Gå til innhold

flyskrekk, statistikk?


Alexander  Lian

Anbefalte innlegg

At ei ndel folk har flyskrekk har eg fått erfare. Fauk Fokker 50 frå Bergen til Molde like over nyttår. Vannvittig med turbulens. Eg for min del satt og las ei bok, han på sida av meg satt og bladde i eit magasin og kva dei bak meg gjorde veit eg ikkje. Men det var veldig mange som tydelig gav uttrykk for at dei var redde. Var nesten fullt fly og eg kan tenke meg at litt over halvparten var redde. Nokre grein, andre skreik og så var det jo dei som var heilt rolige med KVITE knoklar rundt armlenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sykt mye.

Kom til å tenke på det her om dagen da jeg satt meg i bilen på vei ut til kjevik, sjansen for å forulykke er større i bilen en i piper"n.

For litt siden ble jeg og mor skvist inn i en murvegg av en diger trailer og vår stakkars golf måtte kondemneres ""

Du får være glad for at dere ikke måtte kondemneres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra en artikkel i VG (papirutgave) 22. juli:

Her kommer det frem at 7% menn innrømmer at de har flyskrekk, mens på kvinnesiden er det 15%. Videre skriver de at grunnen til at menn har så lav prosent er at mange ikke vil innrømme sin fobi så lenge de står trygt på bakken.

 

De mest flyredde er de i Østfold og Vestfold (lik prosentandel) som er i alderen 40-49 år.

De minst flyredde er Buskerud, Telemark og Akershus som deler sisteplass og aldersgruppen 60 år eller mer.

 

Kilde: SAS Braathens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at noe mellom 60 -70% av de som har flyskrekk aldri har våre i et fly..

 

Det kan vel være en sammenheng der? ""

 

Tror nok ikke 11/9 (ikke 9/11!) har bidratt så mye til flyskrekk blant folk. Flyskrekk har vært et vanlig problem "alltid". Ifølge statistikken bør man være atskillig mer skremt over å sette seg i bilen. Men det er vel noe med det å sitte innestengt mange tusen meter over bakken uten å ha kontrollen over det som skjer som gjør at mange føler seg engstelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må inrømme at jeg har litt middels flyskrekk. Har flydd mange ganger og det går stort sett helt fint, men er nok litt annspent ombord på fly. Hjelper godt å ta noen pils først "" Litt rart igrunn, men jeg synes turbulens, landing og takeoff er gøy.

Men tror at det i bunn og grunn koker ned til det at jeg ikke er i kontroll og ikke vet hva som skjer til enhver tid, liker å være i kontoll. Vet såpass mye om fly og flygning at jeg ikke burde være redd, burde jo etter statistikken vært mere redd for å kjøre bil, men det tenker jeg ikke over engang ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at noe mellom 60 -70% av de som har flyskrekk aldri har våre i et fly..

 

Så en dokumentar på BBC for noen år tilbake om dette, hvor de også tok for seg ansatte i BA. Her var det en dame med ekstrem flyskrekk, som gråt og skalv ukontrollert mens hun gikk gjennom terminalen på Heathrow mot sin første flytur. Hun var ute av flyet flere ganger før pushback, men valgte likevel å bli med. Hun fortsatte å gråte på samme måte mens flyet taxet ut, men så fort flyet var kommet i lufta, og hun hadde kjent litt på hvordan det var å fly, så kom det et stort smil rundt munnen hennes, plutselig var det morro å fly! Så jeg tviler ikke på det tallet Øyvind kommer med for å si det sånn, er mange som er redde for å møte sin (innbilte) frykt...

 

Hvordan ser jeg ut under flyvninger? Ser du en kar med et glis fra øre til øre, så er det meg, selv under veldig hUmPeTe forhold, som innflyninger med Dash8 om vinteren hvor en helst burde hatt hjelm på hodet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener hver femte person har en viss grad av flyskrekk/-angst.

Selv begynte jeg å føle ubehag ved å fly for ca 10 år siden. Aner ikke hvorfor.

Toppa seg for 4-5 år siden da jeg tom kunne finne på å ta buss fra feks München til Oslo istedet (dæven så kjedelig det var). Har minka litt igjen de siste par årene.

MEN, i februar kjøpte jeg FS9 og fly ble en stor hobby.

