Gå til innhold

Lofoten mister Widerøe.


Simen Elvestad

Anbefalte innlegg

Mye, mye synsing her. Og noen bedrevitere.

 

DAT har operert i Florø i 8 år, her er noen erfaring som er gjort av meg:

 

1) Operativt. DAT har levert en meget god regularitet i Florø. En utfordring har vært at rwy i Florø er 07 og 25. Maks sidevind i Florø med ATR, hvertfall det DAT har operert med, er 25 knop.

 

En annen utfordring har vært at når et fly først har teknisk tar det tid å hente opp deler fra Danmark, i verste fall Frankrike. Da har DAT flydd trekant-ruter, eks. Florø-Bergen-Oslo.

 

2) DAT - en ensom ulv

En pest og plage for reisende fra Florø har vært at man ikke kan sjekke bagasjen direkte videre til final destination. Til slutt har nå DAT klart å lage en avtale med Norwegian, men den har fungert noe lunde. Det har derfor vært mulighet å sjekke videre dersom man reiser med Norwegian, men min erfaring er at dette ikke har latt seg gjøre på vei til Florø (fra Bodø den gangen).

 

3) For de reisende

Mye kan sies om DAT. Men, min erfaring er at ATR er et behagelig fly å reise med. DAT har servering av gratis kaffi og lefse, og på morgenen har de også servert gratis frokost(!), noe som har vært svært godt mottatt. I tillegg har de levert lave priser, som man ikke kan legge skjul på at forbrukerene har levd godt på. De sprakk monopolet Widerøe hadde i Sogn og Fjordane, forbrukerene vant på det.

 

I Florø laget de også til en gratis parkeringsplass til konkurranse mot Avinor sin gebyrbelagte. Dette var nok et pluss.

 

4) Diverse

Noen har nevnt at DAT har piloter som er fra Øst-Europa osv.

I Florø har DAT det siste året hatt mye dansker av crew, en del svenske piloter og noen norske av både piloter og cabin-crew. Pilotene er svært dyktige på forholdene på Vestlandet, og det skal sies at Florø som ligger helt i havgapet ofte kan ha svært ufordrende værhold! Når det gjelder arbeidsforhold mtp lønn med mer kan dere lese litt forskjellig på nettet. Jeg er ikke kjent med de faktiske forhold, men regner med at de følger nasjonal (dansk) og europeisk lovgivning innenfor dette.

 

Avslutningsvis. Jeg er svært glad for at Widerøe har returnert til Florø. Faren er høyere billettpriser. Håpet er at DAT forsetter Florø-Stavanger, noe som vil gi litt konkurranse på ruten Widerøe har sørover til Bergen. Dette fordi mange av de reisende Florø-Bergen er offshore-relatert og reiser videre til Stavanger.

 

Det skal bli spennende å se hvordan DAT vil operere rutene i Lofoten. Jeg er selv student i Bodø, og skal nok rimelig raskt prøve en dagstur til en destinasjon i Lofoten for å se hvordan DAT fikser dette. Så forslag til destinasjon av Røst, Svolvær og Leknes mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg er selv student i Bodø, og skal nok rimelig raskt prøve en dagstur til en destinasjon i Lofoten for å se hvordan DAT fikser dette. Så forslag til destinasjon av Røst, Svolvær og Leknes mottas med takk :-)

 

Du får prøve deg på Bodø-Leknes-Røst-Bodø eller Bodø-Leknes-Svolvær-Bodø, dersom DAT flyr helt like ruter som WIF gjør/gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy: Det er jo ikke poenget. Poenget er jo at Widerøe har erfaring nå. Widerøe hadde mange ulykker før i tiden, fram til midten av nittitallet hvor de la om opplæringsprosedyrene sine etter flere havari. De siste 15 årene har Widerøe derimot hatt bemerkelsesverdig få hendelser. De eneste jeg kommer på er flyet som det ene hjulet røyk på i Hammerfest og det flyet som havnet i fjæra et sted. Det var ikke større skader i noen av de ulykkene såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nå et uttrykk jeg brukte. Det jeg sier i klartekst er at DAT har mye mindre erfaring enn Widerøe på dette området, og det er vel alle enige i.

 

Det jeg også tror de fleste er enige i er at den manglende erfaringen vil kunne øke risikoen for forsinkelser og ulykker i dårlige værforhold. Jeg har hørt om jagerpiloter som kommer til Widerøe og tror de er gode til å fly, men får seg en overraskelse når de selv får kjenne på ruskeværet på kortbanenettet.

 

Selvsagt, DAT-pilotene har de samme sertifikatene som pilotene i WIF, men det er jo ikke bare å fly ti timer akro og så melde seg på Red Bull-konkurransene. Det er bare det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen konstruktive forslag til hvordan slikt da skal gjøres? Slik jeg forstår at folk ønsker det ville Widerøe vært et rent statlig firma som fløy alle de rutene som nå kalles anbudsruter for staten uten innblanding fra andre selskap.

 

Jeg regner med at DAT til å begynne med vil legge noen restriksjoner på forholdene som kanskje vil føre til en noe lavere regularitet enn det WIF har idag.

 

Widerøe har stor erfaring på rutenettet de flyr på, det er det ingen tvil om, men det vil ikke si at andre operatører ikke kan operere sikkert på de samme plassene.

