Gå til innhold

Bør feite mennesker fly?


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Vel jeg kan komme på en god del årsaker hvorfor mange menneskegrupper ikke skal fly.. Men den diskusjonen tror jeg kan bli svært ubehagelig da den vil støte veldig mange.

 

Jeg som overvektig finner dette like støtende som jeg regner med hvis man skulle si at de med små barn ikke kunne reise på fly da barna både bråker og ikke klarer å holde seg i ro. Røykere pga de lukter vondt og kan for noen fremkalle allergi reaksjoner. Listen er endeløs.

 

Man kan altid finne årsaker til at noen med den og den "snag'en" ikke skal kunne reise på fly og/eller bruke annen form for offentlig komunikasjon.Så jeg tror vi lar denne ligge og heller aksepterer at vi alle er forsjellige og må inrette oss etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å la denne ligge..

 

Jeg som overvektig finner dette like støtende som jeg regner med hvis man skulle si at de med små barn ikke kunne reise på fly da barna både bråker og ikke klarer å holde seg i ro. Røykere pga de lukter vondt og kan for noen fremkalle allergi reaksjoner. Listen er endeløs.

 

Litt uenig i det du skriver her. Bråk, sjenerende lukt og allergireaksjoner er ikke farlig for sikkerheten blant andre mennesker ombord. Er man såpass "voksen" som personen på bildet i artikkelen, utgjør man en fare for andre dersom det skulle skje en nødsituasjon. Hvis folk skal evakuere ut nødutgangene, og han karen der ligger flatt på gulvet - er han et vanskelig hinder å komme over. Spesielt ved røyklagt, inntrykt kabin. Så, selv om det er et tabubelagt emne vi alle bare må "akseptere", synes jeg til de grader at dette er en aktuell debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolut. Å være overvektig er en ting, men å være så forvokst som den karen der kan være en reel fare i gitte situasjoner. Det er jo såvidt fyren får plass i midtgangen når han sitter i setet sitt! Hvordan får de tralla ned midtgangen? Jeg har prøvd å klatre ut nødutganger før (Oxford Flight Academy på OSL), og det er ikke spesielt romslig, hverken å komme seg bort til åpningen, eller å komme seg gjennom. Jeg er pokker ikke sikker på at han der ville greid det. Om det oppstår en situasjon der rømning gjennom nødutgang må til, og han prøver og feiler, kan han fange flere titalls mennesker bak seg om det er uhell i uhellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde forby grupper av mennesker som utgjør en fare for sikkerheten ombord i fly. Så som kraftig overvekt, spebarn, eldre stokkebrukere eller krykkebrukere, rullestolbrukere som ikke kan stå på beina, blinde, og hørselshemmede, analfabeter som ikke kan lese sikkerhetsinstruksjonene, barn som reiser alene, ruspåvirka personer, personer med psykisk lidelse, ADHD.

 

Som dere ser, det er en lang rekke mennesker som i sin ytterste konsekvens er en fare for sikkerheten ombord på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde forby grupper av mennesker som utgjør en fare for sikkerheten ombord i fly. Så som kraftig overvekt, spebarn, eldre stokkebrukere eller krykkebrukere, rullestolbrukere som ikke kan stå på beina, blinde, og hørselshemmede, analfabeter som ikke kan lese sikkerhetsinstruksjonene, barn som reiser alene, ruspåvirka personer, personer med psykisk lidelse, ADHD.

 

Som dere ser, det er en lang rekke mennesker som i sin ytterste konsekvens er en fare for sikkerheten ombord på en eller annen måte.

 

Og det var dagens usaklige innlegg?

