Marius Sparby Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Kom over en post på DCS' forum ang. rollout av den nye Gripen-modellen. Må si jeg ble ganske imponert over hva SAAB har fått til. Og ja, jeg skal si at jeg er partisk til Gripen etter dette. Litt reklame: Supercruise 1700 liter mer fuel Lenger rekkevidde Ny motor, General Electric F414G med ca. 25% mer thrust enn RM12 Ny avionikk Nytt kommunikasjons- og datalink-system, med videomuligheter Ny radar, med AESA-antenne Nytt hovedunderstell (flyttet fra flykroppen til vingerøttene] Mer bæreevne Rollout-video Pressemelding fra SAAB/Gripen Litt bilder: Mandag blir en spennende dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Var en reportasje om dette på NRK:1 Dagsrevyen i dag også (kan sees på nett-tv også), og der fikk man høre uttalelser fra Forsvaret at etter denne presentasjonen i Linkøping - så har Gripen "rykket" et godt stykke frem. Jeg krysser fingrene, men er redd det ikke har noe å si.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Vil så absolutt si at Gripen står sterkere enn de gjorde, ihvertfall. Greit nok, JSF'en er muligens bedre på mange måter, men med tanke på at Gripen er et billigere alternativ som nå har fått drastisk økning i egenskaper og levetid spiller nok en veldig stor rolle. Til syvende og sist er det politikerne som skal velge, noe som gjør at det blir en ekstremt spennende høst. Såklart, om SV klarer å holde klaffen og forstå hva "Maximum Airframe Flight-hours" betyr.... (ref. Kristin Halvorsens forslag om å oppgradere de norske F16-flyene) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Man ser at den er blitt litt fetere i formen, og det er bra, nå ser den virkelig bra ut! Jeg må si at jeg heller mer og mer mot JAS Gripen, selv om jeg har holdt med JSF hittil! Nå er jeg egentlig litt usikker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Nja...jeg holder fortsatt en knapp på Typhoon når det kun gjelder utseendet...Gripen ser litt for billig og plastikk ut i mine øyne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Når er det planlagt at denne skal opp? Noen sjanse for at de blir å ta den med opp til Bodø i Juni? (Tviler men er jo lov å håpe) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Grippen er nydelig design....men denne har vell ikke hvert i lufta enda eller har den det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KJ Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Når Saab-Gripen ble avslørt for økonimiske snuskerier, falt dem langt ned på lista. Og at mange her kan rose dem når de bryter de fleste regler for å få solgt de flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Når Saab-Gripen ble avslørt for økonimiske snuskerier' date=' falt dem langt ned på lista. Og at mange her kan rose dem når de bryter de fleste regler for å få solgt de flyene. [/quote'] Noen kilder til denne påstanden? Såvidt meg bekjent har SAAB/Gripen opptrådt mer uklanderlig enn LMTAS, noe som ikke skal mye til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er dette noe nytt da? Det har jo hele tiden vært kjent at den versjonen av Gripen som er aktuell for Norge er kraftig oppdatert i forhold til den Sverige har i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Når er det planlagt at denne skal opp? Noen sjanse for at de blir å ta den med opp til Bodø i Juni? (Tviler men er jo lov å håpe) First flight er senere i år IIRC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Konstanterer at "en stor forbedring i rekkevidde" og "CF fueltanks" har blitt til "litt lengre rekkevidde" og kun en ny tank i eksisterende skrog. Mao har de reklamert med noe de tydeligvis aldri hadde tenkt å bygge. Seriøst...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Nye Gripen er Billigere, "raskere", lettere, Den utgaven Norge ønsker er Bygd i motsettnig til F35. Fortell meg hvorfor vi skal ha ameriansk da. Alt er jo bedre med Gripen! Og det ser ut som et jagerfly! Den har supersonisk cruise (altså den når Overlydsfart uten etterbrenner). Og når Gripen er på Svaldbard (Bodø-Svaldbard) har F-35 fortsatt 21 mil igjen... Og sikkert mye mindre drivstoff igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Foshaug Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Er det denne nye Gripen-modellen som Norge evt vil få hvis vi velger Gripen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Mest antakelig blir det en modell videreutviklet fra demonstrator'en, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Gripen er ett flott fly, ingen tvil om det. MEN, F-16 er -70 talls første flytur 1974 Jas 39 er -80 talls, first flight 1988 JSF F-35 -00 talls, first flight 2006. Altså 20 år forskjell eller to generasjoner i utvikling og teknologi. I tillegg ligger USA langt forran Sverige på dette området. Oppgraderinger som denne har F16 hatt og det vil F35 også få. Så ser man bort fra innkjøpsprisen, er valget soleklart enkelt! M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Jeg ville si at å sammenligne Gripen anno 1988 med Gripen Anno 2008 er som å sammenligne F16A block 10 med F16C block 60. Ja, av utseende er de kanskje like men med små forandringer, men alt annet er annerledes. Avionikk, motor, kommunikasjon, våpenmuligheter etc er annerledes. Sammenlign de F16A block 5 og 10 som Norge kjøpte i '80 med MLU-maskinene vi har i dag. Du vil bli forundret over hvor forskjellige de egentlig er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Gripen er ett flott fly' date=' ingen tvil om det.Så ser man bort fra innkjøpsprisen, er valget soleklart enkelt! [/quote']Synes det er litt merkelig å kalle noe som er så omstridt som dette for soleklart enkelt Jeg har aldri likt Gripen, for det første liker jeg ikke SAAB, for det andre har jeg ikke helt likt spesifikasjonene, og for det tredje har jeg syntes den ser stygg ut (jo, utseende teller). Men etter denne updaten har jeg faktisk blitt litt mindre negativ mot Gripen, og det gjør meg ikke så mye om den slår F-35. Jeg har alltid foretrukket Eurofighter, men jeg har jo forstått at den er ganske utelukket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Nye Gripen er Billigere' date=' "raskere", lettere, Den utgaven Norge ønsker er Bygd i motsettnig til F35. Fortell meg hvorfor vi skal ha ameriansk da. Alt er jo bedre med Gripen! Og det ser ut som et jagerfly!Den har supersonisk cruise (altså den når Overlydsfart uten etterbrenner). Og når Gripen er på Svaldbard (Bodø-Svaldbard) har F-35 fortsatt 21 mil igjen... Og sikkert mye mindre drivstoff igjen [/quote']Vel faktum er vel heller at alt annet enn prisen er bedre med F-35... At den nye Gripen-modellen kan supercruise er da ikke noe salgsargument, da både F-35 og Typhoon også kan det. Kjøper vi Gripen så kjøper vi teknologi som er underlegen den vi får med F-35, så enkelt er det...selv om det er en oppdatert versjon vi eventuelt hadde kjøpt, så er teknologien som ligger bak hele maskinen gammel. Det blir litt som å sammenligne dagens oppdaterte F-16 med F-22... Og skulle vi valgt kun etter utseendet så burde vi valgt Typhoon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Litt uenig med deg i at teknologien bak Gripen er dårligere enn den du finner i F35, Fredrik. Vil heller si at hovedforskjellen ligger i at F35 har stealth-egenskaper og avansert konstruksjon, mens Gripen har en mer tradisjonell konstruksjon uten stealth-egenskaper, men har lenger rekkevidde og er raskere i cruise. Tar du vekk stealth-egenskapene til F35, så fjerner du også mye av fordelen flyet har ovenfor Gripen. Såklart, begge har supercruise, og jeg tviler på at noen av dem kan supercruise i combat-ready config på tross av at F35 har alle våpen innenbords. Jeg er også usikker på hvor mye hvert fly har i bæreevne og ikke minst rekkevidde med normal combat-load. Å si at Gripen, og da spesielt den nye demonstratoren, er som å sammenligne F16 med F22 er (etter min mening) naivt. Begge fly har fordeler og ulemper, men etter min mening er det større ulemper med F35 enn det du finner på Gripen. Gripen har alle våpen utenbords, men det faktum at F35 kun kan ta våpen i weaponbays uten å ødelegge mye av stealth-prinsippet ødelegger etter min mening mer. Man kan jo også diskutere dette med tilgang til teknologien bak f.eks. stealth-egenskapene til F35, samt industripakka. Uansett hva som skjer, så tviler jeg på at våre venner i vest kommer til å gi oss full tilgang til all informasjon bak teknologien i F35 (noe de også har hintet frempå selv), noe som SAAB mest antakelig er fullt villig til å gjøre. Jeg tviler også på at industripakka til LMTAS kommer til å være like stor som det SAAB gir. Greit nok, de to siste er kanskje ikke det som blir mest vektlagt, men det ER en stor del av avtalen. Om du har to fly som er ca. likeverdige, vil det bli industripakke og tilgang til informasjon rundt flyene som blir det avgjørende. Rent operasjonellt vil nok også dette med hurtig responstid, hurtig turn-around-tid og enkelhet i maintenance ha mye å si, og der vil jeg mene at Gripen er om ikke på topp, så ihvertfall over F35'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Ingen kjøper bruktbil når du skal imponere damene vet du..... