Gå til innhold

Flightsim forum var mer seriøst før!


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

jeg har en kompis som heter Agnor Bertheussen som har vært her på forumet siden 1999.. slo av en prat med han i dag om Flightsim.no forumet. før kunne folk spørre om for eksempel: hvordan starter man motorne på en 737? : jo da gjør du følgende...

men i dag kan det komme et svar som dette: vet du ikke det??

 

ville bare nevne det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

ALtså, - det er mange særdeles hyggelige og hjelpsomme folk her inne. Og tonen er SOM REGEL veldig god.. men fra tid til annen blir jeg småprovosert av enkelte som behandler folk rundt seg som dumme.

 

Og ikke minst det faktum at terskelen for hva som er tillat og lire av seg av bemerkninger blir lavere og lavere og lavere..

 

Kompetanse nivået har jo med årene blitt skikkelig bra, og rimelig høyt. Men da skulle vel også den gode dialogen fulgt etter oppover - etter MIN mening.

Det er kanskje håp etter at noen har ment noe om det - slik du gjør nå. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an det Erlend, -rett og slett ignorere "tøffingene".

Det er utrolig lett å la seg provosere av gjennomsiktig dårlig holdning til andre - og jeg er dessverre av de som ikke er vonde å be. (Har ingen egen erfaring..ennå)

 

Vi har et veldig sprang her inne både på alder, kunnskap, interesser og engasjement.

Høflighet er jo en "airmans" varemerke.

La folk gjenta seg, spørre om ting som har vært spurt om før, skrive ting igjen som står lenger opp i tråden, skrive feil og mene hva de vil. BARE IKKE HENG DEM UUUUT!!! ""

 

Vet ikke om dere har lagt merke til det her på forumet, - men det er enkelte som blir regelrett mobbet av andre. Det kan ikke kalles noe annet når det gjentar seg.. de samme gutta, gang etter gang.

Slenger denne ut i luften uten videre - føler deg ikke truffet? Vel, bra for deg.

 

SÅNN! ..takk.

Ferdig med å være "han som er så jæ... snill og flink" for en stund jeg nå. Har hengt meg sjøl ut til tørk i en annen tråd her inne også med samme budskap.

Føler det som om jeg står med buksa på knea klar til å få en tupp et visst sted. ""

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det som skrives her. Som jeg sa til Stian her tidligere, jeg mener at flightsim.no forum var et mer hyggelig sted å være på før. Det er kanskje ikke rart da medlemstallene var langt lavere enn det de nå er.

 

Jeg har kanskje vært litt krass i tonen til enkelte her inne, men det er muligens ikke helt uten grunn.

 

Tenk på følgende: Tenk om pilotene som var her inne med all den kunnskapen de har, skulle misbrukt sin posisjon, til å undertrykke andre som ikke hadde den kunnskapen? Antakelig ligger vel vi andre på et latterlig lavt nivå iforhold, men det de gjør, er å støtte oss andre og gi veiledning og tips og råd. UANSETT hvor iddiotisk spørsmålene måtte være! Er det ikke noen som kunne tenke seg å ta dette til etteretning? At man legger fokus på å gi veiledning istedet for kritikk, som er så utrolig lite lærerikt?

 

Da tror jeg flightsim.no hadde vært et mye bedre sted! Når det går få uker mellom hver gang jeg hører folk som vurderer å kutte ut flightsim.no så får jeg en følelse av at det kommer til å bli færre og færre som deltar på dette offentlige forumet på grunn av at de føler at de kun blir uthengt og ikke hjulpet eller får en saklig diskusjon. Jeg har også følt at folk mange ganger er ute etter helt andre ting enn å diskutere fag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg fult og helt bak det som er blitt skrevet i denne tråden.

Jeg vet ikke om jeg selv har vært krass noen ganger, håper ikke det, men i så fall må jeg be om unskyldning. Jeg har, som sikkert alle andre, gode og dårlige dager. Jeg prøver å holde meg litt i bakgrunnen på de dårlige dagene "".

 

Jeg har i det siste blitt kontaktet på PM fra forskjellige medlemer her på forumet som søker hjelp osv, og jeg prøver bestandig å hjelpe. Jeg har også gitt utrykk for at ingen spørsmål er for dumme å spørre. Jeg kan tenke tilbake til da jeg akkurat ble medlem her å de spørsmålene jeg satt med, og de var som regel de samme som jeg får stilt nå.

 

Hos meg er altid "døren" åpen og jeg tar i mot alle spørsmål, det største spørsmålet er bare om jeg kan svare på det.

 

Så til alle nye og gamle brukere av forumet. Aldri vær redd for å spørre. Det er vårt ansvar som erfarne brukere og simmere å hjelpe de som ikke har den kunskapen. Det er tross alt til miljøets beste, vi kan aldri bli for mange simmere.

