Gå til innhold

Flytrafikk i luften igjen?


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Geir-Finstad

Neida, dette er bare tull....Fjeld har konkludert med at dette er bare er noe som ingen andre har noe peil på. Eat dust...ash dust...humoristisk ment...ikke noe mere...om det går an og spøke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nja , du kan vell se en pilot som gotter seg med div utalelser over her( kansje litt pent pakket inn) , men men...jeg er en enkel man fra sørum...og synes det bare er morro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Tja Fjeld, kansje det...neida....men du ser bildet? var jo en liten uskyldig spøk da...ikke ta det så alvorlig....eller er vi på forskjellige planeter....jeg vet du er pilot, og tar masse avgjørelser hver dag som har stor invirking på oss alle. Men det er kansje lov for oss menige og synse litt uten at det er for alvorlig? Og akkurat her synes jeg det er litt artig at du prøver og være morrosam på mine vegne, akkurat som jeg ikke skulle ha noe som helst fundament i virkeligheten i det hele?

 

Og påstå at jeg har fått litt for mye og drikke er jo litt kansje på kanten? Uansett, det er helt greit, jeg har stor respekt for deg, har fulg deg her på forumet i laang tid. Og det er ikke hummoristisk ment, det mener jeg. Men må være lov og ha noen mening selv om jeg ikke er pilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bare undrende til at det at jeg støtter ønsker om mer detaljerte målinger og kartlegging av utstrekning kan tolkes som en konklusjon på at ingen andre har peiling...

 

 

Etterhvert nå, så har vi bare i easyJet alene et par tusen flyvninger i områder med lav konsentrasjon, hvor ingen effekt er målt. Kan ikke denne informasjonen brukes til noe da?

 

Det er ikke idioter som sitter å foretar analyser og vurderinger her... og det er heller ikke bare snakk om å la hele toget kjøre basert på en håndfull flyvninger.

 

 

Her er noe av det som foregår bak kulissene:

 

Flyforbudet som ble innført på generell basis hadde grunnlag i en computer-generert antakelse (computerized predictive dispersal model) fra Volcanic Ash Advisory Centre (VAAC). Nøyaktigheten til denne computer-modellen har vært debattert fra mange hold. Den ble også brukt på den måten at det minste spor av akseinnhold, medførte flyforbud.

 

Mengden av aske-innhold betyr mye! Man har bare etterlyst målinger og tester, og fremmet om ønsker om klassifiseringer av nivåer ikke som har effekt, gir økt slitasje på motorer, forårsaker umiddelbar synlig skade og opp til nivåer som bærer risiko for flame-out.

 

I easyJet har vi ikke vår egen risiko-analyse, men baserer våre operasjoner på analysene og vurderingene gjort av UK CAA. De samarbeider med både NATS, fly-produsentene og motor-produsentene, og samler inn sin informasjon basert på flere "sampling flights". I easyJet bidro vi med et par slike flights på Tirsdag... frem til da fikk bare 4-motors fly være med på slike tester, men ettersom ingen av dem påtraff problemer ble det gitt tillatelse for 2-motors fly også. Da ble en maskin klargjort i Luton, motorene inspisert med boroskop etc, og etter turene inspisert igjen... ingenting ble funnet.

 

3 nivåer er nå innført av UK CAA og NATS:

No-fly-zones... områder med High contamination

Low contamination areas, og

No contamination areas.

 

 

Vi har per idag hatt 5 fly hvor det ble rapportert støv på fanblades... når maintenance inspiserte, viste det seg at det var ingen skade, ei heller noen "adverse effect".

 

Det er likevel satt strengere krav mtp inspeksjon av motorene.

 

 

Men hvis ikke dette er akseptabelt, og folk synes at dette er uforsiktig, "cowboy-kultur" etc. så tror jeg det eneste realistiske forslaget er å legge ned hele industrien når slike utbrudd skjer. Men jeg tror nok ikke flyindustrien er alene av å bli rammet da... mange andre er avhengige av oss også.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Helt greit Fjell. Du sitter med masse bacbone info for ditt selskap....og det er bra. Jeg er heller ikke i den forståelse om at alle veier i Nord ikke skal stenges fordi det snør, men om du ikke skjønner at dette har gått fort, og spessielt med tanke på at det er faktisk fagmiljøer som langt på vei har en litt større skeptis til dette en dere LOCO har, bør du kansje ta dette i betrakting før du begynner og beskylde en enkel kar i fra sørum om alkohol innhold. I beste fall representerer du i denne casen en forklaring basert på faglig tåke for oss "vanlige". har ikke styrke, innsikt og vilje til og motargumenter med deg. Hadde håpet på en litt fornuftig holding, isteden for jeg slår deg i hjel med alt jeg vet som supermann holdingen...litt sykt at dere er så forhøyet i det dere gjør...uten oss kunder hadde du skrelt poteter..og alle kan i ettertid si at joda, vi har følgende data i ettertid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er antakelig den dummeste utviklingen i noen diskusjon noensinne her på FlightSim.no!

 

Hva i alle dager er det du snakker om? "Forhøyet"?

 

Fjeld har konkludert med at dette er bare er noe som ingen andre har noe peil på.

 

Hva forventer du deg etter en slik kommentar? "Takk for komplimentet"? Ikke har jeg sagt noe i nærheten som kan støtte en slik konklusjon' date=' ei heller har jeg holdningen at ingen andre har peiling på dette. "Vi" søker mer informasjon!!

