Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Du har rett i at det ble litt missvisende, siktet til LN-KK*, ikke LN-K. Ble bare litt forvirrende da jeg samtidig mente at LN-K** ikke er 733 som det nevnes oppi her. Men av LN-KK* er det bare KKK som ikke eies av Norwegian, så vidt jeg kan se. Hvis ikke du har noen andre eksempler. Her er en liste: LN-K reg Ser bare 25 LN-K** der, hvorav halvparten er NAS sine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Man skiller gjerne mellom de registreringene som myndighetene har satt av for bestemte grupper luftfartøy (ballonger, seil-/motorseilfly, helikoptre og mikrofly) og de registreringene som selskaper selv har reservert. Det er for eksempel ikke sånn at alle fly som begynner på LN-WF nødvendigvis må være en Dash 8-300 (WFI og WFL er iflg LT ledige og ikke holdt av), eller at alle som begynner på LN-KK tilhører Norwegian (KKK er en Seneca/Kato Airline og KKW, X, Y og Z er ikke reservert). Her gjelder det å være førstemann til mølla for å holde av registreringer (enten i serie eller enkeltvis). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Selvsagt, selvsagt.. Tenkte bare på "status" i øyeblikket... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Damgaard Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Åpenbart et spendende emne, som her er kommet opp.. At lufthavne ikke har nogen "logisk" forklaring, er jo så som så...! MEN..! Kenningsbogstaverne MÅ da ha en rimelig logik..! F.eks : Danmark = OY , Hvorfor nu det..! Det gir ihvertfald ikke nogen "logisk" forklaring. ( For meg ) MEN, vi bliver vel klogere i løpet av kvelden.... ( Der MÅ sgu da være en eller anden derute, som veit .. ! ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Når vi allerede snakker om forkortelser, hva med de flyselskapene bruker - i sine rutenummer. F.eks. SAS = SK, og Norwegian = DY osv osv. Når jeg var mindre, trodde jeg det f.eks. var "naturlig" at Finnair hadde "FI". Men neida, Finnair har "AY" mens Icelandair har "FI" ??. Sier seg selv at det er logisk ja.. he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asbjørn Gilje Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Ser vel ut til å være et skikkelig "først til mølla" system dette her ja. Men fin den lista du linka til Kenneth! En ting jeg lurer på.. ser at USA har noen Lxxx registreringer. Trudde det var litt å ta av med "bare" K jeg! Noen som har peil på om det er noen "P-registreringer" pr i dag? Eller er dette bare ordnet for fremtidig bruk. "Just in case"... Hvordan er det med nedlagte flyplasser? ..og fly forsovet. Kan koder gjenbrukes? Vi har jo vår kjære ENFB som ikke er i bruk lenger. Eller benyttes denne i sjøflyhavna?? (evt kanskje Baksaas'n (Telenor) finner ut han vil ha en liten helipad utenfor kontoret... ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Sjekk her for hvilke bokstavkombinasjoner som tilhører forskjellige land i verden: link ENFB er i dag Statfjord B(ravo). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Damgaard Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Jo, det var lidt av en liste,; Anders Presterud. MEN..! Jeg efterlyser stadig "logikken" i LN/OY = Norsk/Dansk , kendingstegn..! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peder H.Kristensen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Britannia TUI : SE-DZx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Som tidligere nevnt ovenfor, E i f.eks EN står ikke for Europa. ICAO har delt verden inn i 22 soner, og gitt hver sone sin bokstav, vi tilhører sone E. Når det gjelder LN, OY, SE osv, så har det sin bakgrunn i radiotelegrafi. Man tildelte de forskjellige landene bokstaver som de skulle bruke først i radio kallesignal for sine radiostasjoner, enten stasjonen var på land, på skip eller i fly. Norge fikk LA-LN og JW og JX. (K/S Norge har f.eks callsign LAMA, min yacht LA3939 etc, etc... Første skipet jeg seilte på hadde JXWJ) Norge valgte altså i sin tid å bruke LN prefikset på fly. Mvh, Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Stemmer det, Kjell. Jeg har seilt på: LLGM, LAGF5, LAGG5. Har seilt på fler, men de er skipene jeg finner i skipslista akkurat nå. Alle er NIS-skip. Så kommer det merkelige, en seismiker jeg seilte på i år, "Polar Princess", og den har JXBV3. Den var bygd i 1986, så det er jo rart at "Bergina" (LLGM) som er bygd i 1982, har...ummm LLGM? Ser ut til at LL er eldst, LX litt nyere, og LA tilhører 90 tallet og oppover. For å øke forvirringen LLGM er en bøyelaster. Ca. 145000 tonn. LAGF5 og LAGG5 er seismikkskip. Ca. 10.000 tonn. JXBV3 er seismikkskip. Ca. 1500 tonn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Som Kjell sier har ikke bokstavene i teorien noen betydning, men i praksis har ICAO prøvd å gjøre det noen lunde logisk. Slik som GM=Gardermoen, BR=Flesland (Bergen), CH=Copenhagen osv. Med andre ord, det er ikke teoretisk riktig at EN= Europe - Norway og LN=Litle Norway, men det likner jo litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Damgaard Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Så vil jeg si mange takk for deltagelsen. Tror der var mange "der ute", som også fik oppklaret akkurat dette emne...! Go' helg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas a berg Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 For exempel et av Braathens gamle helikopter: LN-OBF O= fordi det er et helikopter B= selskapet (Braathens) F=kjenne tegnet på akkuratt denne maskina. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Har aldri hørt om Bratthens... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Solheim Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hva jeg lærte for lengesiden av flygere var at LN ble valgt ut fra betydningen Luft Norge, da landskoden skulle bestemmes. Norwegian LN-KK.. har nok litt med registrering internt i selskap og gjøre. Lastebiler i Vestfold hadde før Z-124.. i Sandefjord og Andebu. F.eks. Våle Z-78 numre. En slags oversikt hvor de hører hjemme. mvh Ø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Bergane Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Noen som har peil på om det er noen "P-registreringer" pr i dag? Eller er dette bare ordnet for fremtidig bruk. "Just in case"... Alaska har hvertfall PAxx på flyplassene. PANC er Anchorage for eks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.