 

Spedbarn: utgjør ingen fare for andre

 

Edre stokkebrukere/krykkebrukere: utgjør ingen fare for andre

 

Rullestolbrukere: utgjør ingen fare for andre

 

Blinde: utgjør ingen fare for andre

 

Hørselshemmede: utgjør ingen fare for andre

 

Analfabeter: utgjør ingen fare for andre

 

Barn som reiser alene: utgjør ingen fare for andre

 

Ruspåvirka personer: Får faktisk ikke lov å fly hvis de er veldig påvirket, noe man legger merke til, så velkommen til verden

 

Personer med psykisk lidelse: Kan være problematisk, men så lenge de ikke tar opp hele midtgangen bør det gå greit da de lett kan overmannes i en eventuell nødsituasjon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal så fort hisse seg opp når man snakker om ting som dette. Å hente inn forskjellige typer generelle hemninger som eksempler er vanlig, men likevel usaklig. Poenget her er at dette individet er til fare for sikkerheten. Det betyr ikke at alle overvektige er det, og det betyr ikke at alle andre mennesker som har visse hemninger er det. Noen kan ha et så alvorlig tilfelle av en type hemning, nesten uavhengig av hva slags, at de ikke er skikket til å fly. Det betyr altså at enkeltindivider kan være uskikket, ikke at folk med den og den hemningen er uskikket. Så eksempelet ditt blir galt på alle måter, Jan Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med "folkegrupper", er at det er ytterst få som utgjør en fare for andre. hvis man av ulike årsaker beveger seg sakte/dårlig, eller ikke i det hele tatt. Er man først en fare for andre dersom man er i stand til, eller prøver å nå nødutgangen. Ellers vil jeg si at større personer heller skaper ubehag for min del, da de "spiser" deler av mitt sete også.

Mitt råd til dem som "påvirker" andre: kjøp et ekstra sete om nødvendig (Hos SAS får man faktisk dette dersom det er kapasitet). Det er grusomt irriterende å være så tynn når folk ikke bryr seg om de presser på deg når du sitter i ditt eget sete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosiktig hva du uttaler deg om ADHD nå, tydligvis har du ikke peiling på hva det er for noe.

 

Tror dere jeg har planlagt og klikke ved min neste flyving nå til helgen bare for at jeg har ADHD? :crazy:

Dette her er latterlig, har kontroll over meg selv jeg vil jeg påstå. Alle som skal fly Sas fra Bodø i på fredag er advart :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele innlegget mitt var ironisk ment, og et forsøk på å forklare at det er vanskelig å vurdere hvem og hva som kan være en "trussel" for sikkerheten.

 

Problemet er at å diskutere dette på generelt grunnlag blir en håpløs diskusjon, men hvis man diskutererer på individuelt nivå slik som Magnus var inne på ja, så kan diskusjonen ha noe for seg.

 

Hvem som er en "trussel" for sikkerheten kommer jo helt an på øynene som ser, og hva en person føler er sikkerhetsmessig en "trussel" trenger ikke å oppfattes slik av andre igjen.

 

Mitt forsøk på innlegg var et forsøk på (godt eller dårlig) å dra opp noen prinsipielle diskusjoner i forhold til hva og hvem som bør tillates gå ombord i et fly.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ jeg bør da altså ikke tillates eller?

Må bare, tragisk at noen tror Adhd er sånn men..... :grin:

 

Som jeg sa, alle som skal ut og fly med Sas i helga fra Bodø til Trondheim, er herved varslet, om det faktum at jeg er ombord på flyet som har avgang kl. 20:40 Fredags kveld. Og at jeg har Adhd :grin:

 

HERREGUD.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig en individuell hendelse som har blitt en generell diskusjon.

 

Jeg har såpass tro på kabinpersonell og annet sikkerhetspersonell på flyplasser til å tro at mennesker uavhengig av årsak blir nektet å fly dersom de utgjør en fare for flysikkerheten. Og at de i verste fall må kjøpe seg to seter dersom det gjør at personen får lov til å fly.

