Eirik Støylen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Kanskje flere enn jeg som har leika litt med tanken om dette. Jeg har vist flight sim til noen kompiser, og alle de manualer osv som hører til. De syns det er bra grafikk osv, og de spør: - Hva om pilotene på et fly besvimte/ble satt utav spill? Kunne du landet det? Jeg spør dere, for jeg hadde nok ikke klart det Det er sikkert mange her som vet det aller meste om instrumenter og alt som skal til for å lande et fly. Hvis du fikk hjelp fra en flyver i tårnet og han geleidet deg gjennom operasjonen, hva ville skjedd? Interessant om noen ekte piloter kunne fortalt litt om hva de tror hadde skjedd. En absurd, men dog interessant tanke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Jeg tror faktisk at jeg ville klart det Om jeg hadde truffet på stripa kan diskuteres Nå får jeg GARANTERT mange som er mot meg..!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 En ting er å lande en B737 i FS! Uten å ha prøvd meg på en ekte 737 tror jeg nok med stor sikkerhet at det er svert få her inne som hadde klart å berga den hel ned. Bare situasjonnen ville ført til et enormt stressnivå som man ikke føler med å sitte med fs hjemme på gutteromet å kose seg. Etter å ha set praktisk talt alle eppisodene som NGI har sendt av programet som heter flyhavarikomusjonen, så må æ nok skuffe deg Sindre! Selv piloter med flere tusen tima på en flytype kan glemme noe så banalt å ta ned speedbrake da de for terengvårning. Med det resultat at flyet ikke klarer å stigge raskt nok å cresher på toppen av en ås. Så korsn i all verden mener du at du skal klare å få ned et stort fly i en bit da? Å det uten å være mentalt foberedt på den situasjonen som PLUTSELIG er dukket opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nicklas Winger Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Foreslår at de tester ut dette i Myth busters på Discovery, og slår i hjel denne myten en gang for alle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Støylen Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Hehehe Lillemo bør da melde seg frivillig For enkelthetens skyld, så kan vi ta utgangspunkt i en strålende og vindstille sommerdag med et fly som er i tipp-topp stand, uten noe haleror som er kaputt og nesehjul som står 90 grader Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nicklas Winger Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Selv hvor enkelt det høres ut, så har jeg rett og slett ikke tro på at jeg hadde hatt guts nok til dette uten utdanning. (Og jeg anser ikke år med erfaring i FS som utdanning.) Tanken på å ha noe så stort, dyrt og ikke minst kraftig mellom hendene (snedig skrivemåte dette ) gjør meg nesten litt skjelven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brynildsen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Jo dette hadde jeg jo klart - dersom det var en mus og et tastatur jeg kunne bruke - og ikke minst en pauseknapp når det ble for tøfft............... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Selv hvor enkelt det høres ut, så har jeg rett og slett ikke tro på at jeg hadde hatt guts nok til dette uten utdanning. Hvis det hadde skjedd så hadde du liksom bare satt deg godt tilrette i setet og ventet på døden med andre ord? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Støylen Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 En del finurlige svar her ja Ser for meg et besøk til Bill gates, en diplom i gull og æresmedlem i Micrososft om du nenvte at det var pga FS2004 at du landa det flyet Men seriøst, kunne man gjort det ved hjelp av autopilot og hjelp fra en flyver på bakken? Han forteller og du stiller inn knapper og alt som skal til? Om det ikke ble silkemyk landing så iallfall rimelig sjans å unngå en katastrofe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nicklas Winger Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Selv hvor enkelt det høres ut, så har jeg rett og slett ikke tro på at jeg hadde hatt guts nok til dette uten utdanning. Hvis det hadde skjedd så hadde du liksom bare satt deg godt tilrette i setet og ventet på døden med andre ord? Vet ærlig talt ikke hva jeg ville ha gjort. Denne diskusjonen har vært oppe utallige ganger, og ingen blir noensinne enige. Så jeg resignerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Bill Gates ja, koselig han! Traff han når jeg var på ett MS seminar i Seattle for ett par år siden. Om det er mulig og lande ett fly hvis pilotene besvimer? i følge klassikeren "Airport 