er bare hyggelig og moro å lese, men andre som rett og slett svarer slik og mener det fullt ut på en vond og hånlig måte, det er slik man bør unngå og slå ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik type holdning er ikke noe problem, det er bare hyggelig og moro å lese, men andre som rett og slett svarer slik og mener det fullt ut på en vond og hånlig måte, det er slik man bør unngå og slå ned på.

 

Er med deg Alexander - noe personifisering skal jeg ikke begi meg ut på Morten, - men mulig du er inne på noe. "" ..mulig dette er en av mine svakheter..

Og da min holdning : "Who gives a sh**!!" ""

 

Og jessss, - dette er et bra forum. Ok.. alle enig. ""

 

Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artige er at man ser dette gå igjen. Her er utdrag fra en annen tråd i samme foum:

NAS har bara 737-300, så det är väl en sådan då...

 

Jeees kaptn! Men de har FLERE 737 300 og han lurte på HVILKEN av de;)

 

Aah! My bad! Jag läste "vad slags maskin" men missade det med reggen. Förstår att du tog det hårt Agnor. Beklagar det!

 

Artig greie dette, kan bli underholdende i lengden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er såpass åpent at jeg skal sende ut en brannfakkel som dere øyeblikkelig kan slukke hvis dere mener jeg sier noe som ikke tilhører virkeligheten:

 

Denne tråden ble startet av en som hadde snakket med Agnor, Stian. I trådens første innlegg hevder Stian at før kunne man stille spørsmål, og det kan man ikke nå lenger.

 

Agnor hiver seg på noen poster lenger ned, og avslører bakgrunnen for hva dette egentlig dreier seg om:

 

Tenk på følgende: Tenk om pilotene som var her inne med all den kunnskapen de har, skulle misbrukt sin posisjon, til å undertrykke andre som ikke hadde den kunnskapen?

 

Dette oser av dårlig skjult misnøye! Misnøye fordi Agnor fikk noen svar av Hr Toll som tydelig ikke falt i smak i en annen stor diskusjon her inne! (Søk etter den "")

 

Jörgen Toll kan være en av dem som ikke lar sarkasme og skarpe svar vente på seg hvis anledningen skulle dukke opp.

For meg er det en av hans sjarmerende varemerker og jeg trekker alltid på smilebåndet når Hr Toll har laddet kanonen med sine lett arrogante dytt til almuen.

 

Han er kunnskapsrik og harmløs. Harmløs fordi han aldri ville opptre uærbødig og snerpete. Personlig liker jeg stilen hans og vil be Agnor og Toll gjøre opp på kammerset, og at denne tråden ikke bør fortsette før man erkjenner at dette er etterlatenskaper fra en kviving som allerede er over.

 

DETTE ER ET BRA FORUM!! DERMED BASTA ""

 

Hei! Du tolker budskapet galt! Jeg synes bare godt om absolutt alle pilotene som er her inne på flightsim.no. Selv om jeg og Toll har diskusjoner så har det ingen ting med han som person å gjøre. Her må vi skille person og sak!

 

Jeg sier det igjen, i ordets betydning: Tenk om pilotene her inne skulle sittet på gjerdet og gjort narr av flightsimmerene som ikke har de kunnskapene som piloter har. I stedet så hjelper de oss og kommer med gode tips! Det mener jeg "erfarene" flightsimmerene også skulle prøve å få til når nybegynnere spør om råd og tips her på flightsim.no

 

Posten hadde ingen ting med andre 737 tråder å gjøre her på forum! Bare til informasjon! Flightsim.no er vel et greit diskusjonssted, bare man tar litt hensyn til hverandre å diskuterer SAK og ikke person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oser av dårlig skjult misnøye! Misnøye fordi Agnor fikk noen svar av Hr Toll som tydelig ikke falt i smak i en annen stor diskusjon her inne! (Søk etter den

 

Ja, tanken slog mig när jag läste det ja...

 

Vidare skrev Agnor:

Antakelig ligger vel vi andre på et latterlig lavt nivå iforhold, men det de gjør, er å støtte oss andre og gi veiledning og tips og råd. UANSETT hvor iddiotisk spørsmålene måtte være! Er det ikke noen som kunne tenke seg å ta dette til etteretning? At man legger fokus på å gi veiledning istedet for kritikk, som er så utrolig lite lærerikt?

 

Man försöker ge vägledning... Men någon gör allt de kan för att ifrågasätta informationen du kommer med, för det passar inte med deras agenda.

 

Jag förstår att jag är lagt till hat hos Agnor och några andra här inne, för de ville inte höra annat än att de var så duktiga som klarade att landa en 737 Sim... Och jag gjorde misstaget att försöka förklara för de att det nog är lite annorlunda i verkligheten, o.s.v.