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde forby grupper av mennesker som utgjør en fare for sikkerheten ombord i fly. Så som kraftig overvekt, spebarn, eldre stokkebrukere eller krykkebrukere, rullestolbrukere som ikke kan stå på beina, blinde, og hørselshemmede, analfabeter som ikke kan lese sikkerhetsinstruksjonene, barn som reiser alene, ruspåvirka personer, personer med psykisk lidelse, ADHD.

 

Tror du glemte å ta med de som tenker sånn som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok ikke selv opplevd problemer tilknyttet tildels store personer ombord i fly, men jeg er alikevel enig i at personer som ikke får plass i et sete nødvendigvis også bør/må bestille et sete nummer 2. Ikke nødvendigvis på grunn av sikkerheten, men enkelt og greit på grunn av hensynet til medpassasjerer som ikke er like store.

 

Hva små barn (ect) som reiser alene angår, så bør det nevnes at det er ekstra sikkerhetskrav knyttet opp mot flyselskapene når det skjer. For eksempel får barn som reiser alene ikke være med dersom det er en større usikkerhet knyttet til hvorvidt flyet vil kunne lande ved destinasjonen (oftest knyttet til vær). Det er også begrensninger for hvor mange barn som kan være med pr. tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Arild Gjemble

Hele innlegget mitt var ironisk ment, og et forsøk på å forklare at det er vanskelig å vurdere hvem og hva som kan være en "trussel" for sikkerheten.

Må jo bare le litt av dette her, ironi eller sarkasme og internett er aldri enkelt. (Men jeg er glad noen fortsatt prøver ;) ) For meg var det innlysende ironisk denne gangen, men når jeg leste det så synes jeg at jeg kunne se det komme en og flippe ut over ADHD, og noen andre som tolket deg feil. Men at alle skulle få ut piggene og gyve løs, det så jeg ikke komme... :grin:

 

men jeg er alikevel enig i at personer som ikke får plass i et sete nødvendigvis også bør/må bestille et sete nummer 2. Ikke nødvendigvis på grunn av sikkerheten, men enkelt og greit på grunn av hensynet til medpassasjerer som ikke er like store.

Ja, det burde være en selvfølge, og snarere enn at det er diskriminerende å påpeke dette vil jeg heller påstå det er ekstremt egoistisk å ikke ta ansvar for hva man utsetter andre for, i tilfeller som det på bildet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok en dag måtte ta opp dette spørsmålet.

Alle stoler i et fly er konstruert for å tåle en hvis G belastning, med en gitt vekt plasert i setet.

Jeg har ikke funnet dokumentasjon, men har fra kunskapsrike kilder. Setene skal tåle +9 G nedover og fremover. Dette regnet ut fra Pax vekt på 80 kg.

Vel setter man da en person på 160 kg i setet vil dette sete kun tåle 4 G. Og 160 kg er ikke så skjelden å se rundt omkring.

Vil nødig ha en på noe særlig over 80 kg bak meg på et fly. Ser liksom for meg et legme på 160 kg komme som en levende

(eller sansynligvis ikke) kanonkule kjennom kabinen med rester av stolen stikkende ut som kniver.

Ja jeg mener seriøst at diskusjonen må opp til vurdering, det er et sikkerhets problem, ikke bare med design, men også vekt og balanse på mindre fly.

Sier på ingen måte at overvektige ikke skal få fly, for all del, men flyfabrikantene må sette nye standader. Alt for mange som er over 80 Kg i dag. Men det blir tung og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cristian.

Nei det er ikke lett for en utenforstående å fatte hva en med ADHD har gjennomgått av problemer.

Jeg skal ikke prøve på noen forklaring her, men etter å ha fulgt min datter gjennom utredningen forstår jeg reaksjonen til de som er rammet. De fleste har kjempet seg fra det svarteste helvete og så vitdt til overflata, og kjemper hardt for å komme videre.

Ikke gjør det værre en det er for dem.

