Gå til innhold

Widerøe Twin Otter landing på Værøy


Christopher Andersen

Anbefalte innlegg

Flyet krasjet ikke i fjæra som noen skrev, men i havet mellom Værøy og fjellet Mosken.

 

Den landingen i filmen ble vell filmet noen uker før ulykken. Værøy Lufthavn ble stengt for evig og alltid etter den ulykken, og enkelte personer i bestemende organ i Norge burde fått passet sitt påskrevet når det gjelder plassering av flyplassen.

 

Noen uker før ulykken så ble en Twin Otter fra Widerøe utsatt for katastrofale vindforhold over Værøy hvor flyet mistet 300 høydemeter i løpet av sekunder etter en avbrutt landing pga sterke fallvinder. Denne turen var et familiemedlem av meg med og bestemte seg for aldri reise med fly som skulle innom Værøy mer. Desverre så gikk det ikke lang tid før ulykken skjedde etter dette.

 

Sjefen for AFIS på Røst var en av de omkomne i ulykken den tragiske dagen...Samme mann som vekte min interesse for fly til live.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens mange av dere enda ikke hadde satt deres bein på moder jord, og de fleste andre her inne fortsatt bæsja i bleia husker jeg ett intervju på NRK ( den gangen hadde vi bare NRK) der Widerøes flygere ble satt aller høyest når det gjalt piloter verden over. De var etterspurt pga, de erfaringene og kunskapen de satt på. Og Værøy og Røst ble brukt som eksempler på hvorfor ;)

 

Mener å huske den piloten som var i reportasjen hadde blitt henta til Alaska for å fly der. Tror du vil finne tidligere Widerøe piloter i de fleste store selskapene hvertfall i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Støre....

 

 

Min personlige Gud...

 

 

Hadde æren av å fly med Kaptein Støre med Kato Air til Røst for noen år tilbake. Jeg satt fremst i flyet og fikk levert et headset av 2P og fikk beskjed om å snakke så lenge de ikke snakket...hehe

 

Jeg har hatt en del turer over fjorden med Kato Air, som regel så slår de på AP når de passerer 3-4000 ft men Kaptein Støre vet ikke hva AP står for...(Og han var strengt tatt ikke over 3000ft på den turen).

 

Jeg husker at han sa til 2P at "vi går ned til 500, så tar jeg resten derfra"....

 

 

....En vakker landing på Røst Lufthavn..."slik gjorde vi det før"....

 

 

Sidenote:

Støre landet engang en Twin Otter på Røst i full storm. Vinden gikk med baneretnigen og landingen gikk greit, men fly måtte losses og lastes på rullebanen, da flyet ville ha tippet dersom det hadde svinget av rwy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian: Det står om den hendelsen du referer til, i samme havarirapport som ulykken, på side 31. Forresten, tusen takk for tråden, hadde aldri falt meg inn at jeg på en fredagskveld skulle sitte med en kald Grolsch (på flaske) og lese rapporten om Værøy - ulykken. For øvrig var kapteinen (han de aldri fant) en kjenning av min far.

Neste prosjekt blir vel å lese om Brønnøysund - ulykken, og få et skikkelig overblikk over hva som skjedde der. :)

 

Ha en god helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekult!

 

Hvor mange tok de livet av når de begynte å strø Twin Ottere og Dasher rundt om i NOrges natur?

 

De hadde en råtten kultur i WF i tidligere år, og det tok tid å få rettet opp dette etter alle ulykkene.

 

Av og til er det jobben vår å si: Nei, dette gjør jeg ikke! Det er ikke kult å ta livet av seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe hadde en ukultur i den perioden som var godt kjent i Luftfartsverket. Det gikk så lang at flere inspektører nektet familiene sine å reise med de. En inspektør sluttet også i protest med manglende oppfølging av ledelsen til å foreta seg noe med et selskap som var beskyttet av et samferdseldep. som var mest opptatt av regularitet!!! Widerøe hadde faktisk ikke en simulator en gang til tross for ca 200 flygere.

Ikke mye å være stolt av i mine øyne.

Vh

Thor Henning Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å være stolt av i mine øyne.

Det var ikke det. Torghatten-ulykken var jo et resultat av at ingen av pilotene i utgangspunktet fulgte med, etter mitt syn. Kapteinen satt og pratet med passasjeren på klapp, mens styrmannen forholdt seg taus, helt til de hørte "minimums", men da var det for sent... Og Værøy-ulykken skyldtes jo heltemodige piloter som, tross gusts opptil 57 knop på bakken - i et fly som ikke skulle opereres på bakken ved vinder over 50 kts - skulle fly dit! Landinga gikk for så vidt greit, men det var verre med avgangen.

Nå er dette på ingen måte noe forsøk på å sverte Widerøe, tross alt, de har forbedret seg. Men denne perioden var ikke en god reklame for et flyselskap som var så stort som de. Som du skriver, Thor Henning, så hadde de ikke en gang en simulator! Ernst sa det så fint da han satt på med meg en gang; da Dash 7 kom, var det fortsatt cowboyer som fløy. Heldigvis, om man får si det, er noen av dem blitt luket ut, og forhåpentligvis har den gjenværende rest skjerpa seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det nevnes at det nok ikke bare var i Widerøe det var cowboyer. Dette var nok en ganske utbredt kultur i det ganske land på den tiden. Jeg husker selv, i min spede barndom, på Bardufoss, når Dc-9'en fra SAS kom susende opp Målselvdalen i fra Tromsø i "knehøyde" med dertil heftig sving inn på short final. Tror fartsrekorden er 12 minutter fra takeoff til landing fra Tromsø til Bardufoss...ihvertfall det jeg har blitt fortalt i fra min tid ved SAS på Bardufoss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Klipper inn svar fra Nrk:

 

Hei og takk for din henvendelse.

 

Vi finner en serie som gikk i 1987 som het "Norsk Luftfart" på 7 episoder hvor første episode heter "Norge i luften". Dessverre er det så mye rettighetsbelagt eksternt materiale i denne serien at vi ikke har mulighet til å selge den. Beklager dette.

 

Jeg har spurt om de kan vise den på web tv? Så får vi se hva de sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...