Gå til innhold

Aksjonsgruppe; tilbake til SATCO-dagene!


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

En liten tale til alle dere som syns IVAO er dårlig eller usseriøst.

 

hmm? nå har det jo blitt sånn at IVAO regnes som "nybegynner" nettverket etter hva jeg har fått med meg.. Men hvorfor er Vatsim så bra? Hvem gjør det så bra? JO, det er dere som flyr på det! og sitter ATC på det! Så hva nå om alle dere som sier at IVAO er så "noob" eller hva dere kaller det, hva om dere logget dere på IVAO og begynte å fly der like mye som dere flyr på Vatsim. Ville ikke IVAO blitt like bra som VATSIM da?

 

Eller? Og dette var ikke frekt ment ovenfor de som syns at IVAO ikke er like bra :) Jeg vil bare ha mer trafikk på IVAO :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem på IVAO og VATSIM. Personlig synes jeg at IVAO blir for amatør messig, og useriøst. Så derfor flyr jeg heller på VATSIM, hvor det er folk som kan noe, og ikke bare småunger som sitter å forsvarer noe de ikke har peiling på. Er også så møkka lei av de folka som sitter å krangler hele helsikens tiden om IVAO og VATSIM, la være. De blir neppe slå sammen, så gi opp. Eneste fordelen jeg kan se med at de blir slått sammen er trafikken. Store ulempen blir nok for mange nuub`s for min smak som kommer over til nettverket da. La IVAO være på sin side med useriøstet og VATSIM for de som er noe lengere i modningsprossesen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi er på et lavere nivå enn VATSIM på enkelte områder er helt greit, men å si at vi er amatører er å dra det litt langt. Hadde vi ikke kunnet noe om flyging, så hadde vi ikke drevet med det. Også det å kalle oss for småunger som ikke har peiling ser jeg som en stor fornærmelse.

 

Dersom du skal kommentere så kom med litt KONSTRUKTIV kritikk i denne DISKUSJONEN. Så langt jeg ser det så er det bare du som aser opp til krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke peiling på hvordan ting er på IVAO samenliknet med VATSIM. Nå har det seg også slik at mitt største hinder for å prøve IVAO er teknisk; jeg forsøkte en gang å legge FSInn og SquawkBox på en slik måte at jeg skulle kunne velge fritt mellom de to. Resulatet var at jeg måtte bruke 2 uker på å sette FS i stand igjen i steden for å fly.

 

Det kan hende at det er jeg som har missforstått noe i oppsettet av slik programvare, men for øyeblikket har jeg i alle fall et oppsett som virker. Og jeg er ikke villig til å rissikere noe liknende igjen, for nå er det enda mere som evt. må på plass.

 

Det eneste som slikt sett kunne blitt aktuelt måtte være å prøve seg som ATC på IVAO, men det er etter min egen mening en "ikke fullstendig" test.

 

Ang. "tennåringer på IVAO", modenhet, mm; hver gang slikt nevnes, så tenker jeg av en eller annen rar grunn på ting jeg selv har sett på VATSIM... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem på IVAO og VATSIM. Personlig synes jeg at IVAO blir for amatør messig' date=' og useriøst. Så derfor flyr jeg heller på VATSIM, hvor det er folk som kan noe, og ikke bare småunger som sitter å forsvarer noe de ikke har peiling på. Er også så møkka lei av de folka som sitter å krangler hele helsikens tiden om IVAO og VATSIM, la være. De blir neppe slå sammen, så gi opp. Eneste fordelen jeg kan se med at de blir slått sammen er trafikken. Store ulempen blir nok for mange nuub`s for min smak som kommer over til nettverket da. La IVAO være på sin side med useriøstet og VATSIM for de som er noe lengere i modningsprossesen :smile: [/Quote']

Tja, det er greit nok det at du liker IVAO mindre enn VATSIM, og du har i allefall prøvd begge. Dog er det å legge meningen din fram på denne måten et virkemiddel som gjør at du virker både barnslig, uvitende og teit, for å si det på godt norsk, og "Care" bare understreker det hele. "nuub's" ("newbies" eller "noob's" blir mer korrekt, muligens?) har jo begge nettverkene. Det er godt mulig at IVAO ikke holder samme standard som VATSIM på alle punkter, det skal jeg ikke uttale meg om, men alle er ny en gang uavhengig om de starter her eller der, de færreste er allerede ATPL-piloter for å si det slik. Noen kan titles "newbie" lengre enn andre (hint, hint), men det gir ikke deg rett (særlig ikke deg) til å henge ut hele nettverk for det. Tenk deg om før du snakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart og tydelig at du prøver å dreie denne diskusjonen helt av kurs. Det er akkuratt det dette forumet lider av, enkeltpersoner som liker å komme med sure oppstøt i diskusjoner for å rett og slett gjøre alle andre pissed. Gå over dine egne poster her og revurder hvor interesert du egentlig er i å fortsette på et diskusjonsforum.

