Gå til innhold

Frekke amerikanere lander uten tilllatelse..


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Ja ja, nok en gang ser man holdningen til amerikanere.

De landet altså på Sola UTEN noen form for tillatelse,

en MD-82 fra US Marshall (NEI! Tommy Lee Jones var ikke ombord, det var kun en film.. "")

Men tilbake til saken: hadde dette vært i USA, og et f.eks. europeisk eller norsk fly hadde landet uten tillatelse i USA - hadde det vel sikkert blitt skutt ned pga. "rikets sikkerhet". Men siden dette var amerikansk fly i Norge, så tar vi oss bare til rette - og lander "åkke som"..

Helt utrolig spør du meg..

 

Les hele saken her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=16768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som dere skriver om fly fra en eller annen røverstat som har gjort noe utilgivelig, men her er det snakk om et fly fra en av våre allierte i NATO som av en eller annen grunn kanskje ikke har hatt en formel godkjent tillatelse til landing og som sansynligvis har hatt en akseptert flightplan.Dette minner meg om "Musen som brølte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over det andre innlegget, før jeg skrev dette.

 

Uansett, saken er en prinsippsak. For mer virker det mer som om dette er "en regel for oss, en regel for andre".

Jeg skulle uansett likt å se hvordan en slik situasjon

hadde forløpet seg på en flyplass i USA, hvis det var et fly

fra europa - tviler at samme handlingen hadde blitt akseptert der.

 

Det kan virke som dere skriver om fly fra en eller annen røverstat

 

Jepp, for meg virker egentlig USA mer og mer på en "røverstat", ihvertfall slik det har utviklet seg -

så du er nok nærmere sannheten enn du tror.. ""

 

En ting er selvsagt om det var "tilfeldigheter" som gjorde

at flyet faktisk ikke hadde tillatelse, men jeg har allikevel en sterk mistanke om at det var en bevisst handling - at dette ikke hadde blitt gjort. Men jeg håper selvsagt på det første. Det er egentlig det samme hva flyet fraktet, eller hvor det kom fra - men hvordan framgangsmåten var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Lars i denne saken, USA blir en slags røverstat i mine øyne når de tror de kan lande hvor de vil i utlandet. Men hvis noen i det hele tatt nærmer seg deres kyst uten å ha sendt søknad måneder i forveien, blir man truet med nedskyting!

Det er greit at de synes de har verdifulle ting i landet deres, men da viser de jo at de ser ned på oss når de lander her uten å melde i fra. Da mener de jo at Norge ikke eier noe av verdi så her er det bare å lande når det passer dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det stopper ved trussel... USA har jo tidligere skutt ned allierte "".

 

Er så helt enig her jeg, det virker som om at et fly fra USA tror at de kan gjøre som de vil,- fordi de er fra USA.

 

Og jeg er ikke spesielt anti-noe-som-helst, vel, utenom den holdningen nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Erlend, jeg synes ikke argumentene deres holder vann. Som nevnt tidligere så er de nå en gang våre allierte.

 

I tillegg så tviler jeg sterkt på at hvis ett Norsk offiselt fly, som tilhørte norske myndigheter, hadde sendt en flightplan som innkluderte en fuel stopp en eller annen plass i USA så hadde det nok ikke blitt skutt ned sånn helt uten videre. Hadde vi hatt en lignende trussel hengende over oss slik som USA til enhver tid har, så hadde vi sikkert hatt de samme reglene som dem. Jeg regner sterkt med at det har landet opptil flere amerikanske fly på Norsk jord de siste månedene, militære såvel som sivile myndigheter sine fly, skjønner ikke hvorfor akkurat dette flyet skal lage så mye ramaskrik.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg forstår at du,Lars, har anti amerikanske følelser og gir opp videre diskusjon."

 

Totalt usaklig svar på et ganske moderat innlegg, man er dum eller mangler humanistiske verdier dersom man støtter seg bak den amerikanske politikk på det nåværende tidspunkt!

 

Som et appropo vil jeg anbefale deg å ta en titt på det nest nederste klippet på denne siden, forøvrig ikke direkte relatert: Men skal man bare stå å se på, og akseptere det som skjer? Det er i allefall normalen...

