Gå til innhold

Gripen Demonstrator-rollout


Marius Sparby

Anbefalte innlegg

Kom over en post på DCS' forum ang. rollout av den nye Gripen-modellen. Må si jeg ble ganske imponert over hva SAAB har fått til. Og ja, jeg skal si at jeg er partisk til Gripen etter dette.

 

Litt reklame:

 

  • Supercruise
  • 1700 liter mer fuel
  • Lenger rekkevidde
  • Ny motor, General Electric F414G med ca. 25% mer thrust enn RM12
  • Ny avionikk
  • Nytt kommunikasjons- og datalink-system, med videomuligheter
  • Ny radar, med AESA-antenne
  • Nytt hovedunderstell (flyttet fra flykroppen til vingerøttene]
  • Mer bæreevne

 

Rollout-video

 

Pressemelding fra SAAB/Gripen

 

Litt bilder:

 

s2bmh1.jpg

 

0804230001.jpg

 

undstunden69jz.jpg

 

undstunden78je.jpg

 

 

Mandag blir en spennende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil så absolutt si at Gripen står sterkere enn de gjorde, ihvertfall. Greit nok, JSF'en er muligens bedre på mange måter, men med tanke på at Gripen er et billigere alternativ som nå har fått drastisk økning i egenskaper og levetid spiller nok en veldig stor rolle. Til syvende og sist er det politikerne som skal velge, noe som gjør at det blir en ekstremt spennende høst.

 

Såklart, om SV klarer å holde klaffen og forstå hva "Maximum Airframe Flight-hours" betyr.... (ref. Kristin Halvorsens forslag om å oppgradere de norske F16-flyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Saab-Gripen ble avslørt for økonimiske snuskerier' date=' falt dem langt ned på lista. Og at mange her kan rose dem når de bryter de fleste regler for å få solgt de flyene. :) [/quote']

 

Noen kilder til denne påstanden? Såvidt meg bekjent har SAAB/Gripen opptrådt mer uklanderlig enn LMTAS, noe som ikke skal mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Gripen er Billigere, "raskere", lettere, Den utgaven Norge ønsker er Bygd i motsettnig til F35. Fortell meg hvorfor vi skal ha ameriansk da. Alt er jo bedre med Gripen! Og det ser ut som et jagerfly!

Den har supersonisk cruise (altså den når Overlydsfart uten etterbrenner). Og når Gripen er på Svaldbard (Bodø-Svaldbard) har F-35 fortsatt 21 mil igjen... Og sikkert mye mindre drivstoff igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripen er ett flott fly, ingen tvil om det.

 

MEN,

 

F-16 er -70 talls første flytur 1974

Jas 39 er -80 talls, first flight 1988

JSF F-35 -00 talls, first flight 2006.

 

Altså 20 år forskjell eller to generasjoner i utvikling og teknologi.

I tillegg ligger USA langt forran Sverige på dette området.

Oppgraderinger som denne har F16 hatt og det vil F35 også få.

Så ser man bort fra innkjøpsprisen, er valget soleklart enkelt!

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville si at å sammenligne Gripen anno 1988 med Gripen Anno 2008 er som å sammenligne F16A block 10 med F16C block 60. Ja, av utseende er de kanskje like men med små forandringer, men alt annet er annerledes. Avionikk, motor, kommunikasjon, våpenmuligheter etc er annerledes.

 

Sammenlign de F16A block 5 og 10 som Norge kjøpte i '80 med MLU-maskinene vi har i dag. Du vil bli forundret over hvor forskjellige de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripen er ett flott fly' date=' ingen tvil om det.

Så ser man bort fra innkjøpsprisen, er valget soleklart enkelt!

[/quote']Synes det er litt merkelig å kalle noe som er så omstridt som dette for soleklart enkelt ;)

 

Jeg har aldri likt Gripen, for det første liker jeg ikke SAAB, for det andre har jeg ikke helt likt spesifikasjonene, og for det tredje har jeg syntes den ser stygg ut (jo, utseende teller). Men etter denne updaten har jeg faktisk blitt litt mindre negativ mot Gripen, og det gjør meg ikke så mye om den slår F-35. Jeg har alltid foretrukket Eurofighter, men jeg har jo forstått at den er ganske utelukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Gripen er Billigere' date=' "raskere", lettere, Den utgaven Norge ønsker er Bygd i motsettnig til F35. Fortell meg hvorfor vi skal ha ameriansk da. Alt er jo bedre med Gripen! Og det ser ut som et jagerfly!

Den har supersonisk cruise (altså den når Overlydsfart uten etterbrenner). Og når Gripen er på Svaldbard (Bodø-Svaldbard) har F-35 fortsatt 21 mil igjen... Og sikkert mye mindre drivstoff igjen [/quote']Vel faktum er vel heller at alt annet enn prisen er bedre med F-35...

 

At den nye Gripen-modellen kan supercruise er da ikke noe salgsargument, da både F-35 og Typhoon også kan det.

 

Kjøper vi Gripen så kjøper vi teknologi som er underlegen den vi får med F-35, så enkelt er det...selv om det er en oppdatert versjon vi eventuelt hadde kjøpt, så er teknologien som ligger bak hele maskinen gammel. Det blir litt som å sammenligne dagens oppdaterte F-16 med F-22...

 

Og skulle vi valgt kun etter utseendet så burde vi valgt Typhoon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig med deg i at teknologien bak Gripen er dårligere enn den du finner i F35, Fredrik. Vil heller si at hovedforskjellen ligger i at F35 har stealth-egenskaper og avansert konstruksjon, mens Gripen har en mer tradisjonell konstruksjon uten stealth-egenskaper, men har lenger rekkevidde og er raskere i cruise. Tar du vekk stealth-egenskapene til F35, så fjerner du også mye av fordelen flyet har ovenfor Gripen. Såklart, begge har supercruise, og jeg tviler på at noen av dem kan supercruise i combat-ready config på tross av at F35 har alle våpen innenbords. Jeg er også usikker på hvor mye hvert fly har i bæreevne og ikke minst rekkevidde med normal combat-load.

