Gå til innhold

Hvad betyder >EN.. og LN .... < ?


Lars Damgaard

Anbefalte innlegg

Du har rett i at det ble litt missvisende, siktet til LN-KK*, ikke LN-K. Ble bare litt forvirrende da jeg samtidig mente at LN-K** ikke er 733 som det nevnes oppi her.

Men av LN-KK* er det bare KKK som ikke eies av Norwegian, så vidt jeg kan se. Hvis ikke du har noen andre eksempler.

Her er en liste: LN-K reg

Ser bare 25 LN-K** der, hvorav halvparten er NAS sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skiller gjerne mellom de registreringene som myndighetene har satt av for bestemte grupper luftfartøy (ballonger, seil-/motorseilfly, helikoptre og mikrofly) og de registreringene som selskaper selv har reservert.

 

Det er for eksempel ikke sånn at alle fly som begynner på LN-WF nødvendigvis må være en Dash 8-300 (WFI og WFL er iflg LT ledige og ikke holdt av), eller at alle som begynner på LN-KK tilhører Norwegian (KKK er en Seneca/Kato Airline og KKW, X, Y og Z er ikke reservert). Her gjelder det å være førstemann til mølla for å holde av registreringer (enten i serie eller enkeltvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart et spendende emne, som her er kommet opp.. ""

 

At lufthavne ikke har nogen "logisk" forklaring, er jo så som så...!

 

MEN..! Kenningsbogstaverne MÅ da ha en rimelig logik..!

F.eks : Danmark = OY , Hvorfor nu det..! Det gir ihvertfald ikke nogen "logisk" forklaring. ( For meg "" )

 

MEN, vi bliver vel klogere i løpet av kvelden.... ""

 

( Der MÅ sgu da være en eller anden derute, som veit .. ! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ut til å være et skikkelig "først til mølla" system dette her ja. Men fin den lista du linka til Kenneth!

En ting jeg lurer på.. ser at USA har noen Lxxx registreringer. Trudde det var litt å ta av med "bare" K jeg! Noen som har peil på om det er noen "P-registreringer" pr i dag? Eller er dette bare ordnet for fremtidig bruk. "Just in case"...

 

Hvordan er det med nedlagte flyplasser? ..og fly forsovet. Kan koder gjenbrukes? Vi har jo vår kjære ENFB som ikke er i bruk lenger. Eller benyttes denne i sjøflyhavna??

(evt kanskje Baksaas'n (Telenor) finner ut han vil ha en liten helipad utenfor kontoret... "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt ovenfor, E i f.eks EN står ikke for Europa. ICAO har delt verden inn i 22 soner, og gitt hver sone sin bokstav, vi tilhører sone E.

 

Når det gjelder LN, OY, SE osv, så har det sin bakgrunn i radiotelegrafi. Man tildelte de forskjellige landene bokstaver som de skulle bruke først i radio kallesignal for sine radiostasjoner, enten stasjonen var på land, på skip eller i fly. Norge fikk LA-LN og JW og JX. (K/S Norge har f.eks callsign LAMA, min yacht LA3939 etc, etc... Første skipet jeg seilte på hadde JXWJ) Norge valgte altså i sin tid å bruke LN prefikset på fly.

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Kjell.

 

Jeg har seilt på: LLGM, LAGF5, LAGG5. Har seilt på fler, men de er skipene jeg finner i skipslista akkurat nå. Alle er NIS-skip. Så kommer det merkelige, en seismiker jeg seilte på i år, "Polar Princess", og den har JXBV3. Den var bygd i 1986, så det er jo rart at "Bergina" (LLGM) som er bygd i 1982, har...ummm LLGM? Ser ut til at LL er eldst, LX litt nyere, og LA tilhører 90 tallet og oppover.

 

For å øke forvirringen ""

 

LLGM er en bøyelaster. Ca. 145000 tonn.

 

LAGF5 og LAGG5 er seismikkskip. Ca. 10.000 tonn.

 

JXBV3 er seismikkskip. Ca. 1500 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kjell sier har ikke bokstavene i teorien noen betydning, men i praksis har ICAO prøvd å gjøre det noen lunde logisk.

Slik som GM=Gardermoen, BR=Flesland (Bergen), CH=Copenhagen osv.

 

Med andre ord, det er ikke teoretisk riktig at

EN= Europe - Norway og LN=Litle Norway, men det likner jo litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg lærte for lengesiden av flygere var at LN ble valgt

ut fra betydningen Luft Norge, da landskoden skulle bestemmes.

Norwegian LN-KK.. har nok litt med registrering internt i selskap og gjøre.

Lastebiler i Vestfold hadde før Z-124.. i Sandefjord og Andebu. F.eks. Våle Z-78 numre.

En slags oversikt hvor de hører hjemme.

mvh Ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...