Even Moe Egenes Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 SK946 ORD-ARN (OSL) er i lufta. Individ er SE-REF og er en A330-300. De øvrige to er også i luften. SK910 har ETA klokka 07:24 Local, mens SK926 har ETA 08:01 Local. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Jeg hadde faktisk regnet med at NAS - ut fra Kjos' uttalelser - var først på vingene fra ENGM for å teste at hva som la seg i turbinene Eller hva som ikke legger seg... Ikke bare Kjos'en som er skeptisk til omfanget, og gjerne vil ha litt reelle prøver av partikkelinnhold og utstrekning (vertikal såvel som horisontal, istedenfor synsing fra en kilde (met-kontoret her i England). Britene er ikke alltid kjent for å forske i det vide og det brede før de gjør seg opp en mening. Flere flyvninger har tatt plass, uten noen effekt, men det var sikkert bare flaks det og det var sikkert cowboy-selskaper som fløy... /T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Satt å hørte på 131.700 i stad og det virker som SAS9215 har flydd mange strekninger i dag uten noen form for problem... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ser ut som TUI har 3 fly på vei opp fra Tennerife til skandinavia nå. Ett til Oslo, BLX 606. Flyr på en rekke litt lenger øst en det som er normalt, over Zurich mot Øst-tyskland. Har en kollega som er stuck på Gran Canaria. De har fått beskjed om at sannsynligvis blir det fly til spania og buss videre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 De to som er lengst mot svenskegrensa er SE-REF, og OY-KBN. Virker som de skal til Arlanda som normalt. Etter du tok bildet så har også LN-RKH kommet inn i bildet. Flyet man ser helt nede ved Halmstad, er SE-DZK (738) fra TUIfly Nordic. Bak den kommer også SE-DZV, og storesøster SE-RFO (752) som muligens skal til Arlanda. Ser nå forresten at OY-KBN har snudd nesen mot OSL igjen. EDIT: Virker som at de to førstnevnte er på hold til ARN. Tror det bare er -RKH som lander ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Fossen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Her er de to fra SAS: Airbus A330 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 4 icelandair flighter til Gardemoen i dag. 752x3 og en 757-300 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hmm, ser mange påstår at dette ikke er så farlig som de(engelskfolka) hevder. Men kan ikke flyselskapene saksøke de da, hvis det viser seg at dette var ufarlig og at de taper masse penger på grunn av ingenting? :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Eller hva som ikke legger seg... Ikke bare Kjos'en som er skeptisk til omfanget, og gjerne vil ha litt reelle prøver av partikkelinnhold og utstrekning (vertikal såvel som horisontal, istedenfor synsing fra en kilde (met-kontoret her i England). Britene er ikke alltid kjent for å forske i det vide og det brede før de gjør seg opp en mening. Flere flyvninger har tatt plass, uten noen effekt, men det var sikkert bare flaks det og det var sikkert cowboy-selskaper som fløy... Jeg er tilbøyelig til å være enig, men det er vanskelig å lukke øynene for den finske erfaringen. Dette skjedde før de stengte luftrommet, og uten at pilotene hadde sett noe til asken. Du har sikkert sett denne før: http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/16/340727/pictures-finnish-f-18-engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Clausen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Danmark har åpnet for overflyvninger i mere end 10,8 km høyde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Torbjørn, husk at PILOTENE er ansvarlig uansett hvis noe skulle skje under en flyvning der det er kjent "farlig" aske i nærheten hvis de skulle velge å fly. Flyselskapet kan ikke pålegge manskapet å fly hvis de mener det er utrygt. Jeg antar derfor at forsikringsselskapene ikke stiller opp når det er en kjent fare og det velges å fly. Så det kan være lurt å tenke seg om ett par ganger som pilot hva man sier ja til av flyvninger under disse forholdene da ingen riktig vet hvilket etterspill det kan få hvis det skjer noe... . Spesielt hvis det blir personsskader. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Luftrommet åpent i Norge inntil videre: Faren for krisesky kraftig redusert http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000242 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Rise Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg håper hvertfall asken har blåst forbi for denne gang. Jeg tenkte jeg skulle fly helikopter til jobb i morgen tidlig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hei Morten, Det ansvaret gjelder jo uansett forhold. Det jeg etterlyser er bare mer detaljerte analyser av mengden, slik at man kan gjøre mer presise kartlegginger av omfanget... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben Frydstad Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Håper ikke den aske skyen kommer i det hele tat. og jeg håper at det kommer flere reisende til widerøe. Vis ikke må jeg fra onsdag av jobbe en anna plass i arbeids uka mi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Clausen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Cimber Sterling vil lave testflyvninger i det danske luftrum tirsdag. Hvis de kommer fint tilbake, vil DK kanskje også åbne for deres luftrum mere end de har nu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hei Morten, Det ansvaret gjelder jo uansett forhold. Det jeg etterlyser er bare mer detaljerte analyser av mengden, slik at man kan gjøre mer presise kartlegginger av omfanget... Hilsen T Torbjørn, jeg er helt enig med deg. Synes også det virker feil å åpne luftrom uten noen form for analyse av luften, kun basert på "spådommer fra England". Greit nok at prognosene kan være nøyaktige, men et analyseprosjekt hadde vært på sin plass. Det hadde vel ikke kostet så mye sammenlignet med tapet selskapene gjennomgår heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Dette er justering i forhold til kapitalisme...her er mydighetene kjørt...og jeg forstår hvorfor. Link fra VG, nå kan man fly i aske på egen risiko, Dette vil det nokk lages dokumentarer på i ettertid, både hysteriet, og ikke minst hvordan kapitalismen tvang sikkerhets regime i kne....men som sagt jeg skjønner hvorfor, veldig godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Sikkert bare lavprisselskaper som begynner å fly da... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Tror du? jeg tror alle er hard presset nå gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 SAS fly snudde pga askevarsel http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000385 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Noe sarkastisk ment... Virker som en del tror at vi vil fly, selv om det skulle gå på sikkerheten. Tenker da på flere kommentarer om Kjos'ens skepsis og om "cowboy"-holdninger. Har vi fått sikkerhetsregimet i kne? Nei, det vil jeg ikke si. Men kanskje vi har fått bort skylappene... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Med all respekt Fjeld, du representerer en yrkesgruppe som får mye mindre på skiva om ikke disse reglene hadde blitt endret, så det utsagnet tar jeg for det som det er verdt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Ditto, Finstad. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Helt klart... Nå er det jo slikt at flyvere både i Eu og Norge ikke akkurat tar bølgen av dette nye regelsettet, det finnes jo pilot foreninger som selv sier at økonomi alltid er med i vurderingene når selskapene selv skal bestemme. Og det er jo ikke vær dag vi ser en så omfattende endring i regler i luftfarten basert på testflights som du nesten kan telle på en hånd. Men kansje ikke lett og se dette når jobben er såpass i en tynn tråd om det ikke hadde skjedd...full respekt for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Iflg Icelandairs CEO,har de klart og kjøre ca 50-60% av flightene sine,mens europa har vært stengt. CNBC Men i morgen blir Keflavik og Reykjavik stengt. Ruten til Oslo går som vanlig.FI315 flight nummer. Icelandair Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Lundby Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Min mor (Purser i SAS) sitter nå fast i Kristiansand... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Yess, KSU er ihvertfall åpen Snart klart for boarding på SK2302 til OSL. LN-RRM på gate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Dersom den informasjonen Aftenposten nå bringer til torgs medfører riktighet kan det være duket for en større oppvask i systemet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3619307.ece Både europeiske luftfartsmyndigheter, politiske myndigheter og flyselskaper har gjentatte ganger hevdet at ingen var forberedt på at et vulkanutbrudd på Island kunne få så enorme konsekvenser. Men en rekke øvelser og simuleringer av et vulkanutbrudd på Island har konkludert med at europeisk luftfart kunne bli lammet. Fire ganger årlig har det vært gjort regionale og lokale øvelser for å forutse, varsle og håndtere en askesky fra Island. Islendingene har advart gang på gang. – Vi har jobbet med dette i ti år. Vi har hatt flere øvelser som har vist at et vulkanutbrudd på Island kunne få dramatiske følger. Hver tredje måned har vi hatt øvelser lokalt, og i tillegg har vi hatt øvelser med Storbritannia og Norge. Vi har visst at dette kunne skje, sier prosjektleder Egill Thordarsson ved Islands NOTAM-kontor. Han er til daglig ansatt i den islandske luftfartsmyndigheten Isavia, som tilsvarer norske Avinor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.