 

Å si at Gripen, og da spesielt den nye demonstratoren, er som å sammenligne F16 med F22 er (etter min mening) naivt. Begge fly har fordeler og ulemper, men etter min mening er det større ulemper med F35 enn det du finner på Gripen. Gripen har alle våpen utenbords, men det faktum at F35 kun kan ta våpen i weaponbays uten å ødelegge mye av stealth-prinsippet ødelegger etter min mening mer. Man kan jo også diskutere dette med tilgang til teknologien bak f.eks. stealth-egenskapene til F35, samt industripakka. Uansett hva som skjer, så tviler jeg på at våre venner i vest kommer til å gi oss full tilgang til all informasjon bak teknologien i F35 (noe de også har hintet frempå selv), noe som SAAB mest antakelig er fullt villig til å gjøre. Jeg tviler også på at industripakka til LMTAS kommer til å være like stor som det SAAB gir. Greit nok, de to siste er kanskje ikke det som blir mest vektlagt, men det ER en stor del av avtalen. Om du har to fly som er ca. likeverdige, vil det bli industripakke og tilgang til informasjon rundt flyene som blir det avgjørende.

 

Rent operasjonellt vil nok også dette med hurtig responstid, hurtig turn-around-tid og enkelhet i maintenance ha mye å si, og der vil jeg mene at Gripen er om ikke på topp, så ihvertfall over F35'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge VG (må tas med et lass salt) så ville prisen på 48 JSF ligge på 17,5mrd kr + vedlikeholdspakken og det der til 12,5mrd kr. Dvs 30mrd totalt. Jeg synes ikke den prisen er særlig høy å betale med tanke på hva man får.

Og LM åpnet for en mulighet for at noen norske sjømålsmissiler eller hva det nå var fra kongsberg våpenfabrikk kunne få hengeplass under samtlige planlagte JSF (3000-3500stk) hvis vi kjøper den. Det er vel ikke en helt ubetydelig inntekt for norge?

 

Men som sagt, dette stod i VG, så ta det med en god porsjon salt ang. priser og slikt. De hadde forresten klart å skrive JSF under bildet av Gripen og Gripen under bildet av JSF... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Gripen er Billigere' date=' "raskere", lettere, Den utgaven Norge ønsker er Bygd i motsettnig til F35. Fortell meg hvorfor vi skal ha ameriansk da. Alt er jo bedre med Gripen! Og det ser ut som et jagerfly![/quote']

Merk, mye, om ikke alt, av informasjonen svenskene kommer med angående F-35 er basert på public informasjon. RNoAF går ikke til wikipeida eller jsf.mil når de skal ha info om F-35 for å si det sånn. De som trenger info om F-35 sitter på en hel del mer info enn det SAAB gjør. SAAB frir i stor grad til folket og politikerne.

 

Tar du vekk stealth-egenskapene til F35' date=' så fjerner du også mye av fordelen flyet har ovenfor Gripen.[/quote']

Vel, etter det jeg vet vil F-35 ha mange sensorer innebygd i flykroppen, der F-16 og Gripen vil måtte ta av hard points. Mao mer enn bare stealth. Og stealth i seg selv skal ikke undervurderes, det kan brukes til mer enn å angripe uten å bli sett.

 

Såklart' date=' begge har supercruise, og jeg tviler på at noen av dem kan supercruise i combat-ready config på tross av at F35 har alle våpen innenbords.[/quote']

Vel, i og med at den kan ha våpen innenbords har F-35 i alle fall et bedre utgangspunkt mtp super cruise enn Gripen.

 

Jeg er også usikker på hvor mye hvert fly har i bæreevne og ikke minst rekkevidde med normal combat-load.

Har ingen gode data' date=' men F-35 har i alle fall fire eksterne hardpoints under vingene, der de innerste skal være gode for 5klbs, de to ytterste skal ta 2,5klbs.

 

Gripen har alle våpen utenbords, men det faktum at F35 kun kan ta våpen i weaponbays uten å ødelegge mye av stealth-prinsippet ødelegger etter min mening mer.

Hvorfor?:/ Her har F-35 en egenskap Gripen ikke har, ikke omvendt. Internal stores er ingen ulempe.

En må også huske på at det i enkelte situasjoner ikke er aktuelt å ta hensyn til stealth (altså at F-35 kan bruke external stores,) andre ganger er det nødvendig, og da kan F-35 gjøre noe Gripen _ikke_ kan.

 

Man kan jo også diskutere dette med tilgang til teknologien bak f.eks. stealth-egenskapene til F35' date=' samt industripakka. Uansett hva som skjer, så tviler jeg på at våre venner i vest kommer til å gi oss full tilgang til all informasjon bak teknologien i F35 (noe de også har hintet frempå selv), noe som SAAB mest antakelig er fullt villig til å gjøre.[/quote']

Om RNoAF ikke fikk det de hadde behov for ville de nok gitt uttrykk for det.

 

Hvis de ikke gjør det så vil jo F35 ha en fordel da den kan avskjære med sine stealth egenskaper?

Avskjære i fredstid, eller i strid? USAF bruker F-22 fra Elmendorf til å avskjære russiske TU-95, men da bruker de wing tanks mm. Hvorfor? Vel, vil du avsløre for mye om maskinen (feks radarsignatur uten external stores) når en ikke må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...