Gå til innhold

Aksjonsgruppe; tilbake til SATCO-dagene!


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Jeg er en av dem som mener at IVAO og VATSIM burde finne sammen igjen. Derfor leker jeg også med tanken om å starte en "aksjonsgruppe" for å få VATSIM og IVAO til faktisk å finne sammen igjen.

 

Selv er jeg aktiv på VATSIM, og trives forsåvidt der. Men samtidig blir jeg frustrert når jeg vet at det også er mange som flyr på IVAO, og at jeg ved å fly på VATSIM dermed går glipp av "halve" morroa. Og visa versa for dem som flyr på IVAO.

 

Så da er spørsmålet; er det flere her som kunne tenke seg å jobbe opp mot dette? Dette spørsmålet er både til VATSIM og til IVAO medlemmer...

 

EDIT: Dette blir vi selvsagt nødt til å jobbe med internasjonalt, men vi kan i alle fall begynne med Norge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar!

 

Jeg husker selv tilbake til de gamle SATCO dager:)

 

Tror jeg det blir vanskelig å få til en slik sammenslåing. Mener dette har vært diskutert før uten at det ble tatt noen avgjørelser på dette.

 

Tanken er jo god! dobbel trafikk på nettverket hadde ikke vært meg i mot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg vet det blir diskutert fra tid til annen, men jeg har ikke hørt om en gruppe som målrettet har jobbet frem mot en slik løsning.

 

Ja, det kan bli vanskelig. Alikevel er jeg av den formeningen at "belønningen" ved suksess er verdt litt ekstra strev. Vanskelig er tross alt ikke synonymt med umulig. På dette punktet er jeg forsåvidt litt "Soland Gundersen"...

 

Målet for en slik gruppe bør selvsagt være å ta tak i forskjeller mellom de 2 nettverkene, for så å fremmforhandle kompromisser som begge parter kan godta.

 

Blir vi mange nok, så blir toppene i begge leirer nødt til å høre på oss! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omentrent planen. Jeg holder på å se litt på web-hotell og domener, mm. Jeg har også en nettside som var tiltenkt midtøsten-debatt, men det har ikke blitt noen stor respons. En mulighet her er selvsagt å rett og slett skaffe et nytt domene til den tjenesten jeg allerede har, og glemme midtøsten-debatten. Steder å diskutere midtøsten på er tross alt ikke mangelvare... ;)

 

Da trenger vi bare noen til å sette opp en hjemmeside, for det er noe jeg ikke er spesielt god på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se på det slik;

I dag er VATSIM og IVAO omentrent like store med tanke på trafikk på nettverkene. Begge nettverkene har områder hvor "den ene" er større enn "den andre". Og så finnes det selvsagt områder hvor begge er like store.

 

Se for deg dette;

På en tilfeldig flyplass er det på IVAO i løpet av en gitt dag 80 flybevegelser, og ingen ATC. På den samme flyplassen på VATSIM er det ikke mere enn 10 bevegelser den samme dagen, men 2 ATC-er dekker flyplassen 3 timer hver, altså totalt 6 timer. Ved en sammenslåing får du dermed 90 flybevegelser og 6 ATC-timer på samme nettverk! (bytt gjerne om på VATSIM og IVAO i dette eksemplet; resultatet er fremdeles det samme).

 

Det å få en større trafikkmengde gjør det mer attraktivt å være ATC. Og økt tilgang på ATC gjør det selvsagt mer attraktivt å fly. Og ved å samle medlemsmassen til VATSIM og IVAO, så oppnår vi begge deler samtidig! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det vil dukke opp forskjellige problemer, blandt annet programmvare som du selv nevner. Det vil heller aldri bli noen løsning dersom vi ikke tar tak i disse problemene.

 

Såvidt jeg har forstått, så bygger både IVAO og VATSIM på en ganske lik plattform, programvaremessig, så det å tilpasse eksisterende programvare bør ikke være et veldig stort hinder.

 

De 3 største problemene, slik jeg ser det, er dette;

- Sammenslåing av medlems-database

- Sammenslåing av nettverkene

- Utvikling av felles regler og standarder. ATC-graderingen kan komme til å bli en av de største problemene på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger første murstein ved å spørre om hva grunnen var til at SATCO gikk i to retninger?