 

I beste fall representerer du i denne casen en forklaring basert på faglig tåke for oss "vanlige". har ikke styrke, innsikt og vilje til og motargumenter med deg. Hadde håpet på en litt fornuftig holding, isteden for jeg slår deg i hjel med alt jeg vet som supermann holdingen...litt sykt at dere er så forhøyet i det dere gjør...uten oss kunder hadde du skrelt poteter..

 

Så kunden har alltid rett? Selv om de ikke har all informasjonen, og ikke vil høre på noen som har litt innsikt, så har de rett?

 

 

Det er ikke vi piloter som har fått innført endringer i måten vi opererer på! Endringene har kommet etter informasjon innsamlet gjennom samarbeid mellom luftfartsmyndigheter, flyselskaper, fly-produsenter, motor-produsenter, vær-tjenester osv osv. Vi som piloter er bare en liten del av det. Ingen som tvinger deg til å fly dersom du vet bedre og mener at det vi gjør er farlig...

 

 

Men hvis dette er nivået diskusjonen her har sunket til, så har jeg fått nok...

 

Takk for meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å forstå diskusjonen jeg altså. Hva har egentlig lowcost-piloter med dette å gjøre?

 

Geir F

I beste fall representerer du i denne casen en forklaring basert på faglig tåke for oss "vanlige". har ikke styrke, innsikt og vilje til og motargumenter med deg. Hadde håpet på en litt fornuftig holding, isteden for jeg slår deg i hjel med alt jeg vet som supermann holdingen...

Nei vær så snill a, faglig tåke..?

 

Da kan man vel heller spørre igjen, hvis noe var uklart. Selv vet jeg feks ikke hva NATS er for noe, men føler ikke at det gikk vesentlig utover oppfattelsen av innlegget, og hva som i praksis foregår. Jeg syns det var både informativt og interessant.

 

Vedrørende arrogante personligheter, og oppblåste egoer så er det også min mening at piloter, som gruppe, nok er noe over-representert i den kategorien. Det er så jeg av og til blir flau på deres vegne på enkelte forum. Men pilotene vi har på dette forumet syns jeg derimot er veldig flinke til å opptre på en imøtekommende måte, og jeg skjønner virkelig ikke hvor du tar det fra, eller hva du mener med at du hadde håpet å bli møtt med fornuftige holdninger.

 

Det må da være greit å spe på med litt fakta innimellom den enkle sarkasmen.

 

Når det gjelder "synsing" så er jeg helt enig med deg, det bør det være rom for på et flightsim- forum som dette. Men det mener jeg også at det er. At man skal ha rett til å "synse" uten å bli argumentert i mot, er jeg dog ikke for.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Det som er greia, er at man kan ikke annet en og fortå det slik at om du påstår at motdebatant har fått for mye og drikke, når man prøver og være morrosam på mine vegne som en start i en diskusjon, så får man jaggu tåle at man oppfatter dette som supermann holdninger. Jeg liker Fjeld godt jeg, og setter stor pris på innleggene hannes, leser alle med stor respekt, men dette var lavmål. Men for meg er det case closed, no hard feelings her i gården... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke fatter og begriper hva som er problemet her. Geir Finstad er du en voksen mann eller har jeg falt av?

 

Det at folk retter på deg får du bare akseptere når du ikke presenterer fakta selv.... Men du gir deg vel ikke før du har fått jaga Fjeld kanskje?... Iallefall så håper jeg han blir, for han er til så mye mer hjel en enkelte andre her som kun går inn for å lage opptøyer.

 

Og en ting til om han bakte noe litt fint inn så kanskje han gjorde det for å forklare på en vennlig måte, men den tanken falt deg ikke inn?

 

Og en siste ting, du har mange gang hadd det morsomt på mine premisser og det vet du utrolig godt, flere ganger der jeg har blitt regelrett forsøkt dritti ut foran andre.

 

God natt, hadd en hard dag så diskuter nå ikke :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hmm den skjønte jeg ikke men , tar den til etterettning. Om så er min kjære forum deltager, så beklager jeg det. Jeg har aldri hatt noen intensjon om og drite ut noen her inne. Tvert om, jeg føler at jeg har prøvd og gi dere opplevelser i form av FLG og snart over 100 timer i simmene på Gardermoen, tror jeg snart har hatt over 70 personer her inne innom der..

 

Så da har jeg skive bommet, men det kan skje den beste. Beklager så mye. Og jeg skulle ønske jeg ikke var voksen, det hadde hvert fint...da kunne jeg ha gjort så mye anderledes... kansje satstet riktig og bli pilot, en drømm jeg altid har hatt etc. Men endte opp som vaktmester her i livet. Jeg bøyer av og skal prøve og holde meg unna. Men har en svakhet, er veldig engasjert :-) Og jeg og Fjeld kan ikke sammenlingnes, han flyr, jeg sitter forran nitendoen hjemme i stedet. Og han har ingen grunn til og forlate dette forumet pga meg ihvertfall, i tilfelle så har dette gått veldig feil. Men han får klare og styre seg han også, ærlig sak det synes jeg. Men som sagt beklager virkelig om du føler at jeg har driti deg ut, skal ikke spørre deg om hva det gjelder engang. Uforbeholdent undskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...