Gå til innhold

Hans Utne

Members
  • Innholdsteller

    336
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Hans Utne

  • Bursdag 30. nov. 3

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Hans Utne's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det står stor respekt av det arbeid Eivind har lagt ned i dette, for ikke å snakke om alle timene som er brukt for at alt skal bli så korrekt som overhodet mulig. Og, når ting ikke har fungert, så har sikkert flere med meg sett at han også har vært meget aktiv på ES-forumet (via VATSIM forum) for å få ES til å fungere etter sin hensikt. Med disse filene, og siste versjon av ES, så skal det mye til for ikke å benytte programmet, selvom læringskurven kan være meget bratt til å begynne med. For de som fortsatt bruker ASRC eller VRC så kan det iallefall anbefales å se nærmere på programmet.
  2. Hei igjen Werner, Takker for oppklaring. Dette bryter i utgangspunktet med intensjonen bak GRP2, samt de diskusjoner som gikk i forkant av godkjenning, så vi får bare følge utviklingen så godt vi kan og henge med i svingene.
  3. Hei, Dette er vel ikke korrekt. Hvor står det i GRP2 at du nå kan ta eksamen (CPT/etc) for å oppnå C3? C3, så langt jeg forstår, kan nå IKKE oppnås via eksamen som før, det er nå en rating som Region/Divsion (evt også VACC) kan tildele en person ved behov. Se GRP2 for detaljer.
  4. Hei Anders, noen umiddelbare merknader: - Vi bør i størst mulig utstrekning forholde oss til "real-life" sektor inndeling, da dette også vil danne grunnlag for mer automatiserte sektor-/oppsettfiler i fremtiden (basert på AIP og AIRAC). - Husk å få godkjent evt frekvenesr for ENOR_S/_N av VATEUD før bruk. Om en slik deling er fornuftig er jo en annen sak (ref din egne merknader om "oversikt" eller mangel på) :cool: - Hvilken pilot (inbd) leser en ATIS til en ATC som presumtivt er langt unna (basert på kallesigna)? Dette siste er også noe ATC bør tenke på når han/hun utvider ansvarsområdet, at det ikke er noe i flyet (hos piloten) som indikerer at så er tilfelle.
  5. Kanskje på tide å få litt fornuft i bruken av kallesignal og oppdeling av sektorer, også i Norge?? Hvorfor bruke ENBD_C_CTR for HELE Bodø sektor, når ENBD_CTR kunne gjort jobben? Da kunne også ENBD_C_CTR vært forbeholdt Central, slik at til og med piloter slapp å lese seg frem til hva som gjelder akkurat her og nå?
  6. Siden navnet mitt allerede er nevnt (takker Eivind), så kan jeg vel hive meg utpå med noen betraktninger. Jeg er noe forundret etter å ha lest enkelte av innleggene over. Men, for all del, jeg skal ikke påstå noe bastant i en sammenligning av to forskjellige produkter, for du/dere må bare innse at de er veldig forskjellig Dog, det er viktig at begge "kandidater" gis felles utgangspunkt når de skal sammenlignes, og da snakker du om oppdaterte og tilgjengelige sektorfiler. VRC, som en eldre og meget pålitelig traver, har filer tilgjengelig (også for Norge) som er ajour og oppdatert. Dette er IKKE tilfelle med EuroScope, selvom det er bedring på gang (dog, mye gjenstår). ES er ikke noe plug&play produkt, heller ikke for de av oss som er oppflasket på ProController og tidligere produkter. Det kreves :crazy: at du til og med leser manualen :cool: Men, når det er unnagjort, og du har fått programmet satt opp slik du vil ha det (utrolig mange muligheter for personlig tilpasning), fått tak i korrekte (!!) filer for dine posisjoner, da tviler jeg på at du noen gang kommer til å gå tilbake til tidligere produkter. ES er IKKE feilfri, det er endel småting som må korrigeres, men det er påstått at ny versjon skal være like om hjørnet. Så da får vi håpe at produktet svarer til forventningene.
  7. Adrian, Emnet for spørsmålet ditt kan leses på mange måter :cool: Men, svaret på det du egentlig spør om er NEI, ikke innenfor så kort tidsrom. Hadde det vært snakk om flere år, så kan du bli satt som "inactive".
  8. Det er ingen begrensning hva angår antall tilkoblinger, før man evt nærmer seg 250 på en server. Du vil i slike tilfeller få beskjed om å forsøke annen server for å dele på trafikkbelastningen. Spørsmålet her er "hvilken" server som ga denne meldingen, var det en av VATSIMs?
  9. Og, for de som fortsatt lurer på hva SATCO sto for, så er svaret her.
  10. Hei, SATCO sto for "Simulated Air Traffic Controllers Organisation", og var forløperen til VATSIM. Vi hadde på den tiden også det som het SATCO Europe Division, dvs tilsvarende VATEUD idag.
  11. Daniel, Kanskje en ide å legge dette inn på SCA VACC sitt forum, og ikke her? Lykke til.
  12. Hei igjen Tom, Sjekket linkene på VATEUR og VATEUD web, og den ligger fortsatt på AVSIM: Klikk her ! "Nyeste" versjon vil si 3.0, og den har iallefall fungert for de fleste. Men, igjen, som skrevet over, vær nøyaktig med installasjons-prosessen. Det er vangligvis her det går gale, og LES medfølgende installasjonsfil Mvh
  13. Hei Tom, Vel, det er mulig dette gjelder for deg, men ikke for alle. Først, vær sikker på at du har fulgt installasjonsprosedyren, dvs indikert nødvendige kataloger og programmer. Deretter, at du har siste versjon. Mvh
  14. Etter å ha tatt et kort blikk på en heller overfyllt tråd under (som endelig ble lukket), så vil jeg minne dere på VATSIM CoC! Tydeligvis er innholdet i denne lite kjent blant debattantene. Kanskje på tide at endel av forumets medlemmer (og VATSIM medlemmer) frisker opp kunnskapene sine om grunnleggende regelverk?? Mvh
  15. Og......... Det viktigste poeng er også at ALLE må være på samme voice-server for at dette skal fungere Mvh
×
×
  • Opprett ny...