Gå til innhold

Tårnet på Gardemoen evakuert ! ! ! ! ! ! !


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Hørte at det var vindkast i over 50 knop, og at det lynte så kraftig at dem måtte stenge flyplassen og rømme tårnet! !

Vinden var vel i perioder som en sterk kuling. (tror jeg)

Lurer på om dette kom meget overraskende, eller om det var noen fly som fløy igjennom denne og rapporterte. Noen som har mere info om dette?

Hadde ikke vert `no særlig å ligge på finalen i en c-172 og få den Metar`n [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hadde en vert ute og flydd små fly og blitt overrasket av en slik uværs vegg, så må det vel gå an å fly fra det??

Noen som har vert borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..ja..

Ikke greit å oppleve en liten kuling på østlandet..men skjønner godt gutta i tårnet..sikkert ikke gøy å være der i dette tordenværet. Når man snakker om slikt vær, kan jeg til sammenligning ta med nyttårsorkanen på møre i 92, da ble vindmåleren på tårnet på Kristiansund lufthavn, Kvernberget sprengt!! og vindmåleren bøyde seg!! etterpå utenpå veggen der. Men de evakuerte ikke..Kanskje litt vant med slikt vær der oppe. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

Ja..ja..

Ikke greit å oppleve en liten kuling på østlandet..men skjønner godt gutta i tårnet..sikkert ikke gøy å være der i dette tordenværet. Når man snakker om slikt vær, kan jeg til sammenligning ta med nyttårsorkanen på møre i 92, da ble vindmåleren på tårnet på Kristiansund lufthavn, Kvernberget sprengt!! og vindmåleren bøyde seg!! etterpå utenpå veggen der. Men de evakuerte ikke..Kanskje litt vant med slikt vær der oppe. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

Nja, nå står ikke ENKB TWR på toppen av en slank betongsøyle på bortimot 90 meter heller da.... tror nok det svaiet en del der oppe.... [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at det var ubehagelig i tårnet på Gardermoen.

Men uansett, dårlig vær på østlandet kommer ikke i nærheten av det som oppleves av ekstremt dårlig vær på vestlandet. Det har noe med fjellformasjonene på vestlandet å gjøre. Fjell og daler skaper en trakt for vinden og forsterker både styrken og ikke minst ødeleggelsene.

Mvh

Johnny Nyhammer

johnny@nyhammer.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvorfor tårnet ble evakuert. Var det på grunn av lyn fare for strømbrudd brann osv, eller at det rett og slett kunne få en brist og deise i bakken???

Det høres ganske dramatisk ut når flygelederne i tårnet på Europas nyeste (og beste)flyplass som bare er tre år gammel må evakueres fordi det er litt dårlig vær, med mye vind regn og torden.

Noen andre som har hatt fint vær i dag? Hurum hadde ikke vært noe bedre flyplassemne enn Gardermoen i dag. (Selv om det var her hovedflyplassen burde ligget) Morgentåke dårlig sikt. Det ble bare tykkere tåke. Så kom vind, torden og vann som nærmest gikk vannrett gjennom luften. Når det en gang traff bakken ble det spylt bort over asfalten av vinden. Trærne bøyde seg i alle retninger.

Men å evakuere kontrolltårnet av den grunn da??

Det verste var dæven å at stormen slo til akkurat da jeg planla sykkelturen ned i Sætre for å få min daglige Cola....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeg sto på langsiden ved RNW 01L/19R under denne perioden, det var 120 KMT vind , og det er vell ett par 3 stormer og ikke liten kuling!!! Prøvde og kjøre ut med tre blåste ned rett forran bilen,,,,det var sinnsykt...har reist en del i USA og Mexico,,,,,og opplevd en del der, men det som jeg ble exponert for i dag tror jeg var værre....

Gofi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mark der jeg sto.. hjemme.. inne..! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Buskene til naboen gikk dukken som fyrstikker, markisen fløy av hengslene og grillen forsvant 30 meter nedover plenen...! Aldri opplevd noe slikt, pluss et sinnsykt tordenvær som førte til at strømmen var borte fra 17:30 til 01:00 ! Yiha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det høres rart ut at tårnet på Gardermoen ble evakuert pga vindkast på 20 m/s.

