Gå til innhold

Hysteri, Paikk og fuel lekkasje...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det vet vi ikke uten mere informasjon. Det er jo ikke helt uvanlig å se at det "lekker" fuel ut av vingene dersom tanken overfylles (sjelden) eller kald fuel pumpes inn i varm vinge (og det er varmt ute). Da vil fuelen utvide seg, og det renner over i utluftingen. Dog er det ikke så stor eksplosjonsfare av diesel / parafin (som Jet A1 er) at det er grunn til panikk. Du skal jo faktisk slite ganske hardt for å få fyr på diesel.

Skrevet

Trykket har en stor innvirkning på antenligheten også.

 

Medier har en tedens til å blåse flysikkerhets spørsmål ganske mye opp, bare for å selge en historie.

 

Jeg sier ikke at dette ikke er alvorlig. Men infoen fra den reportasjen var så lite dekkende og udetaljert, at jeg velger å være litt skeptisk. (hvis man kan kalle det det?)

Skrevet
Du skal jo faktisk slite ganske hardt for å få fyr på diesel.

 

Jasså? Jeg har en hånd her som ikke er helt enig i dine uttalelser.

 

Jeg sa ikke at det var umulig, bare vanskelig. Du kan jo slippe ei fyrstikke oppi et fat diesel og det skjer ikke noe annet enn at fyrstikken slokner. Det begynner ikke å brenne / eksplodere bare du søler litt diesel på asfalten, det skal endel mere til enn som så.

Skrevet

Tarjei har helt rett... Diesel og Jet-A1 har et tennpunkt på minimum 38 grader Celsius, hvilket betyr at væsken ikke avgir brennbar gass før den når den temperaturen.

 

Slipper du en fyrstikk oppi fatet, så rekker den aldri å varme opp væsken, men holder du ved væsken, så rekker den å varme opp et lite område, nok til at det begynner å brenne. Deretter sprer det seg.

 

Til sammenligning, så har bensin et tennpunkt på under -40 grader, og vil derfor avgi gass stort sett hele tiden...

 

At det kommer fuel ut av avluftingen på et fly er slettes ingen sensasjon, og jeg har sett det selv flere ganger. Det er sjelden snakk om mye, men om flyet tar en krapp sving når den takser, så kan det bli noe mer.

Skrevet

Enig med Tarjei, litt fuelsøl på bakken er noe som skjer stadig vekk, dessuten er det ikke fuelen som er eksplosiv, det er gassen. Det at det renner fuel ut etter en fylling er mest sannsynlig det som blir nevnt i denne tråden, nemlig at fuelen ekspanderer pga temperaturforskjell.

 

Det hender titt og ofte at et fly står ute med fulle tanker en dag det er kaldt, det får snægg og må inn i hangar, gjett hva som kommer ut av tank-ventene da...

 

Dette er også grunnen til at man fyller fuel etter vekt og ikke etter volum. 1 liter fuel ved +40 grader inneholder ikke samme energimengde som 1 liter fuel ved -20 grader.

Skrevet

Kan vedde ganske mye på at dette var fuel som kom fra surge-tanken i vingen, og det er likssom det den er der for... skal ikke dog fornekte at det ser skremmende ut for uvitende. Men det er helt ufarlig, og hender av og til også når man er i lufta (men da ser man det ikke).

 

Og det å få fyr på JET-A1 fuel kan jeg også bekrefte at ikke er så enkelt som mange tror.

 

Hilsen T

Skrevet
Diesel og Jet-A1 har et tennpunkt på minimum 38 grader Celsius, hvilket betyr at væsken ikke avgir brennbar gass før den når den temperaturen.

Jeg må bare korrigere litt her. Jet-A1/Parafin har et flammepunkt på 38 grader, men diesel må du varme opp mye mer, faktisk helt til 65 grader før du når flammepunktet.

Det er som andre sier i det hele tatt veldig vanskelig å få parafin til å brenne. Først må du varme den opp til over 38 grader for å få den til å avgi gass, også må blandingen av gass og oksygen være i et forhold som gjør at den kan brenne. Til slutt må du ha en tennkilde for å starte hele prosessen.

Jeg har vært med på mange øvelser der vi har slukket brann i bl.a. Jet-A1, og det var mange ganger ikke helt enkelt å få satt fyr på det.