 

 

Ses i forumet... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som denne har vel kommet opp et par ganger i året de årene jeg har vært registrert her, så jeg er ikke så sikker på om det har blitt så mye verre.

 

Det jeg derimot syns er negativt er at den holdningen at "opphetet diskusjon må for en hver pris unngås", jeg er enig i at det går for langt når man tyr til personangrep\\hets, men jeg sysn folk bør få si meningene sine...syns man noe er dårlig bør man kunne si det uten å bli stemplet som bråkmaker.

I tillegg ville det blitt et dørgende kjedelig forum om alt bare skulle vært spørsmål og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tross alt ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

 

Hva står det her over ???? - klart et dumt spørsmål !!!

 

Dumme svar = Kan du ikke Norsk du eller ? eller www.justfuckingoogleit.com

 

Folk som er så dumme at de henviser andre til å søke på googel når noen spør om hjelp til et eller annet. Fortjener å høre hvor dumme de er.

 

Er man så forbasket ivrig på å fortelle andre om hvor google befinner seg og at man kan søke der, ja da burde de heller brukt energien på å finne linker til svaret i steden.

 

Det irriterer meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det skal ikke tas bokstavelig. Dumme spørsmål finnes, som ditt eksempel Tom. Men det blir igjen ikke den typen spørsmål jeg tenkte på. Er enig med deg at det er irriterende når folk svarer: "Prøvd google?" ,"Les manualen" etc etc. Tror et flertall her faktisk har prøvd både google og manualer før de spør. Når folk svarer slik som nevnt på spørsmål som f.eks "Hvordan kan jeg endre vindstyrke?" ,eller "Hvor kan jeg laste ned en bra paint til default C172" ,blir jeg både oppgitt og irritert.

Mest oppgitt. Hvis folk i det hele tatt gidder å svare slik, kunne de jo på like lang tid selv søkt på google og kopiert en link, eller skrevet et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver form for hjelpsomhet bør respekteres. Dog er jeg enig i at hvis man kun skriver "søk på Google, les manual!!" kan man like gjerne la vær.

Men det er overraskende mange, ikke nødvendigvis her inne, som daglig bruker internet, men som aldri finner noe som helst. Da kan det være greit å gi en liten innføring i hva man skal skrive i søkefelt for å komme på rett sted. Så vet de iallfall om det til senere anledninger.

Et annet "problem" er jo at man aldri helt vet hvilket nivå vedkommende som søker hjelp er på. Om det så er noen som prøver å hjelpe deg med noe som du er fullstendig klar over, bør det ikke forekomme sarkastiske kommentarer. Det skremmer kanskje folk fra å ville hjelpe i fremtiden.

 

I den forbindelse kan jeg ta et lite eksempel fra den ekte flyverden, dog noe fritt omskrevet:

Et fly havnet utenfor rullebanen i USA og stoppet først ved en motorvei med flere omkomne. Årsaken var våt rullebane og litt for stor fart, men hovedgrunnen var at pilotene var stresset etter en go around og tordenvær, og glemte å aktivere spoilere.

"Har dere aktivert spoilere???"

"Herregud, tror du vi er helt idio.....oi, takk for tipset!"

 

Konklusjon...den ser dere selv ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tross alt ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Det er sant Petter. Og når Tom blir edru ut på formiddagen og leser tråden èn gang til, så skjønner han nok hva du mener han og. "" ...eller kanskje han er enig men at jeg missforsto.

 

Og en henvisning til en i forumet om å søke på Google for å finne svaret på spørsmålet sitt, anser jeg ikke for svar i det hele tatt jeg da... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gi mannen fisk, når du kan lære han å fiske istedet?

Enig Kenneth, det er jo det vi prøver alle mann.. ""

 

Men når jeg leser strofer som "..kan du gi deg med det jæ.. maset om den forba.. streamingen din.." eller "..og dette kommer fra mannen som vet ALLT" eller "følg med i.d.i.o.t." så er ikke det å lære noen å fiske. Det er å prøve å få de til å skifte hobby.

 

Tipper UANSETT vi i bunn å grunn er enig alle mann, og skal ikke være skinn-hellig her. Jeg har såret kvota mi med folk jeg og - om ikke akkurat i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at enkelte her inne i forumet er mer opptatt av å få flest mulig innlegg, enn å komme med faktaopplysninger osv.. Har sett mange innlegg med bare "smileys", eller innlegg som ikke har noe med temaet å gjøre i det heletatt. Forumet var langt mere seriøst før, mange av de som kom med faktaopplysninger var fagfolk som hadde skikkelig peiling.. Men det finnes jo flere av de i dag også, men flere av de gidder ikke å svare innlegg, eller har meldt seg helt ut. Jeg tror det kunne vært en idè å fått fjernet antall innlegg hver enkelt bruker har, så tror jeg kanskje flere har kommet med faktaopplysninger og unnlatt å svare med smileys o.l.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at enkelte her inne i forumet er mer opptatt av å få flest mulig innlegg, enn å komme med faktaopplysninger osv..

