Gå til innhold

45 drept under flyoppvisning i Ukraina.....


TOS

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Knut Arne Nygård:

quote:

-Flyet som forulykket fløy lavt over en av rullebanene, da det traff et fly som sto stille på rullebanen, sier Grigorij Martsjenko, representant for Ukrainas departement for krisesituasjoner.

Det må vere lavt når ein treff eit fly som står på bakken
"[Forvirret]"

Er dette lov på flyshow?

Det er vel neppe lov å fly så lavt. Men når du kommer innover med 250 KM/H eller høgare skal det veldig lite til før du er for lavt... piloten kan ha blitt distrahert av eit elelr anna, og dermed er det gjort. Så det dreier seg nok om mange ting som har intruffet på en gang.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som dere sikkert har sett på TV etter hvert, mistet jagerflyet først kontrollen, gikk i bakken, og SÅ traff det det et annet fly -og menneskemengden. Det som forundrer meg, er at fagfolk (både i Dagsrevyen her i landet og på BBC i England) hevder bestemt at dette ikke ville skjedd i Norge og England fordi regelverket er annerledes. I England skal det f.eks. være en horisontal 400 yards mellom området der flyene opererer og publikum. Men det hjelper ikke det grann om flyet kommer ut av kontroll! Et fly ute av kontroll kan bevege seg over store avstander og skape store ødeleggelser - uansett hva slags regler man vedtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Gulliksen:

Men som dere sikkert har sett på TV etter hvert, mistet jagerflyet først kontrollen, gikk i bakken, og SÅ traff det det et annet fly -og menneskemengden. Det som forundrer meg, er at fagfolk (både i Dagsrevyen her i landet og på BBC i England) hevder bestemt at dette ikke ville skjedd i Norge og England fordi regelverket er annerledes. I England skal det f.eks. være en horisontal 400 yards mellom området der flyene opererer og publikum. Men det hjelper ikke det grann om flyet kommer ut av kontroll! Et fly ute av kontroll kan bevege seg over store avstander og skape store ødeleggelser - uansett hva slags regler man vedtar.

Jan,

 

det er mer i reglemmentet som danner bakgrunn for slike uttalelser. Det skal være en "Display line" og en "Spectator line", disse skal være parallelle, og det er krav om minsteavstand mellom disse. Det skal ikke foregå acro mellom display line og spectator line, og det skal heller ikke foretas acro med retning mot spectator line. Dersom en oppvisning kommer inn mellom display og spectator linjene skal den avbrytes straks, dette kan skje hvis vinden for eksempel tar seg opp under oppvisningen og flyene driver mot tilskuerne.

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Engkrog:

Jan,

 

det er mer i reglemmentet som danner bakgrunn for slike uttalelser. Det skal være en "Display line" og en "Spectator line", disse skal være parallelle, og det er krav om minsteavstand mellom disse. Det skal ikke foregå acro mellom display line og spectator line, og det skal heller ikke foretas acro med retning mot spectator line. Dersom en oppvisning kommer inn mellom display og spectator linjene skal den avbrytes straks, dette kan skje hvis vinden for eksempel tar seg opp under oppvisningen og flyene driver mot tilskuerne.

 

Mvh,

Kjell[/QB]

 

Det du sier der er atskillig mer nyansert og utdypende enn det som kom frem i de intervjuene jeg nevnte. Men faren for ulykker vil jo alltid være til stede ved flyshow, og derfor reagerer jeg på uttalelser som at "dette kan ikke hende her".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir slike flyshow forbudt i Ukraina, og flere involverte militære ledere fikk sparken. Det er på tide at dette galskapet forbys, og det bør etterhvert gjelde overalt.

 

Man er så opptatt av seperasjon mellom fly, men på slike show er det plutselig ok at jagerfly passerer hverandre med to meters klaring. Og det skjer på toppen av det hele like over hodene på flere hundre tilskuere. Som andre nevner her så spiller det ingen rolle om showet foregår et stykke fra tilskuerne, man har ingen kontroll med hvor flyene treffer bakken etter kollisjon i luften...