Har ikke hørt at man f.eks har evakuert på Sola når vinterstormene kommer inn fra Nordsjøen [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Dette tårnet er riktignok noe lavere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel flyplassen ble jo stengt, ingen fikk lande eller ta av, og tipper ingen ville lande eller ta av, så å evakuere tårnet når den verste kulen (eller horisontale veggen som det sikkert så ut som) kom over Romeriksåsen var nok helt på sin plass.

(Om vinden var faretruende oppunder grensen til arkitekt Nils Torp sin kalkulerte sikkerhetslimit for vindtoleranse på tårnet vet jeg ikke, men tviler sterkt på det).

Kan tenke meg alt bakkemannskap ble kjørt i høyere beredskap, og alle nødvendige tiltak ble utført før flygelederne valgte å gå i dekning i en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var rett og slett ufyselig. Det regnet bøtter og vinden kom ifra alle kanter med storms styrke. Sikten var nærmest lik null og busker og trær fløy igjennom lufta. Jeg hadde en tempratur på 31 grader rett før uværet. Ett kvarters tid senere var temperaturen nede på 21 grader. Rimlig stor forskjell på kort tid. Lyset gikk men det var ikke mørkt pga. av lyn-tettheten. Grunnet strømbrudd fikk jeg ikke oppdatert metarfila mi for FS Meteo. Skulle gjerne hatt tak i den helst i FSMeteo format. Er det noen der ute som fikk den med seg?

Fred Solli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bakkenivå ble det sagt at det var gjennomsnittlig over 45 knop, og på tårntaket ble det observert 64 knop (118km/h)før evakuering, dvs. orkan styrke i kastene, (en orkan har forresten styrke 64 over 10min)

Lurer på hva du trenger Metar`n til... [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Under slike omstendigheter kan det også nevnes at det blir gitt ut Sigmet, hvorpå Atis`n henviser til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InfoMETAR er et genialt program [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Prøvde å få henta ned været i går kveld etter de verste

bygene, men fikk bare ned noen veldig lite utfyllende

filer. Noe sier meg at telefonlinjene ikke ville sende

metar fra Norge til NOAA-serveren i går?? hmm..

Fikk ned 14Zulu hvertfall og der var det noen stygge

tordensymboler over Danmark.. Var vel disse som fikk

opp farta over Skagerak og kom inn fjorden mot kvelden?

BIG BANG var det hvertfall en del av... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

I dag henta jeg ned været for 11-12Zulu:

Sjekk denne på ENSN:

Time 10:50 Zulu on the 17th, wind 240 at 120kts, gusting

to 220kts, wind varying 200 to 300 degrees, sky conditions:

few 4000ft, towering cumulus, scattered 5000ft, temperature

19c, dewpoint 11c, altimeter 29.88 inches(1012mb)

Eh.. hvilken høyde måles egentlig vindstyrken i for

METAR? Har en følelse av at det har kommet på en 0 for mye når det gjelder vinden i denne observasjonen.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Spennende i "Fly!" kan nok turen bli uansett!

Mvh.

Asbjørn Gilje

LN-WTW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle opplyse dere om noen ting her..

Jeg vet ikke hvor dere bor i forhold til Gardermoen. Men hadde dere vært der så hadde dere skjønt hvorfor de evakuerte Tårnet. Det var på grunn av vinden, og de evakuerte i god tid FØR stormen kom. Tenk om det knakk? For det var sikkert i tankene hos noen.... Flyplassen stengte pga av vinden og store mengder lyn og haggel.

VG sier 4 fly diverta..men jeg har bare funnet ut to...en utenlandsk og en innenlands. Det var i tilegg et annet fly som mellomlandet for å få ekstra drivstoff for å sirkle lengre. (og noen som snudde og kom tilbake til Gardermoen)

Jeg var så uheldig at jeg jobba igår...og en slikt vær vil jeg aldri oppleve...det regna og blåste....slod ned og brandt, fly nødlanda etter lyn nedslag og...ja...egentlig KAOS.... Borte ved SAS sin Tekn. Hangar ser det ut som en krigssone...bokstavelig talt. trær og containere spredd utover.

taket over undergangen ved innenlands piren revna og spredde glava og isolasjon rundt om kring...

Og du Christer Elde...håper du bor langt unna gardermoen eller nannestad...for det uværet kalles ikke litt dårlig vær...det var ganske ille egentlig...