 

http://www.royandersson.com/Rootfolder/Html/Productions/EarthOpening.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok landet mange før ja... men mulig de hadde papirene på det rene da ""

 

Ja det hadde de nok sikkert. Jeg vil tro at tillatelsen som blir gitt av Luftfartstilsynet er en ren formalitet.

 

Hvis de hadde søkt om det på akkurat dette flyet så er det vel tvilsomt at de hadde fått nei, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis hadde man sagt nei, da disse flyene brukes i operasjoner som bryter med grunnleggende menneskerettigheter og konvensjoner om krig... 60 min laget faktisk et langt innslag om disse flyne for noen uker siden, mange av dem benyttes for å sende fanger til USA's samarbeidsland der grovere former for tortur er tilatt. Alt i frihetens navn, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til oppstyr.. Som noen har prøvd å si mellom alle de krasse innleggene her, så kan jeg også si at dette er sivile flygninger som har vært i Romania for tyngre vedlikehold... dreier seg visstnok ikke om noen form for fangetransport....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At USA er terrormål er vel ingen andre enn usa sin feil?

 

Deres feil? Ekstreme islamister er imot enhvert vesteuropeisk samfunn. USA har fått den største trøkken. Derfor vil det være naturlig at dem er var for det meste nå. Tross alt deres egne fly som angrep.

Islamistene herjer vilt i europa også. Men som sagt har USA fått den største salva. Sansyneligvis fordi dem er det største samfunn i den vestlige verden. Friheten. Damer som kan gå ut uten pose over huet.

....Lengre ned på listen ligger Norge som mål! Du og jeg! Fordi vi lever i et fritt land, som derfor strider mot deres religion.

 

Ja USA har gjort noen brølere. Men det tror jeg ethvert land under slikt press ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, flyet er registrert som ett statlig fly i USA og da må det i følge Luftfartstilsynet innhente tillatelse til å lande i Norge.

 

Jeg så heller ikke noen grunn til å blåse opp denne saken noe mer enn den allerede var, men plutselig ble jeg bitt av litt egne meninger om temaet...sorry ""

 

Jeg er ikke bestandig enig i alle valgene USA tar, men jeg blir litt provosert når det til tider skal lages sak av ting omtrent utelukkende fordi det er amerikanere innvolvert.

De gjør mye bra der borte også. Selv om de har noen svin på skogen som følge av deres kamp mot terror, så kan jeg ikke la vær å tenke på hvordan verden hadde vært uten USA.

 

Jeg personlig, tror at verden ikke hadde vært så rosenrød som mange vil ha det til uten dem. Selvfølgelig kun spekulasjon og filosofi fra min side, men det er mange djevler i denne verden som hadde fått fri utfoldelse uten USA's innvolvering. De er omtrent den eneste supermakt igjen som har ressurser til å engasjere seg slik som de gjør.....ok, av og til så engasjerer de seg litt for mye og burde kanskje ha avstått fra å gjøre det, men det har da kommet noe godt ut av engasjementene deres også....tror jeg """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du,Lars, har anti amerikanske følelser og gir opp videre diskusjon.

 

Vel, som flere sier ovenfor - etter hva som har skjedd,

så er jeg absolutt ikke pro-USA. Enda jeg faktisk har

familie i USA, men både dem (og andre av mine amerikanske

venner) har akkurat samme standpunkt som meg selv. Mange amerikanere synes selv (som meg) at USA desverre har holdninger som er både nedlatende og arrogante.

 

Jeg har på ingen måte gitt opp videre diskusjon, men jeg

har sagt min mening - og det er ihvertfall hyggelig å se

at flere i denne tråden, nettopp ser tingene på samme måte.

 

Lars og Erlend, jeg synes ikke argumentene deres holder vann. Som nevnt tidligere så er de nå en gang våre allierte.

 

At USA er en av våre allierte er riktig, mon tro - om det etter 11.September har ført til flere eller færre problemer

for Norge (og resten av Europa forøvrig). Det har aldri vært så "farlig" som nå, å være alliert med nettopp USA.