 

Jeg kommer aldri til å være tilskuer på slike flyshow, med unntak av statiske utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt likheten mellom separasjons problemet og acro flygning. Militære acro piloter har særdeles god trening i å håndtere flyet i krevende situasjoner.

 

Blir reglene fulgt er faren minimal for at tilskuere skal bli skadet. Jeg har ingen problemer med å være på et flyshow.....

 

 

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

Ser ikke helt likheten mellom separasjons problemet og acro flygning. Militære acro piloter har særdeles god trening i å håndtere flyet i krevende situasjoner.

Ja jeg ser det...de pusher flyet mer enn det tåler, gir f...og bare skyter seg ut for å redde sin egen ræv. Flyet sender de rett inn blant tilskuerne, og tar i dette tilfellet bl.a livet av 20 barn.

 

Piloter med litt vett i huet holder seg borte fra slike idiotiske stunts. Tilskuerne aner ikke faren de utsetter seg for, fordi det arrangeres jo knapt et eneste flyshow uten at det skjer en stygg ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Piloter med litt vett i huet holder seg borte fra slike idiotiske stunts. Tilskuerne aner ikke faren de utsetter seg for, fordi det arrangeres jo knapt et eneste flyshow uten at det skjer en stygg ulykke.


Vel, hvis det stemmer det de sier at flyet fikk seriøse problemer med motoren og mistet mye thrust, har det zip og si om de drev acro eller om de drev med lowpass, ned går de uansett uten løftekraft... og Helge.. hvis du hadde vært pilot på ett fly i havari, du hadde ikke skyti deg ut?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

Ser ikke helt likheten mellom separasjons problemet og acro flygning. Militære acro piloter har særdeles god trening i å håndtere flyet i krevende situasjoner.

Ja jeg ser det...de pusher flyet mer enn det tåler, gir f...og bare skyter seg ut for å redde sin egen ræv. Flyet sender de rett inn blant tilskuerne, og tar i dette tilfellet bl.a livet av 20 barn.

 

Piloter med litt vett i huet holder seg borte fra slike idiotiske stunts. Tilskuerne aner ikke faren de utsetter seg for, fordi det arrangeres jo knapt et eneste flyshow uten at det skjer en stygg ulykke.

Jo du har rett i at pilotene burde prøve å manøvrere bort fra folkemengden.,... men sei meg Helge "best i alt og klare r alt bedre enn andre" Bø. Dersom du satt i ein Sukhoi SU27 i lag med f. eks Knut Arne. Du mister kontrolen over maskinen og ser at du overhode ikje har sjans til å manøvrere den noensteds...ville ikje du prøvd å redde ditt og din kamerats liv då? Eller ville du bare blitt sittende i flyet mens det pløyde bortetter bakken og slaktet ned tilskuere? Neppe. Det vile nok dei ferraste av oss, så eg vil ikje sei pilotene bør klandres for å skyte seg ut. Er alt håp ute så er det ute. Det er ikje som i FS at du kan trykke "y" og "F4" og gå til himmels igjen for å få meir luft under deg til å få kontrollen igjen. Så eg synest ikkje du skal komme med slike uttalelser. Og det at dei "pusher flyet mer enn dei tåler" som du sier er ikje sikkert. Var det kanskje det som gjorde at den F16 jageren oppe i Bodø som bjynnte å brenne her for et år elelr to siden styrtet og? Neppe. Der var det feil i motoren eller noe som var årsaken. Godt mulig det var det som gjorde dette også..... Så eg vil sei at me bør vente til expertene kommer med sne konklusjoner i staden fopr å kome med håplause utsagn.

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom to klassiske svar fra Torstein Sønstabø, her i forumet må vi alltid vente på ekspertenes konklusjoner...og ikke komme med "håplause" innlegg. Men hva er da hensikten med å diskutere noe som helst her? Og så disse angrepene på meg til det kjedsommelige, men jeg er i grunnen enig med deg...jeg vet jo det meste, som du sier "[blink]" Nei det var dagens lille...Nja nesten kanskje.