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Kan noen forklare hva "supercruise" går ut på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Den har supersonisk cruise (altså den når Overlydsfart uten etterbrenner). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Ingen kjøper bruktbil når du skal imponere damene vet du..... :grin: Det kommer an på bilen, og dama Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg bare lurer, men fyller en F16 opp med AMRAAMs og IRIS-T missiler på alle festene når de avskjærer? Hvis de ikke gjør det så vil jo F35 ha en fordel da den kan avskjære med sine stealth egenskaper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Normal RS15-load pleier å være to vingtanker, to AMRAAMS og to IRIS-T/AIM-9, samt full gun. Hva som vil skje i en eventuel krigssituasjon fikk vi aldri vite når jeg var i 331/334, men såvidt jeg vet har ikke de norske flyene dual-rail launchers slik de hadde på F104. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 To AMRAAMS og to IRIS_T/AIM-9 har vel F35 plass til i bayen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 To AMRAAMS og to IRIS_T/AIM-9 har vel F35 plass til i bayen? Pluss, at de har future,,,,, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 I følge VG (må tas med et lass salt) så ville prisen på 48 JSF ligge på 17,5mrd kr + vedlikeholdspakken og det der til 12,5mrd kr. Dvs 30mrd totalt. Jeg synes ikke den prisen er særlig høy å betale med tanke på hva man får. Og LM åpnet for en mulighet for at noen norske sjømålsmissiler eller hva det nå var fra kongsberg våpenfabrikk kunne få hengeplass under samtlige planlagte JSF (3000-3500stk) hvis vi kjøper den. Det er vel ikke en helt ubetydelig inntekt for norge? Men som sagt, dette stod i VG, så ta det med en god porsjon salt ang. priser og slikt. De hadde forresten klart å skrive JSF under bildet av Gripen og Gripen under bildet av JSF... hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Nye Gripen er Billigere' date=' "raskere", lettere, Den utgaven Norge ønsker er Bygd i motsettnig til F35. Fortell meg hvorfor vi skal ha ameriansk da. Alt er jo bedre med Gripen! Og det ser ut som et jagerfly![/quote']Merk, mye, om ikke alt, av informasjonen svenskene kommer med angående F-35 er basert på public informasjon. RNoAF går ikke til wikipeida eller jsf.mil når de skal ha info om F-35 for å si det sånn. De som trenger info om F-35 sitter på en hel del mer info enn det SAAB gjør. SAAB frir i stor grad til folket og politikerne. Tar du vekk stealth-egenskapene til F35' date=' så fjerner du også mye av fordelen flyet har ovenfor Gripen.[/quote']Vel, etter det jeg vet vil F-35 ha mange sensorer innebygd i flykroppen, der F-16 og Gripen vil måtte ta av hard points. Mao mer enn bare stealth. Og stealth i seg selv skal ikke undervurderes, det kan brukes til mer enn å angripe uten å bli sett. Såklart' date=' begge har supercruise, og jeg tviler på at noen av dem kan supercruise i combat-ready config på tross av at F35 har alle våpen innenbords.[/quote']Vel, i og med at den kan ha våpen innenbords har F-35 i alle fall et bedre utgangspunkt mtp super cruise enn Gripen. Jeg er også usikker på hvor mye hvert fly har i bæreevne og ikke minst rekkevidde med normal combat-load. Har ingen gode data' date=' men F-35 har i alle fall fire eksterne hardpoints under vingene, der de innerste skal være gode for 5klbs, de to ytterste skal ta 2,5klbs. Gripen har alle våpen utenbords, men det faktum at F35 kun kan ta våpen i weaponbays uten å ødelegge mye av stealth-prinsippet ødelegger etter min mening mer. Hvorfor? Her har F-35 en egenskap Gripen ikke har, ikke omvendt. Internal stores er ingen ulempe. En må også huske på at det i enkelte situasjoner ikke er aktuelt å ta hensyn til stealth (altså at F-35 kan bruke external stores,) andre ganger er det nødvendig, og da kan F-35 gjøre noe Gripen _ikke_ kan. Man kan jo også diskutere dette med tilgang til teknologien bak f.eks. stealth-egenskapene til F35' date=' samt industripakka. Uansett hva som skjer, så tviler jeg på at våre venner i vest kommer til å gi oss full tilgang til all informasjon bak teknologien i F35 (noe de også har hintet frempå selv), noe som SAAB mest antakelig er fullt villig til å gjøre.[/quote']Om RNoAF ikke fikk det de hadde behov for ville de nok gitt uttrykk for det. Hvis de ikke gjør det så vil jo F35 ha en fordel da den kan avskjære med sine stealth egenskaper? Avskjære i fredstid, eller i strid? USAF bruker F-22 fra Elmendorf til å avskjære russiske TU-95, men da bruker de wing tanks mm. Hvorfor? Vel, vil du avsløre for mye om maskinen (feks radarsignatur uten external stores) når en ikke må? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.