Det er nettopp pga. USA's "storebror" politikk, og særdeles inkompetente avgjørelser foretatt av Bush - som har ført til dette. Bush skulle gjøre verden til et "tryggere" sted å være, vel - jeg tror fler og fler nettopp ser at han har gjort akkurat det MOTSATTE. Personlig mener jeg helt klart - at USA selv har mesteparten av skylden for at de nettopp er "Terrormål nr.1" (i likhet med mange andre). Dette tror jeg vil fortsette, så lenge de har den politikken og holdningen de har. Allerede nå legges det dessuten planer, om at nok en person i "Bush-klanen" (Jeb Bush) skal bli kandidat, slik at nok en Bush skal ta over president-embedet (skremmende spør du meg) ser ikke ut som det er

noen slutt på denne Bush-slekta...

 

At dette flyet landet uten tillatelse er selvsagt svært uheldig, men det hadde vært svært interessant å vite om

det i det hele tatt var noen intensjonen om å skaffe dette

i utgangspunktet. Jeg begynner nemlig å bli redd for at USA nærmest tror de kan "gjøre hva de vil" og komme seg unna med dette og verre ting - under påskudd av "Terror-bekjempelse" og slike ting. Kan ikke se poenget med at man skal være en slags nikkedukke for USA, selv om man liker

Coca-Cola og andre amerikanske varer.

 

(vel, ble noen avsporinger eller ti - men alt henger mer eller mindre sammen...) ""

 

Det er klart at vi alle har våre egne oppfattninger av mange forskjellige ting, deriblant USA, Irak, osv osv.

Det var på ingen måte min intensjon å lage en "kjempesak"

av dette, men man blir fort personlig engasjert - og det

er aldri sunt å svelge alt for mange kameler (selv om det kanskje blir noen innlegg). USA er selvsagt ikke 100% negativt, jeg ser ikke på USA som fanden selv. Men for å si det sånn, så synes jeg virkelig USA har fyllt opp "tabbekvoten" sin i overskuelig framtid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Lars, synes du har en merkelig vinkling på problemet.

Og ja. De fleste av oss har en slekning i USA.

 

Det har nok absolutt vært farligere å være normann før i tiden enn i dag. Men å legge skylden på en USA for dagens situasjon blir litt for simpelt tror jeg. Man kan heller granske angripern litt bedre å få et bedre bildet av motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har amerikansk far, og slektninger "over there" så blir jeg litt ekstra engasjert - spesiellt når noen tror at jeg er 100% anti-amerikansk. Det er riktig Espen at det er mange sider av en sak, men i sum synes jeg at USA har gjort handlinger og hatt en slik type politikk - som nettopp på mange måter er grunnen til store deler av uføret de er i. Hvis USA skal befri stakkars "undertrykte" folk, er de jo rart at Irak var et av de få stedene de valgte.

Hva med alle andre land, som har ekstreme regimer og folk som lider under dette - men nå hadde Irak olje (og derfor interessant). I tillegg blir jeg sterkt provosert av slike uttalelser som "enten er dere med oss, eller så er dere mot oss", jeg har svært vanskelig for å ha et nøytralt syn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener helt klart Lars har mange gode poenger her. De som har tvilt på den amrikanske regjeringens handlinger fra dag en har vist seg å ha rett (Irak-krigen). Det har selv de mest ihugga tilhengerne innsett. Dette har stort sett vist seg å være god gammeldags propaganda. Så kan man stille seg spørsmålet; hvorfor Amerika? Det er ihvertfall ingen andre lands skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen av dere skal til danmark i nærmeste fremtid så vil jeg anbefale filmen Manderlay, andre del i Lars Von Triers fabeltriologi om Amerika (kommer til Norge i løpet av høsten).

 

Den handler om Grace som skal gjøre verden til et bedre sted... og selvsagt går det til helveete:)

 

Hjemmesider:

www.dogville.dk (Das film U - Dogville, 2003)

www.manderlaythefilm.com (Das film S - Manderlay, 2005)

? (Das film A - Wahington, ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er sannsynligvis 100% tullball. Flyet ble i en periode brukt av US Marshall Service. Flyet er ikke registrert på stalige eiere, men på et selskap som heter Alameda Corp Thrustee, Texas. Dette selskapet eier en rekke fly i verden, og de aller fleste av disse flyene er i en overgang/transition mellom forskjellige eiere/operatører. At N822US er et statlig fly er noe som et par journalister har lurt UD og LT til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...