1975" er det mulig ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Karlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Mange av simmerne her på forumet er så erfarne i FS at jeg er trygg på at de ville klart det lett, selv med høy stressfaktor og kanskje noen defekter på flymaskinen. Høy realisme og god teorikompetanse veier opp for mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 - Hva om pilotene på et fly besvimte/ble satt utav spill? Kunne du landet det? Jeg tror faktisk at jeg ville klart det Om jeg hadde truffet på stripa kan diskuteres Hehe.. Så du tror du kunne ha landet flyet, men ikke på rullebanen? Hva skal du lande på da? Et boligfelt? *Flire* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Ryanair 35 charley inbound bjellandåsen for fullstop landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michael8210 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Kommer helt an på hvordan fly det er snakk om å lande...tror kanskje, i mitt tilfelle en 737 NG-serie hadde vært grei å lande...autoland, seff. ^^ ATC hadde også klart å få en pilot der, som jeg kunne snakka med...tror det hadde gått greit... Da hadde man kommet i Se&Hør som helt, ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Ryanair 35 charley inbound bjellandåsen for fullstop landing. Det skulle tatt seg ut ja.... Jeg foreslår at de simmerene her som tror de kan lande et passasjerfly, tar en tur inn på forumet på PPRuNe (The Professional Pilots Rumour Network), og lufter tankene deres der... Husk vernesko, kneputer, susp, splintvest, og god hjelm, for dere blir ikke de første som blir ledd rett ut av det forumet med slike tanker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Nå var det vel en lignende diskusjon etter Helios-ulykken i sommer, skal bli spennende å se fortsettelsen her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg tror faktisk at jeg ville klart det Om jeg hadde truffet på stripa kan diskuteres Hehe.. Så du tror du kunne ha landet flyet, men ikke på rullebanen? Hva skal du lande på da? Et boligfelt? *Flire* Det kunne godt ha skjedd, men jeg tenkte litt mer på midt på stripa eller 10 meter til siden for den. En ting er sikkert: Jeg skulle ha fått det ned på bakken! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hehehe Lillemo bør da melde seg frivillig Jeg melder meg frivillig..!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg vet at jeg hade klart å lande en Fokker 50 real vartfall. (hvis flysim på Flight Academy teller). Instruktören sa da at kan jeg lande den her, så kan jeg lande real også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sveinungsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Sim salabim, alle knapper inn. Snipp snapp snute, alle knapper ute. Selvsagt skulle jeg klart å landa Hvor vanskelig kan det være?? Jeg har hørt at jo større flyet blir, jo lettere blir det... Så gi meg en A380! Men seriøst... Har man flydd en del på f.eks MSFS så vet man at det er viktig å ha riktig hastighet så man slipper stall og andre skumle faktorer. Yoke'n vet de fleste hvordan fungerer, og throttelen likeså.. så da er liksom mye gjort.. Tror ganske mange her ville klart den oppgaven fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Først og fremst kommer det veldig an på personen som skal overta, og situasjonen flyet er i. Men sett at pilotene f.eks. er matforgiftet, og at det ellers ikke er noe galt med flyet og forholdene ellers er bra, og fuel har du plenty av. Hva gjør du? A: Lar en av flyvert(inn)ene ta over kontrollen, siden han/hun har vært fremme i cokpit og hilst på pilotene mange ganger, og dermed har sett alle knappene og lysene før. B: Plukk ut en tilfeldig passasjer. Å ha en som sitter fremme i cockpit er da tross alt bedre enn ingen, men ingen vil uansett klare å lande flyet. C: Hente en som har noen 1000 timer på denne flytypen... på flightsim. Jeg ville definitivt godt for alternativ C, vet ikke med dere? Greit, denne flightsimmeren vi snakker om, vet hva alle brytere og instrumenter viser og gjør, og han vet i teorien vilke brytere han skal trykke og hvilke instrumenter han skal sjekke for å få flyet trygt ned. Som jeg sa avhenger det veldig av person, men la oss si at dette er en person som har en god form for stresstoleranse. Han gjør det rette, han gjør ikke noe annet enn å kalle opp tårnet, deklarere en nødsituasjon og avventer å få snakke med en ekte pilot, kanskje til og med en instruktør. Med instruktørens instrukser, sammen med flightsimmeren er kjent i cockpit, og