Gå til innhold

Flystyrt IGJEN..


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Alle fly er flygbare så lenge de vedlikeholes gjevnlig. Jo eldre flyene blir, jo oftere må de vedlikeholdes.

Afrikanskje selskaper har ikke nødvendig vis god økonomi, så de kjøper en et eldre fly (f.eks B737-200), men de har ikke råd til å vedlikeholde dette slik som flyet krever.

 

Det er ikke så forferdelig mange år siden Braathens solgte sine -200ere?

 

Det er en grunn til at det forsatt finnes mange av dem etter rundt 35 år 'in service'. Vedlikehold. B737-200 er et gammelt og men fantastisk fly, men det krever fra selskapene.

 

Vi kan på dette tidspunkt ikke bestemme om dette var en svikt fra selskapets fly eller piloten, men siden piloten sendte ut melding om tekniske problemer ser det ut som om det kan være det første.

 

-LA B737-200 LEVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikanskje selskaper har ikke nødvendig vis god økonomi, så de kjøper en et eldre fly (f.eks B737-200), men de har ikke råd til å vedlikeholde dette slik som flyet krever.

Det er jo akkurat det jeg mener da. Vedlikehold av afrikanske flyselskaper er ikke godt nok. Derfor er det nok en uhyggelig større sjanse for å styrte med en -200 der enn en -200 til f.eks Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var en B737-200 har ikke noe med saken å gjøre, det kunne like gjerne vært en B737NG. Det er aldri selve modellen det kommer an på, men nettopp som nevnt lenger opp: vedlikeholdet og den tekniske stand flyet er i.

 

Men at dette skjedde i Afrika med et afrikansk selskap,

er desverre mindre overraskende. Afrika har den desidert dårligste ulykkesstatistikken, med svært mange dårlige fly (les: vedlikehold osv.). Personlig hadde jeg vært rimelig påpasselig med hvilket flyselskap jeg hadde fløyet med der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel stemme, kan hende jeg blander mellom Helios-flyet som måtte snu og det som kræsjet. Det var vel en -300 som styrtet muligens, og en -800 som det var plenty med problemer med.

 

Ikke nok med at Helios snart (sikkert) er historie, men også Kypros sitt nasjonale flyselskap (Cyprus Airways) sliter bra om dagen - og må kutte drastisk, dersom de

skal overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gi meg et klart svar, og ikke kom med svar som "tenk deg godt om" og "det sier seg selv"!:

 

hvordan i huleste vet dere at afrikanske flyselskap har så ufattelig dårlig vedlikehold på flyene sine? har dere sett det kanskje, har dere masse utdanning om vedlikehold på fly, har dere i det hele tatt peiling på om det er riktig?

 

Jeg bare spør jeg...

 

Ikke forhast dere med å skylde på vedlikehold og flyselskaper, selv om det muligens er de som har skyld i ulykken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var da voldsomt Aleksander?.

 

Personlig har jeg fulgt med luftfart i mange år, og siden jeg også jobber innenfor bransjen - har jeg fortsatt med det. Afrika har LENGE hatt et svært dårlig rykte på seg, da svært mange afrikanske flyselskaper er svartelistet så det holder. Ta noen søk på Google eller lignende, så vil du sikkert finne en god del stoff rimelig raskt. Går som regel ikke så langt tid i mellom, at man kan lese om nettopp denne problemstillingen i diverse fora og tidsskrifter.

 

Ingen på dette forumet vet årsaken til ulykken, selv om man selvsagt har lov til å spekulere i årsaken.

 

Bare for å understreke det jeg tidligere har sagt,

kan jeg ta med denne kommentaren fra NTB-Reuters:

 

"Nigeria er beryktet for dårlig flysikkerhet, og har tidligere opplevd en rekke store flyulykker. Senest i mai 2002 omkom 115 mennesker da et passasjerfly styrtet utenfor Kano."

 

Dog skal det sies at selskapet som eide flyet som styrtet,

"Bellview Airlines," faktisk (inntil nå) var ett av de få selskapene - som faktisk var en av de bedre. På de 10 årene de har eksistert, har de ikke hatt noen ulykker før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å virke dritforbanna, unnskyld! ""

 

Men som du sier, det selskapet du har nevnt har ikke hatt en eneste ulykke på 10 år, hvorfor skal det da sies at dette var dårlig flyvedlikehold som var årsaken til deres første ulykke?

Jeg(min personlige mening) synes bare det blir for dumt å sitte å uttale slike kommentarer som "Vedlikehold av afrikanske flyselskaper er ikke godt nok." og "Derfor er det nok en uhyggelig større sjanse for å styrte med en -200 der enn en -200 til f.eks Ryanair."

Kan dere sammenligne disse to selskapenes vedlikeholdsstandard? Nei, og dermed synes jeg at det blir latterlig, rett og slett, å si noe sånt.

 

Og selv om statistikk viser at afrikanske flyselskap har dårligere vedlikehold enn andre, så trenger ikke det være nåtidens tilfelle!

 

Det finnes tre typer løgner:

Løgn.

Forbannet løgn.

Statistikk.

 

Statistikk er fortid, kartlegging av fortiden, dette viser bare prognoser og fakta fra fortiden!

 

Statistikk holder ikke som bevis.

 

Ingen av dere skal se bort ifra at det kanskje er et afrikansk flyselskap som har det aller beste vedlikeholdet av flyene sine i verden, selv om det kanskje er å ta litt hardt i.

Men det kan være tilfellet. Hvem av oss her inne vet?

 

Noen som ser poenget mitt?

 

Ikke meningen å velge ut sitat fra én person her, for dette ekke et personlig kritisk innlegg, jeg bare prøver å få dere til å se litt annerledes på det, og at det blir for enkelt å skylde på verdensdelen og økonomien til flyselskapene før det i det hele tatt er blitt nevnt av en havarikommisjon e.l. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...