Gå til innhold

Flytrafikk i luften igjen?


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg hadde faktisk regnet med at NAS - ut fra Kjos' uttalelser - var først på vingene fra ENGM for å teste at hva som la seg i turbinene

 

Eller hva som ikke legger seg... Ikke bare Kjos'en som er skeptisk til omfanget, og gjerne vil ha litt reelle prøver av partikkelinnhold og utstrekning (vertikal såvel som horisontal, istedenfor synsing fra en kilde (met-kontoret her i England).

 

Britene er ikke alltid kjent for å forske i det vide og det brede før de gjør seg opp en mening.

 

Flere flyvninger har tatt plass, uten noen effekt, men det var sikkert bare flaks det og det var sikkert cowboy-selskaper som fløy...

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to som er lengst mot svenskegrensa er SE-REF, og OY-KBN. Virker som de skal til Arlanda som normalt. Etter du tok bildet så har også LN-RKH kommet inn i bildet. Flyet man ser helt nede ved Halmstad, er SE-DZK (738) fra TUIfly Nordic. Bak den kommer også SE-DZV, og storesøster SE-RFO (752) som muligens skal til Arlanda.

 

Ser nå forresten at OY-KBN har snudd nesen mot OSL igjen.

 

EDIT: Virker som at de to førstnevnte er på hold til ARN.

Tror det bare er -RKH som lander ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva som ikke legger seg... Ikke bare Kjos'en som er skeptisk til omfanget, og gjerne vil ha litt reelle prøver av partikkelinnhold og utstrekning (vertikal såvel som horisontal, istedenfor synsing fra en kilde (met-kontoret her i England).

 

Britene er ikke alltid kjent for å forske i det vide og det brede før de gjør seg opp en mening.

 

Flere flyvninger har tatt plass, uten noen effekt, men det var sikkert bare flaks det og det var sikkert cowboy-selskaper som fløy...

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig, men det er vanskelig å lukke øynene for den finske erfaringen. Dette skjedde før de stengte luftrommet, og uten at pilotene hadde sett noe til asken. Du har sikkert sett denne før:

 

http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/16/340727/pictures-finnish-f-18-engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, husk at PILOTENE er ansvarlig uansett hvis noe skulle

skje under en flyvning der det er kjent "farlig" aske i nærheten hvis de

skulle velge å fly. Flyselskapet kan ikke pålegge manskapet å fly

hvis de mener det er utrygt. Jeg antar derfor at forsikringsselskapene

ikke stiller opp når det er en kjent fare og det velges å fly.

Så det kan være lurt å tenke seg om ett par ganger som pilot hva

man sier ja til av flyvninger under disse forholdene da ingen riktig vet

hvilket etterspill det kan få hvis det skjer noe... .

Spesielt hvis det blir personsskader.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

 

Det ansvaret gjelder jo uansett forhold.

 

Det jeg etterlyser er bare mer detaljerte analyser av mengden, slik at man kan gjøre mer presise kartlegginger av omfanget...

 

Hilsen T

Torbjørn, jeg er helt enig med deg. Synes også det virker feil å åpne luftrom uten noen form for analyse av luften, kun basert på "spådommer fra England". Greit nok at prognosene kan være nøyaktige, men et analyseprosjekt hadde vært på sin plass. Det hadde vel ikke kostet så mye sammenlignet med tapet selskapene gjennomgår heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette er justering i forhold til kapitalisme...her er mydighetene kjørt...og jeg forstår hvorfor.

 

Link fra VG, nå kan man fly i aske på egen risiko,

 

Dette vil det nokk lages dokumentarer på i ettertid, både hysteriet, og ikke minst hvordan kapitalismen tvang sikkerhets regime i kne....men som sagt jeg skjønner hvorfor, veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sarkastisk ment...

 

Virker som en del tror at vi vil fly, selv om det skulle gå på sikkerheten. Tenker da på flere kommentarer om Kjos'ens skepsis og om "cowboy"-holdninger.

 

Har vi fått sikkerhetsregimet i kne? Nei, det vil jeg ikke si. Men kanskje vi har fått bort skylappene...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Med all respekt Fjeld, du representerer en yrkesgruppe som får mye mindre på skiva om ikke disse reglene hadde blitt endret, så det utsagnet tar jeg for det som det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Helt klart...

 

Nå er det jo slikt at flyvere både i Eu og Norge ikke akkurat tar bølgen av dette nye regelsettet, det finnes jo pilot foreninger som selv sier at økonomi alltid er med i vurderingene når selskapene selv skal bestemme. Og det er jo ikke vær dag vi ser en så omfattende endring i regler i luftfarten basert på testflights som du nesten kan telle på en hånd. Men kansje ikke lett og se dette når jobben er såpass i en tynn tråd om det ikke hadde skjedd...full respekt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den informasjonen Aftenposten nå bringer til torgs medfører riktighet kan det være duket for en større oppvask i systemet:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3619307.ece

Både europeiske luftfartsmyndigheter, politiske myndigheter og flyselskaper har gjentatte ganger hevdet at ingen var forberedt på at et vulkanutbrudd på Island kunne få så enorme konsekvenser. Men en rekke øvelser og simuleringer av et vulkanutbrudd på Island har konkludert med at europeisk luftfart kunne bli lammet. Fire ganger årlig har det vært gjort regionale og lokale øvelser for å forutse, varsle og håndtere en askesky fra Island.

 

Islendingene har advart gang på gang.

 

– Vi har jobbet med dette i ti år. Vi har hatt flere øvelser som har vist at et vulkanutbrudd på Island kunne få dramatiske følger. Hver tredje måned har vi hatt øvelser lokalt, og i tillegg har vi hatt øvelser med Storbritannia og Norge. Vi har visst at dette kunne skje, sier prosjektleder Egill Thordarsson ved Islands NOTAM-kontor. Han er til daglig ansatt i den islandske luftfartsmyndigheten Isavia, som tilsvarer norske Avinor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...