 

Back on Track: Jeg har aldri opplevd SATCO og har aldri prøvd ut IVAO. Dog er jeg hundre prosent for dobbling av trafikkmengde, det er bare det at jeg tror at det ikke kommer til å funke å forene disse to nettverkene, hovedsakelig pga de to nettverkenes forskjellige regler og normer og det at man aldri kommer til å bli enig om et nettverksstyre, en ordning med divisjonene og VACC's, o.l. Ingen dum idé, men lite trolig når det kommer til gjennomførbarhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du heller legger dine negative ekle utsagn på hylla for noen år' date=' så kan du prøve igjen etter det.[/quote']

... sier han som med noen enkle tastetrykk degraderer IVAO til en fjortisgruppe...

 

Ang. perfeksjonisme;

Nei, jeg er ikke perfekt. Dersom jeg er perfekt, så betyr det at det ikke finnes rom for at jeg skal kunne lære mer, noe jeg vet ikke er tilfellet. Det er da også grunnen til at jeg stadig er på VATSIM; jeg kan ennå lære mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd IVAO.

 

Men etter det jeg forstår her er det VATSIM som har den strengeste kvalitetskontrollen på ATC og det må jo være ensbetydende med at man er sikret bedre atc service enn på IVAO? kvalitetssjekk MÅ jo bety bedre kvalitet?

 

Hva med å jobbe land for land da? ikke slå sammen, men gjøre det mer attraktivt for IVAO medlemmer å prøve VATSIM?

 

F.eks kunne VACCSCA invitert alle atc'er på IVAO i norge/hele skandinavia til en direkte utsjekk på tårn/app på vatsim? Og yte god og rask service på mentoring til disse.

 

Prøver ikke å provosere noen her, eller "ødelegge" for IVAO, denne debatten er allerede på vei ut i grøfta på grunn av enkeltpersoner, la oss holde det seriøst. Mitt intrykk er at flest her inne er på Vatsim og da vil jo dette være rette retningen å gå.

 

En sammenslåing, med den maktkampen og alle mulige grinebitere som sitter på sine prinsipp, høres vanskelig ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar' date=' du har ingenting med denne diskusjonen mellom meg og Magnus å gjøre. Så gå heller ut, finn deg et liv, så kommer du tilbake siden, så tar vi opp tema igjen :) [/quote']

 

Fredriksen, skal du drive med skitkasting kan du gjøre det via PM eller andre metoder. Trenger ikke å ødelegge tråden og ihvertfall ikke skjelle ut Gunnar.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig Alexander, men det hjelper heller ikke å fortsette off topic ;)

 

Hva med å jobbe land for land da? ikke slå sammen' date=' men gjøre det mer attraktivt for IVAO medlemmer å prøve VATSIM?

 

F.eks kunne VACCSCA invitert alle atc'er på IVAO i norge/hele skandinavia til en direkte utsjekk på tårn/app på vatsim? Og yte god og rask service på mentoring til disse.

 

Prøver ikke å provosere noen her, eller "ødelegge" for IVAO, denne debatten er allerede på vei ut i grøfta på grunn av enkeltpersoner, la oss holde det seriøst. Mitt intrykk er at flest her inne er på Vatsim og da vil jo dette være rette retningen å gå.

 

En sammenslåing, med den maktkampen og alle mulige grinebitere som sitter på sine prinsipp, høres vanskelig ut for meg. [/quote']

 

Det er om jeg ikke tar helt feil, et system i dag der man kan overføre timene fra IVAO til VATSIM, ta en trening og eksamen og da få graden under det man hadde på IVAO. Det samme gjelder i allefall motsatt vei.