Mina argument sköts ned med kommentarer om att jag bara flugit Fokker och inte 737, att det är yrkesstoltheten som talar, etc. Vad ska man göra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med mitt innlegg var egentlig at nå har denne debatten rent over i sin tredje tråd. Og jeg er egentlig dritt lei!

 

Spesielt hvis det skal vise seg at man bruker akkurat denne debatten (Bert vs. Toll) som en brekkstang for å si at folk oppfører seg dårlig her inne!! Og at folk ikke får svar, men heller blir møtt med spydige kommentarer.

 

For vi vet at dette ikke er sant!! Dette forumet holder et høyt nivå, folk oppfører seg stort sett siviliserte! Og er hyggelige!!

 

At "virtuell hårsårhet" er et problem, kan jeg være enig i. Men la oss ikke synke til det nivå at vi nærmest sniker oss rundt grøten. Kall en spade for en spade og bli ferdig med det!!

 

Til den yngre garde/nybegynnere:

Still hvilketsomhelst spørsmål! Jeg lover ihvertfall å være både ydmyk og imøtekommende!

 

(andre som vil være det samme, bekreft gjerne i denne tråd)

 

Vi er en flott gjeng her inne!

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra formulert Morten, traff spikern på hodet uten å bruke steikepanna. Mht svar til nybegynnere så er det et problem på alle forum at noen "veteraner" blir leie av at de samme spørsmåla blir stilt om og om igjen, da er det greit å huske at selv om man som veteran har lest samme spørsmål 100 ganger så er det første gangen for ferskingen som spør, og han spør for å få svar og ikke for å irritere andre. "Flame the noob" er ganske populært og da spesielt på forum med mange amerikanske brukere. På noen forum jeg har vært har det blitt en tradisjon man skal ta litt hardt på nykommere. Heldigvis er ikke innvielsesseremonier like viktig her til lands som over there men man ser sporadiske tendenser på norske forum også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med deg, Vidar. Har opplevd på sjøen at en gammeldags såkalt "holdning" dessverre ennå regjerer...man skal dyttes i dritten før man blir godkjent. Denne "holdningen" har jeg kun forakt til overs for. En gammeldags holdning som ikke holder mål. Men på den annen side bør de som er "nye" samtidig bli flinkere til å høre etter hva de som har holdt på en stund har å si. Å finne *balansen* derimot, vil alltid være vanskelig - alltid bli et emne for videre diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene er - og vil alltid være - at enkelte "gammelkara" ikke har evne til å innse at andre ikke automatisk skjønner det samme som dem, kan så mye som dem osv. Legg til en god dæsj arroganse, så er du nesten i mål.

Den siste ingrediensen er at gammelkara ikke ønsker at nye krefter skal få slippe til på det DE har bygget opp. Dette opplevde vi i Narvik Modellflyklubb, hvor en gjeng "kuppet" styret og la alle rekrutteringsaktiviteter døde.

Jeg har stått på stand på ENNK under flyshow for denne klubben. Klubben hadde stor utstilling utenfor et kjøpesenter under vinterfestuka (en festival tuftet på Narviks historie som rallarby) i tillegg til en drøss andre aktiviteter. Dette ble ikke så godt mottatt hos en del av medlemmene som var mer interessert i å fly selv enn å få klubben til å vokse (egoismen fikk råde fritt!!!). Resultatet ble at klubben i dag har stagnert, og den fine utviklingen vi hadde er totalt ødelagt. Dette var i alle fall situasjonen for 3-4 år siden, da jeg ikke lengre gadd å være medlem.

 

Kort sagt: Dersom man er veteran på et forum, får man:

1. Vise at man har lært åssen man oppfører seg på et forum.

2. Bidra til å utvikle og ekspandere forumet.

3. Hjelpe nykommere igang, selv om man må gjenta seg selv for n'te gang.

4. Få inn i skallen sin at enten svarer du ordentlig, eller så holder du for pitotrørets skyld kjeft!!! Bruker du 2,6 Joule på å slenge ut et svar, la det i det minste være konstruktivt. Ellers er det direkte lavmåls!

 

Dette skulle vel ikke være SÅ vanskelig, vel?

 

-----

edit: Endret fra "Problemet er" til "et av problemene".

 

Ja her behøver ikke jeg si noe, du sa det for meg...meget bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig historie Vidar! Jeg har ikke hørt maken til sneversynt gjeng! Latterlig rett og slett!

 

Dette må aldri bli et problem her inne! Jeg setter mitt gode navn og rykte på å blåse all slik tenkning av banen. Hvis enkelte av oss har slike elitiske tendenser, skal ihvertfall jeg si ifra hvor skapet skal stå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...