Hilsen

Rune

[ 17-08-2001: Endret av: Rune Trøftmoen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Ville bare nevnet at jeg var oppe og besøkte tårnet på Torp da denne stormen raste over Gardermoen. På Torp har de ganske heftig utstyr i tårnet og de viste oss et utsnitt over Gardermoen hvor vi kunne se 5-6 (husker ikke nøyaktig antall) fly som lå i holding. Ganske stilig! De kunne scroll'e fram og tilbake og faktisk få opp radar utsnitt over hele landet med det utstyret de hadde på Torp. De fikk visst signalene sine rett fra Røyken. Det var noe annet en de gammeldagse radar scope'ene med roterende beam (eller hva det nå heter...). Det hele minnet mer om et dataspill... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at dem evakuerte tårnet var vel pga at det kunne knekke/ blåse over ende. Synest da at det er veldig rart at tårnet ikke er konstruert for slike forhold og enda verre. Greit nok at det er skjeldent at vi har slik vær, men ikke umulig. Vi vil nok få slik vær i gjen. Og hva da, når knekker tårnet? Noen som vet hvor mye vind / vindkast tårnet er konstruert for å tåle?

Hørte også at grunnen til været var "sterk" tropevarme som gikk rett inn i en kaldfront eller polar luft eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tro det var en ekte amerikansk thunderstorm som hadde rota seg over hit. Typisk er den ekstreme temperaturen i forkant av uværet, gjerne over 30 grader.

Men jeg tror ikke de var redd for at tårnet skulle velte [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Det var vel heller fare for at vinduene kunne gi etter, da hadde man vært ille ute oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evakuering av tårnet er en avgjørelse vakthavende supervisor tar etter en vurdering av situasjonen, selvsagt med hensyn til sikkerheten for de ansatte.

Vel det er mye som kan skje i et slikt uvær, og feil på store betongkonstruksjoner har forekommet tidligere, men den viktigste grunnen til evakuering var nok faren for at de store vinduene skulle gi etter som Helge Bø nevner. (118km/h hagl, regn og glasskår, tvers gjennom tårnkabinen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en kompis som gikk av vakt i tårnet 10 minutter før været kom og han sa det at det var ikke p.g.a. at tårnet ville knekke sammen at de evakuerte, men fordi de faktisk var redde for at vinduene ville blåse inn.. det er jo heller ikke no særlig sjakktrekk spørr du meg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at de evakuerte tårnet. Desverre kunne ikke vi i SAS sin B737-600(?) på rute SK1365 fra Værnes til Gardermoen (torsdag 16/8) gjøre det samme. En kort stund etter avgang (17:20) meldte kapteinen at det var fint vær i Oslo, og at vi ville lande 18:07; dvs 8 minutter før "Schedule". Ett minutt etter kom han tilbake og beklaget at mens han hadde snakket til oss hadde de fått kontrabeskjed: Det var uvær over østlandet.

Siden flytårnet ble evakuert måtte vi sirkle ganske lenge over det værste skylaget. Ca 18:40 (tror jeg det var) kom kapteinen tilbake igjen med melding om han egentlig nå hadde lagt kursen tilbake til Værnes, men siden tårnet var bemannet igjen, ville han velge å ta oss ned på Gardermoen likevel. Fy f.....! Det neste 15 minuttene ble de værste jeg har opplevd i fly (er 57 år, og har vært både i China og Japan foruten Hawaii og mange andre steder i "fastlands"-USA og et utall Europadestinasjoner)! Skyene vi fløy gjennom under nedstigningen var "svarte", det lynte i ett sett rundt flyet (hørtes ut som ett traff også?), og vi ble kastet noe voldsomt i alle retninger. En stund opplevde vi "fritt fall" også, men heldigvis satt alle fastspent.

De siste metrene over bakken var heldigvis relativt rolige, og landingen gikk fint, men at vi takset inn og ble stående ved gaten med "alt av flaps" ute tyder på at flygerne (og/eller flyet) også var temmelig slitne.

Jeg fløy forøvrig SAS tilbake til Værnes igjen idag, og været var strålende denne gang, men vi kom fram en time forsinket i dag også fordi noen (tullinger?) hadde sjekket inn 4 kofferter uten å gå ombord selv. Gjett om stuerne var glade for å ta ut all bagasjen, finne de 4 koffertene, og laste resten inn igjen før vi kunne taxe ut.

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...