Bensin er som det er skrevet en helt annen historie siden du omtrent må inn på finnmarksvidda den kaldeste dagen i året for at den ikke skal avgi gass.

Har noen forsøkt å måle egenvekten på 100LL en varm sommerdag? Jeg har mange ganger hatt trøbbel med det siden det damper såpass fort av stoffet at fra du har fått fyllt en bøtte og fått målt temperatur og vekt er så mye dampet bort at tallene blir helt feil.

Skrevet

apropo å sette fyr på jet-fuel... "":

 

Det var en mekaniker i USAF som hadde litt trøbbel med flaska. En da gikk det litt for kludrete oppi hodet hans, og han bestemte seg for å tenne på en del jagerfly som stod parkert på denne USAF flybasen... Han tok en god del liter jet-fuel og fikk dette helt utenpå flyene og på bakken, en ca 10 fly. Så prøvde han å få fyr på det hele med en fyrstik, og som dere sikkert har skjønt så funka dette dårlig, heldighvis...

 

Dette skjedde faktisk i virkeligheten hvis noen lurte... ""

 

mvh martin

 

PS: mannen fikk ikke bare problemer med flaska etterpå! """"

Skrevet

Har sett bildr fra 2 verdenskrig og litt frem over. Når de tøffe gutte står å fuler med sneipen i kjeften, og så går det 1 sek. så er alt borte..

Det var riktig nok ikke noe Jet-A1.. Tror det var høyoktans bensin, eller hva nå den en heter.

 

Ville bare forteller det.. ""

 

Jeg får si som han far sier: Verdens beste lukt, er Jet-A1 og svidd gummi. (er kanskje enig der egentlig)

 

Ken

Skrevet

Det er interessangt det Dag er inne på ang. flammetemperaturen for drivstoff (eller andre brennbare væsker for den saks skyld). Det er jo ikke drivstoffet i seg selv som utgjør den største faren, det er gassmengden!

 

Som eksempel fra et eksperiment; (-og påfølgende advarsel: Ikke forsøk dette hjemme!!)

 

Tenk deg at du på en stinkende varm sommerdag har to jerrykanner som begge rommer 50 liter. Den ene kanna er smekkfull av fuel. I den andre kanna er det bare så vidt det skvulper noen få liter av den samme fuelen. Så får du det for deg at du vil tenne en fyrstikk og sleppe den ned i tuten på den ene kanna.

 

Hvor ville du ha sluppet den brennende fyrstikken?

Skrevet

Den smekkfulle er minst farlig da det ikke er noe særlig tomt volum igjen der det kan dannes gass. Den tilsynelatende tomme kanna vil være livsfarlig da den inneholder rikelig tomrom der det kan dannes gass. Væsken brenner som kjent ikke, gassen brenner. For eksempel når man brenner bål, det er ikke selve treet som brenner men gasser som dannes når treverket varmes såpass mye opp. Rett og slett en kjemisk reaksjon.

Skrevet

Og såvidt meg bekjent er flammepunktet den temperaturen da væsken skiller ut tilstrekkelig med gass til at den kan antennes med en gnist. Holder man ei fyrstikk over væskespeilet vil jeg tro den antenner ved en lavere temperatur.

Skrevet

Bare tilbake til den originale saken, saa var vel dette snakk om en klassisk overfylling av drivstoff slik det var antydet tidligere.

Det er ikke uvanlig at fly mellom Europa og Asia kommer til Emiratene for aa refule, fly til desinasjon, snu rundt og refule her igjen foer de drar dit de skal... Med tanke paa at en liter med 95 oktan koster under 1,50 kr paa bensinstasjonene, og flybensin antakelig like billig er det vel ingen stoerre overraskelse... ""

Skrevet

Så kort for å avslutte avsporingen. På et havarivernkurs ble vi utsatt for dette eksperimentet og måtte velge. For å ivareta sikkerheten tok vi dekning (ikledd fult røykdykkerutstyr) og ved hjelp av en fjernstyrt arm ble fyrstikken først sluppet ned i kanna som var full; pfssst og fyrstikken slukket! Så ble fyrstikken sluppet i den andre kanna; Kablam!!! Det var tilstrekkelig temperatur tilstede for at fuelen fordampet og at fyrstikken antente det hele.

-Don't try this at home!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...