 

Gjør klar neste murstein, men er skeptisk da jeg vil tro det vil være vanskelig å forene VATSIM og IVAO, da jeg har inntrykk av at IVAO har en mer "det er ikke så farlig, fellesskapet er det som teller", framfor VATSIM med sin "As real as it get's". Kulturkollisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd IVAO før, bare konstatert at det finnes. Men det hadde jo vært supert med mer trafikk, spesielt i utkanten av Europa og Usa. De "store" landene i Europa har jo stort sett nok trafikk uansett. Det er verre med land som f.eks Norge, og spesielt Island. Tenk om man kunne doblet trafikken på Island. Da ville man nok sett fler ATC'er der også. Og Island er jo et kjempespennende sted å fly også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger første murstein ved å spørre om hva grunnen var til at SATCO gikk i to retninger?

Fra Wikipedia;

"On December 16' date=' 1998 IVAO was founded when a group of people left SATCO to form a new network after management conflicts developed within the organization.[/i']"

 

Jeg mener jeg fant noe mer en gang, så jeg leter. Men jeg tror det hadde med å gjøre "hvor virkerlig" de ønsket at SATCO skulle være mht. ATC-prosedyrer, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett der Gunnar. Men hva vil da skje når man samler to forskjellige "grupper" som er opplært etter de regler og prossedyrer som finnes på det nettverket man flyr på? Har inntrykk av at det er en del "log on and fly" piloter på IVAO, de vil jo få ett heller ublidt møte med SUP'ene på VATSIM.. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det må friste begge leirer med dobling av traffikk og ATC. Kunne jo blitt en fin utvidelse av miljøet både på online flyging og her på forumet. Selv om forumet her allerede heter VATSIM/IVAO har jeg intrykk av at de fleste innleggene kommer fra Vatsim brukere(Mulig jeg tar feil..?)

For de som evt. ville savnet en noe løsere kultur, "Log and Fly" som var nevnt finnes jo fremdeles FSX multiplayers SpyGame servere, hvis de da kan komme over "You have been disconnected because youre logged into another computer" problematikken. Viktig at slike "uhøytidelige" servere også finnes, ikke minst som et sted å begynne for de som synes Vatsim/Ivao blir for avansert. For min del begyndte jeg her og fikk blod på tann og gikk videre til Vatsim. Om IVAO brukere er eller er ikke like interessert i realisme på online flyging vil jeg ikke ha sagt noe om, men jeg mener at mest mulig realisme er styrken som gjør hele "hobbyen" eller galskapen om du vil så tiltrekkende for stadig fler og fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ikke snart få litt respons fra IVAO-brukere? Eller var det så at "det er sunt med konkurranse"?

 

Jeg kan ikke svare før jeg har sett emnet. Har ikke vert her de siste to dagene. Videre så er jeg for en sammenslåing, og hjelper gjerne til. Konkurranse er av og til bra, men i denne sammenhengen synes jeg det er bedre med en sammenslåing.

 

 

Har inntrykk av at det er en del "log on and fly" piloter på IVAO, de vil jo få ett heller ublidt møte med SUP'ene på VATSIM.. :eek:

 

Enkelte på IVAO har denne tanken, men flertallet har ikke det. Det finnes sikkert noen med den tanken på VATSIM og.

 

 

Selv om forumet her allerede heter VATSIM/IVAO har jeg intrykk av at de fleste innleggene kommer fra Vatsim brukere(Mulig jeg tar feil..?)

 

Det stemmer nok det. VATSIM er mye større i Norge enn IVAO per i dag, og vil nok være det en stund framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar,

 

Skjønner deg veldig godt, hvem vil ikke ha dobbel så mange ATC og piloter på et nettverk?

 

Men her stopper det opp for min del.

 

Jeg har selv prøvd ut begge nettverkene og jeg tror det finnes endel utfordringer her som kan gjøre en sammenslåing VELDIG vanskelig, dette gjelder ATC delen på nettverkene:

 

Hvordan bli ATC på IVAO:

 

S1

Som IVAO medlem får man S1 ratingen med på kjøpet når de registrerer seg på nettverket, dvs at f.eks. mannen i gata som har 0 erfaring kan bli S1 kontroller uten å sette seg inn i noe.

I norge kan studenter med denne ratingen (alle som er medlem på IVAO) sitte tower/approach på alle Norske flyplasser utenom Sola, Flesland og Gardermoen.

 

S2

Denne ratingen får man etter man etter man har vært 10 timer online som S1 kontroller. Gir muligheten til å sitte på alle tower possisjoner i Norge og alle approach possisjoner utenom Gardermoen, Sola og Flesland.

