Gå til innhold

ENZV Fremdrift


Anbefalte innlegg

Jeg lovet i en annen tråd å legge ut noen bilder angående utviklingen av Stavanger Lufthavn.

 

Som tidligere nevnt er dette et samarbeid med Andrew Thomsen.

 

Før jul handlet jeg flyfoto for den nette sum av kr 10.000,-. Det er et stort område. Spesielt innflyvingen i nord som strekker seg nesten til Tananger.

 

Jeg har flyfoto med seneste oppdatering med nye teminaler og ramper. Det meste er på 20cm per piksel, men noe er helt nede i 10 cm per piksel.

 

Det var ikke rett frem å ta dette inn i FSX. Rullebanene var det enkleste å rotere inn. Derretter brukte jeg mye tid på å tilpasse kystlinjene. Det verste var å tilpasse alle veier til UTX. Det så dumt ut når biler kjørte rundt på åkerene. Nå holder jeg på å blende alt inn med omgivelsene. Når dette er ferdig, produserer jeg årstidene.

 

Mens Andrew venter på at jeg skal bli ferdig med dette, utvikler han videre på resten av Norge. Andrew kan sikkert også bidra med noe info.

 

Når flyfotoet er ferdig fortsetter jeg på byggningene rundt på flyplassen.

 

NB!!

Gangbroene er rendrert med avansert lysetting i Lightwave.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sykt bra modeller, Ragnar. For å ikke snakke om fotoet :grin:

 

Hva gule runways angår, kommer jeg for min del aldri til å lage en gmax runway bare for å få denne gulfargen, da jeg synes det er for tungvint og gampete. FS2002 gamepack og arbeidsmetoder har ingen ting å gjøre på min PC. Jeg kommer fortsatt til å konsentrere meg om afcads, flattens og 3D modeller, men ikke runways. Det får payware gutta ta seg av...

 

Men nå har det seg slik, at dette sceneyet lages for Airports of Norway. Og der følger jo Runway Texture Switcher med, laget av Pasi Jørgensen og Tommy Bernes. Den gjør alle runways gule, og er etter min mening den smarteste løsningen for gule runways i Norge hittil.

 

Ellers blir en ny teknikk benyttet for taxiways og aprons. Vi har valgt å bruke selve fotoet, da det er skarpt nok til formålet. Jeg har derfor laget en afcad med taxi PATH parametre. Dette gjør MS taxiways usynlige, men man beholder striper og belysning oppå fotoet. Resultatet blir meget realistisk.

 

Som Ragnar påpeker, er det ikke bare å slenge inn et flyfoto. Det er mer regelen enn unntaket, at fotoet er fullt av feil. Feilklippet, linsefortegnelser, og det at man ofte må rotere hele fotoet, selv om det blir levert med koordinater. For Gardermoen, måtte jeg rotere hele fotoet 1,85 grader, og deretter klippe ut hele threshold området for 01L, og flytte det 100 meter sør, for til slutt å jobbe time etter time, med å skjule forflytningen.

 

Så her er det ikke 3D modellering som tar mest tid; det er Photoshopping av ground, og det å mekke texturer for 3D modellene. Pluss det nitidige arbeidet med å legge taxiwaystripene på rett sted.

 

Mitt bidrag blir ellers de sedvanlige militærhangarene, og flymuseet. De finnes allerede i AoN pakken, men skal få litt ekstra detaljer etterhvert.

 

Prisen tror jeg blir ganske grei, Robert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir freeware. Blir en del av AON. Selv om flyfotoet var dyrt har jeg ikke lov å selge det videre. Kun gratis opplasting.

De gale har det godt, og det er moro å gjennomføre galskapen :grin:

 

Sender deg noen nye filer om et øyeblikk, Ragnar. Så blir det enklere for deg å jobbe videre med fotoet. Inkluderer ny flattenfil også, som fikser en av hangarene, og litt av veien til terminalen. Ellers blir det full stopp for min del de nærmeste 14 dager, sånn cirka. På vei til ENCN i natt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker og setter pris på at noen ønsker å gi en slant økonomisk, men det blir gratis.

 

Etter at kona var overtalt angående om det var lurt å bruke mye ferie penger på flyfoto, var egentlig det problemet løst.

 

Årsaken til at det ble så dyrt er at det senest oppdatere versjonen over Sola er brun og stygg (http://kart.finn.no/.) Derfor bestillte jeg en eldre (stor) utgave i 20cm per piksel.

 

Problemet var at jeg manglet oppgraderingen/utvidelsen av flyplassen. For de som ikke er lokal kjente kan jeg fortelle at det har vært og er mye byggeaktivitet.

 

Løsningen ble at jeg kjøpte et mindre areal av det nyeste versjon av flyfotoet, der jeg merget nye approns og taxiveier inn i det fotoet jeg allerede hadde.

 

I tillegg ble dette bestillt i 10 cm per piksel oppløsning Da kan det også benyttes til tekstur for tak på byggninger.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser utrolig bra ut! Synes dog det er litt synd at to gode utviklere jobber på samme flyplass når det er så mange andre plasser som kunne trengt arbeid

Takker for tilbakemelding. Synd? Tenker du på meg og Andrew så ser jeg kun det positive i det. I tillegg oppgraderer han gjevnlig de fleste flyplasser i Norge så det er altid noe å lande på samt lette fra.

 

Er det at Jo Erlend muligens har satt i gang et prosjekt, så mener jeg at ENZV kan trenge et offisielt produkt der man kan benytte AES.

 

Nå er ENZV min lokale lufthavn. Jeg har holdt på en god stund nå og kommer til å gjøre den ferdig. Har ingen planer om flere, men kommer til å hjelpe andre om jeg blir forespurt.

 

 

 

Om du er interessert i det kan jeg bistå med hjelp for å få ENZV som du lager over til X-Plane.

Jeg mener i utgangspunktet at Xplane har en fin versjon av Sola. Når det er sagt, kommer jeg ikke til å ha noen problemer med å levere modeller til deg inkludert textur.

 

Jeg er usikker angående rettighetene tilfotosceneryet, men går det i orden med leverandør angående distribusjon, kan du få det også. Haken er at du må vente til FSX versjonen er klar. Jeg vil selfølgelig snakke litt med Andrew angående dette siden vi gjør ting i sammen.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Olsen Bru
Men kune det vært en mulighet og lagt det til Fs2004 uten photoscnery om det var mulig ?

 

Har du noe imot photoscenery?

Er det noen ulemper med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Hvordan er Lightwave iforhold til Max

Lightwave og 3DSMax er to programmer som gir samme resultat. Jeg har lisens for begge. Som du nevner er interfacen ikke helt den samme.

3DSMax er mer tungvindt og modifier basert, mens Lightwave er raskere og mer funksjons basert.

 

Med lightwave bruker jeg en realtime render Fprime. Det gjør at et oppsett som det du ser angående "gaten" tar kun 5 minutter å sette opp.(etter at alt er modellert og texturert selvfølgelig).

 

Jeg baker inn lys og skygger i Lightwave. Det tilsvarer 3DSMax sin "Render To Texture".

 

I tilegg bruker jeg en pluggin som heter LW Cad, noe som gjør modelleringen mange ganger mer effektivt.

 

Tekstureringen er den samme , og det er det som tar mest tid.

 

Bør sjekke ut videoene på disse sidene:

http://www.worley.com/E/Products/fprime/videos.html

http://www.wtools3d.com/online-help.php

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...