 

Men jeg hadde virkelig trodd at dere var såpass intelligente at dere forstod hva jeg tenker på. Det er selvsagt sikkerheten disse pilotene har ved å kunne skyte seg ut dersom noe skjer. Derfor er de etter min oppfatning fullstendig ansvarsløse, og tenker overhodet ikke på faren de utsetter tilskuerne for. At flere i det ukrainske luftforsvaret fikk sparken etter ulykken bare understreker dette.

 

Trafikkpiloter derimot viser stort ansvar dersom det oppstår en alvorlig feil med fare for en ukontrollert nødlanding. De gjør alt for å unngå tett befolket område.

 

Så det der må du ro lenger ut på havet med Torstein, jepp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Ja jeg ser det...de pusher flyet mer enn det tåler, gir f...og bare skyter seg ut for å redde sin egen ræv. Flyet sender de rett inn blant tilskuerne, og tar i dette tilfellet bl.a livet av 20 barn.

Denne kommentaren er rett og slett jævlig. Hva er det med deg?

 

Tror du pilotene sitter og fryder seg i dette øyeblikk? Og sikkerheten pilotene har ved å skyte seg ut? Ved akroflyging kunne vel flyet like så godt befunnet seg opp-ned hvis det kom ut av kontroll? Uansett er det langt ifra garantert at pilotene kommer fra det uten en skramme.

 

Displayene de viser på flyshow er godt forberedt og planlagt og er IKKE spontane handlinger fra pilotens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere her i tråden gjetter på at Sukhoien fikk motorproblemer.

 

Jeg er ingen ekspert eller ønske om å være det.

Men i likhet med Tarjeis utsagn lenger opp i tråden, så syns jeg det vitterlig ser ut som om flyet var (totalt) utsteilet. Man bruker vel et minimum av thrust i et stup i så lav høyde.

 

Men det er opp til den ukrainske militære havarikommisjonen å konkludere med hva som har skjedd.

 

Andre synspunkter?

 

[ 29-07-2002, 01:45: Endret av: Dag Akselsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

At flere i det ukrainske luftforsvaret fikk sparken etter ulykken bare understreker dette.

Egentlig ikke. Det understreker at myndighetene vil finne en syndebukk så fort så mulig, spesiellt det faktum at det gikk svært liten tid før de ble sparket. Ok, de har muligens (skal ikke spekulere i det selv) kanskje ikke tatt helt korrekte beslutninger om hvilke regelverk som skal gjelde, men det var meget tidlig å komme frem til den beslutningen (IMHO).

 

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

Denne kommentaren er rett og slett jævlig. Hva er det med deg?

Han liker å tirre - har dere ikke skjønt det ennå? "[smil]"

 

Er forresten enig, det så ut som flyet var helt utsteilet, men dette kan jo også skje under desperate manøvere etterfulgt av full motorsvikt. Har lagt merke til at noen TV-stasjoner viste bare selve krasjet, og ikke den manøveren som ble gjort rett før (helt vill manøver i mine øyne). En slik manøver, på ett "normalt" jagerfly, ville ikke det føre til motor-"steiling" (eller noe i den duren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje til sjøs jeg også da, men har da øyne i hodet. Det fremgår tydelig av videoklippene at begge var i cockpiten til etter at flyet hadde truffet bakken. Da er selv en Flanker er ikke særlig kontrollerbar lenger.

 

Men er jo ingen ekspert som vet så mye.

 

Mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Engkrog:

Er kanskje til sjøs jeg også da, men har da øyne i hodet. Det fremgår tydelig av videoklippene at begge var i cockpiten til etter at flyet hadde truffet bakken. Da er selv en Flanker er ikke særlig kontrollerbar lenger.

 

Men er jo ingen ekspert som vet så mye.

 

Mvh,

Kjell.