gjennomgang av checklister, kan jeg ikke se noen grunn til at de ikke skal klare å programmere flyet til å ta en autoland på en velegnet bane. Husk at vi flightsimmere faktisk er vant til å operere hele cockpit alene. Det er jo flere her på forumet som selv har forsøkt seg i virkelige simulatorer, der instruktøren har sett seg nødt til å legge inn ene feilen etter andre for å gi noe utfordring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Foreslår at de tester ut dette i Myth busters på Discovery, og slår i hjel denne myten en gang for alle Tviler de vil så mye som nevne det på mythbusters, ei heller vise film fra en simulator hvordan en ufaglært kan klare seg i et fly... -Etter 11/9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Om noen mener de hadde klart å lande: 1- Har du prøvd i en full motion simulator? 2- I så fall: Fløy du alene, eller med instruktør som gjorde mye rart for deg, og som visste når du skulle sette de forskjellige flaps-settingene? 3- I tilfelle autopiloten ikke fungerte - tror du at du hadde klart IFR innflygingen? (Lurespørsmål) Jeg tror: Sjansene for at en fs.no-skrivebordspilot klarer å lande et slik fly ALENE er mindre enn sjansene for at det er en person ombord som har PPL-A eller mer. Tror nok en herfra klarer å styre flyet... Men inne i flyet, med bråk, turbulens, stressende situasjon, redsel etc er det ikke sikkert man husker å ta ned hjulene engang. -Også er det igrunn ikke slik at flygerne spør "Vi er i ferd med å besvime, er det noen her som kan fly?". Tror at dersom man besvimer så skjer det fort. Skjer det begge må det vel være pga trykkfall? Da er man vel ikke så mye bedre bevisst der bak i kabinen? Må si jeg selv har fantasert om tanken... Men sansynligheten er høy for at kabinbesetningen tar over spakene ja. Edit: Om en sånn situasjon skulle oppstå, håper jeg det finnes en skrivebrodspilot ombord i flyet som kjenner autopiloten. Da har man kanskje en sjans! -Og om dette lykkes, tror jeg CIA og hele den amerikanske stat nekter Microsoft å videreutvikle Flightsim, og pålegger de å skrinlegge hele greia i terrorfrykt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Inge Ringvold Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 1) Ja Jeg fikk 1,5 time i 737 simulatoren til braathens på Fornebu. Det gikk bra å lande hver gang Landinger på Gardermoen, Bodø og Innsbruck (1 motor ute) 2) Nei, ikke før jeg hadde landa noen ganger med sikkert en drøss med feil. Men det var IKKE etter boka. Glemte diverse, men fulgte instrumentet på flapsen. Selv om man ble mer enn en aning svett var jo ikke dette real. Når det er snakk om livet mitt og ca 150 andre spørs det om man ikke hadde kjørt maskinen "i grøfta" pga. presset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jepp det er akkurat stresset med at du er bevisst hvordan situasjonen faktisk er jeg tenker på! Fly en tur med en instruktør, og han flyr trolig som en gud. La han fly med en annen instruktør som kommer til å ta livet av han dersom han ikke består den rutinemessige sjekken (bokstavelig talt tar livet av). Da kommer nok vedkommende til å gjøre en goooood del feil han ikke hadde gjort uten stresset/presset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 sjangsen for å havne i en situasjon hvor man må ta over flygingen er vel lik 0 for passasjerfly. spm. er vel mere aktuelt i småfly. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hva var det GAP kalte den kampanjen sin? -Som skulle gjøre folk (som ofte ferdes med sine kamerater/bedre halvdeler i småfly) i stand til å lande et fly om nødvendig. Ta stikka? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Her i Sola Flyklubb har vi hatt konekurs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 For å si det på måten trådstarter har tenkt.. Ja jeg tror jeg skulle klart å langde en 737.... Jeg tror uten å vite at jeg er rimelig sikker på at jeg uansett hvor hen i norge også kunne sørget for at flyet kom seg riktig vei til f.eks Gardermoen eller en annen nær flyplass. Jeg tror også det at jeg kunne fått flyet helt ned på bakken med en relativ god og grei landing. Dette høres kanskje litt høy på pæra ut, men faktisk så tror jeg det kan gå an. Får du i tillegg fått en til å gjøre det du sier i nabo setet så økes sjansjene mere. Men dette blir selvsagt bare spekulasjoner og fantasi, for slike ting kommer aldri til å skje mens jeg er ute å flyr. Men at jeg også har tenkt det slik ved flere anledninger.. Ja for pokker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.