 

S3

Denne ratingen får du etter 25 timer online som atc og bestått en skriftlig test på IVAO's hovedside. Med denne ratingen kan man bemmanne alle TWR/APP/CTR possisjoner i Norge utenom Stavanger og Oslo kontroll.

 

C1

Må bestå en skriftlig test og en utsjekk, som i Norge foregår på ENGM_TWR!

Med denne ratingen kan man sitte alt.

 

Hvordan bli ATC på VATSIM:

 

S1

Man må bestå Eurotesten for S1, vært observer i minst 20 timer og gjennomføre en treningsperiode som alt etter nivået på studenten tar ca 4 - 6 kvelder med 1-2 timers trening hver gang. Når treningen er ferdig melder mentor student opp til utsjekk, denne varer ca 1 time og studenten får bestått eller ikke bestått avhengi om mentor syntes han er god nok til å sitte alene uten mentor tilstede.

 

Med denne ratingen kan man bemanne alle TWR possisjoner i Norge utenom Gardermoen som krever egen OTS (Over The Shoulder) utsjekk på tårenet. OTS'en er tilgjengelig etter man har vært online 30 timer som ATC.

 

S3

Tilgjengelig etter bestått Eurotest for S3, vært S1 kontroller i minst 30 dager med minimum 30 timer online, gjennomført trening med mentor 4-6 kvelder og utsjekk på en Approach fasilitet.

 

Her kan man bemanne alle TWR og APP possisjoner utenom Gardermoen som krever egen OTS for tårnet og approachen.

 

C1

Tilgjengelig etter bestått Eurotest for C1, vært kontroller i minst 60 dager med minimum 75 timer online, gjennomført trening med mentor 4-6 kvelder og utsjekk på en Controll fasilitet.

 

Med denne ratingen kan man bemanne alle TWR/APP/CTR posisjoner i Norge.

 

Hvordan bli pilot i IVAO og VATSIM?

Ingen krav, logg deg på og du er klar!

 

Utfordringer

Som dere ser ovenfor er VATSIM noen lysår foran IVAO på å streve etter "As Real As It Gets" på ATC delen.

Man kan faktisk bemanne alle possisjoner i Norge på IVAO med kun og ha tatt en skriftlig test (google) og ha vært 25 timer online, man er dermed S3.

IVAO og VATSIM har også forskjellige rutiner på hva man kan logge seg på som i de forskjellige ratingene.

 

Hvordan skal man greie å samkjøre dette?

 

Pilot delen er det ingen problem å samkjøre, ingen krav her på begge nettverk.

 

Derfor mener jeg dette er urealistisk og jeg tror at de som ønsker seg IVAO nivå blir medlem der og de som vil ha VATSIM nivå blir medlem der.

 

Takk :)

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner er at noen av dere prater som om at hvis det ikke funker å bare slå de sammen uten noen endringer er det umulig...

Og Anders, dette med ATC er jo noe ledelsene i begge nettverkene må diskutere og bli enige om..

 

Det er mange som spiller FS over IVAO eller Vatsim. og det vil bli store endringer hvis det skjer at de slår sg sammen, noe som er en helt annen sak.. greit å være realister, men det må da gå ann og være litt mere optimistisk bare for stemningens skyld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders, jeg tar meg den frihet til å korrigere deg litt.

 

Som IVAO medlem får man S1 ratingen med på kjøpet når de registrerer seg på nettverket, dvs at f.eks. mannen i gata som har 0 erfaring kan bli S1 kontroller uten å sette seg inn i noe.

I norge kan studenter med denne ratingen (alle som er medlem på IVAO) sitte tower/approach på alle Norske flyplasser utenom Sola, Flesland og Gardermoen.

 

Man kan heller ikke sitte Ground (eller delivery) på Gardermoen, Flesland og Sola med S1 rating. Så om ikke mye så er det litt strengere enn det du skal ha det til. ;)

 

Videre så kan jeg egentlig ikke se at dette er urealistisk. Det handler om å være åpne for kompromiss. Det finnes mange måter å løse disse forskjellene i krav på, der målet må være at kravene til slutt skal bli som på VATSIM eller lignende. Det tenker hvertfall jeg.

 

Som du sier så blir det vanskelig, men det er ikke umulig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC-"problemet" er nok noe som bør løses før vi kan snakke om noen form for sammenslåing, ja.

 

Likevel mener jeg bestemt at det ikke er umulig! Spørsmålet er vel heller hvor mye både ledelse og brukere på VATSIM og IVAO er villige til å "gi og ta", for det vil ikke være mulig å slå sammen nettverkene dersom begge sider står steilt på sine regler og ordninger.