 

Det at VACCSCA kan invitere til eksamen er i og for seg ikke noe problem dersom det ikke hadde vert noen aktive divisjoner i disse landene. Men ettersom det faktisk er det og medlemstallene i disse er å hoppe i taket over, så vil det være å direkte ødelegge for de som er aktive. Samtidig så vil nok ikke ledelsen i IVAO bli veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går over fra IVAO til VATSIM' date=' går man en ATCgrad. Altså, hvis man er Controller på IVAO, så blir man S3 på VATSIM :) [/quote']

 

Nå skal jeg snakke om mine meninger.

Back on Track: Jeg er S2 på IVAO som ATC. Om jeg ikke hadde vært medlem på VATSIM ville jeg ha blitt S1 på VATSIM hvis jeg hadde flyttet meg over. Jeg ville spurt om trening før jeg hadde logget opp. Siden på IVAO blir man S2 bare han har vært på i 10timer. Så jeg har ikke "lært" noe som ATC på IVAO. Dette ser jeg som ett problem. Ellers ønsker man jo mere trafikk og ATCer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går over fra IVAO til VATSIM' date=' går man en ATCgrad. Altså, hvis man er Controller på IVAO, så blir man S3 på VATSIM :) [/quote']

 

Dette var en regel som gjalt før, men som IKKE gjelder lenger :)

 

Training Department vurderer ut ifra hvert enkelt tilfelle hvilken rating som blir gitt studenten, man må uansett igjennom:

 

- VRC intro med mentor

- En bedømmelse/treningsrunde med mentor

- Utsjekk

- Eventuelt OTS hvis en vil manne Gardermoen

 

Dette betyr at en IVAO C1 kan etter bedømmelse av mentor måtte gjennomgå S1 training og bli S1 på Vatsim. En erfaren C1 på IVAO kan bli bedømt til feks S3 eller til og med C1 på Vatsim, altså en vurdering av hver enkelt :)

 

Så med andre ord er det ingen automatikk at man blir atc på IVAO og følger systemet dems opp til ja si C2 også flytter man over til Vatsim og blir C1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må også korrigere meg selv litt. Når det gjelder VATSIM-->IVAO så er det slik det står på nettsidene våre:

 

S - Student Controller (TWR) - no transfer

SS - Senior Student (APP) - no transfer

C - Enroute Controller - C1

SC - Senior Controller - C2

I - Instructor - C3

SI - Senior Instructor - ?? by TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle ser ut til å ha noe å si om dette, vil jeg også være med..

 

Jeg er ATC både på VATSIM og IVAO og jeg mener begge har sine sterkheter og svakheter. Da jeg bestemte meg for å bli ATC, visste jeg omtrent ingening om flyging. Hadde det ikke vært for treninga jeg fikk, hadde jeg aldri kommet så langt.

 

Desverre tok det meg seks måneder å fullføre TWR-treninga på VATSIM. Siden det tok så lang tid mellom hver trening, begynte jeg å kontrollere på IVAO. Å kunne kontrollere uten å ha en mentor til å passe på meg var ganske bra trening i seg selv.

 

Jeg ville ikke bytta bort treninga jeg fikk på VATSIM mot å kunne logge på som ATC uten noen som helst peiling på hva jeg dreiv med og begynne å kontrollere. Samtidig vet jeg om flere som vil bli ATC, men som blir stoppa av VATSIMs krav om treninger og diverse eurotester.

 

Ideen min vil mest sannsynlig virke radikal, mot VATSIMs regler og vil aldri bli realisert, men jeg tror det ville vært fint å sette opp noen "atc-demokvelder" en gang i blant hvor folk som vil bli ATC kan komme og kontrollere litt under oppsyn av ATC. Kanskje dette ville vært mer gjennomførbart på IVAO.

 

Når det gjelder flygerene, så er jeg redd nivået på VATSIM ligger høyere enn på IVAO. Som ATC på IVAO kommer jeg ofte i situasjoner hvor utenlandske flygere flyr langt inn i CTR uten å ta kontakt, og når de gjør det er det nesten umulig å forstå dem. I tillegg mangler de grunnleggende fraseologi.

 

Det er ikke et krav fra hverken VATSIM eller IVAO om at flygere skal gjennomgå noen som helst form for trening. Siden ATC må gjennom det, tror jeg det bare er rettferdig at flygere skal i det minste ta en teoretisk test før de blir sluppet løs. Motargumentet her er at ATC har mye mer ansvar enn flygerene, men jeg tror vi alle er enige om at en flyger som ikke respekterer andre vil skape mange farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...