 

De opplæringsprosedyrene du snakker om hos WIF gikk vel helst på holdninger, ikke det flytekniske.

 

Jeg vil iallefall vente å se hvordan DAT klarer seg. Bra med litt konkurranse for WIF og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke om Widerøe er statlig eller privat, og flyr anbudsruter eller andre ruter. Poenget er at det er de som sitter på erfaringen akkurat nå. Og holdninger kan være vel så viktige som det flytekniske. Det nytter verken å være paranoid eller leke cowboy på vanskelige flyplasser, for å dra den litt langt. Opplæringskravene for å bli kaptein i WIF innebærer også 300 flytimer.

 

Selvsagt er det andre operatører som kan operere et rutenett sikkert, i den grad sikkerhet er definert. Men WIF kan fortsatt operere sikrere nå. Always safe side. Det jeg er skeptisk til er ikke at DAT skal fly i Lofoten. Det jeg er skeptisk til er at man skal ta ut alle de erfarne pilotene og sette inn ferske piloter, for å si det sånn. Det hadde ikke vært noe problem for meg om DAT fløy med kapteiner fra WIF, luftambulansen eller andre selskaper med denne erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke helt på tankegangen din Marius. DAT har ikke tatt noen piloter fra gata og sagt at, "hei mand, du skal nu flyve i Lofoten.."

 

Nå er ikke akkurat DAT pilotene nybegynnere heller da...

 

Mange av pilotene har lang fartstid i selskapet på ATR, fjorder og fjell på vestlandet. Slik jeg har forstått det så har de hentet inn sjefspilot med erfaring fra Dash8/Grønnland, der dem heller ikke er ukjent med diverse klimatiske utfordringer.

 

Største problemet vil jeg si er den (veldig) korte tiden fra man får svaret på anbudet og dato for overtakelse.

 

Ting kommer sikkert ikke til å gå knirkefritt, men da spesielt med tanke på det praktiske utenom selve flygingen.

Rungholm har vel også uttalt at man kommer til å opperere med strenger krav til værforhold/innflyging osv fram til man kjenner forholdene bra, mener iallefall å ha lest det...

 

Så sikkerheten vil jeg tro skal vere godt inntakt, uanset om det står ditt eller datt på utsiden av flyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Piloten vil klare jobben godt, det virker som at DAT tar Sikkerheten Veldig seriøst og legger tilrette for at di må bli vant til disse flyplassen.

 

Flyplassene i Lofoten er jo litt spesielle med tanke på at di ligge midt i havgapet mellom høge fjell, så at det blir en utfordring til og byne med for "nye" piloter er og forstå, men tror ikke di er noe dårligere en Widerøe sine piloter, Men bare har mindre erfaring fra disse flyplassene, men det er jo en kompetanse di vil opparbeide seg med tiden.

 

Reiser selv en god del mellom Bodø og svolvær med fly, så kan ikke si at jeg ikke er litt skeptisk til hvordan dette blir, men tror med tiden at dette vil fungere ganske greit.

 

Det som blir rart er at det ikke kommer til og stå Widerøe på Siden av flyene lenger, Folk i Lofoten har fått et veldig sterkt tilitsbånd til Widerøe, SÅ tror DAT må belage seg på at det vil bli litt nedgang i antall reisende til og byne med, men så fort di har bevist at di klare oppgaven like bra som Widerøe så tror jeg di vil klare seg ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Tore: Nei, DAT-pilotene er langt i fra nybegynnere, men i Lofoten har de vel ikke så mye erfaring fra før? :)

Tankegangen min handler bare om å tenke sikkerhet, som er noe jeg synes er viktig, og dette handler ikke om at jeg skal slenge drit om DAT. Det kunne like gjerne vært Lufthansa eller Norwegian som bestemte seg for å fly på kortbanenettet.

 

Hvis de har hentet inn en DHC8-pilot fra Grønland så er jo det kjempeflott. Hvis DAT-pilotene har flydd ATR blant fjorder og fjell på Vestlandet så er også det kjempeflott. Innleggene mine i denne tråden handler bare om at å fly i kortbanenettet ikke nødvendigvis er det samme som å fly til Gardermoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de korteste banene blir det satt inn dash 8-102 og -106. Resten av rutene vil bli trafikkert med ATR 42-300/320. Er selv kjempesur for at DAT forlater oss i Florø. Til alle der oppe som sørger: Dere blir IKKE misfornøyd. De har bagasje avtale med SAS og har sikkerhet og comfort høyere en noen andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synest jeg dette er trist, hele greia...

 

Et av hovedkriteriene er basert på ETT innflygingssystem, og dermed siden WIF har alt tilgjengelig utstyr der og leverandør ikke tilbyr lenger, så er det en monopol situasjon. I tillegg har en hatt veldig lite tid fra svar på anbud til men faktisk skal begynne å fly og dermed, er man avhengig av effektiv byrykrati som er fraværende i de flste tilfeller i Norge.

 

Jeg er helt sikker på at DAT hadde gjort en god jobb i Lofoten og vet at de blir veldig godt tatt i mot i Florø om dem skulle klare å få tilbake de anbudet om noen år.

 

Trasig for DAT dette, håper dem ror seg videre og klarer seg trås av dette tullet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...