 

Poenget er vel at vi rett og slett må se etter løsninger som begge sider kan godta. For dersom VATSIM og IVAO kan bli enige om et felles sett med kjøreregler, så tror jeg den tekniske biten i grunnen vil bli det minste problemet.

 

Og dersom problemet blandt topplederne er av en personlig art, så ser jeg likevel ikke for meg at de vil kunne stritte imot dersom en stor andel av brukerne faktisk ønsker en sammenslåing...

 

Til sist;

Jeg anser det ikke som en løsning å si at enten VATSIM eller IVAO må bli så gode at den andre legges ned. Det kalles for en "isolasjons-strategi", og er faktisk litt av årsaken (mener jeg) til at vi i dag har 2 ganske likeverdige nettverk.

 

Og anngående "log on and fly"; joda, de pilotene ser jeg stadig vekk, også på VATSIM....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye likt Vatsim kanskje, men dette må man jo jobbe med.

 

NEW-SATCO (:grin:) ATC REGULATIONS

 

S1

After passing a written exam, a member can apply for ATC training. A instructor shall be given to the student, and when the instructor feels the student is ready to man a station alone, the student will have a checkout. If passed, the student can control any ground facility.

 

S2

After 10 hours has passed since a controller has passed the S1 checkout, the controller can take a S2 written exam. When passed, the student can apply for ATC training. A instructor shall be given to the student, and when the instructor feels the student is ready to man a station alone, the student will have a checkout. If passed, the student can control any ground and tower facility.

 

S3

After 15 hours has passed since a controller has passed the S2 checkout, the controller can take a S3 written exam. When passed, the student can apply for ATC training. A instructor shall be given to the student, and when the instructor feels the student is ready to man a station alone, the student will have a checkout. If passed, the student can control any ground, tower and approach facility.

 

C1

After 30 hours has passed since a controller has passed the S3 checkout, the controller can take a C1 written exam. When passed, the student can apply for ATC training. A instructor shall be given to the student, and when the instructor feels the student is ready to man a station alone, the student will have a checkout. If passed, the student can control any ground, tower, approach and center facility.

 

C3

After 50 hours has passed since a controller has passed the C1 checkout, the controller can take a C3 written exam. When passed, the student can apply for ATC training. A instructor shall be given to the student, and when the instructor feels the student is ready to man a station alone, the student will have a checkout. If passed, the student can control any ground, tower, approach, center and larger areas, for example the Eurocenter facilities.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen små, ganske pessimistiske tanker om dette prosjektet. Jeg startet som ATC på SATCO for 10 år siden. Å forene VATSIM og IVAO er fullstendig utenkelig. Det er to grupper med forskjellige tanker om hvilke regler som skal styre onlineflyging. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man kan jo se hvordan deler av styret i IVAO gjorde det når de var lei Eieren av IVAO sin måte å gjøre ting på... De FJERNA alt som het IVAO.ORG og gjorde det om til .AERO, og stengte fyren ute...

Ettersom de som hadde laget Software til IVAO var med på dette, var det ikke så mye å gjøre for stakkars Dansken enn å starte opp på nytt med det som nå er Ivao.org

 

Spør du meg bør vi la IVAO være IVAO, og VATSIM være VATSIM. Ellers risikerer man at noe lignednde skjer like etter en sammenslåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er jo god! dobbel trafikk på nettverket hadde ikke vært meg i mot

 

For å ikke snakke om flere servere, tanken er således god.

 

Tanken er riktig nok god men langt fra gjennomfør bar, tror også VATSIM profilerer seg mer seriøst og er mer målrettet med tanke på eksterne samarbeidspartnere en hva IAVO er uten særlig kjennskap til dette som kan dokumenteres. Jeg spekulerer videre i den forgreining dette skulle evt skje. Hva, hvordan osv. Ikke lett å få til rent teknisk tror jeg, samt den gamle interne konflikten osv.

 

Rent grunnleggende tror jeg heller forøvrig ikke prikken Norge kan skape så stor blest om et evt merge men hei, klart det er lov å kjøre på og jeg er helt for slike ting.

 

Jeg tror likevel på langsikt at vi er best tjent med alternativer online, tjener man mer et sted en et annet kan det både være sunt og godt å ha disse alternativene i hverdagen. Jeg personlig vil nok aldri fly på IAVO eller sitte ATC for den del. Dette har mer eller mindre å gjøre med smak og behag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...