 

Enig med deg der. Men, husk også at mange er aktive i avdelinger som kaffekroken og snackbaren, og dermed får veldig mange poster relativt raskt.

Men er enig med deg, virker som om visse folk patruljerer forumet og svarer på alle nye tråder som har startet, enten med fornuftige svar eller som du nevner, smileyer eller utsagn som "hehe". ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ganske sikkert at jeg var med på mye av det her FØR. Perosnangrep, kjefting etc. Jeg har prøvd å forbedre meg, jeg har prøvd å slutteå delta i aktive diskusjoner.

 

Men noe jeg hater er når folk sier "Google?" også to minutter etterpå så komme samme personen med et nytt innlegg hvor den briefer med alle sin kunskaper på feltet.

 

Håper dette forum kan bli bedre. Jeg vet om mange som poster bare smileys i en post og det er sykt irriterende. Dere virker ikke veldig modne når dere gjør det. En ting til, Vær så snill å slutte med de der ROFLMAO, ROFL og alt det tullet der. Når det er som verst med sånn så minner dette meg mer om et nerde-hacker forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, Vær så snill å slutte med de der ROFLMAO, ROFL og alt det tullet der.

 

Amen Olaf.

 

 

Nå må dere ikke kappe hode mitt nå. Jeg vil ta denne "prøvd google" litt i forsvar. OK, jeg er helt og holdent enig i at som eneste svar i et innlegg, duger det ikke.

 

Personlig så har jeg faktisk funnet veldig mye ved hjelp av google, spesielt internettsider til diverse payware, og mange ganger er faktisk ett spørsmål følgende:

 

Noen som vet hvor jeg finner sidene til PMDG 737? ""

 

Et godt svar her er ikke bare nettsiden. Etter min mening burde svaret lære den som spør litt mere. Ikke fordi det er dumt å spørre, men slik at han kan lære seg dette slik at hans hverdag kanskje blir lettere.

 

Svar:

 

Hei PMDG's hjemmesider finner du her: PMDG Hjemmeside

 

Men husk at et enkelt søk på internett ved hjelp av google eller andre søkemotorer også kan gi deg svaret. Søk på PMDG på google

 

SOm dere ser. Det er ikke så jævlig dersom man bare gjør ting rett. Her har jeg vist den som spørrer at det ikke er dumt å spørre og jeg har gitt ham et svar. Samtidig gir jeg han et vennlig tips som han selv kan bruke akkurat slik han vil.

 

Så ikke forby google, det er faktiskt ganske greit å bruke når man lurer på noen. Forby heller slike bedrevitereinlegg der google misbrukes for å rakke ned på en som lurer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig Stian.

Er ingen som skal kappe hodet av noen her lenger (forhåpentligvis) ""- men tror "prøvd google" svaret var mer ment som.

 

Hvor svaret på et spørsmål er "..har du giddet å prøve å søke på www.google da??"

Hvorpå spørreren kunne svart "nei, - jeg prøver her hos dere!?

Hvorpå dialogen kunne fortsatt "syntes du skulle prøve å finne ut av dette et annet sted på egen hånd."

 

Enig? Det er vel ingen som sier vi alltid skal stryke alle medhårs heller, og heller ikke være over-hårsåre. Men som tråden startet - det VAR en mer seriøs og langt mer høflig tone her inne før.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært aktiv i en del norske forum oppover årene, og syns flightsim.no har en standard som ligger langt over de fleste andre forum. For eks. diskusjon.no har blitt mer eller mindre en tragisk plass med alt for mange meningsløse innlegg.

 

Er helt enig i det Tom sier ang. google. Man kan finne alt på google, og man trenger strengt tatt ikke noe norsk forum for flightsimmere siden man kan klare å finne svaret man er ute etter ved hjelp av slike søkeverktøy.

 

Men det er jo ikke det som er poenget. Det er mye bedre å spørre her i dette forum, få fram en dialog og diskusjon med andre nordmenn (+ dansker og svensker) rundt det man lurer på, selv om muligens problemet har vært tatt opp før. Veldig mange her, inkludert undertegnede, som syns det er morsomt og ikke minst lærerikt å ha en kommunikasjon med folk som har den samme hobbyen som deg selv.

 

Men uansett, jeg syns flightsim.no er en av de bedre forumene for nordmenn, hvor kvaliteten går en høy gang i forhold til mange andre forum.

 

Dere er en fin gjeng gutter og jenter ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...