Gå til innhold

(dum)Dristig (?) pilot fikk fyken...


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

For det første har eg lyst og seie følgande om ditte: Dette er et stort jævla fly, so mest sannsynlig IKKJE er konstruert til å fly ti meter over bakken i fleire hundre km i timen.

 

En lowpass er en lowpass, og kor vidt dette er forsvarlig i alle tilfeller, kan nok diskuterast. Husk på kor små marginer det ligg inne her.. ETT einaste vindpust eller feilskjer ville i dette tilfellet fått katastrofale følger.

 

Hadde eg hatt papir og vore kaptein på en 777 maskin, ville eg nok ikkje ha risikert stillinga mi, eller flyet og besetninga mi på å gjere et slikt stunt, so eg vil kalle både dumt og veldig dristig. Her leikar man med odds, en har ingen garanti for ka so blir utfallet av en slik handling. Eg trur denne kapteinen skal være gla om han i det heile teke får lov å fly som yrkes flyger nokon gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
- Men slike ting er farlige' date=' for selv om piloten er dyktig, er han ikke trent for dette og [u']flyene er heller ikke bygget for slikt[/u], sier piloten.

Da er det bare å gratulere Cathay Pacific med kjøpet av 30 dyre møkkafly :P

 

B777 flotteste flyene som er lagd mener no æ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok hverken flyet eller myndigheter. Men et hvært planlagt avik fra company rules and reg skal søkes om i god tid hos flyge sjefen. Er det å regne som en oppvisning må det søkes hos lokale tilsyn. Å be om en Low pass hos tårnet kan du bare få to svar på Ja eller Nei.

Er nok en pilot som har tatt seg tilrette ovenfor en strikt Flyge sjef.

At en 777 skulle ha noe som helst problem med en 30ft lowpass i cruise spd er bare tull. Men det blir nokk noen warnings i cockpit som hyler og bær seg.

Beste Low pass jeg har sett ble gjort av en DC-9 40 under et flystevne på Værnes på slutten av 80 tallet. MAC 0,96 ALT 25 ft.Så Climb 6000 ft/min to

10000 ft. Bærre lækkert. 110 pax + Crew. Pilot. He He, nå kan dere lure. Men jeg vet.

737 , 777 ol, og hvilken som helst airbus blir som hjelpeløse humler helt uten eleganse til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et annet forum, postet av en pilot hos CX:

Disciplinary action was taken against the captain (the 777 chief pilot) and the copilot of that flight.<...>

 

The complaint from what I understand come from the HK version of the FAA, HKCAD. Specific approval need to be obtained for such things from them, and the applicant needs to abide by any conditions stated on the approval.

De trengte altså klarering fra luftfartsmyndighetene for å gjøre en slik low pass (noe CX vanligvis gjør ved levering av maskiner fra Boeing,) og en slik klarering hadde ikke kapteinen.

 

Igjen, dette er bare et eksempel på at norske nettaviser ikke er det beste stedet når en skal lese om luftfartsrelaterte saker.

 

Og filmklippet det er snakk om er vel et slideshow av bildene herfra: http://blog.seattle-deliveries.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste Low pass jeg har sett ble gjort av en DC-9 40 under et flystevne på Værnes på slutten av 80 tallet. MAC 0' date='96 ALT 25 ft.Så Climb 6000 ft/min to

10000 ft. Bærre lækkert. 110 pax + Crew. Pilot. He He, nå kan dere lure. Men jeg vet.

737 , 777 ol, og hvilken som helst airbus blir som hjelpeløse humler helt uten eleganse til sammenligning. [/quote']

 

Det maa jeg si er imponerende. Ved en temperatur paa 15 grader og et luftrykk paa stanadard (1013.2) er mach 1.0 1225 km/t eller 761.2 mph. Mach 0.96 er 1176 km/t eller 730 knop (pluss/minus litt alt etter hvor mye temperaturen og trykket avvek den dagen fra standard.)

En DC9-40 har en maks cruise-speed paa 898 km/t eller 485 knop. Den du paastaar og ha sett floet altsaa 278km/t raskere enn det den var bygget for aa gjoere... Imponerende.

Skulle oenske jeg kunne roeyke det du hadde roeyket den dagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert alle har fått med seg det Jon.

Vi som IKKE røyker rare ting har det.

Jeg vet også hvem som utførte den planlagte Over Speed insp acc AMM

Det var nok ikke like strengt den gang som nå ATC og myndigheter.

Fatter ikke at noen i det hele tatt kan få dilla på å bli kontrollør over 30-40 knapper, og ei stikke de tror de kontrollerer.

System operatør er vel det de er. Under streng kontroll, så de ikke roter seg bort. HI HI. Nå smeller det fra mange her tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...