Ikke hover over å være så perfekt, kanskje du graver din egen grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vegrer meg veldig for å skrive noe særlig i denne tråden, rett og slett fordi a) jeg jobber med denne problematikken daglig, og b) fordi jeg opplever folk som ganske hårsåre (aprops det jeg sa om at dette er et tabu-tema).

 

Et par refleksjoner likevel:

Det er en dårlig start på en seriøs diskusjon omkring flysikkerhet og overvekt å kalle folk for feite. Det er et ufint og respektløst ord. Ikke rart om folk føler seg tråkket på! Det er ikke en veldig seriøs tråd likevel.

 

Jeg tror man skal være forsiktig med videre innlegg her fordi denne diskusjonen kommer veldig fort ut av balanse. Slik jeg ser det finnes det helt klart OBJEKTIVE forhold som tilsier at ekstremt overvektige må undergå særlige sikkerhetsberegninger, samtidig som man aldri kan slippe unna nærhetsetikken og kun forholde seg til kategorier som ”overvektig” eller ”feit”. Man må først og fremst forholde seg til folk, og man må snakke med respekt til hverandre.

 

Med det sagt så registrerer jeg også en del innlegg fra folk som føler seg truffet av diverse innlegg, og jeg synes at de har tolket innleggene svært strengt og negativt. Det har de jo selvfølgelig all rett til, men det bidrar ikke til en god og saklig diskusjon det heller. Tålmodighet og raushet er fint, dere!

 

Men det er klart at folk som føler seg stemplet av kategorier som ”feit” eller ”adhd-problem” har kanskje ikke opplevd så mye raushet og tålmodighet fra andre, og man er særlig sår på dette. Det skjønner jeg i tilfelle godt.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive noe mer i denne tråden fordi jeg kan ikke skjønne at det kan ha noe for seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stoler i et fly er konstruert for å tåle en hvis G belastning, med en gitt vekt plasert i setet.

Jeg har ikke funnet dokumentasjon, men har fra kunskapsrike kilder. Setene skal tåle +9 G nedover og fremover. Dette regnet ut fra Pax vekt på 80 kg.

 

Sorry her hvis min påstand her virker helt ufornuftig og at en eller annen kan klare å begrunne dette litt nærmere her.

 

Altså. En person som veier 160 kg. og et sete som er beregnet for 9G ved 80 kg. så vil min teori og logiske evne tilsi at en person på 160 kg. vil få en vekt på 1440 KG + stolens tyngde. og en som veier 80 kg. vil få en vekt på 720 kg.+ stolens tyngde. Dvs. at et flysete er garantert å tåle 720 kg belastning eksl. stolens tyngde. og ikke 1440 kg.?

 

Tar man en person på 160kg og fordeler dette over 2 stoler, så tilsier dette at hver stol får 720 kg. belastning dersom personen fordeler sin egenvekt jevnt over begge stoler. Altså trygger fly sikkerheten med 100% :)

 

Jeg tror jeg setter meg heeelt bakerst i flyet neste gang med mine 75,6 (680.4) KG. ;)

 

 

Men flyselskapene og ikke minst fly produsentene bør ta det innover seg at menneskene blir bare større og tyngre med årene. Det er normalt at leverandørene tilpasser seg til kundens ønske og behov og ikke det motsatte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Andreas her, for det første har tråden en veldig frekk start, man kaller det for overvektig, og ikke feit. Dette mener jeg trådstarter bør vite, og at ha iallefall bør forholde seg for god til og skrive feit i trådens tema, da dette er et nedverdigende og mobbende ord ovenfor overvektige folk.

 

En annen ting, er at det er svært få folk med Adhd som truer sikkerheten, mener fortsatt at sykdomen blir framstilt med det og være gal nesten, rett og slett.

