Gå til innhold

A380 knakk vingen.*REAL*


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Ja, som Öyvind skriver så knäckte vingen under statisk testing. Alla passagerarflyg testas till sammanbrott som en del i certificerings testingen. Men det ser ju inte lika bra ut i en avis rubrik..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelen som står på www.forbruker.no (en aftenposten-side), den er enda verre, skulle tro de hadde klippet ut fra diverse internasjonale nyhetssider og oversatt med babelfish...

 

Dette kalles en ultimate load test.

Vingen brakk ved ca 146% av den load det er forventet at vingen noen gang vil oppleve i normal drift. Målet var 150%. Airbus må derfor foreta noen andringer i analysen for vingens styrke før de kan få den godkjent, men må nok ikke foreta testen om igjen. Dette var de første vingene som ble bygget, og de senere vingene er en smule forsterket for å ta høyde for at A380'n har måttet legge på seg litt ekstre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig bare tragi-komisk og pinlig (for avisenes del) å lese dette, men så ofte når det gjelder bl.a. luftfart og andre deler av reiselivet - så "selger" slike overskrifter. Selv om dette kan føre til ubegrunnet bekymring og engstelse hos uvitende.

 

Denne kommentaren sier jo det meste fra avisen:

"Tilliten til verdens største passasjerfly, Airbus 380, fikk seg en knekk da vingen brakk av under en test."

Say no more, sier jeg bare.

 

Dette er jo tross alt en ekstrem stress-test, og til de som faktisk tenker "gud hjelpe meg, A380-vingen knakk!"

så har jeg bare én ting å si: A380 har fire jet-motorer,

den skal tross alt ikke "flakse" med vingene for å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blii en smule provosert av å lese disse artiklene sendte jeg en mail til forfatteren av artikkelen på forbruker.no. Hun skriver en dårlige forklaring på hvorfor artikkelen er skrevet som den er, men tilslutt sier hun:

Men som sagt er ingen ting i saken jeg siterte som gjorde at jeg kunne vite dette.

 

Journalisten innrømmer med andre ord at hun ikke har peiling på hva hun skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blii en smule provosert av å lese disse artiklene sendte jeg en mail til forfatteren av artikkelen på forbruker.no. Hun skriver en dårlige forklaring på hvorfor artikkelen er skrevet som den er, men tilslutt sier hun:

Men som sagt er ingen ting i saken jeg siterte som gjorde at jeg kunne vite dette.

 

Journalisten innrømmer med andre ord at hun ikke har peiling på hva hun skriver om.

 

Du får tilby deg å stille som konsulent innen luftfartssaker da vettu;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til Tom Arne går til Dagens Næringsliv, og denne artikkelen forklarer jo hva som skjedde, at det skjedde under en test og at vingen ble utsatt for mye større belastning enn det den skal tåle. Så hva er egentlig galt med artikkelen? Er saken oppgradert senere, eller er det den som står der i dag dere diskuterer?

 

Hilsen Bill.mrk. "kjeltring" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er følgende:

 

Vinge på gigantfly knakk
Og det var nettopp det den gjorde.

 

Tilliten til verdens største passasjerfly - Airbus A380 - fikk seg en knekk i går.
Hvis den knakk før ventet %, så fikk de vel en "knekk" i tilliten.

 

Under en statisk test på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrike brakk vingen på gigantflyet
Her fortelles det at dette var en TEST.

 

Dette var siste ledd i en ekstrem test hvor vingene ble utsatt for en belastning som er langt større enn normal belastning. Airbus beskriver selv likevel hendelsen som en svikt.

Behøver vel ikke si så mye her, for det sier seg vel selv..

 

Airbus forsikrer i dag at leveransene skal gå som planlagt til tross for svikten i denne ukes fabrikktest.

Og dette sier seg vel selv.

 

 

Skjønner ikke hva dere hyler om..

dn.no har jo ikke lagt ut at vingen knakk helt sånn plutselig mens flyet sto på bakken eller i luften..?

De forteller jo at dette var under en test.

 

Jeg reagerte ikke så mye på dette innlegget jeg.

Finnes da innlegg i avisen som er LANGT værre enn dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at artikkelen på DN.no var grei nok, men det er jo overskriftene de bruker som er så missvisende: Gigantfly brakk vingen!! Hvis du skriver "F-16fly fyrte av raketter i Bodø" som overskrift for en øvelse, så vil jo folk flest tro at det er noe helt annet det dreier seg om, og lese artikkelen fordi de ble lurt til å gjøre det. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...