Det al eg og merke til nå som eg har studert dette klippet et par ganger.... Pilotene gjorde det soim stod i deres makt for å få kontrollen igjen. Til deg Helge: Det er min oppfatning at det er expertenes oppgåve å uttale seg om årsaken og ikkje oss "amatører". OG det som du kommer med som sier at Pilotene må være helt idioter som skøyt seg ut, er det eg karakteriserer som idiotiske innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å "gå ned med skuta" har vist skjedd på Rygge også. For en tid siden (tror det er mange år) var det jo et flyshow på ENRY der et jagerfly gikk ned. Befal på Rygge som var øyevitne til dette har fortalt at det var skydekke den dagen, og piloten skulle ta en manøver ned gjennom skylaget og deretter opp igjen. Så gikk det som værst kunne skje, piloten mistet kontrollen på flyet og gikk i bakken sammen med piloten. Siden hadde det vært spekulert i hvorfor han ikke skøt seg ut, og etter etterforskning kom man fram til at hadde han gjort det hadde det vært fare for at flyet skulle havne nær publikum. Så her virker det altså som piloten skjønte at han hadde gjort en stygg feil, og tok konsekvensen av det ved å prøve så godt han kunne å unngå at flere fikk svi for det...

 

Vet ikke om dette er en "historie" eller ikke, men har hørt det fra flere hold. Er den sann så gir jeg sterk honnør til piloten og lyser fred over hans minne.

 

mvh Fls Aarøen

 

[ 29-07-2002, 13:59: Endret av: Håkon Aarøen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var F-5A #222 fra 336skv som styrtet i 1992, 332skv 50-års jubileum. Var selv tilstede og så at det skjedde. Det var ingen god opplevelse og stå på "NATO" og se det skje. Sikkerhetsavstanden var ekstremt stor og det var ingen fare for at flyet skulle treffe tilskuere, men flyet kunne ha havnet på E6. Flyet var på vei ut av en loop, men flygeren fikk ikke rettet opp flyet før det gikk i bakken. Man kan fortsatt se stedet der det skjedde langst E6 ved ENRY. Flyet kuttet en lang gate i skogen.

 

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torstein Sønstabø:

Var det kanskje det som gjorde at den F16 jageren oppe i Bodø som bjynnte å brenne her for et år elelr to siden styrtet og? Neppe. Der var det feil i motoren eller noe som var årsaken. Godt mulig det var det som gjorde dette også..... Så eg vil sei at me bør vente til expertene kommer med sne konklusjoner i staden fopr å kome med håplause utsagn.

Takk for meg.[/QB]

Var det da de hadde en kvinnelig passasjer (en B modell), så mener jeg å huske at det var fugl de hade fått inn i motoren. (mener det var så kjæresten til tanta mi sa..han var med å plukke ut 20mm fra flyet når de fikk det opp...)

 

Uansett så vedder jeg det ikke var meningen at pilotene skulle pløye ned både det ene og det andre, og tipper at de fleste av oss, som kanskje ikke hadde vært i sjokktilstand ville sktt seg ut for å ikke minst redde kameraten sin...

Og for det andre så feks. da det oppstod stikkflammer i motoren på et F-16 som tok av fra Bodø, satte det kursen ut til havs, for så å komme inn på 07, uansett hvordan vinden var, tipper jeg dette ble gjort nettopp for å sørge for at hvis piloten måtte skyte seg ut, skulle ikke flyet gjøre noen skade. (Piloten fikk landet hvis jeg ikke husker feil).

Ang. piloten ved Rygge som gikk ned sammen med flyet, så var det modig gjort, og jeg gjør sånn som Håkon, sterk honnør og lyser fred over hans minne.

 

[ 29-07-2002, 16:58: Endret av: Stig Sandnes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa er antallet gaatt opp til 100 doede og nesten 200 skadede. Disse tallene kan enda gaa opp. Ukraina's forsvarminister trukket seg fra sin stilling.

Vi faar heller vente til den offisielle rapporten kommer foer vi spekulerer mer om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...