De aller fleste vokser av seg Adhd'n i tenårene, og 99.99% har nokk problemer med og klare og konsntrere seg og styre sinnet sitt, selv om sinnet er noe som ofte blir lettere/går over etterhverdt, det og konsentrere seg er nok det som oppleves som vanskeligst, men her kan det fåes medisiner om man har så store problemer at dette er nøvendig. bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker utvikler oss, men større og "fetere" er veldig forskjellig fra personer. En ny forskningsmåling fra int. kretser viser at vi mennekser blir mindre i kroppen, men større hender og føtter, og et høyere intilligens nivå, sikkert pga hvor liten verden har blitt( ny moderne teknologi).

 

Mulig det stemmer, men vil alltid være spekelasjoner om hva når og hvorfor. Men det meste er skap/utviklet for at oss mennesker skal tilpasse oss, fly, bus, båt, tog etc

 

 

God natt ()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Andreas her, for det første har tråden en veldig frekk start, man kaller det for overvektig, og ikke feit. Dette mener jeg trådstarter bør vite,

 

Frekk og frekk, intensjonen var ikke det i alle fall, men man trenger ikke nødvendigvis pynte på det for at det skal bli politisk korrekt eller at feite folk ikke skal føle seg så feit som det gjør. De er som de er nemlig en vandrende oppsamling av fett, hvorvidt man kaller det feit eller overvektig blir ett fett spør du meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cristian.

Nei det er ikke lett for en utenforstående å fatte hva en med ADHD har gjennomgått av problemer.

Jeg skal ikke prøve på noen forklaring her, men etter å ha fulgt min datter gjennom utredningen forstår jeg reaksjonen til de som er rammet. De fleste har kjempet seg fra det svarteste [*********] og så vitdt til overflata, og kjemper hardt for å komme videre.

 

Ikke gjør det værre en det er for dem.

Ikke hover over å være så perfekt, kanskje du graver din egen grav.

Ja Tor, at noen sier dette til meg må jeg nesten ta som et kompliment, men det er jo bare jeg selv som vet hvorfor. Noe jeg i alle fall kan garantere deg, er at jeg vet mer om å gå fra det svarteste helvete og såvidt til overflaten, og om fordommer, enn du tydeligvis tror. Det er en nokså grov skivebom, og jeg hverken er perfekt, tror jeg er perfekt, eller forsøker å hovere over noe.

 

Mitt innlegg handlet lite om ADHD, eller folk med denne diagnosen. Den delen av innlegget du formodentlig reagerte negativt på handlet om å missforstå ironi/sarkasme på internettet. Det er noe jeg selv også har gjort, og vil gjøre igjen i fremtiden, og et velkjent fenomen. Men ja, jeg syns det var litt morsomt at det ble så totalt misforstått denne gangen. Hvis noen skulle ta seg nær av den delen, så burde det vel være Jan Arild.

 

At jeg også forventet at noen ville gripe fatt i akkurat den ene linjen som nevnte ADHD, tok jeg med fordi jeg har en viss erfaring med at det skjer hver gang ADHD blir nevnt på dette forumet. Og jeg ser det fortsetter som en stråmann- diskusjon også lenge etter at Jan A har sagt klart at han ikke mente det han skrev bokstavelig. Hvis deltagere her tar seg selv så høytidelig at de ikke tåler å høre meg si dette, så beklager jeg det.

 

For å forsøke og rette opp de verste skadene:

 

1. Nei, jeg har overhodet ingenting i mot folk med ADHD

2. Jeg syns ikke folk med ADHD skal nektes å fly som passasjerer, eller i det hele tatt trenge å opplyse noe om denne diagnosen.

3. Jeg syns ikke man pr i dag bør nekte overvektige å fly som en fast regel. Men dersom man tar mer plass enn eget sete bør man av hensyn til andre kjøpe seg plass nok.

 

Og for å fortsette litt mer on topic, så er det jo absolutt et interessant poeng det du påpeker her Tor og den økende gjennomsnittsvekten burde vel egentlig gripes fatt i av produsentene. Men dette skjer vel neppe uten regulatorirske pålegg, og jeg vet ikke hvor langt unna det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...