Gå til innhold

F-16 med arresting hook?


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

En kamerat av broren min hadde tjeneste som sånn som klargjør F-16 flyene og sånn i militæret. Der fikk han masse info om F-16. Og han påstår at F-16 har en arresting hook som kan brukes i nød.... At det på Bodø flystasjon er spent kabler over rullebanen i hver ende... Han var blodseriøs da han sa dette.. Er det sant?? Han sa oxo at

F-16 kan supercruise i mach 1.5 uten etterbrenner..... Han sa at dette ikke blir oppgitt i de fleste bøker og sånn, men at det er ganske hemmelig... Jeg nektet på at dette var sant jeg.... Noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det stemmer at både F16/F-5 har en "arrestor hook", de aller fleste jagerfly idag har det.

Denne brukes om det skulle være problemer med å stanse flyet i ennen av banen, for ex PGA is/glatt føre, eller om flyet har fått en svikt i bremsene.

På F16 er denne kroken plassert mellom ventralfinnene på flyets underside.

På F5'en er den plassert omtrent på samme stedet på flyet,bare at F5'en har ikke ventralfinner.

Det samme gjelder stort sett alle jetjagere, det er bare så vitt jeg kjenner til bare noen få untak av de "vestlige" flyene. Mirage har det ikke som jeg kan huske, heller ikke SAAB, Draken/viggen/gripen.

MEN,selv om mange fly har denne anordningen er det bare dem som er laget for det som kan lande på hangardskip. (f-18/14 OL )

F16/f5/F15/f104 og tilsvarende, kan IKKE lande på ett skip. hvis dem prøver det vil kroken bli revet tvert av å flyet ikke ha sjangs til å stoppe.

Best regards

Sten Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er just ferdig med min førstegangstjeneste som Crew Chief assistent... Sikkert det samme som kameraten til broren din var. Det stemmer at F16 har en krok mellom finnene som brukes i overnevnte tilfeller, men supercruise i 1.5 mach uten AB er umulig, i stup går det såklart.. men da er vi vell ikke i cruise lenger...

Vet dere jager fantaster hva den "sidewinderen" på tuppen av høyre vinge egentlig er da?... Dere finner det iallefall ikke i noen oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg fløy i F-16 simulatoren på Rygge HF kom kroken ut ved en feil. Jeg la ikke merke til feilmeldingen som kom opp. Fikk meg en stor overraskelse da jeg landet på rw12. Første gang jeg har landed en F-16 på 10 meter...LOL

Instruktøren kom lettere sjokkert ut og lurte på hva jeg hadde gjort...

Så i teorien skal det være mulig å lande en F-16 på et hangarskip.

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jens-Ole.

I teorien kanskje, men aldri i praksis.

En landing på et hangarskip med en F-16 ville medført brukket understell, avrevet "arresting hook" og store strukturelle skader.

Greitt nok å kanskje greie å lande, men hva med takeoff?

Katapulten hadde vel røska av det meste som hang fast i neseleggen.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Nei, F-16 på hangarskip virker ikke "rett".. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Anyways, happy landings.

Mvh,

Kay-Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på Rygge for en stund siden snakket jeg med en tekniker ang. tailhooken til F-16.

Han sa at F-16 kan lande på hangarskip i nødstilfelle det er nemmelig ikke "hooken" som er problemet det er understellet til F-16 som simpelthen ikke er sterkt nok og sannsynligvis vil knekke eller bli alvorlig skadet.

Ang. det å taxe over den wire'en som de bruker til å stoppe med går vel fint,men da jeg var i kontroll tårnet på Rygge,tror det var i -99 (du kan sikkert hjelpe Jens-Ole det var mens de amerikanske F-15ene var her)

Så var det en ******* av en Hercules pilot fra USAF som kjørte over den under take off,samme fyrn ville tidligere på dagen avbryte landingen pga hva han kallte "a HUGE eagle" som var en musvåk som seilte noen hundre meter over banen.

I allefall ble wire'en liggende langt ute på banen så noen fra brannstasjonen måtte komme å fjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Du tenker på "sidewinderen" med farge som gjerne er rød eller blå? Fargene brukes for å lettere skilne mellom venn/fiende under treningsflyvning. Eller tar jeg feil?

Det er nok feil ja.. fargen på den spiller ingen som helst rolle for neon ting.. F16 MLU har et eget Friend or Foe system. Den fungerer heller ikke som en sidewinder eller et missil Det er faktisk en probe for å forandre radarbildet i fredstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Denne "sidewideren" heter AMA og hva den er til er vel egentlig litt hemmlig, så og si alle F16 i Nato har denne i en eller annen form montert, jeg ser amrikarnerne oxo bruker denne, jeg har imidlertid ikke sett denne i bruk på israelske, tyrkiske og greske F16.

Når det gjelder det å supercruse en F16 i Mach 1,5 er dette GANSKE overdrevet. jeg har en bekjent som jobber på Edwards TFC i USA som crewchef, i følge han så har dem en modifisert F16d, denne kan til en viss grad supercruse, den har montert en GE F110 motor,samt at den er noe bygget om invendig,hvordan skal jeg ikke gå inn på, (den mailen var lang som ett vont år, og ganske teknisk). denne F16 har ved rette forhold mulighet til å supercruse med ca mach 1,13 i level flight. ellers må en F16 inn i ett ganske bratt stup for i det hele tatt ha en mulighet til å bryte lydmuren uten etterbrenner'n.

Godt Nytt år [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Sten Arne (crew-cief assistant, 334 skv, 1994-95)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Hei

Denne "sidewideren" heter AMA og hva den er til er vel egentlig litt hemmlig, så og si alle F16 i Nato har denne i en eller annen form montert, jeg ser amrikarnerne oxo bruker denne, jeg har imidlertid ikke sett denne i bruk på israelske, tyrkiske og greske F16.

Den heter vell LIMA...? Hemmelig er det vell ja, men den gjør det jeg skrev ovenfor her...i grove trekk.

Tyrkiske F16 har den også nå... så det på ØHF nå under NAM 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere.

Denne "sidewinderen" dere refererer til er igrunnen ikke noen stor hemmelighet. "Sidewinder" er et nickname for en serie varmesøkende missiler benevnt AIM-9, hvorpå modell/kapasitet nevnes med bokstaver deretter. F.eks AIM-9 L(ima), som forøvrig er et all aspect IR homing missil.

For mer info anbefales referansebøkene fra "Jane's" eller noe mer populærvitenskapelig fra "Salamander publishing"

mvh

gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Ja det du sier er til en VISS grad riktig..

Norske F-16 (og dem fleste andre) har i fredstid montert

En stk AIM-9L/M (lima/mike, kommer an på hvilket land, for norske er det L/LIMA utgaven) som bæres, dette er imidlertid ikke en skarp missil, det er søkerhodet som er montert på en tom rakettkropp, denne brukes til å trene luftkamp med, flygern gjør alt med å låse missilet på målet, men missilet går ikke av da den ikke har noe motor montert.

AIM-9L er godt kjent av de aller fleste å på ingen måte noe hemmlighet..

På den andre vingetippen har den imidlertid en AMA-pod, denne likner veldig på en missil,men der som søkerhodet egentlig sitter er det byttet ut med noe greier som jeg ikke skal gå inn på her. bakdelen av denne er imidlertid bakdelen av en vanlig AIM-9L/M, dette for å beholde mest mulig av aerodynamikken samt at det gjør det ganske mye lettere å montere/ta av denne ved behov.

 

Best regards

Sten Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...