Forrige søndag fløy jeg for første gang siden jeg starta med FS, og det var bare moro. Jeg gleda meg faktisk.

Så FS9 ble en slags terapi for meg.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det at fly er verdens tryggeste transport også. Det har skjedd litt ulykker oppeover årene, men det skjer nesten aldri.

 

Har en kamerat av meg som alltid har vært flyskrekk, han er litt flydilla, men han vil aldri oppe i et fly. Det som er så moro.

 

Nå finnes det også kurs for de som har flyskrekk. Og de sier det hjelper meget mye.

 

Men til deg som har flyskrekk her inne, husk det å sitte i bil, er mye mye farligere ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra ferien..

Turen ned til chania ble 7 timer forsinket og vi tok ikke av før kl 02.00, ikke mye turbulens men på hjemveien når det var mørkt og alle sov så hørte vi et enormt smell og det ristet noe fælt. Piloten sa at vi hadde møtt på en annen fly maskin 300 meter over oss og at det skapte uro i luften.

Må innrømme at jeg var redd da, noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy en gang med en Boeing 747-300. En titimers tur hvor jeg antar vi flydde i "kjølvannet" av et annet fly hele veien for det rista i flyet helt fra vi var airborne til vi var ved destinasjonen. Flere ganger ba de oss om å feste setebelter uten at ristingen ble noe verre da. Førøvrig forferdelig irriterende når man skulle prøve å sove.

 

Men poenget: underveis tror jeg vi må ha møtt på en kraftig jetstrøm. Plutselig begynte flyet å stige noe forferdelig hurtig før stigningen stanset like raskt (føltes som vi kjørte berg- og dalbane). Juicen som var i glasset var nær ved å hoppe ut av det og folk hylte til. Jeg ble litt småør i akselrasjonsøyeblikket, men det kan sikkert ha med at jeg veldig sjelden flyr og ikke er vant til slike bevegelser. Skulle nesten tro det var en nødsituasjon. Det var helt umulig og forstå det de sa på høyttaleranlegget og det var litt frustrerende for det kunne vært interessant å vite hva det var som foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra ferien..

Turen ned til chania ble 7 timer forsinket og vi tok ikke av før kl 02.00, ikke mye turbulens men på hjemveien når det var mørkt og alle sov så hørte vi et enormt smell og det ristet noe fælt. Piloten sa at vi hadde møtt på en annen fly maskin 300 meter over oss og at det skapte uro i luften.

Må innrømme at jeg var redd da, noen andre som har opplevd det samme?

 

Jepp, så flyet like under vingen! Må ha vært snakk om 400 - 500 meter under oss. Det hørtes rart ut, men det smalt ikke. Men piloter har en utrolig oversikt der oppe som ikke vi har som passasjer "" Forøverig var turen fra Torp til Tenerife, Spainair, det flyet som fly under oss, tok jeg et bilde av, men det ble ikke noe særlig så nesten bare skyer.

 

Men gjett hvilket flyselskap det var? Det var det rare, det var Norsk, og kan kalle det nå til dags for SAS/Braathens, den gang SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget: underveis tror jeg vi må ha møtt på en kraftig jetstrøm. Plutselig begynte flyet å stige noe forferdelig hurtig før stigningen stanset like raskt (føltes som vi kjørte berg- og dalbane). Juicen som var i glasset var nær ved å hoppe ut av det og folk hylte til. Jeg ble litt småør i akselrasjonsøyeblikket, men det kan sikkert ha med at jeg veldig sjelden flyr og ikke er vant til slike bevegelser. Skulle nesten tro det var en nødsituasjon. Det var helt umulig og forstå det de sa på høyttaleranlegget og det var litt frustrerende for det kunne vært interessant å vite hva det var som foregikk.

 

Flyet flyr i jetstrømmene, så det var nok heller en "lomme" med oppadstigende luft, da kan slikt skje. Har jo vært tilfeller hvor fly har fallt/steget noen hundre meter pga slikt. På en BA 747-400 mellom Johannesburg og Heathrow var fallet så voldsomt at passasjerer ble kastet opp i taket. Er mao en grunn til at det er lurt å ha på setebelte når en sitter....

 

Var ikke meningen å gjøre noen skremt:) Det er trygt å fly ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...