Christopher Andersen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Denne må dere se! Tror jeg hadde gjort i buksa og vel så det hadde jeg vert passasjer her :sick: :eek: . Ser ut som et RC-fly :grin: ! [video:youtube] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Fyf*.. De gutta har bra kontroll :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Andersen Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Kom plutselig til å tenke litt, var det ikke en eller annen ulykke på Værøy med en Twin otter en gang? Eller? Edit: Ser nå at det står i beskrivelsen at det var en ulykke der i 1990 :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjartan berg Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 STÅL KONTROLL SA DU?! Piloter i Sas og Norwegian, ta dokk en bolle! Må få si det at fly som Twin Otter skal du lete lenge etter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Stemmer at det var ett havari der. Her rapporten ifbm havariet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jo. Kapteinen fant de aldri. Var vel wind shear under take-off som gjorde det. Flyet krasja i fjæra, og alle omkom. Etter det ble flyplassen der stengt. Her finnes rapporten. EDIT: Sorry, noen kom meg visst i forkjøpet. :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Andersen Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Se der ja, takk for link til havarirapporten begge to Interessant lesestfoff på fredagskvelden! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Flyet krasjet ikke i fjæra som noen skrev, men i havet mellom Værøy og fjellet Mosken. Den landingen i filmen ble vell filmet noen uker før ulykken. Værøy Lufthavn ble stengt for evig og alltid etter den ulykken, og enkelte personer i bestemende organ i Norge burde fått passet sitt påskrevet når det gjelder plassering av flyplassen. Noen uker før ulykken så ble en Twin Otter fra Widerøe utsatt for katastrofale vindforhold over Værøy hvor flyet mistet 300 høydemeter i løpet av sekunder etter en avbrutt landing pga sterke fallvinder. Denne turen var et familiemedlem av meg med og bestemte seg for aldri reise med fly som skulle innom Værøy mer. Desverre så gikk det ikke lang tid før ulykken skjedde etter dette. Sjefen for AFIS på Røst var en av de omkomne i ulykken den tragiske dagen...Samme mann som vekte min interesse for fly til live. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Mens mange av dere enda ikke hadde satt deres bein på moder jord, og de fleste andre her inne fortsatt bæsja i bleia husker jeg ett intervju på NRK ( den gangen hadde vi bare NRK) der Widerøes flygere ble satt aller høyest når det gjalt piloter verden over. De var etterspurt pga, de erfaringene og kunskapen de satt på. Og Værøy og Røst ble brukt som eksempler på hvorfor Mener å huske den piloten som var i reportasjen hadde blitt henta til Alaska for å fly der. Tror du vil finne tidligere Widerøe piloter i de fleste store selskapene hvertfall i vesten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Per Støre.... Min personlige Gud... Hadde æren av å fly med Kaptein Støre med Kato Air til Røst for noen år tilbake. Jeg satt fremst i flyet og fikk levert et headset av 2P og fikk beskjed om å snakke så lenge de ikke snakket...hehe Jeg har hatt en del turer over fjorden med Kato Air, som regel så slår de på AP når de passerer 3-4000 ft men Kaptein Støre vet ikke hva AP står for...(Og han var strengt tatt ikke over 3000ft på den turen). Jeg husker at han sa til 2P at "vi går ned til 500, så tar jeg resten derfra".... ....En vakker landing på Røst Lufthavn..."slik gjorde vi det før".... Sidenote: Støre landet engang en Twin Otter på Røst i full storm. Vinden gikk med baneretnigen og landingen gikk greit, men fly måtte losses og lastes på rullebanen, da flyet ville ha tippet dersom det hadde svinget av rwy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Ja det bare undrestreker det jeg sa om disse pilotenes status Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Andersen Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Stemmer nok det Per, var også noen widerøe piloter som ble lånt ut til ICAO for å fly i Nepal på slutten av 80-tallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Stian: Det står om den hendelsen du referer til, i samme havarirapport som ulykken, på side 31. Forresten, tusen takk for tråden, hadde aldri falt meg inn at jeg på en fredagskveld skulle sitte med en kald Grolsch (på flaske) og lese rapporten om Værøy - ulykken. For øvrig var kapteinen (han de aldri fant) en kjenning av min far. Neste prosjekt blir vel å lese om Brønnøysund - ulykken, og få et skikkelig overblikk over hva som skjedde der. Ha en god helg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Kjempekult! Hvor mange tok de livet av når de begynte å strø Twin Ottere og Dasher rundt om i NOrges natur? De hadde en råtten kultur i WF i tidligere år, og det tok tid å få rettet opp dette etter alle ulykkene. Av og til er det jobben vår å si: Nei, dette gjør jeg ikke! Det er ikke kult å ta livet av seg selv og andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Henning Paulsen Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Widerøe hadde en ukultur i den perioden som var godt kjent i Luftfartsverket. Det gikk så lang at flere inspektører nektet familiene sine å reise med de. En inspektør sluttet også i protest med manglende oppfølging av ledelsen til å foreta seg noe med et selskap som var beskyttet av et samferdseldep. som var mest opptatt av regularitet!!! Widerøe hadde faktisk ikke en simulator en gang til tross for ca 200 flygere. Ikke mye å være stolt av i mine øyne. Vh Thor Henning Paulsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Ikke mye å være stolt av i mine øyne. Det var ikke det. Torghatten-ulykken var jo et resultat av at ingen av pilotene i utgangspunktet fulgte med, etter mitt syn. Kapteinen satt og pratet med passasjeren på klapp, mens styrmannen forholdt seg taus, helt til de hørte "minimums", men da var det for sent... Og Værøy-ulykken skyldtes jo heltemodige piloter som, tross gusts opptil 57 knop på bakken - i et fly som ikke skulle opereres på bakken ved vinder over 50 kts - skulle fly dit! Landinga gikk for så vidt greit, men det var verre med avgangen. Nå er dette på ingen måte noe forsøk på å sverte Widerøe, tross alt, de har forbedret seg. Men denne perioden var ikke en god reklame for et flyselskap som var så stort som de. Som du skriver, Thor Henning, så hadde de ikke en gang en simulator! Ernst sa det så fint da han satt på med meg en gang; da Dash 7 kom, var det fortsatt cowboyer som fløy. Heldigvis, om man får si det, er noen av dem blitt luket ut, og forhåpentligvis har den gjenværende rest skjerpa seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Nå skal det nevnes at det nok ikke bare var i Widerøe det var cowboyer. Dette var nok en ganske utbredt kultur i det ganske land på den tiden. Jeg husker selv, i min spede barndom, på Bardufoss, når Dc-9'en fra SAS kom susende opp Målselvdalen i fra Tromsø i "knehøyde" med dertil heftig sving inn på short final. Tror fartsrekorden er 12 minutter fra takeoff til landing fra Tromsø til Bardufoss...ihvertfall det jeg har blitt fortalt i fra min tid ved SAS på Bardufoss Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olsen Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hei, Dette klippet er fra en serie som gikk på nrk, tror den gikk på slutten av 80 tallet. Den skulle jeg likt å sett igjen, er det noen på forumet som husker hva den serien het? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Handberg Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ulykkesrapporten fra Torghatten er uhyggelig lesning. Tenkte å lage ett tema for denne her på forumene, bare for å få noen innspill fra dere, men denne tråden får vel duge. Du får den fullstendige rapporten fra den linken, PDF dokument. Rolandsen, er du fra Rolandsen klanen på Røst? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Strøm Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har hele serien på VHS og den het vel Norge i Luften såvidt jeg husker og besto av 4 episoder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olsen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hei, Takk skal du ha, da har jeg sendt en mail til nrk og spurt om de har denne i arkivet sitt. Og om de kan selge meg en kopi, det burde vel kunne gå an skulle jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Gi beskjed hva de sier da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Olsen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hei, Klipper inn svar fra Nrk: Hei og takk for din henvendelse. Vi finner en serie som gikk i 1987 som het "Norsk Luftfart" på 7 episoder hvor første episode heter "Norge i luften". Dessverre er det så mye rettighetsbelagt eksternt materiale i denne serien at vi ikke har mulighet til å selge den. Beklager dette. Jeg har spurt om de kan vise den på web tv? Så får vi se hva de sier? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher Andersen Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Da får vi bare kryse fingrene og se hva som skjer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.